Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
  1. #1
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie Wytwornice dymow


    Polecamy

    Najbardziej mi tutaj pasowalo, ale jesli nie jest to wlasciwy dzial prosze o przeniesienie

    Wlasciwie pytanie jest proste: w jaki sposob wytwarzany jest dym w samolotach akrobacyjnych, generalnie smiglowych? W przypadku odrzutowych jest to proste: wstrzykiwanie oleju (diesla, roslinnego) do wylotu dyszy silnika, ale czy w przypadku propow jest podobnie? Niektorzy (chociazby Ali Ozturk) maja dymy gestsze i dluzej sie utrzymujace niz, przykladowo, B-C Iskry... A watpie, zeby temperatura wylotowa silnika spalinowego byla wyzsza niz jakiegokolwiek odrzutowego, wlaczajac w to nieco przestarzale silniki Iskier. Czyzby tylko kwestia ilosci? Dzieki z gory za odpowiedzi!
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  2. #2
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Zespół akrobacyjny Orlik

    Dla uatrakcyjnienia pokazu w powietrzu oraz zwiększenia efektu wizualnego zakupiono w USA sześć kompletów smugaczy SCSG-5PZL. Smugacz montowany pod kadłubem samolotu, jest niezależnym systemem wytwarzania dymu obojętnego chemicznie. Zasilany jest elektrycznie. Smugacz nie powoduje zmian w sposobie pilotowania samolotu, ani nie wpływa odczuwalnie na jego właściwości pilotażowe. Możliwe jest wykonywanie z nim pełnej akrobacji, do jakiej dopuszczony został PZL-130. Przy załodze dwuosobowej masa pilota wraz z wyposażeniem w drugiej kabinie nie może przekroczyć 95 kg. Na samolocie z założonym urządzeniem nie można używać radiokompasu ARL 1603.

    Uruchomienie smugacza przez pilota następuje poprzez włączenie głównego wyłącznika SMUGACZ na prawej burcie w I kabinie, a następnie włączenie wyłącznika SMUGACZ na drążku. W momencie uruchomienia urządzenia jednocześnie uruchamiają się trzy funkcje:

    1. Kondensatorowy system zapłonowy uruchamia urządzenie zapłonowe.
    2. Włącza się pompa paliwa i jej elektromagnetyczny zawór odcinający zostaje otwarty. Spalanie rozpocznie się niemal natychmiast.
    3. Włącza się pompa oleju dymnego.

    Od momentu uruchomienia urządzenia, do pokazania się smugi mija ok. 0,5 sekundy. Po wyłączeniu urządzenia, poprzez wyłączenie wyłącznika SMUGACZ na drążku, odcięte zostaje zasilanie wszystkich systemów. Elektromagnetyczny zawór paliwa zamyka się, a pompa paliwa, zapłon i pompa oleju przestają działać. W trakcie lotu utrzymywany jest ciągły przepływ powietrza, który zapewnia czystość komory spalania i jej gotowość do następnej operacji wytworzenia dymu. Ze względu na potrzebę zapewnienia przepływ powietrza naporowego dla wspomagania procesu spalania, zaleca się, aby smugacz nie był uruchamiany przy prędkości poniżej 185 km/h IAS. Maksymalna prędkość, przy której może być uruchamiany, zmienia się wraz z wysokością i przykładowo od poziomu morza do 1500 m wynosi 650 km/h IAS. W przypadku konieczności lądowania ze schowanym podwoziem z podwieszonym smugaczem zalecane jest wypracowanie oleju dymotwórczego ze zbiornika smugacza. Zapas oleju dymotwórczego wystarcza na około 10 minut działania urządzenia, przy czym może on być włączany i wyłączany tyle razy, ile jest konieczne. W czasie pokazu włączenie i wyłączenie smugaczy odbywa się na komendę prowadzącego przed rozpoczęciem i po zakończeniu każdego manewru. Do zamontowania SCSG-5PZL przystosowano łącznie 12 samolotów PZL-130.





    Aeroplan
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  3. #3
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wally
    W przypadku odrzutowych jest to proste: wstrzykiwanie oleju (diesla, roslinnego) do wylotu dyszy silnika, ale czy w przypadku propow jest podobnie?
    A nie jest na odwrót? W przypadku samolotów śmigłowych to widziałem dym wydobywający się z wydechu i z tego co kojarzę to olej właśnie. W wypadku odrzutowców, to zazwyczaj są niezależne systemy (w Iskrach dysza smugacza jest na spodzie kadłuba za silnikiem - klik, a na przykład w F-16 holenderskim, są smugacza na końcach skrzydeł montowane - klik).
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  4. #4
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    Info na stronie Red Arrows (po angielskiemu): klik

    Tłumaczenie najważniejszej części:

    Podstawowy kolor dymu to biały, powstający przez wstrzykiwanie paliwa dieslowskiego do gorącego wydechu silnika odrzutowego. Kolory niebieski i czerwony powstają poprzez zmieszanie barwnika z "ropą".
    Iskry mają ten sam system, jednakże tylko jedną dyszę, przez co samoloty produkują biały lub czerwony dym (zależnie jak się napełni pojemnik). Zauważ, że tuż przed dyszą znajduje się wylot silnika.

    Natomiast właśnie systemy takie jak w F-16 Demo Team lub jakie mają lekkie samoloty pokazowe (jak chociażby ten: http://www.youtube.com/watch?v=fqzgASK3NqA) mnie interesują. W końcu umieszczenie takiej tuby jak na Orliku na Pittsie spowodowałoby raczej utratę właściwości pilotażowych...
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  5. #5
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    W wypadku zwykłych propów to olej jest dodawany chyba po prostu do silnika i stąd jest biały dym? Tutaj to świetnie widać.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA/EPRZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    W wypadku zwykłych propów to olej jest dodawany chyba po prostu do silnika i stąd jest biały dym? Tutaj to świetnie widać.
    W miniaturowym lotnictwie dodaje się olej (barwiony lub nie) właśnie do silnika (miesza się go z paliwem). Tutaj prawdopodobnie też.
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  7. #7
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    OK, ale w takim wypadku jak sterowane jest on/off takiego rozwiazania? Chyba, ze mieszane jest na bieżąco bezpośrednio we wtrysku do silnika i tam można zaworek odcinający założyć...
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPK

    Domyślnie

    W Zlinach 50 Żelaznych wytwornica dymu wtryskuje do układu wydechowego mieszanke ON z parafiną gdzie miesza sie z gorącymi spalinami i tak poprostu "kopci"
    Zbiornik na mieszanke mają za fotelem zamontowany, a sterowanie poprzez przycisk na drążku (impulsowe) ewentualnie wyłącznikiem na tablicy (praca ciągła)
    Nie ma mieszania niczego z Avgasem - chyba silnik by tego nie przeżył a pilot i mechanik napewno (bezpieczeństwo , ciągłość i prawidłowość pracy , względy formalno-prawne) :P
    Jedynie w modelach miesza sie z paliwem , bądź zwiększa ilość oleju i jest "prawie" jak w oryginale

  9. #9
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    Dzieki
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  10. #10
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    Stronka producenta wytwornic dymów, używanych m.in. przez Orliki: http://www.sandersaircraft.com/

    Zdjęcia Orlików (między innymi, mnie się bardziej podobał Jumbo z ośmioma smoke podami : http://www.sandersaircraft.com/gener...5a-gallery.asp
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  11. #11

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Karów

    Domyślnie

    A jak powatają kolory?
    An-2

  12. #12

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wadowice

    Domyślnie

    Przez dodanie odpowiedniego barwnika .

  13. #13

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie jest to łatwa sprawa. Wszystko się spala na brunatny brąz. Ciężko znaleźć substancję która zmieszana ze standardową płynną parafiną dającą biały dym, po spaleniu da jakiś konkretny kolor. O ile pamiętam Texaco w U.S. ma jakieś takie mikstury. Pytanie czy one są spalane w czasie lotu, czy trzeba dodatkowo montować specjalną wytwornicę, która niezależnie rozpyla je w odpowiedni sposób dając kolor. W Polsce wielokrotnie próbowano coś kombinować ale nic z tego nie wychodziło, zawsze łatwiej było zamontować kolorowe i odpalane elektrycznie race dymne. Tym od napojów energetycznych udało się zrobić czerwony ale ogony samolotów po każdym przelocie były niesamowicie tłuste i oblepione czymś rudym.


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •