-
Shoreham-by-Sea, 2010
Pokazy Battle of Britain Airshow w Shoreham-by-Sea (lotnisko Brighton) były zaplanowane na wielki podwójny jubileusz:
- 70 lat Bitwy o Wielką Brytanię,
- 100 lat lotniska w Shoreham-by-Sea.
air show był zupełnie nieudany, z powodu pogody. W niedzielę, 22 sierpnia spośród zaplanowanych 22 pokazów odbyło się... pięć.
Nie przyleciał Vampire, nie przyleciał Vulcan, nie przyleciał Lancaster, nie przyleciały akrobacyjne Jaki. Nawet obecne na lotnisku Spitfire'y, Mustangi i Messerschmitt nie oderwały się od ziemi.
Ale nie żałuję całej niedzieli spędzonej pod ciężkimi chmurami o podstawie koło 100 metrów, zraszany licznymi shoverami i przewiany chłodnym wiatrem.
Za wszystkie te niedogodności nagrodą był niezapomniany pokaz Harriera GR9.
Były jeszcze inne atrakcje, ale o nich później.
Kołowanie:
http://x.garnek.pl/ga7855/74a6341139...r_9_koluje.jpg
http://x.garnek.pl/ga5812/4390d63990..._ryczacego.jpg
Krótki start:
http://x.garnek.pl/ga5017/64bc141cba...ystartowal.jpg
http://x.garnek.pl/ga9277/4d47de7404...rrier_gr_9.jpg
Manewry w zawisie:
http://x.garnek.pl/ga6878/5637a95cd8...arrier_gr9.jpg
http://x.garnek.pl/ga800/9745d5e8d32...n_ma_dysze.jpg
http://x.garnek.pl/ga2657/3fe2177f96...arrier_gr9.jpg
I wreszcie pionowe lądowanie:
http://x.garnek.pl/ga9152/ba759f74b0..._sielskich.jpg
-
-
Na ostatnim zdjęciu z pierwszego posta widać jak mokro było... Piękną "chmurkę" wytworzył Harrier, a jak ładnie widać na niej strumień światła z przedniego reflektora.
-
Po prawie dwugodzinnym zamknięciu lotniska, spowodowanym wypadkiem Swifta, pogoda tak się pogorszyła (niskie chmury), że nic nie latało.
Wreszcie Consolidated Catalina przełamała impas.
Latała tak, jak mamusia radziła synkowi-lotnikowi: nisko i powoli.
Warto zwrócić uwagę na śmigła :)
http://x.garnek.pl/ga3367/1a87b09e0e...przelamala.jpg
http://x.garnek.pl/ga1870/d1ce07c805...a_startuje.jpg
http://x.garnek.pl/ga3481/f960a180ed...d_catalina.jpg
-
Super sprężynki, a i na pierwszym zdjęciu fajne tło do zdjęć. :)
-
-
-
W tym roku Chinooki RAF, których flota jest zaangażowana w Afganistanie, pokazują się tylko statycznie, tak też było w Shoreham. Ale po zakończeniu zepsutych przez pogodę pokazów zaczął przygotowywać się do odlotu. Na pokład zabrał grupę młodzieży ze szkół wojskowych i z otwartą tylną rampą przewiózł ich wokół lotniska. Po rozładowaniu tego młodzieżowego ładunku - wystartował by odlecieć do swojej bazy.
Cierpliwi obserwatorzy, w liczbie kilkudziesięciu osób oczekujący ponad godzinę po zakończeniu pokazów - zostali nagrodzeni nietypowym show: pilot przeprowadził potężny śmigłowiec paręset metrów po pasie startowym, jadąc po betonowej nawierzchni tylnymi kołami a przednie unosząc 2 m nad ziemią. W tej samej pozycji zawrócił i "przespacerował się" z powrotem, by wreszcie przyjąć pozycje startową i odlecieć. Ten poruszający się na dwu kołach olbrzym wyglądał jak chodzący na tylnych łapach pies!
http://x.garnek.pl/ga8048/21ba8fe54d...ra_maszyna.jpg
http://x.garnek.pl/ga4504/f80ca9a7e0...r_po_pasie.jpg
http://x.garnek.pl/ga8601/850e466b54...k_o_zmroku.jpg
http://x.garnek.pl/ga7831/cc82fe0af0..._do_przodu.jpg
http://x.garnek.pl/ga1185/448f403505...i_polecial.jpg
Długie czasy, które zastosowałem dla rozmycia wirników (od 1/80 do 1/10 s) pozwoliły mi fotografować przy niskim ISO, mimo zapadającego zmroku.
-
Jeszcze kilka statycznych ujęć Chinooka:
Holowanie na pas startowy odbywa się przy pomocy dyszla doczepionego do jednego z dwu skrętnych kół tylnych. Manewrowanie jest dosyć kłopotliwe. Każda zmiana kierunku ruchu wymaga ręcznego odwrócenia drugiego skrętnego koła, co jest osiągane poprzez wtoczenie śmigłowca na stalową płytę (zmniejsza tarcie opony o betonowe podłoże) i odwrócenie zwrotnicy specjalnym, ręcznym dyszlem.
http://x.garnek.pl/ga3886/7fd6dfae00...rriery_gr9.jpg
http://x.garnek.pl/ga5465/ed95181dbe...ng_chinook.jpg
http://x.garnek.pl/ga1993/8fac642ca3...lny_wirnik.jpg
http://x.garnek.pl/ga30/b64bf9d26a50...u_silnikow.jpg
http://x.garnek.pl/ga30/b64bf9d26a50...u_silnikow.jpg
[img]
-