Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 72
Like Tree87Likes

Wątek: 2021.01.09 Katastrofa 737-500 PK-CLC Sriwijaya

  1. #21

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    To, że po spadku prędkości do 115 kt przeciągnął i zaczął spadać mnie nie dziwi, jednak początkowe szybkie zniżanie z jednoczesną utratą prędkości już tak.

    Cytat Zamieszczone przez RedLite Zobacz posta
    Z zapisu danych radarowych na FR24 wynika, że ok. 4 minuty po starcie na wysokości prawie 11 tys. ft samolot zaczyna wytracać zarówno prędkość jak i wysokość aż do wy. ok. 4000 ft (awaryjne zniżanie?), gdzie następuje gwałtowny wzrost prędkości sugerujący niemal pionową trajektorię (maks 360 kts).
    Brak informacji nt. zgłaszanych ew. problemów.
    Samolot był opóźniony z powodu opadów deszczu, a w regionie znajdowało się kilka rozbudowanych komórek CB.

  2. #22
    Awatar anthony

    Dołączył
    Apr 2007

    Domyślnie

    IAS vs GS.
    norman171 and Finch like this.

  3. #23

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    FR24 pokazuje GS, lecąc pionowo w dół GS wskazywałoby 0

  4. #24

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TheGoog Zobacz posta
    FR24 pokazuje GS, lecąc pionowo w dół GS wskazywałoby 0
    Jak ktoś chce IAS to tez można wydobyć z ads-b


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  5. #25

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dawid1110 Zobacz posta
    Kolega raczej miał na myśli inną maszynę - faktycznie był taki incydent (maszyna B738 rej.
    PK-CRI)
    Tak, ale sugerował że byćmoże ten 735 wcale nie miał tam leciec tylko wstawili go jako zastepstwo tego 738 z poprzedniego dnia zastanawiajac sie czy przypadkiem 735 mogl byc niegotowy do lotu.



    Cytat Zamieszczone przez RedLite Zobacz posta
    Z zapisu danych radarowych na FR24 wynika, że ok. 4 minuty po starcie na wysokości prawie 11 tys. ft samolot zaczyna wytracać zarówno prędkość jak i wysokość aż do wy. ok. 4000 ft (awaryjne zniżanie?), gdzie następuje gwałtowny wzrost prędkości sugerujący niemal pionową trajektorię (maks 360 kts).
    Brak informacji nt. zgłaszanych ew. problemów.
    Samolot był opóźniony z powodu opadów deszczu, a w regionie znajdowało się kilka rozbudowanych komórek CB.
    Ale awaryjne zniżanie po co? z 11 tysiecy? Na 11 tysiacach masz pełną kompensacje tlenową do 11 to się schodzi przy dekompresji. Poza tym komórki burzowe były na południu tam gdzie się wznosił nie było źle.
    RedLite likes this.

  6. #26

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TheGoog Zobacz posta
    FR24 pokazuje GS, lecąc pionowo w dół GS wskazywałoby 0
    50 lat temu, kiedy prędkość względem ziemi była mierzona względem stacji VOR/DME.
    Dzisiaj nawet mój GPS pokazuje mi prędkość kiedy jadę windą.

    Poszukaj sobie zapisu FDR z wypadku AF447. (VSI 10000 ft/min, GS 107 kt)
    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    Ale awaryjne zniżanie po co? z 11 tysiecy? Na 11 tysiacach masz pełną kompensacje tlenową do 11 to się schodzi przy dekompresji.
    Tak jest! Mój czeski błąd, jakoś tak automatycznie wbiłem sobie, że schodzili z 11 km
    samatyranin likes this.

  7. #27
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Za Avherald:

    • Samolot w trakcie lotu był formalnie sprawny (CofA do grudnia 2021, wykonana dyrektywa FAA z 2020).
    • Wydobyto jeden z FDR, przekazano do odczytania (przewidują 2-5 dni).
    • Na podstawie danych radarowych indonezyjska Komisja domniemuje, że samolot do momentu kontaktu z wodą leciał/spadał w całości i pracowały silniki.


    Crash: Sriwijaya B735 at Jakarta on Jan 9th 2021, lost height and impacted Java Sea


  8. #28

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie

    Macie IAS


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  9. #29

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Na podstawie danych radarowych indonezyjska Komisja domniemuje, że samolot do momentu kontaktu z wodą leciał/spadał w całości i pracowały silniki.
    Smierdzi mi to co raz bardziej jakąś akcją w stylu Atlas Air 3591 albo trim runaway gdzie piloci nie zareagowali na zdarzenie wystarczajaco szybko.

  10. #30

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    Smierdzi mi to co raz bardziej jakąś akcją w stylu Atlas Air 3591 albo trim runaway gdzie piloci nie zareagowali na zdarzenie wystarczajaco szybko.
    Trochę tak to wygląda, lecieli sobie równo w dół. Z drugiej strony, to przez 15 sekund coś jednak da się zrobić.
    Takie opadanie jednak też czuć na tyłku, więc raczej o utracie przestrzennej raczej mowy być nie może.

    Poniżej, ciekawe grafiki podlinkowane z pprune.





  11. #31

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    Można przypuszczać, że najpierw stromy pik a potem próba wyprowadzenia, ale to i wysokość by się wygładziła lub przynajmniej zaczęła wygładzać a tu prosto w dno ... Hmm...

  12. #32

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    Poza tym komórki burzowe były na południu tam gdzie się wznosił nie było źle.
    A skąd wiadomo, gdzie te komórki były w momencie zdarzenia? Cb rozwija się tak szybko, że 15 min wcześniej lub później sytuacja może być diametralnie inna. Poza tym, to że radar jest czysty, nie znaczy że niebo jest czyste i powietrze spokojne.

  13. #33

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    zastanawiajacy jest ten drugi wykres. Wysokosc zaczela malec ale GS utrzymywał się na podobnym poziomie. Mogło to wynikać z zakrętu i wchodzenia w wiatr w ogon z drugiej strony na tej wyskosci około 3000ft widać że pulap nie zmniejsza sie wykladniczo tylko troche odskoczyl co może sugerować że się połapali co jest i próbowali odciągnąć ster na siebie. Wtedy tez zaczął rosnąć GS bo z duzego IAS ale lotem nurkowym chcieli wyjsc na poziom.


    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Trochę tak to wygląda, lecieli sobie równo w dół. Z drugiej strony, to przez 15 sekund coś jednak da się zrobić.
    Takie opadanie jednak też czuć na tyłku, więc raczej o utracie przestrzennej raczej mowy być nie może.
    Tylko wg metar był tam OVC016 wiec mozna zalozyc ze nie widzieli ziemi. Dlatego wspomniałem o Atlas Air bo tu smierdzi jakimś złudzeniem somatograwitacyjnym. Prosty przykład - który często wykłada nie znających tematu pasażerów. Pamiętam jak leciałem z moją dziewczyną na wakacje. Ta po raz pierwszy w zyciu w samolocie. Po odejsciu po osiagnieciu wysokosci i przejsciu z TOGA thrust na THR CLB. Dzwiek silnika sie zmienil + zludzenie somatograwitacyjne dalo to ze wydaje sie ze leci nosem w dol. Scisnela wtedy moja dlon jakbysmy faktycznie nosem w dol lecieli. Jeżeli u pilota dochodzi do sytuacji ze nie widzi ziemi, samolot wyrównuje albo zmniejsza predkosc pionową (pamiętajmy że to nadal jest azja - tam piloci mogli byc strasznymi leszczami). Wtedy blędnik mu zaszalał i poszed nosem w dół. Ta sama sytuacja we wspomnianym Atlas Air. Podobnych sytuacji było na pęczki. Np A320 Gulf Air w 2000 - gdzie kapitan waląc prosto w ziemie z dziobem w dół o 15 stopni na krzyki GPWS podniósł dziób do 6 stopni w dół. A GPWS nadal krzyczał sink rate i pull up.

    https://www.youtube.com/watch?v=3YwU83Rjfec

    tu to jest fajnie opowiedziane.


    @angin - na avherald jest zdjecie radarowe pokazujace ze tam bylo calkiem ok gdzie oni lecieli - w sensie nie siedzili w komorce burzowej ale mieli OVC.
    fish likes this.

  14. #34

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    Smierdzi mi to co raz bardziej jakąś akcją w stylu Atlas Air 3591 albo trim runaway gdzie piloci nie zareagowali na zdarzenie wystarczajaco szybko.
    Możliwe. W Indonezji czy Pakistanie nawet takie memory itemy to nie jest nic oczywistego. Po MAXach to jeden z najważniejszych...


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

    Co do złudzeń somatograwitacyjnych to słuszna teoria. Ostatni wypadek Atlasa (Prime Air). Przypadkowo na podejściu FO (PF) kliknął TO/GA, dopadło go złudzenie, zaufał intuicji, otworzył spojlery (?!) pchnął wolant w celu wprowadzenia z przeciągnięcia które nigdy nie istniało i na tym ich przygoda się zakończyła.

    https://youtu.be/1NeSJARQqns Polecam obejrzeć tą animacje NTSB.

    Niestety.


    Nie pisz posta pod postem w odstępie kilku minut. Masz 30 minut na edycję i nie ma potrzeby pisania kilku postów jeden pod drugim, w krótkim odstępie czasu. Jeśli się nie dostosujesz do tej zasady, to Twoje posty mogą zostać potraktowane jako SPAM a Ty otrzymasz ostrzeżenie od moderatora.



    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
    Ostatnio edytowane przez frik ; 13-01-2021 o 15:16

  15. #35

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Był też np. wypadek linii Flash; spadł krótko po starcie z SSH. Brak CRM, utrata orientacji (1 z wersji). Podobna trajektoria.



  16. #36
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    MO927

    Domyślnie

    Czy zestrzelenie jest możliwe w tym rejonie?

  17. #37

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie 2021.01.09 Katastrofa 737-500 PK-CLC Sriwijaya

    https://youtu.be/wqqoYs6bFJg

    Bardzo ciekawe nagranie KNKT na którym widać otwarcie i procedury postępowania z FDR.

    Dla bardziej zaiteresowanych dorzucam FDR Handbook NTSB

    http://www.ntsb.gov/investigations/p...R_Handbook.pdf


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
    Ostatnio edytowane przez frik ; 13-01-2021 o 21:39

  18. #38

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez arek_waw Zobacz posta
    Czy zestrzelenie jest możliwe w tym rejonie?

    Raczej nie szedł bym w tą stronę. Jednak teren miasta - ktoś by coś usłyszał. Najbardziej w sumie prawdopodobne to te złudzenia somatograwitacyjne.

  19. #39

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie 2021.01.09 Katastrofa 737-500 PK-CLC Sriwijaya

    Cytat Zamieszczone przez arek_waw Zobacz posta
    Czy zestrzelenie jest możliwe w tym rejonie?
    Wszystko jest możliwe dopóki nie przedstawisz dowodów że dana hipoteza nie ma prawa bytu.

    Przy MH17 nawet sprawdzali możliwość uderzenia przez meteoryt


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  20. #40

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez HINCulek_av Zobacz posta
    Wszystko jest możliwe dopóki nie przedstawisz dowodów że dana hipoteza nie ma prawa bytu.

    Przy MH17 nawet sprawdzali możliwość uderzenia przez meteoryt


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
    Przy zestrzeleniu nastąpiłbym rozpad w powietrzu, nie sądzę aby wtedy transponder ads-b nadawałby do końca.
    Tutaj mamy raczej problem z maszyną lub błąd załogi. Nie wygląda to też na problem z pogodą, ale oczywiście będziemy wiedzieć wszystko po odczytaniu czarnych skrzynek.

    Osobiście uważam, że niestety, najbliższym czasie, możemy obserwować sporo smutnych zdarzeń lotniczych, wynikających z tego, że załogi nie latają lub latają bardzo mało. Następuje degradacja umiejętności. Oczywiście są obowiązkowe symulatory itd, ale wiadomo że nie każda linia jest w stanie zapewniać full time na symulatorach. Pewnie odbębnią się niezbędne minimum i tyle. Oczywiście, obym się mylił.

Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •