Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 38

Wątek: Bariera dzwieku

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    gliwice

    Domyślnie Bariera dzwieku


    Polecamy

    czy podczas pokazu samolot może przełamać barierę dźwięku czy są jakieś przepisy nie pozwalające na to?

  2. #2
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Nie latają na pokazach z naddźwiękową, może się to wiązac ze sporym zarobkiem dla okolicznych szklarzy i laryngologów
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3
    Awatar Kamil1231

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Radom/Chełm

    Domyślnie

    A mi właśnie tego brakuje. :/ Jedyne pokazy na które chodze to Radom, bo mieszkam 5 km. od lotniska. I szkoda że na takich pokazach nie pokazują nic z nad dźwiękową. Chodź rozumiem ludzi miszkających blisko lotnisk, gdyż ciocia mieszka na podejściu na sadków i wystarczy że iskra startuje rano i potrafi człowieka obudzić. A jak w 2005 przelatywała tafla to w łazience z półek kosmetyki pospadały

  4. #4
    Awatar elcin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław/EPWR

    Domyślnie

    Hmmm z tego co mi wiadomo to od któregośtam roku (chyba lata 80') jest przepis o zakzaie lotów naddźwiękowych nad lądem. Jest na pokazach głównie poddźwiękowa na youtubie mnóstwo tego jest.

  5. #5
    Awatar Sansei6

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Siedlce

    Domyślnie

    No widzisz Kamil1231, a co by było jak by łamał barierę dźwięku...
    Gdzieś widziałem ciekawe filmiki na YT z takim niejako pokazem chyba na morzu Poszukaj u nas na forum, chyb a w ciekawych filmikach czy jakoś
    Fanatyczny Fan Formuły 1

  6. #6
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kamil1231
    I szkoda że na takich pokazach nie pokazują nic z nad dźwiękową.
    No nie wiem, ja bym wolał miec bębenki i szyby w domu całe. Zwłaszcza, że nawet mało co byś zobaczył.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  7. #7
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    Żeby tylko na uszkodzonych bębenkach się skończyło.

  8. #8

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    ok 2000 roku podczas pokazow w Brnie F-18 ze Szwajcarii przekroczyl bariere dzwieku . Widzialem pokaz w TV czeskiej - ogromny huk, czeski komentator powiedzial ze strachem w glosie cytuje "myslalem ze mi serce peklo". Ktos ze starszych forumowiczow byc moze to widzialo na wlasne oczy.

  9. #9
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Z tymi popękanymi bębenkami to jest lekka przesada. Niszczycielska siła fali uderzeniowej barzdo szybko zmniejsza się wraz z odległością od żródła zaburzeń, w tym wypadku samolotu. Co do szyb to się zgodzę, że mogą nie wytrzymać, zgodze się się też, że rąbnięcie jest porządne i może sprawiać dyskomfort, ale o fizyczne uszkodzenia ciała, czy narządów raczej jest trudno, no chyba, że samolot na nadźwiękowej przeleci naprawdę nisko i blisko.
    Sam wielokrotnie słyszałem przeloty na nadźwiękowej i bębenki mam całe. Fakt na pewno nie były one niskie, ale i tak wystarczająco głośne.

    Jeszcze celem uściślenia. Przekraczanie bariery dźwięku NIE jest przyczyną tego huku czy grzmotu. Grom dźwiękowy jest powodowany przez samolot JUŻ lecący na nadźwiękowej. Jest słyszalny wtedy gdy do uszu obserwatora dociera fala uderzeniowa, a raczej dwie fale, sprzed i zza samolotu, dlatego grom jest podwójny.
    Tak piszę o tym, bo ostatnio sam słyszałem - przy okazji ostatniego lądowania promu - jak niezawodny, dyżurny ekspert TVN-u od spraw wszelakich, w tym awiacji , czyli red. Pałasiński mówił, że podwójny grom słyszalny podczas powrotu promu na ziemię, jest powodowany przez dwukrotne przekraczanie bariery dźwięku.

  10. #10
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    ale o fizyczne uszkodzenia ciała, czy narządów raczej jest trudno, no chyba, że samolot na nadźwiękowej przeleci naprawdę nisko i blisko.
    Jak na przykład na 50-100 metrach 300 metrów od ludzi?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  11. #11
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    To będzie zależało też od prędkości, od wielkości samolotu, ale bliżej.
    To jest przelot mniej więcej przy podanych przez Ciebie warunkach.
    http://pl.youtube.com/watch?v=7cGr6-...eature=related
    I wszyscy cali
    edit: albo to http://pl.youtube.com/watch?v=uQ2pkm...eature=related

    Jakby ktoś pytał dlaczego nie słychać dwóch grzmotów, a jeden to odpowiadam że są dwa, ale przy tak małej odległości obserwatora od żródła następują po sobie tak szybko, że słychać tylko jeden.

  12. #12
    Awatar Kamil1231

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Radom/Chełm

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez elcin
    Hmmm z tego co mi wiadomo to od któregośtam roku (chyba lata 80') jest przepis o zakzaie lotów naddźwiękowych nad lądem. Jest na pokazach głównie poddźwiękowa na youtubie mnóstwo tego jest.
    To na rużnego rodzaju manewrach, ćwiczeniach nie przekraczją barjery dźwięku???

  13. #13

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Jeszcze celem uściślenia. Przekraczanie bariery dźwięku NIE jest przyczyną tego huku czy grzmotu. Grom dźwiękowy jest powodowany przez samolot JUŻ lecący na nadźwiękowej. Jest słyszalny wtedy gdy do uszu obserwatora dociera fala uderzeniowa, a raczej dwie fale, sprzed i zza samolotu, dlatego grom jest podwójny.
    Przy przekraczaniu predk dźwieku powstaje fala uderzeniowa więc uważam, ze samo przekroczenie bariery dźwieku również wywołuje grzmot.

  14. #14
    Awatar Sansei6

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Siedlce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kamil1231
    Cytat Zamieszczone przez elcin
    Hmmm z tego co mi wiadomo to od któregośtam roku (chyba lata 80') jest przepis o zakzaie lotów naddźwiękowych nad lądem. Jest na pokazach głównie poddźwiękowa na youtubie mnóstwo tego jest.
    To na rużnego rodzaju manewrach, ćwiczeniach nie przekraczją barjery dźwięku???
    Na pokazach nie!

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sansei6
    Na pokazach nie!
    Ja slyszalem i widzialem na pokazach .
    Jak chcecie zobaczyc jak wyglada przekraczanie dzwieku - jak to robili 50 lat wstecz poszukajcie filmu The Right Stuff. O ile wiem i pamietam z wlasnego doswiadczenia huk powstaje podczas przekraczania bariery potem slychac tylko samolot.

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez elcin
    Hmmm z tego co mi wiadomo to od któregośtam roku (chyba lata 80') jest przepis o zakzaie lotów naddźwiękowych nad lądem.
    O ile wiem to zakaz dotyczy stref ograniczonych, oraz lotów na ochronę granic Państwa. Można przekraczać predkość dźwięku, ale od określonego FL.
    W latach '80 nie raz słyszałem nad swoim miastem przekraczające prędkość dźwięku MIG-i 25 z Brzegu.

    Coroczne pokazy w Nellis AFB w USA, rozpoczynają się przekroczeniem przez jakiś samolot bariery dźwięku. Oczywiście na rozsądnej wysokosci.


  17. #17
    Awatar Piwi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    Ja rok temu słyszałem uderzenie w związku z przekraczaniem bariery dźwięku. Było to w Austrii, na lodowcu Kitzsteinhorn. Myśliwce nade mną robiły jakieś ćwiczenia na sporej wysokości. W pewnym momencie usłyszałem spore uderzenie a gdy zerknąłem do góry akurat jeden myśliwiec był nade mną, później już był tylko huk a samolot coraz szybciej się oddalał. Niesamowite przeżycie usłyszeć to Tylko dziwi mnie, czemu praktykują to nad Alpami, jest przecież ryzyko schodzenia lawin.

  18. #18
    Awatar DanW

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryni
    Coroczne pokazy w Nellis AFB w USA, rozpoczynają się przekroczeniem przez jakiś samolot bariery dźwięku. Oczywiście na rozsądnej wysokosci.
    Od dawna tego nie robia. Przepisy FAA zabraniaja lotow ponaddzwiekowych na kontynentalnym rejonem USA.
    Przed laty supersonic boom byl elementem pokazow Thunderbirds.
    Proponuje spytac WMKS'a, ktory byl w Nellis w 2007.

  19. #19
    Awatar kajmat

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryni
    W latach '80 nie raz słyszałem nad swoim miastem przekraczające prędkość dźwięku MIG-i 25 z Brzegu.
    Weź pod uwagę, że były to samoloty WWS, sowieccy piloci nie do końca przestrzegali polskich przepisów . Podobna sytuacja była m.in. w Kołobrzegu, w pobliżu którego też było lotnisko WWS.

    Ale faktem jest również, że w latach 80-tych, także polskie MiGi-21 latały parami nad wybrzeżem - przeważnie kilkaset metrów wgłąb lądu - z prędkościami naddźwiękowymi na wyskości nawet kilkudziesięciu metrów. Wrażenia - bezcenne, za resztę zapłacisz... A tak poważnie - szyby pękały rzadko, ludzie przeżywali bez żadnych obrażeń, dość szybko się przyzwyczajali, także przyjeżdzający na urlop.

  20. #20
    Awatar Kamil1231

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Radom/Chełm

    Domyślnie


    Polecamy

    Ile dał bym by jechać na takie wakacje i posłuchać MiG-ów 21 z naddźwiękową.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •