IAS vs GS.
FR24 pokazuje GS, lecąc pionowo w dół GS wskazywałoby 0
Tak, ale sugerował że byćmoże ten 735 wcale nie miał tam leciec tylko wstawili go jako zastepstwo tego 738 z poprzedniego dnia zastanawiajac sie czy przypadkiem 735 mogl byc niegotowy do lotu.
Ale awaryjne zniżanie po co? z 11 tysiecy? Na 11 tysiacach masz pełną kompensacje tlenową do 11 to się schodzi przy dekompresji. Poza tym komórki burzowe były na południu tam gdzie się wznosił nie było źle.
50 lat temu, kiedy prędkość względem ziemi była mierzona względem stacji VOR/DME.
Dzisiaj nawet mój GPS pokazuje mi prędkość kiedy jadę windą.
Poszukaj sobie zapisu FDR z wypadku AF447. (VSI 10000 ft/min, GS 107 kt)
Tak jest! Mój czeski błąd, jakoś tak automatycznie wbiłem sobie, że schodzili z 11 km
Za Avherald:
- Samolot w trakcie lotu był formalnie sprawny (CofA do grudnia 2021, wykonana dyrektywa FAA z 2020).
- Wydobyto jeden z FDR, przekazano do odczytania (przewidują 2-5 dni).
- Na podstawie danych radarowych indonezyjska Komisja domniemuje, że samolot do momentu kontaktu z wodą leciał/spadał w całości i pracowały silniki.
Crash: Sriwijaya B735 at Jakarta on Jan 9th 2021, lost height and impacted Java Sea
Można przypuszczać, że najpierw stromy pik a potem próba wyprowadzenia, ale to i wysokość by się wygładziła lub przynajmniej zaczęła wygładzać a tu prosto w dno ... Hmm...
zastanawiajacy jest ten drugi wykres. Wysokosc zaczela malec ale GS utrzymywał się na podobnym poziomie. Mogło to wynikać z zakrętu i wchodzenia w wiatr w ogon z drugiej strony na tej wyskosci około 3000ft widać że pulap nie zmniejsza sie wykladniczo tylko troche odskoczyl co może sugerować że się połapali co jest i próbowali odciągnąć ster na siebie. Wtedy tez zaczął rosnąć GS bo z duzego IAS ale lotem nurkowym chcieli wyjsc na poziom.
Tylko wg metar był tam OVC016 wiec mozna zalozyc ze nie widzieli ziemi. Dlatego wspomniałem o Atlas Air bo tu smierdzi jakimś złudzeniem somatograwitacyjnym. Prosty przykład - który często wykłada nie znających tematu pasażerów. Pamiętam jak leciałem z moją dziewczyną na wakacje. Ta po raz pierwszy w zyciu w samolocie. Po odejsciu po osiagnieciu wysokosci i przejsciu z TOGA thrust na THR CLB. Dzwiek silnika sie zmienil + zludzenie somatograwitacyjne dalo to ze wydaje sie ze leci nosem w dol. Scisnela wtedy moja dlon jakbysmy faktycznie nosem w dol lecieli. Jeżeli u pilota dochodzi do sytuacji ze nie widzi ziemi, samolot wyrównuje albo zmniejsza predkosc pionową (pamiętajmy że to nadal jest azja - tam piloci mogli byc strasznymi leszczami). Wtedy blędnik mu zaszalał i poszed nosem w dół. Ta sama sytuacja we wspomnianym Atlas Air. Podobnych sytuacji było na pęczki. Np A320 Gulf Air w 2000 - gdzie kapitan waląc prosto w ziemie z dziobem w dół o 15 stopni na krzyki GPWS podniósł dziób do 6 stopni w dół. A GPWS nadal krzyczał sink rate i pull up.
https://www.youtube.com/watch?v=3YwU83Rjfec
tu to jest fajnie opowiedziane.
@angin - na avherald jest zdjecie radarowe pokazujace ze tam bylo calkiem ok gdzie oni lecieli - w sensie nie siedzili w komorce burzowej ale mieli OVC.
Możliwe. W Indonezji czy Pakistanie nawet takie memory itemy to nie jest nic oczywistego. Po MAXach to jeden z najważniejszych...
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Co do złudzeń somatograwitacyjnych to słuszna teoria. Ostatni wypadek Atlasa (Prime Air). Przypadkowo na podejściu FO (PF) kliknął TO/GA, dopadło go złudzenie, zaufał intuicji, otworzył spojlery (?!) pchnął wolant w celu wprowadzenia z przeciągnięcia które nigdy nie istniało i na tym ich przygoda się zakończyła.
https://youtu.be/1NeSJARQqns Polecam obejrzeć tą animacje NTSB.
Niestety.
Nie pisz posta pod postem w odstępie kilku minut. Masz 30 minut na edycję i nie ma potrzeby pisania kilku postów jeden pod drugim, w krótkim odstępie czasu. Jeśli się nie dostosujesz do tej zasady, to Twoje posty mogą zostać potraktowane jako SPAM a Ty otrzymasz ostrzeżenie od moderatora.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Ostatnio edytowane przez frik ; 13-01-2021 o 14:16
Był też np. wypadek linii Flash; spadł krótko po starcie z SSH. Brak CRM, utrata orientacji (1 z wersji). Podobna trajektoria.
https://youtu.be/wqqoYs6bFJg
Bardzo ciekawe nagranie KNKT na którym widać otwarcie i procedury postępowania z FDR.
Dla bardziej zaiteresowanych dorzucam FDR Handbook NTSB
http://www.ntsb.gov/investigations/p...R_Handbook.pdf
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Ostatnio edytowane przez frik ; 13-01-2021 o 20:39
Przy zestrzeleniu nastąpiłbym rozpad w powietrzu, nie sądzę aby wtedy transponder ads-b nadawałby do końca.
Tutaj mamy raczej problem z maszyną lub błąd załogi. Nie wygląda to też na problem z pogodą, ale oczywiście będziemy wiedzieć wszystko po odczytaniu czarnych skrzynek.
Osobiście uważam, że niestety, najbliższym czasie, możemy obserwować sporo smutnych zdarzeń lotniczych, wynikających z tego, że załogi nie latają lub latają bardzo mało. Następuje degradacja umiejętności. Oczywiście są obowiązkowe symulatory itd, ale wiadomo że nie każda linia jest w stanie zapewniać full time na symulatorach. Pewnie odbębnią się niezbędne minimum i tyle. Oczywiście, obym się mylił.
Zakładki