Zespół akrobacyjny Orlik
Dla uatrakcyjnienia pokazu w powietrzu oraz zwiększenia efektu wizualnego zakupiono w USA sześć kompletów smugaczy SCSG-5PZL. Smugacz montowany pod kadłubem samolotu, jest niezależnym systemem wytwarzania dymu obojętnego chemicznie. Zasilany jest elektrycznie. Smugacz nie powoduje zmian w sposobie pilotowania samolotu, ani nie wpływa odczuwalnie na jego właściwości pilotażowe. Możliwe jest wykonywanie z nim pełnej akrobacji, do jakiej dopuszczony został PZL-130. Przy załodze dwuosobowej masa pilota wraz z wyposażeniem w drugiej kabinie nie może przekroczyć 95 kg. Na samolocie z założonym urządzeniem nie można używać radiokompasu ARL 1603.
Uruchomienie smugacza przez pilota następuje poprzez włączenie głównego wyłącznika SMUGACZ na prawej burcie w I kabinie, a następnie włączenie wyłącznika SMUGACZ na drążku. W momencie uruchomienia urządzenia jednocześnie uruchamiają się trzy funkcje:
1. Kondensatorowy system zapłonowy uruchamia urządzenie zapłonowe.
2. Włącza się pompa paliwa i jej elektromagnetyczny zawór odcinający zostaje otwarty. Spalanie rozpocznie się niemal natychmiast.
3. Włącza się pompa oleju dymnego.
Od momentu uruchomienia urządzenia, do pokazania się smugi mija ok. 0,5 sekundy. Po wyłączeniu urządzenia, poprzez wyłączenie wyłącznika SMUGACZ na drążku, odcięte zostaje zasilanie wszystkich systemów. Elektromagnetyczny zawór paliwa zamyka się, a pompa paliwa, zapłon i pompa oleju przestają działać. W trakcie lotu utrzymywany jest ciągły przepływ powietrza, który zapewnia czystość komory spalania i jej gotowość do następnej operacji wytworzenia dymu. Ze względu na potrzebę zapewnienia przepływ powietrza naporowego dla wspomagania procesu spalania, zaleca się, aby smugacz nie był uruchamiany przy
prędkości poniżej 185 km/h IAS. Maksymalna
prędkość, przy której może być uruchamiany, zmienia się wraz z wysokością i przykładowo od poziomu morza do 1500 m wynosi 650 km/h IAS. W przypadku konieczności lądowania ze schowanym podwoziem z podwieszonym smugaczem zalecane jest wypracowanie oleju dymotwórczego ze zbiornika smugacza. Zapas oleju dymotwórczego wystarcza na około 10 minut działania urządzenia, przy czym może on być włączany i wyłączany tyle razy, ile jest konieczne. W czasie pokazu włączenie i wyłączenie smugaczy odbywa się na komendę prowadzącego przed rozpoczęciem i po zakończeniu każdego manewru. Do zamontowania SCSG-5PZL przystosowano łącznie 12 samolotów PZL-130.
Aeroplan
Zakładki