Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 96
Like Tree153Likes

Wątek: 2021.01.09 Katastrofa 737-500 PK-CLC Sriwijaya

  1. #41
    Awatar HINCulek_av

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Przy zestrzeleniu nastąpiłbym rozpad w powietrzu, nie sądzę aby wtedy transponder ads-b nadawałby do końca.
    Tutaj mamy raczej problem z maszyną lub błąd załogi. Nie wygląda to też na problem z pogodą, ale oczywiście będziemy wiedzieć wszystko po odczytaniu czarnych skrzynek.

    Osobiście uważam, że niestety, najbliższym czasie, możemy obserwować sporo smutnych zdarzeń lotniczych, wynikających z tego, że załogi nie latają lub latają bardzo mało. Następuje degradacja umiejętności. Oczywiście są obowiązkowe symulatory itd, ale wiadomo że nie każda linia jest w stanie zapewniać full time na symulatorach. Pewnie odbębnią się niezbędne minimum i tyle. Oczywiście, obym się mylił.
    Z tego co pamiętam to już jakiś czas temu Indonezyjski Minister Transportu i KNKT stwierdzili że silniki pracowały do końca i że samolot nie zaczął rozpadać się w powietrzu.

    Cytat Zamieszczone przez dawid1110 Zobacz posta
    Raczej nie szedł bym w tą stronę. Jednak teren miasta - ktoś by coś usłyszał. Najbardziej w sumie prawdopodobne to te złudzenia somatograwitacyjne.
    Świadkowie teoretycznie słyszeli 2 wybuchy. Ale ja bym do takich rewelacji na tym etapie z dużym dystansem podchodził.


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
    Ostatnio edytowane przez frik ; 13-01-2021 o 23:50

  2. #42

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Przy zestrzeleniu nastąpiłbym rozpad w powietrzu, nie sądzę aby wtedy transponder ads-b nadawałby do końca.
    Tutaj mamy raczej problem z maszyną lub błąd załogi. Nie wygląda to też na problem z pogodą, ale oczywiście będziemy wiedzieć wszystko po odczytaniu czarnych skrzynek.

    Osobiście uważam, że niestety, najbliższym czasie, możemy obserwować sporo smutnych zdarzeń lotniczych, wynikających z tego, że załogi nie latają lub latają bardzo mało. Następuje degradacja umiejętności. Oczywiście są obowiązkowe symulatory itd, ale wiadomo że nie każda linia jest w stanie zapewniać full time na symulatorach. Pewnie odbębnią się niezbędne minimum i tyle. Oczywiście, obym się mylił.
    Wydaje mi się przede wszystkim, że jedną z głównych ról mogło tu grac nie brak pamięci mieśniowej i 'zardzewiały' skill co fakt dość popularnego w azji posiadania licencji/TR uzyskanej w mało wiarygodnych warunkach.

  3. #43
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    A który element z dostępnych informacji:
    • Samolot był zdatny do lotu, utrzymywany na bieżąco, miał wykonane aktualne dyrektywy zdatności
    • Samolot nurkował z 11000 ft
    • Maszyna najprawdopodobniej do końca była w jednym kawałku, silniki pracowały
    • Znaleziono czarne skrzynki
    • na pokładzie było ok. 60 osób

    powoduje Twoją tezę że przyczyną była Licencja / TR była uzyskana niezgodnie ze standardami?
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  4. #44

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Szczególnie, że obaj piloci mieli z tego co kojarzę grubo ponad 5k godzin na typie. Więc jeśli nie było tak, że na 737 mieli po 200 godzin, to po takim czasie i z takim doświadczeniem, nawet gdyby 0 ATPL kupili to... umieli by tym bez problemu latać.

  5. #45
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Dla uzupełnienia obrazu:

    • Kapitan, 54 lata, karierę lotniczą zaczynał na Herculesach w indonezyjskich siłach powietrznych. Obstawiam dekady doświadczenia lotniczego, ale konkretów nigdzie nie podano.
    • F/O, 7 lat doświadczenia, absolwent Sriwijaya’s NAM Flying School, 5000h na 737.
    RedLite likes this.


  6. #46

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    powoduje Twoją tezę że przyczyną była Licencja / TR była uzyskana niezgodnie ze standardami?
    zapomniałeś dodać czegoś o locie nurkowym. Gdyby polaczyc to z tym że wszystko bylo ok z konstrukcja samolotu to az smierdzi glupim bledem ludzkim - ilosc wylatanych godzin srednio jest determinantą tu. Wspomniany atlas tez sie wbil w ziemie gdzie kapitan mial 11 tysiecy godzin nalotu a FO 5000.



    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Szczególnie, że obaj piloci mieli z tego co kojarzę grubo ponad 5k godzin na typie. Więc jeśli nie było tak, że na 737 mieli po 200 godzin, to po takim czasie i z takim doświadczeniem, nawet gdyby 0 ATPL kupili to... umieli by tym bez problemu latać.
    typ czy nie typ na zludzenia somatograwitacyjne nie ma Type Ratingu. Moze sie zdarzyc w kazdej sytuacji. Jeżeli by kupili ATPL to moze po tym czasie i tak by umieli latac- tu masz racje ale jezeli TR nie byl robiony zgodnie z zasadami albo co gorsza nie byl odnawiany w przypadku jakiejs awarii mogli nie miec pojecia co szybko zrobic. Memory items w lesie i tyle.

  7. #47
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    zapomniałeś dodać czegoś o locie nurkowym.
    Nie, nie zapomniałem.
    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Samolot nurkował z 11000 ft
    Chodzi o to, że na razie wiadomo tyle, że nic nie wiadomo. A wówczas teza o tym, że byli źle wyszkoleni - oczywiście będąc jedną z możliwości - jest równie prawdopodobna jak uznanie, że przyczyną wypadku jest kurs franka szwajcarskiego do szylinga tanzańskiego, bo wujek cioci żony pilota miał tam kredyt na szkolenie 0-ATPL a pilot tak się tym martwił, że postanowił powtórzyć wyczyn Germanwings 9525. Możliwe? Tak.

    To jest jednak forum lotnicze, nie TVP albo TVN. Tutaj staramy się najpierw merytorycznie określić przyczynę, a zgodnie ze standardami pierwszym założeniem jest awaria. Poza tym: "marnie zdobyta" licencja lub TR jeszcze nikogo nie zabiła. Brak wiedzy i umiejętności bardziej, ale on jest niezależny od jakości zdobycia papierów.

    Chyba że rozważamy scenariusz, gdzie dobrej jakości licencja, wpadłszy w przestrzeń między wolantem a podłogą nie spowoduje zaklinowania steru, a "marna" licencja spowoduje, bo ma twarde okładki... Tutaj na myśl przychodzi mi poważny incydent sprzed kilkunastu lat, gdzie pewien CPT (bodajże wojskowy) wprowadził w głębokie nurkowanie maszynę przez to, że przysuwając fotel do pozycji "roboczej", podłokietnik przesunął aparat fotograficzny (który kapitan odłożył obok chwilę wcześniej) w ten sposób, że obiektywem zaklinował sidestick w pełne nurkowanie, co wyłączyło AP. Chwilę zajęło im ogarnięcie tematu i spowodowało to dość duży spadek wysokości. Jak widać teza o okładce licencji nie jest więc taka bezpodstawna...
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  8. #48

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    A wówczas teza o tym, że byli źle wyszkoleni - oczywiście będąc jedną z możliwości - jest równie prawdopodobna jak uznanie, że przyczyną wypadku jest kurs franka szwajcarskiego do szylinga tanzańskiego, bo wujek cioci żony pilota miał tam kredyt na szkolenie 0-ATPL a pilot tak się tym martwił, że postanowił powtórzyć wyczyn Germanwings 9525. Możliwe? Tak.
    Oczywiscie ze jest to możliwe. Ale mało prawdopodobne. Duzo mniej prawdopodobne niż to że piloci nawet ze sporym nalotem mogli mieć braki w wyszkoleniu. I dopoki wszystko działało było ok. W momencie kiedy przestało działać - najbardziej przydaje sie TR. Jeżeli był robiony na prędce albo x lat temu a sesje symulatorowe na sytuacje awaryjne nie byly robione zgodnie z harmonogramem to sie skonczylo tak ze zanim sie ogarneli co sie dzieje ie w ogole zareagowali byli już 100ft... BGL.

    Co do reszty posta nadal zaznaczam że moim głównym podejrzanym w tej sprawie jest albo złudzenie somatograwitacyjne (które zabiło niejednego bardzo doświadczonego pilota już) albo jakaś awaria spowodowana np przetrymowaniem samolotu w lot nurkowy (podejrzewam ze MCAS nawet jezeli był montowany w 500 [nie wiem] to nie mial takiego autorytetu jak w MAXach wiec moznaby powiedziec ze po prostu runaway trim.) Oba te scenariusze wynikaja glownie z braku doswiadczenia albo z braków w cyklicznych szkoleniach.

  9. #49
    Awatar HINCulek_av

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie 2021.01.09 Katastrofa 737-500 PK-CLC Sriwijaya

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    Oczywiscie ze jest to możliwe. Ale mało prawdopodobne. Duzo mniej prawdopodobne niż to że piloci nawet ze sporym nalotem mogli mieć braki w wyszkoleniu. I dopoki wszystko działało było ok. W momencie kiedy przestało działać - najbardziej przydaje sie TR. Jeżeli był robiony na prędce albo x lat temu a sesje symulatorowe na sytuacje awaryjne nie byly robione zgodnie z harmonogramem to sie skonczylo tak ze zanim sie ogarneli co sie dzieje ie w ogole zareagowali byli już 100ft... BGL.

    Co do reszty posta nadal zaznaczam że moim głównym podejrzanym w tej sprawie jest albo złudzenie somatograwitacyjne (które zabiło niejednego bardzo doświadczonego pilota już) albo jakaś awaria spowodowana np przetrymowaniem samolotu w lot nurkowy (podejrzewam ze MCAS nawet jezeli był montowany w 500 [nie wiem] to nie mial takiego autorytetu jak w MAXach wiec moznaby powiedziec ze po prostu runaway trim.) Oba te scenariusze wynikaja glownie z braku doswiadczenia albo z braków w cyklicznych szkoleniach.
    MCASu to nie ma w Classicach i NG. MAX only

    NG mają pewne mechanizmy w których SMYD zmienia gradient odczuwanej siły na wolancie i zmienia trymowanie w razie wykrycia przeciagniecia, ale tutaj rozmawiamy o Classicach.

    Jak już ktoś mówił myśleć możemy nad Runaway stabilizerem ktory ma swój memory Item nawet (po katastrofach maxów chyba najpopularniejszy :v)

    W katastrofie MAXa też się kompletnie pogubili i najpierw dali stab trim cutoff, a potem go znowu załączyli. Sorry, ale ich standardy i jakość szkolenia różni się od tych znanych z Europy czy chociażby USA. To są państwa rozwijające sie


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  10. #50
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Plotki:
    "Tempo newspaper on Thursday reported the plane had experienced recurring problems with the autothrottle system that automatically controls the engine power settings since returning from storage last month."


  11. #51
    Awatar HINCulek_av

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie 2021.01.09 Katastrofa 737-500 PK-CLC Sriwijaya

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Plotki:
    Ciekawe w sumie. Czyli jeśli jest w tym ziarnko prawdy to mogłoby wyglądać tak. Autothrottle nawalił i przeciągneli(ads-b na to nie wskazuje).

    Wtedy weszła panika przetrymowali full w dół i pchnęli wolanty. Nastepnie się pogubili i mieli tak duży vertical speed i nie dali rady/nie zdążyli wyrownać.


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  12. #52

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez HINCulek_av Zobacz posta
    Ciekawe w sumie. Czyli jeśli jest w tym ziarnko prawdy to mogłoby wyglądać tak. Autothrottle nawalił i przeciągneli(ads-b na to nie wskazuje).
    To nie wyglada na stall - bo ani się nie przewalili ani nie wpadli w korek. Troche zmienili kierunek lotu co moze wygladac jak przewalenie sie ale nie krecili dalej tylko weszli w lot nurkowy i tak sobie lecieli.
    Ostatnio edytowane przez frik ; 18-01-2021 o 01:25

  13. #53

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    To nie wyglada na stall - bo ani się nie przewalili ani nie wpadli w korek. Troche zmienili kierunek lotu co moze wygladac jak przewalenie sie ale nie krecili dalej tylko weszli w lot nurkowy i tak sobie lecieli.
    GS na poziomie 100kts i ostre opadanie przy utrzymywaniu kierunku wygląda trochę jak spadający AF447.
    Jeśli AT robił redukcję ciągu, a nie wyłączenie, to AP też by został. AP próbujący utrzymać v/s po wytłumieniu silników chyba mógłby wejść w głębokie przeciągnięcie.

    Pozdrawiam,
    Adam

  14. #54
    Awatar HINCulek_av

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    GS na poziomie 100kts i ostre opadanie przy utrzymywaniu kierunku wygląda trochę jak spadający AF447.
    Jeśli AT robił redukcję ciągu, a nie wyłączenie, to AP też by został. AP próbujący utrzymać v/s po wytłumieniu silników chyba mógłby wejść w głębokie przeciągnięcie.

    Pozdrawiam,
    Adam
    https://youtu.be/BR5kFOHVnUU

    Wszystko pokaże FDR i dokładne dane o kącie natarcia i prędkosci.


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  15. #55
    Awatar HINCulek_av

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie

    Major update za avh

    On Jan 15th 2021 the KNKT reported that the data of the FDR have been successfully downloaded, all 330 parameters recorded are in good condition and are currently being analyzed.


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  16. #56
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Dodać mozna, ze znalezli pinger i obudowę CVR, ale nie było w niej modułu pamięci - nadal szukają.


  17. #57

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    A było 100? Umkneło mi to chyba.

  18. #58
    Awatar HINCulek_av

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie 2021.01.09 Katastrofa 737-500 PK-CLC Sriwijaya

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Dodać mozna, ze znalezli pinger i obudowę CVR, ale nie było w niej modułu pamięci - nadal szukają.
    To świadczy o sile uderzenia,jeśli CVR sie rozlecial...

    Teraz w momencie w którym nie mają pingerow, znalezienie crash survivable memory unit małego, czarnego prostokątnego elementu głęboko w morzu graniczy z cudem...

    Rejestrator cały przynajmniej jest pomarańczowy co ułatwia znalezienej. To teraz nic tylko życzyć im powodzenia.


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  19. #59
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Szkoda, że przy bieżącej technologii transportu danych (magistrale itp) i "lekkości" przechowywania danych (Pojemność pamięci ma mały wpływ na jej rozmiar) na nie ma jakiejkolwiek nadmiarowości między FDR a CVR. Np zapisanie wybranych ścieżek CVR w FDR i wybranych parametrów w CVR. Oczywiście nie wspominając o pełnym mirrorze lub streamingu danych z FDR do "chmury" w czasie rzeczywistym...

    Ile katastrof to by już ułatwiło wyjaśnić...

    Ale cóż, cieszmy się że w tej technologii z XXI wieku udało już nam się w wielu przypadkach odejść z rylcowania na taśmie blaszanej, a i powoli taśmy magnetyczne też odchodzą też do lamusa.

    Mam tylko nadzieję, że doczekam momentu kiedy zrezygnuje się z HFek i singleplexowego radia...

    EDIT: a jednak ABus nad tym pracuje i to w wydaniu "Fixed" i "Deployable": https://www.airbus.com/newsroom/pres...rs-for-it.html Może więc jest nadzieja...
    Nikonem likes this.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  20. #60
    Awatar HINCulek_av

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie


    Polecamy

    Orientuje się ktoś czy im brakuje całego crash survivable memory unit czy tylko i wyłącznie samej pamięci ?

    Jeśli pamięci to znajdą na święte nigdy


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •