Strona 7 z 8 PierwszyPierwszy ... 5 6 7 8 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 121 do 140 z 160
Like Tree391Likes

Wątek: 2021.02.23 Wypadek Bella 429 SP-KKS pod Pszczyną

  1. #121

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    gdzieś

    Domyślnie


    Polecamy

    Z Flightradaru24 wynika, że B429 nie wracał z .....Mazur. Tylko gdzieś z zachodu. O 23.30 był na trawersie Opola - leciał z kierunku Namysłowa. To tłumaczy,że śmigłowiec podchodził od zachodu i prawdopodobne "przestrzelenie" lądowiska
    grindavik likes this.

  2. #122
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK
    Wpisów
    4

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Spacelord Zobacz posta
    Moja świadomość opierała się na "kreskówkach" z jutuba...
    https://youtu.be/Om2jgYG6b24
    https://youtu.be/UNQnGgqF4E4
    https://youtu.be/W6bO5Iz8M6Q
    Ale Kolega nie zwrócił uwagi, że lądowania/starty na w/w filmach wykonywane są w DZIEŃ, z pełną (wręcz znakomitą) widocznością ziemi i wszelkich elementów odniesienia (drzewa, budynki, słupy, etc.)! Pilot, wykonuje zawis "ręcznie" (nie w automacie) kontrolując każde przemieszczenie oraz tempo zniżania.
    BTW: Utrzymanie śmigłowca w zawisie wymaga pełnej koordynacji psycho-ruchowej pilota z zaangażowaniem wszystkich zmysłów równowagi - szczególnie wzroku. Stąd m.in. tak ważnym elementem są badania lotniczo-lekarskie, na których ocenia się zdolność do utrzymania równowagi w oparciu o błędnik i wzrok.



    Jeśli teraz mamy noc (gdzie obserwacja widnokręgu jako płaszczyzny odniesienia jest utrudniona => "zlewanie się" tła ziemi z niebem) a do tego silne zmętnienie lub mgłę, to ludzkie zmysły są zwyczajnie oszukiwane i często mogą powodować złudzenie ruchu lub jego brak. Niestety, taki nasz ludzki urok.
    "Ręczne" zniżanie z zawisu do lądowiska we mgle może spowodować natychmiastową utratę orientacji przestrzennej a tym samym spowodować niezamierzone przemieszczenie śmigłowca lub pochylenie/przechylenie - katastrofa murowana.
    Padła tutaj propozycja pionowego zniżania "w automacie": OK, jest to możliwe - tylko kto nam da gwarancję, że w momencie zniżania bez widoczności czegokolwiek (w chmurze lub mgle) system zapewni nam ponad 100% odporności na awarię? Przecież to tylko mechaniczne urządzenie a utrata stabilizacji w takich warunkach lub konieczność przejęcia ręcznego sterowania będzie skutkować natychmiastową utratą orientacji przestrzennej ze skutkiem jak wyżej.
    Stąd też, podczas lotów w warunkach IMC (bez widoczności ziemi) stosuje się minimalne prędkości lotu, które zwiększają stabilność lotu śmigłowca w porównaniu do zawisu. I każde przejście z zawisu do przyziemienia wymaga kontaktu wzrokowego z ziemią.


    Cytat Zamieszczone przez hawky Zobacz posta
    ale jak jest silna mgła to żadne światła nie pomogą, tak jak nie pomagają przy lądowaniu samolotem w kompletnej mgle.
    Jak kiedyś usłyszałem z ust kapitana samolotu liniowego: lądowanie we mgle, przy warunkach zero/zero to taka "kontrolowana katastrofa" - i coś w tym jest.
    Valdi, przemo1000, alien and 18 others like this.
    heliHansa - Grzegorz Ziomek

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc
    „…No i zwykła głupota”
    Grzegorz Ziomek


  3. #123
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez siinski Zobacz posta
    Co się stało to się nie odstanie ,ale czy przy kosztach zakupu i utrzymania śmigłowca , przy jego regularnym , wieloletnim użytkowaniu ( pilot pracował w firmie właściciela od wielu lat ) nie było by zasadne wyposażenie lądowiska w silne , świecące pionowym , skupionym snopem światła , rozmieszczone w narożnikach lądowiska na poziomie gruntu ? Odpala się to z powietrza przez radio przyciskiem nadawania na określonej częstotliwości , a nawet jeżeli mgła spowoduje rozbicie snopa światła to przy szukaniu w nocy na kilkunastu metrach wysokości miejsca do posadzenia śmigłowca nie byłoby to jakąś pomocą nawigacyjną?
    Ileż to jeszcze fachowych rozwiązań na latanie poniżej minimów ludzie potrafią wymyślić...
    MaciekK84, lew3k, jordanj and 1 others like this.

  4. #124

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter Zobacz posta
    Ileż to jeszcze fachowych rozwiązań na latanie poniżej minimów ludzie potrafią wymyślić...
    Ile to jeszcze ludzie systemów wymyślą, żeby mieć większą pewność przy rozwalaniu się we mgle poniżej minimów...

  5. #125
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hawky Zobacz posta
    Na szczęście wymyślono już zasady lotów wg wskazań przyrządów i instrumentalne procedury podejścia do lądowania.
    Przykład standardowego oświetlenia nawigacyjnego dla śmigłowców:
    Zakładając że kogoś stać na zamontowanie takiej infrastruktury na przydomowym lądowisku, to zasadniczo i tak nie skorzysta, legalnie, z jej dobrodziejstw bo do tego potrzebny jest CTR ? Dobrze rozumiem, czy może jest inny sposób np. ustanowienie TRA + ten system na bazie GPS z reklamówki Bella jako substytut ILSa ?
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  6. #126
    Awatar noise6

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Modlin

    Domyślnie

    Nie znalazlem informacji dotyczącej bella ale airbus i jego synthetic vision w helionix ma taką informacje:
    Synthetic Vision System (SVS, optional)

    WARNING • THE SVS ONLY DISPLAYS OBSTACLES WHICH ARE INCLUDED IN THE HTAWS DATABASE.

    • A GROUP OF OBSTACLES IS SOMETIMES PRESENTED ONLY BY A SINGLE "GROUP" OBSTACLE IN THE HTAWS DATABASE. IN THIS

    CASE, THE INDIVIDUAL OBSTACLES WILL NOT APPEAR AT THE CORRECT LOCATION ON THE SVS.

    CAUTION THE SVS DOES NOT DISPLAY ANY LINE OBSTACLES (CABLES, WIRES, LINES).

    The Synthetic Vision System (SVS) is intended to increase the pilot's situation awareness in VFR and IFR.

    Use of the SVS does not change the rules and minima for VFR and IFR (i.e. no operational credit shall be claimed).

    Navigation and terrain avoidance shall not be based upon SVS information. In VFR, the pilot shall use external references:

    in IFR, the pilot shall use the published procedures.

    Simultaneous display of SVS on all MFDs is prohibited.

  7. #127

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Spacelord Zobacz posta
    Moja świadomość opierała się na "kreskówkach" z jutuba...
    Przypominam sobie, kiedy opolski Ratownik się popsuł na ul. Oleskiej, to raczej też musiał lądować pionowo. Warunki podobne, a nawet gorsze do tych z pierwszego filmu. Widać jednak jakie to ryzykowne i jakiej dodatkowej uwagi wymaga. W dodatku w środku dnia, przy idealnej widoczności.

  8. #128

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    To trochę gdybanie, ale:

    W klasie G nie ma określonych minimów pogody dla lotu IFR, nie znam też formalnego wymogu który zakazywałby publikowania procedur instrumentalnych w klasie G.
    Ponieważ użytkownik tego typu rozwiązania byłby określony i dotyczy to prywatnego terenu to z założeniem korzystania z terenu jedynie po ścisłej koordynacji z użytkownikiem - nie wydaje się konieczne zapewnienie przestrzeni w randze przestrzeni kontrolowanej. Jednak dla zwiększenia bezpieczeństwa można zrobić na potrzeby takich operacji przestrzeń np. typu TRA.

    O wiele poważniejsze wydają się kwestie związane z odpowiedzialnością dowódcy SP oraz ubezpieczeniem...

    A co do personelu na ziemi: czy dysponując taką technologią i środkami (eksploatacja takiego śmigłowca to parę tysięcy zł za godzinę) nie postarałbyś się dla własnego spokoju o kogoś kto w razie czego błyskawicznie zadziała wzywając służby, znając teren i koordynując ew. akcję ratowniczą? Korzystając z ADS-B można też na bieżąco monitorować co się dzieje z takim statkiem powietrznym o ile ma się pojęcie i stosunkowo tani i dostępny sprzęt.
    przemo1000 likes this.

  9. #129
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez noise6 Zobacz posta
    Synthetic Vision System (SVS, optional)
    Nie miałem na myśli obrazowania terenu tylko oferowany przez Bella system o funkcjonalności podobnej do ILSa na bazie danych GPS. W którymś poście jest film jak to ma, w teorii, działać.

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    A co do personelu na ziemi: czy dysponując taką technologią i środkami (eksploatacja takiego śmigłowca to parę tysięcy zł za godzinę) nie postarałbyś się dla własnego spokoju o kogoś kto w razie czego błyskawicznie zadziała wzywając służby, znając teren i koordynując ew. akcję ratowniczą
    Dzięki za odpowiedź, o takie informacje mi chodziło. Bardzo dla mnie hipotetyczna sytuacja, pewnie chciałbym mieć takiego "kierownika lotów" natomiast o ile rozumiem obowiązujące przepisy nie mógłby to być kontroler.

    A tak na marginesie: Lot IFR w przestrzeni G to jest coś co przekracza moje pojęcie o wyobrażeniu, ale nie chcę brnąć w OT
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  10. #130

    Dołączył
    Feb 2021

    Domyślnie

    Pogoda w nocy z 22/23-03 w odległości ~1km od miejsca wypadku.
    Index jakości powietrza AQI jest mierzony w centrum miasta, w okolicy lądowiska mógł być jeszcze gorszy. Smog ma tutaj istotny wpływ na widoczność, mam wrażenie, że jego obecność intensyfikuje powstawanie mgły.
    Jeśli już o mgle - tej nocy w mieście widoczność pozioma była pow. 200m, ale w rejonie lądowiska zapewne znacznie mniejsza.




    To jest bardzo podmokła dolina rzeki Dokawy, cały teren widoczny w google to w zasadzie moczary lub torfowiska. W takich warunkach mgła jest tam lokalnie bardzo znacznie gęstsza niż w okolicy.
    Byłbym z tym wcześniej, ale zatwierdzanie konta na forum trochę trwało..




    V.
    Barrel, mikesz, Galonim and 3 others like this.

  11. #131

    Dołączył
    Feb 2021

    Domyślnie

    Dzień dobry. Szkoda ludzi którzy zginęli, wszystkich następstw, planów rodzinnych które bezpowrotnie się zmieniły...etc..
    Oczywiście całość oceni KBWL, nie wchodząc w te wszystkie zawiłości aerodynamiki, mechaniki lotu, postrzegania, automatyki i widzenia we mgle, niestety schemat zdaje się bardzo prosty, wpisujący się w podstawy CRM. Późna pora, zmęczenie, warunki poniżej minimum, przypuszczam, że po minimum opanowanie zaawansowanych możliwości sprzętu (niski nalot na typie), podświadomy nacisk na wykonanie zadania w relacji hojny pracodawca-pracownik na każde zawołanie (niestety bardzo charakterystyczne) i sam charakter pilota. Jeszcze służąc w wojsku miał opinię lotniczego chuligana, myślę że ta cecha świadomego i nieświadomego przekraczania norm pozostała. Wiele innych poprzednich przypadków, ten i przyszłe pokazują, że w lotnictwie trzeba mieć jeszcze jeden Swich w pozycji On - lotniczy rozsądek, przewidywanie i analizę. To wszystko niepotrzebnie zawiodło.
    Pogrzeb, wtorek 02.03.2021, g.15.00, m Oblęgorek
    Canonier and Pyro1 like this.

  12. #132
    Senior Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wronsky Zobacz posta
    i sam charakter pilota. Jeszcze służąc w wojsku miał opinię lotniczego chuligana, myślę że ta cecha świadomego i nieświadomego przekraczania norm pozostała
    Nie sądzisz, że inaczej lata się w wojsku a inaczej w cywilu? Tam masz rozkaz i nie dyskutujesz. Sprzęt też nieporównywalny pod względem masy i wyposażenia, raczej głęboki PRL niż współczesna technika.

  13. #133

    Dołączył
    Feb 2021

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wronsky Zobacz posta
    Pogrzeb, wtorek 02.03.2021, g.15.00, m Oblęgorek
    Poprawka ceremonia w Kościele Św. Marii Magdaleny i Św Mikołaja w Chełmcach, data i czas bez zmian

  14. #134

    Dołączył
    Feb 2021

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Nie sądzisz, że inaczej lata się w wojsku a inaczej w cywilu?
    Nie wiem za bardzo co Ci odpowiedzieć. Może tylko tyle, że specyfika jest inna i nie zwalnia z myślenia, przewidywania, analizy.
    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Tam masz rozkaz i nie dyskutujesz. Sprzęt też nieporównywalny pod względem masy i wyposażenia, raczej głęboki PRL niż współczesna technika.
    Dalej brniesz w niewiedzy. Nikt Ci nie da rozkazu żeby się zabić... a sprzęt zaczyna być współczesny F-16, M-345, Bryza, Casa, S-70 (wojska spec), A-101 (wkrótce MW), niczego sobie odświeżone W-3, Mi-17, SW-4 czy SH-2 to jest współczesna technika

  15. #135

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Galonim Zobacz posta
    Widzę, że nikt nie wrzucał filmu z miejsca katastrofy więc wrzucam:

    ....
    Ścieżka: https://www.youtube.com/watch?v=sbQYwK4Hl1c
    I wszystko jasne ...

    Szkoda, że w Smoleńsku nie nakręcili ich ścieżki uzupełnionej o korespondencję i nagrania z kabiny w czasie rzeczywistym - pewnie żylibyśmy w innej Polsce.
    abes6 and MAC_WRC like this.

  16. #136
    Awatar PiK50

    Dołączył
    Feb 2021

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Nazhir Zobacz posta


    a jak tego jeszcze dodać, że śmigłowiec miał miesiąc, a pilot pracował niewiele dłużej, to sytuacja psychologiczna pilota robi się naprawdę skomplikowana.
    Nie wiem skąd masz informacje na temat długości stażu pracy pilota u właściciela śmigłowca, ale mówiąc delikatnie są one mocno nieprawdziwe.
    Vashtar likes this.

  17. #137
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK
    Wpisów
    4

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wronsky Zobacz posta
    Jeszcze służąc w wojsku miał opinię lotniczego chuligana, myślę że ta cecha świadomego i nieświadomego przekraczania norm pozostała. Wiele innych poprzednich przypadków, ten i przyszłe pokazują, że w lotnictwie trzeba mieć jeszcze jeden Swich w pozycji On - lotniczy rozsądek, przewidywanie i analizę. To wszystko niepotrzebnie zawiodło

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    I wszystko jasne ...
    Szkoda, że - siedząc w ciepłych fotelach przy klawiaturze - tak łatwo ferować wyroki, w oparciu jedynie o przypuszczenia...
    heliHansa - Grzegorz Ziomek

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc
    „…No i zwykła głupota”
    Grzegorz Ziomek


  18. #138

    Dołączył
    Feb 2021

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    Szkoda, że - siedząc w ciepłych fotelach przy klawiaturze - tak łatwo ferować wyroki, w oparciu jedynie o przypuszczenia...
    Rozumiem Twoje irytację, zginał kolega, ja też wspomniałem ze szkoda ludzi....i tez wspomniałem ze wnioski ostateczne przedstawi KBWL. To nie są przypuszczenia, to są fakty..., a "Skrzeczu" jeszcze go klepał po pleckach. Chuliganił, taki charakter.
    Dalej jako praktyk z 40 letnim stażem za sterami twierdzę, że zawiódł rozsądek, brak analizy i świadome wejście w strefę pogody poniżej minimum czegokolwiek.
    Pyro1 likes this.

  19. #139

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    @angin I wszystko jasne ...

    Sorry jeśli użyłem złego nazewnictwa, może powinienem napisać "podejście". Chociaż nie wiem, lotnikiem nie jestem, po prostu lubię lotnictwo a katastrofy są jego częścią.
    Forum jest jedynym moim jedynym źródłem rzetelnej wiedzy na ten temat więc jak coś znajduję interesującego w temacie to staram się wrzucić nie oceniając bo nie potrafię.

  20. #140
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie


    Polecamy

    Ten komentarz "wszystko jasne" chyba odnosił się do nagrania z drona z miejsca wypadku
    Galonim likes this.
    Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, Tamron 150-600G2
    Jeżeli nie widać moich zdjęć w poście to są tutaj : https://photos.app.goo.gl/6HbopqSiFsDUVd7y5

Strona 7 z 8 PierwszyPierwszy ... 5 6 7 8 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •