Strona 7 z 7 PierwszyPierwszy ... 5 6 7
Pokaż wyniki od 121 do 129 z 129
Like Tree28Likes

Wątek: VIII MPL Czyżyny (Kraków) 2012

  1. #121

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    KRAKÓW

    Domyślnie


    Polecamy

    RAKOWICE -CZYŻYNY

  2. #122
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa, przekonuje jednak, że pokazy lotnicze w centrum Krakowa są całkowicie bezpieczne
    Mam na ten temat inne zdanie, mniej więcej pokrywające się z tym, co napisał jasiek: VIII MPL Czyżyny (Kraków) 2012 - historyczne lotnisko w Czyżynach nie jest miejscem do prowadzenia takich pokazów, bo nie zapewnia odpowiedniej separacji widzów od samolotów kręcących akrobacje, a w wielu przypadkach samoloty znajdują się bezpośrednio nad publicznością (i nie jest to li tylko złudzenie, ciężko o złudzenie kiedy jakiś ultralight przelatuje 100 m nad tobą). I dopóki pan dyrektor Radwan bądź ktokolwiek inny nie poda argumentów które podpierają tezę o "całkowitym bezpieczeństwie" pokazów, dopóty będę uważał, że organizowanie tamże pokazów to czysta głupota i/lub lekkomyślność.

    Jako najprostszy przykład zadam pytanie: gdyby wypadek Żelaznych z 2007 roku zdarzył się na MPL gdzie poleciałyby szczątki samolotów - czy na puste pole jak w Radomiu (i jak powinno być), czy też może na gęsto zaludnione osiedle mieszkaniowe, gdzie bawią się dzieci i spacerują mieszkańcy?
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  3. #123

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    A ja osobiście nie widziałem żadnego ultralajta nad publicznością ale bardzo uważnie zaobserwowałem ze wszystkie akrobacje były wykonywane w tej specjalnej strefie lotów która nie przekraczała osi pasa i przynajmniej Jurgis i żelaźni których widziałem się do tego zastosowali.

  4. #124

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wally Zobacz posta
    Jako najprostszy przykład zadam pytanie: gdyby wypadek Żelaznych z 2007 roku zdarzył się na MPL gdzie poleciałyby szczątki samolotów - czy na puste pole jak w Radomiu (i jak powinno być), czy też może na gęsto zaludnione osiedle mieszkaniowe, gdzie bawią się dzieci i spacerują mieszkańcy?
    Nikt już nie wykonuje tutaj tak niebezpiecznych akrobacji, nawet mijanki były z dość dużą separacją. Co innego przed 2007 rokiem - widziałem podobną "rozetę" w Krakowie. Dwa samoloty leciały w osi zbliżonej do pasa, natomiast ten "środkowy" wychodził nad przejście do sektora vip. Mijanka była nad pasem zieleni, cofnięta od publiczności. Na pewno osiedla nigdy nie były zagrożone. Jeśli chodzi o te nowe bloki, to w obowiązującym planie miejscowym było wyraźnie określone, że tutaj jest lądowisko, ktore jest wykorzystywane także na cele pokazow lotniczych - więc nikt nie powinien być zdziwiony. W tym roku nie widziałem żadnych akrobacji poza wyznaczoną strefą, więc znowu nie przesadzajmy. Gdyby uznać przeloty pokazowe (bez akrobacji) za niebezpieczne, to jesteśmy non stop zagrożeni. Śmigłowce policji i LPR wielokrotnie w ciągu dnia latają nad Krakowem, coraz częściej można zauważyć też małe samoloty i prywatne śmigłowce.

  5. #125

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPNT

    Domyślnie

    Strefa to jedno. Jurgis i Żelaźni jej przestrzegają i chyba zawsze przestrzegali (a przynajmniej na wszystkich MPL-ach na których byłem). Wielokrotnie naruszał ją za to np. Uwe Zimmermann, jednak nieznacznie. Ogólnie na Czyżynach piloci lepiej lub gorzej się strefy trzymają.
    Problem leży gdzie indziej. W sytuacji gdy dojdzie do awarii maszyny bądź błędu pilotażowego, obszar w którym można ją bezpiecznie rozbić jest bardzo mały - praktycznie wyłącznie pas startowy (z jednej strony publika, z drugiej też, z trzeciej ruchliwa droga, z czwartej spacerowicze a dalej bloki etc.), który ma przecież niewiele ponad 400m (420?) - na pozostałych 300 za płotkiem też stoją ludzie. W sytuacji kiedy maszyna będzie jeszcze po tej awarii w jakimś stopniu sterowna, bądź przyczyną będzie błąd pilotażowy a pilot/załoga dość odwagi by poświęcając się tę awarię/własny błąd ,,naprawić" (Radom 2009), prawdopodobnie tragedii na miarę Ramstein, Skniłowa czy Reno nie będzie - ot, pilot zostanie w kabinie do końca żeby wycelować w ten niewielki obszar. Potem kolejny pogrzeb lotnika, uroczyste odsłonięcie pomnika bohatera który poświęcił swoje życie dla ratowania tych na dole itd. Wtedy ktoś może się odezwie, że gdyby teren pikniku był bardziej sprzyjający a strefa na rozwalenie samolotu większa, to bohaterstwo mogło nie być potrzebne - ot ów pilot wyskoczyłby po upewnieniu się że samolot idzie w stronę przeciwną do publiki, po której to stronie są puste pola i dopiero za kilkaset m jakieś domy (Pobiednik), albo wręcz nie ma nic ,,istotnego" (Balice), albo w kierunku prostopadłym, gdzie w obie strony jest długi na ponad 500m/1200m pas startowy na którym maszyna może bezpiecznie przyrżnąć w glebę. Na Czyżynach zamiast tych 500/1200m jest ledwie 200, a ,,w tył" nijak nie można. Więc pilot nie skacze tylko celuje w ten Rakowicki prostokącik...
    Ot, kolejny akt bohaterstwa przypłaconego śmiercią, którego dało się łatwo uniknąć zawczasu, ale że zawczasu takie problemy ignorowano, okazał się konieczny - tak się składa że w Polsce mamy chyba zwyczaj narodowy ratować błędy popełniane wcześniej heroizmem...Ogólnie nie jest tak źle, kogo obchodzi śmierć jednostki...

    Gorzej, jeśli samolot okaże się niesterowny po rzeczonej awarii, błędu pilotażowego nijak nie da rady ,,naprawić" (Skniłów), dojdzie do kolizji maszyn w powietrzu (Radom, Ramstein), albo omdlenia pilota (Bratysława), tudzież kombinacji którychś z wymienionych (Reno). W takiej sytuacji oczywiście zawsze istnieje zagrożenie że maszyna sama sobie przeleci większy dystans i walnie w publikę (albo i w centrum handlowe w mieście), na to nic nie poradzimy bo w takiej sytuacji równie dobrze może nam spaść na głowę rejsówka (też się czasem zdarza). Jednak prawdopodobieństwo że spadający bezwładnie po kolizji samolot przeleci 500-600m w płaszczyźnie poziomej jest mniejsze, niż że przeleci 50-100m. W pierwszym przypadku nie tylko na Czyżynach, ale nawet w Zeltweg czy Kecskemet mamy ofiary w publice, natomiast w drugim w Zeltweg, Kecskemet, Hradcu itd. ofiar wśród widowni nie ma, natomiast na Czyżynach wciąż są.

    Lotnisko na Czyżynach jest lotniskiem bardzo trudnym i niebezpiecznym nawet gdy chodzi o zwykły start i lądowanie. Kiedy przyjdzie do pokazów z publicznością, robi się jeszcze gorzej. A kiedy do tego dołożymy jeszcze akrobację - koszmar. Pomimo tego jest wiele osób (z Panem Radwanem na czele), które są przeciwne przenoszeniu MPL-u i są gotowe walczyć jak lwy o pozostawienie go na Czyżynach. Ludzie tacy potrafią znaleźć tysiąc powodów dla których ta impreza nie może się odbyć gdzie indziej. Pobiednik nie - bo dojazd (może i racja). Balice też - bo lotnisko kontrolowane i ruch (osoby takie zazwyczaj udają że ILA na lotnisku kontrolowanym Schonefeld, czy CIAF w Brnie nigdy nie miały miejsca). Jednak głównymi argumentami są: Muzeum - bo esencją pikniku jest jego promocja (to zapewne motywuje pana Radwana) i zarobek, oraz klimat tego miejsca. Niektórzy proponują ,,przerobienie" Czyżyn tak, by było tam bezpiecznie (pomysły z chowaniem drutów pod ziemię itp.), zapominając że podstawą takiej przeróbki powinno być wyburzenie miasta w promieniu 2km dookoła...

    Czy muzeum mogłoby się wypromować i zarobić na pikniku w innym miejscu - nie wiem. Jako osoba która na tę imprezę jeździ od 6 lat mogę się jedynie wypowiedzieć na temat klimatu - nie, w żadnym innym miejscu tego klimatu nie będzie. Muzeum w okolicy, bloków w tle, imprezy lotniczej w środku miasta. I tego wału z ziemi z którego nie raz, z powodu korków, oglądało się pokaz BCI.

    Tyle tylko że ja, w przeciwieństwie do obrońców imprezy w tym miejscu (do których przez bardzo krótki okres po wypadku SP-ZAP, kiedy zaczęło się o tym głośniej mówić, należałem), uważam że zarobek i promocja muzeum oraz klimat imprezy w tym miejscu nie są żadnymi argumentami dla narażania widzów (z których większość nie ma świadomości ryzyka) oraz osób przypadkowych (spacerowiczów, mieszkańców, kierowców na pobliskiej ruchliwej drodze). Fakt faktem potrafię takie podejście rozumieć, bo sam w 2009 kłóciłem się ze znajomym (nie związanym z lotnictwem) odnośnie pozostawienia imprezy tam gdzie jest. Wtedy argumentowałem za klimatem i tradycjami, on odpowiadał że skoro w takim miejscu ludzie są narażeni na śmierć, to może trzeba o klimacie i tradycji zapomnieć. Dzisiaj przyznaję mu rację. Bo czasem na takie sprawy trzeba popatrzeć bez osobistych emocji i sentymentów.

    A w kwestii pokazów lotniczych i bezpieczeństwa na nich trzeba z pokorą popatrzeć na przykłady z zagranicy - większość regulacji jakie stosuje się na imprezach lotniczych w tzw. cywilizowanym świecie nie wzięła się znikąd, i trzeba przyznać że większość imprez w naszym kraju by ich nie spełniła (może pomijajać Radom, gdzie w zeszłym roku o bezpieczeństwo dbano aż do przesady - patrz pouczanie Patrouille Suisse jak się powinno latać A i samo EPRA, nawiasem mówiąc, wybitnych możliwości w kwestii bezpieczeństwa nie daje...). Moim zdaniem ULC powinien się ostro wziąć za kwestię bezpieczeństwa publiki na imprezach w tym kraju. No ale w końcu szanownych inspektorów bardziej obchodzi by pilot nie schodził poniżej 150/300m, niż to gdzie samolot może pójść ,,po fakcie". W końcu im wyżej zdarzy się sytuacja i im wyżej np. samolot stanie się niesterowny, tym bliżej spadnie. Prawda?

    Nawiasem mówiąc - chyba przydałoby się stworzyć jakiś temat poboczny (czy taki już kiedyś nie istniał?), bo coraz więcej tu postów nie związanych bezpośrednio z edycją tegoroczną, a z imprezą ogólnie i miejscem jej odbywania się.
    S.W.A.T, wally, JosePL and 1 others like this.
    [*] ppłk rez. mgr inż. pil. Lech Marchelewski, inż. pil. Piotr Banachowicz | ,,019" | ,,SP-ZAP" | płk pil. Alaksandr Marficki, płk pil. Alaksandr Żuraulewicz, ,,63" | ,,101" | mgr inż. pil. Stanisław Jurewicz, ,,SP-3491" | mgr inż. pil. Tadeusz Świst, ,,SP-AAG" [*]

  6. #126
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Ciekawy post, ale co do:

    Lotnisko na Czyżynach jest lotniskiem bardzo trudnym i niebezpiecznym nawet gdy chodzi o zwykły start i lądowanie. Kiedy przyjdzie do pokazów z publicznością, robi się jeszcze gorzej. A kiedy do tego dołożymy jeszcze akrobację - koszmar.
    troche przesadzone, fakt lotnisko jest wymagajjące ale bez przesady.

  7. #127
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mikej Zobacz posta
    Nikt już nie wykonuje tutaj tak niebezpiecznych akrobacji, nawet mijanki były z dość dużą separacją. Co innego przed 2007 rokiem - widziałem podobną "rozetę" w Krakowie.
    Identyczną "rozetę"/"różyczkę" wykonali w niedzielę Air Bandits, z dwoma Jakami mijającymi się w poziomie i Jurgisem przelatującym pod nimi. Fakt, że separacje były spore, ale nie sądzę, żeby Żelaźni chcieli zachować zerową separację w Radomiu. To są błędy ludzkie, zdarzające się nawet najlepszym (wystarczy sobie przypomnieć wypadek Younkin/Franklin, gdzie jeden z pilotów odbił w złą stronę w trakcie synchronizowanych manewrów) - kwestią organizatorów jest zminimalizowanie ich skutków. A w Czyżynach nie ma na to szans, co dość obszernie wyjaśnił jasiek...
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  8. #128

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tu separacje były dość spore, to trzeba uczciwie przyznać. Ale rzeczywiście, moja siostra nawet zwróciła uwagę (nie związana z lotnictwem w ogóle), że to chyba nie jest zbyt bezpieczne, kiedy samoloty robią pętlę w szyku i wychodzą z niej już nad publicznością... Co tu dużo mówić, miała rację. Jakkolwiek atrakcyjnie się to ogląda (np. pokaz Zimermanna oglądałem z końca pasa - przejście pomiędzy terenem pokazów a Realem - świetne), to jednak w razie wtopy mogłoby być niewesoło...

  9. #129
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie


    Polecamy

    Ktoś wie skąd przyleciały motolotnie które uczestniczyły w pikniku ? należą do jakiegoś aeroklubu ?
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

Strona 7 z 7 PierwszyPierwszy ... 5 6 7

LinkBacks (?)

  1. 25-11-2012, 00:33
  2. 04-09-2012, 09:19
  3. 03-09-2012, 07:10
  4. 02-09-2012, 15:32
  5. 02-09-2012, 12:51
  6. 02-09-2012, 12:24
  7. 02-09-2012, 12:06
  8. 01-09-2012, 21:58
  9. 01-09-2012, 16:34
  10. 01-09-2012, 15:46
  11. 01-09-2012, 15:14
  12. 01-09-2012, 13:44
  13. 01-09-2012, 12:58
  14. 27-08-2012, 17:09
  15. 27-08-2012, 17:03
  16. 27-08-2012, 09:58
  17. 26-08-2012, 20:17
  18. 25-08-2012, 16:25
  19. 10-08-2012, 16:28
  20. 21-07-2012, 12:16
  21. 03-07-2012, 16:21
  22. 28-06-2012, 19:18
  23. 24-06-2012, 15:15
  24. 07-06-2012, 18:25
  25. 27-05-2012, 12:07
  26. 27-05-2012, 09:29
  27. 26-05-2012, 19:29
  28. 26-05-2012, 17:35
  29. 25-05-2012, 12:09
  30. 20-05-2012, 10:11
  31. 15-05-2012, 07:10
  32. 24-04-2012, 15:52
  33. 10-04-2012, 16:17
  34. 08-04-2012, 08:34
  35. 06-04-2012, 13:54
  36. 01-04-2012, 12:11
  37. 28-03-2012, 21:08

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •