heliHansa - Grzegorz Ziomek
"Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
Jerzy Giedroyc
„…No i zwykła głupota”
Grzegorz Ziomek
No ale kto lata tak nisko we mgle raczej wyposażonym w dosc nowczesne systemy ostrzegania o terenie itp i to jeszcze noca? Tylko 'szef' ktory sie gdzies spieszy. Wiadomo akcja nie poparta niczym tutaj ale historie podobnych wypadków czesto wlasnie tak wygladały.
Mówisz że w rocznym Bellu nagle by się silniki skończyły? Oczywiscie wykluczyc tego nie mozna. Trzeba poczekac na info z PKBWL
Dziś wcześnie rano na dużym obszarze Górnego Śląska była ta mgła. Mogę potwierdzić, że zarówno w powiecie pszczyńskim, rybnickim i wodzisławskim widoczność była mocno ograniczona od kilkudziesięciu do kilkuset metrów ale wszędzie generalnie poniżej 1000, nie miejscowo ale raczej całościowo. Do tego można dodać METARy z EPKT i LKMT to też jakąś średnią sytuację Wam pokaże, a nawet smog. Rano w w.w. powiatach nie było tak, że mgła była mocno punktowa - była raczej na całym opisywanym obszarze ale oczywiście różnice jak to zwykle bywa były rzędu kilkuset metrów. Jak było dalej w innych powiatach nie wiem, tak samo to, że sytuacja z północy do rana mogła się mocno zmienić, więc kluczowe tutaj będzie to co powiedzą miejscowi i służby.
71km od miejsca katastrofy
SA 23/02/2021 02:00-> METAR LKMT 230200Z 23012KT 1000 R22/1400N R04/1500N -DZ BR
OVC001 03/03 Q1030 TEMPO 0500 FG=SA 23/02/2021 01:30-> METAR LKMT 230130Z 23014KT 1200 R22/P2000N R04/P2000N BR
OVC002 03/03 Q1030 TEMPO 0700 FG OVC001=SA 23/02/2021 01:00-> METAR LKMT 230100Z 22013KT 2500 BR OVC003 03/03 Q1029 TEMPO
1400 BR OVC002=
SA 23/02/2021 00:30-> METAR LKMT 230030Z 22013KT 4000 BR BKN005 03/02 Q1029 TEMPO
2500 BR OVC005=SA 23/02/2021 00:00-> METAR LKMT 230000Z 22011KT 4000 BR SCT005 03/02 Q1029 TEMPO
2500 BR OVC005=SA 22/02/2021 23:30-> METAR LKMT 222330Z 23013KT 4000 BR NSC 03/02 Q1028 NOSIG=
52km
SA 23/02/2021 02:00-> METAR EPKT 230200Z VRB01KT 0050 R27/0175N FZFG VV000 M03/M03
Q1029=SA 23/02/2021 01:30-> METAR EPKT 230130Z VRB02KT 0050 R27/0275N FZFG SCT000 M01/M02
Q1029=SA 23/02/2021 01:00-> METAR EPKT 230100Z VRB01KT 0050 R27/0250N FZFG BKN000 M02/M02
Q1028=SA 23/02/2021 00:30-> METAR EPKT 230030Z 06001KT 0050 R27/0175N FZFG SCT000 M01/M02
Q1028=SA 23/02/2021 00:00-> METAR EPKT 230000Z VRB02KT 0050 R27/0275N FZFG NSC M01/M02
Q1028=SA 22/02/2021 23:30-> METAR EPKT 222330Z 22004KT 0100 R27/0375N FZFG FEW000 M01/M01
Q1027=
57km
SA 23/02/2021 02:00-> METAR EPKK 230200Z 20002KT 0050 R25/0275N FZFG SCT001 M02/M03
Q1029=SA 23/02/2021 01:30-> METAR EPKK 230130Z VRB02KT 0050 R25/0225N FZFG SCT001 M02/M02
Q1029=SA 23/02/2021 01:00-> METAR EPKK 230100Z 24002KT 0300 R25/0900D FZFG SCT001 M02/M03
Q1029=SA 23/02/2021 00:30-> METAR EPKK 230030Z 24002KT 0400 R25/0500D FZFG FEW001 M01/M02
Q1029=SA 23/02/2021 00:00-> METAR EPKK 230000Z VRB01KT 0800 R25/0900U FZFG NSC M01/M02
Q1028=SA 22/02/2021 23:30-> METAR EPKK 222330Z 19001KT 1600 BR NSC M01/M01 Q1028= SA 22/02/2021 23:00-> METAR EPKK 222300Z 20002KT 2000 BR NSC 01/00 Q1028= SA 22/02/2021 22:30-> METAR EPKK 222230Z 23003KT 140V260 2500 BR NSC 00/M01 Q1028=
Tytułem tylko niejako ciekawostki dodam, że pogoda w powiecie wodzisławskim gdzie często przebywam, to taki mix między Ostrawą a Katowicami - częściej jednak z przewagą pogody katowickiej.
Cynicznie i cwaniacko? OK - jeśli tak to zabrzmiało to serdecznie przepraszam.
Ton mojego postu wynikał z frustracji (i pewnie zmęczenia po dyżurze) na tak prozaiczne - skoro jesteśmy na portalu branżowym - pytanie. Nie użyłem żadnego, specjalistycznego słownictwa lub jakichkolwiek skrótów (np. RF) czy anglicyzmów (radiation fog) a powszechnie znane, polskie określenia, których sens (mgła, radiacja) jest raczej ogólnie znany już od wczesnych lat szkolnych.
Sam się wkurzam, jeśli w opisie zdarzenia, autorzy postów używają wyłącznie obcojęzycznych określeń lub skrótów bez polskiego nazewnictwa. Jednak tłumaczenie tak prostych i powszechnych określeń - przy całej masie wyszukiwarek i słowników - uważam za delikatnie żenujące.
Akurat TEN szef - jak słyszałem z "pierwszej ręki" - był mocno nastawiony na bezpieczeństwo.
heliHansa - Grzegorz Ziomek
"Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
Jerzy Giedroyc
„…No i zwykła głupota”
Grzegorz Ziomek
Akurat TEN szef - jak słyszałem z "pierwszej ręki" - był mocno nastawiony na bezpieczeństwo.[/QUOTE]
Ciekawe czy dał pilotowi polatać na nowym typie tak z 30-50 godzin żeby to bezpieczeństwo zapewnić...
50??? Co tak słabo? Bez Kozery powiem pińcet.
For every solution there is a problem.
nie po to się kupuje w pełni wyposażony śmigłowiec za 30 baniek, żeby nim lądować tam, gdzie nie ma mgły.
Pośredni nacisk na pilota, by podjął próbę lotu, czy lądowania przy bardzo niesprzyjających warunkach atmosferycznych. To samo było z Bryantem, to samo było w Smoleńsku, także i tu jest wysoce prawdopodobne.
Prawdopodobnie rozbił się 300m od tego lądowiska.
https://www.google.com/maps/place/50...3!4d18.9620075
To akurat trzeba oddać że czasem najprostsze coś jest łatwiej podać wersję angielską bo polskiej się zwyczajnie nie zna.
Nie znałem człowieka i może tak było ale różne są sytuacje w których ludzie o nawet najbardziej chłodnej głowie potrawią podejmować głupie decyzje. Oby to nie było to bo źle by to świadczyło nie tylko o 'szefie' ale o pilocie który był podobno bardzo doświadczony że nawet mimo nacisków szefa mógł doprowadzić do głupiej sytuacji.
Ciekawe czy dał pilotowi polatać na nowym typie tak z 30-50 godzin żeby to bezpieczeństwo zapewnić...Nie ma co sobie heheszek robić, to normalne działania. Jak pracowałem u pana X na pewnym śmigłowcu to miałem na typie 700 h. Przyszedł za mnie do pracy "młody" pilot, ledwo co po TR i ubezpieczyciel zażyczył sobie, żeby ze mną pod nadzorem wylatał właśnie 50 godzin. Potem, żeby składka nie była zabójczo droga wykazywany byłem jako "latający" na śmigłowcu bo mój następca miał niewiele godzin i trzeba byłoby duuuużo płacić za polisę.13 i 14 pensje też powinien wypłacać żeby pilot był zadowolony i oczywiście masaż pleców po każdym locie.
Ostatnio edytowane przez hawky ; 23-02-2021 o 16:51 Powód: poprawka cytowania
Na podstawie internetu można stwierdzić że ten Bell miał niewielki nalot.
1 lutego przebazowano go z Babic do Pszczyny ok 1h.
2 i 3 lutego loty wokół komina ok 2h
11 luty- lot ok 2h
13 luty powrót- lot półtora godziny
19 luty lot na Mazury tam i z powrotem ok 3:15h
20 luty lot do Krosna tam i z powrotem ok 2h
Wychodzi ok 15 20 h w lutym.
Prawdopodobnie pilot nie miał wielkiego nalotu na typie.
Zadam pytanie ile potrzeba czasu żeby poznać np GTN 750 czy FMSa z cyfrową mapą?
Robert, nie chodzi o heheszki.
Sytuacja, którą opisujesz, jest przykładem systemu, który zadziałał. Dodatkowe wymagania w stosunku do "młodego" wypłynęły z otoczenia prawno-instytucjonalnego, i tak powinno to wyglądać.
Za to postulat, który cytujesz, a sprowokował kolejne wypowiedzi, dotyczy kaprysu ludzkiego pana, którego tu jakoby zabrakło.
Właśnie - czy zabrakło? Pilot powinien był mieć większy nalot na typie? Nie miał go? Za sprawą skerstwa właściciela? Tak? Nie?
Problem jest z tamtą wypowiedzią - albo się coś wie i o tym pisze, albo nie pisze się nic.
For every solution there is a problem.
Zakładki