POKAZY LOTNICZE

Boeing Stearman
Amerykańska konstrukcja z lat 40. XX wieku używana do szkolenia pilotów wojskowych oraz jako samolot obserwacyjny. Stearman to maszyna charakterystyczna, dwupłatowiec, z odkrytą kabiną, silnikiem gwiazdowym o pięknym „rasowym” brzmieniu. Egzemplarz który zobaczymy w Zielonej Górze wyprodukowany został w 1941 roku w Witchita w USA. Przez jakiś czas używany był przez Marynarkę Wojenną USA, później w rękach prywatnych, do Polski trafił w 2013 roku. Za sterami Stearmana zasiądzie Mateusz Strama – członek Aeroklubu Nowy Targ, zawodowo kapitan B738 z nalotem ogólnym ponad 5000 h.

Jakowlew Jak – 18
Samolot szkoleniowy zaprojektowany w latach 40. XX wieku w Związku Radzieckim. Była to bardzo nowoczesna i dopracowana konstrukcja, dzięki czemu wyprodukowano łącznie ponad 7 tys. egzemplarzy, które służyły w lotnictwie wojskowym oraz aeroklubowym w wielu krajach powiązanych z ZSRR, w tym w Polsce. Do dzisiaj zachowało się niewiele egzemplarzy. Ten który zobaczymy to własność Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wyprodukowana na Węgrzech. Został on pieczołowicie odrestaurowany przez Fundację Polskie Orły i cieszy oko klasyczną sylwetką dolnopłata z zaokrąglonymi końcówkami skrzydeł oraz ucho – charakterystycznym brzmieniem silnika.

RWD – 5R
Lotnictwo polskie ma wiele powodów do dumy, a jednym z nich jest historia właśnie tego samolotu RWD-5. Dzięki tej maszynie w 1933 roku Stanisław Skarżyński dokonał niebywałego wyczynu – przeleciał samotnie nad Atlantykiem, pokonując odległość niemal 3600 km w czasie ponad 20 godzin! RWD-5 to niezwykle udana konstrukcja polskiego przedwojennego przemysłu lotniczego – samolot turystyczny o dobrych osiągach, bardzo jak na tamte czasu nowoczesny. Egzemplarz, który zobaczymy to replika zbudowana przez Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego.
Firebirds
Ogniste Ptaki to cywilna grupa akrobacyjna mająca stosunkowo krótką historię, jednak jej członkowie to bardzo doświadczeni piloci. Liderem jest Adam Labus – pilot-instruktor, wychowawca wielu najbardziej dzisiaj znanych akrobatów w Polsce, jego łączny nalot to ponad 3500h. Na lewym skrzydle zespołu lata Łukasz Świderski – mistrz Polski w akrobacji samolotowej, a prawoskrzydłowym jest Sebastian Nowicki – zawodowo kapitan Airbusa A320 (nalot 7500h) a prywatnie zapalony akrobata, uczestnik wielu zawodów. Pokazy akrobacji zespołowej utrudnia pilotom fakt, że każdy z nich dysponuje nieco innym samolotem, o innych osiągach – tym bardziej warto docenić ich kunszt!

Extra 300SC
Najpopularniejszy w Europie wyczynowy samolot akrobacyjny o potężnym silniku i niezwykłych osiągach – prawdziwa lotnicza Formuła 1. Za sterami tej niezwykłej maszyny zasiądzie dla publiczności Marek Choim – pilot akrobacyjny, którego historia jest niezwykła. Podczas, gdy większość akrobatów rozpoczyna swą karierę bardzo wcześnie, Marek uzyskał licencję pilota w wieku 40. lat, a jeszcze później zainteresował się akrobacją. Wiele godzin ciężkich ćwiczeń, lekcje u najlepszych akrobatów na świecie doprowadziły do tego, że dzisiaj Marek staje do wyrównanej rywalizacji w zawodach z zawodnikami młodszymi od siebie o 30 lat. Jego pokaz freestyle’owego latania nie ma sobie równych wśród polskich pilotów.

Piper Cub L-4H
Najbardziej klasyczny samolot lotnictwa amerykańskiego lat 30. XX wieku. Konstrukcja niezwykle niezawodna i wielozadaniowa, wykorzystywana zarówno przez lotnictwo wojskowe jak i cywilne. Wyprodukowano łącznie blisko 35 tys. egzemplarzy tej maszyny. Dzięki swoim doskonałym właściwościom lotnym oraz niebywałej długowieczności duża ilość tych samolotów wciąż lata. Na bazie tej jakże udanej konstrukcji oparto bardzo nowoczesny, jeden z najpopularniejszych samolotów sportowo-turystycznych – Carbon Cub. Jeden z kilku zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy – Piper Cuba SP-AFY zaprezentuje w locie jego właściciel, jeden z najlepszych specjalistów w zakresie tych maszyn w naszym kraju – Antoni Nowak.

Bolkow Bo-105
Niemiecki śmigłowiec zaprojektowany na potrzeby wojskowe, znany na całym świecie dzięki unikalnej konstrukcji wirnika głównego, pozwalającej mu na wykonywanie manewrów niedostępnych wcześniej dla wiropłatów – pętli i beczek. W armii maszyna była wykorzystywana do zwalczania czołgów, później w lotnictwie cywilnym m.in. do celów sanitarnych. Teraz, kiedy jest wypierana przez nowocześniejsze konstrukcje, przeżywa drugą młodość w rękach pasjonatów „niegrzecznego” latania. Egzemplarz który zaprezentuje się nam na lotnisku Przylep to pierwszy Bolkow Bo-105 zarejestrowany w naszym kraju.

Robinson R-44 Raven II
Robinson to marka jednych z najpopularniejszych lekkich śmigłowców używanych w lotnictwie cywilnym jako maszyna turystyczna i transportowa (również przez stacje TV jako newscopter), ale także przez służby takiej jak policja do prowadzenia poszukiwań i pościgów. Niska cena zakupu i eksploatacji, łatwość pilotażu i niewielkie rozmiary – to zalety Robinsona R-44. W Zielonej Górze zobaczymy w pokazie dynamicznym śmigłowiec w najnowszej wersji R-44II.

ZESPOŁY AKROBACYJNE
Grupa Akrobacyjna Żelazny
Ta grupa akrobacyjna to właściwie już legenda. Jeszcze kilka lat temu jedyny polski cywilny zespół, latający w składzie trzech, później czterech, a w szczytowej formie nawet sześciu maszyn. Znakiem rozpoznawczym grupy jest czerwony kolor ich samolotów oraz najwyższa precyzja w wykonywaniu najtrudniejszych nawet figur akrobacji zespołowej. Jest to tym bardziej niezwykłe, że od początku istnienia grupa lata na różnych samolotach – dysponujących różną mocą silników, charakteryzujących się różnymi właściwościami lotnymi. Dzisiaj, chociaż konkurencja na krajowym rynku rośnie, „Żelaźni” nie powinni się czuć raczej zaniepokojeni. Trzon zespołu stanowi trzech ogromnie doświadczonych akrobatów: Wojciech Krupa, Piotr Haberland i Tadeusz Kołaszewski.

FireFlies
Członkowie tego brytyjskiego zespołu od wczesnej młodości wychowywali się na lotnisku i latanie mają zaszczepione na stałe we krwi. Na co dzień pracują w liniach lotniczych i bezpiecznie przewożą pasażerów takimi samolotami jak Boeing 767 czy Airbus 320. Ich maszyny pokazowe, choć wyglądają dość niepozornie, drzemie w nich jednak moc. Pozwala ona na uzyskanie imponujących osiągów – podczas pokazu akrobacji zespołowej te niewielkie maszyny rozpędzają się do prędkości 320 km/h! Ale na tym nie koniec atrakcyjności występu FireFlies – na wieczorne pokazy, jakich będziemy świadkami, zespół wyposaża swoje samoloty w urządzenia pirotechniczne. Pozwala to na zaprezentowanie bardzo atrakcyjnego widowiska na najwyższym poziomie, ale wymaga od pilotów wielkiego kunsztu pilotażu.

FollowMe Team
Kolejny zespół akrobacyjny to grupa przesympatycznych Czechów, których połączyła miłość do zabytkowej już dzisiaj konstrukcji lotniczej jaką jest czechosłowacki Zlin 22 – samolot przystosowany do nauki akrobacji, a wyprodukowany w latach 50. XX wieku. Zespół posiada cztery takie maszyny, na których wykonuje pokaz akrobacji zespołowej, a za ich sterami zasiadają: Tomas – lider formacji, pilot-instruktor na samolotach pasażerskich o ogromnym doświadczeniu lotniczym (8700 h), Bohdan – numer dwa w formacji, pilot z dużym doświadczeniem akrobacyjnym, Lubo – numer trzeci, również pilot-instruktor i egzaminator, potężna wiedza i doświadczenie (7000 h) oraz Jarous – czwórka w formacji, nieco mniejsze doświadczenie ale wielka miłość do latania i zaangażowanie pozwalają mu „nadążyć” za resztą ekipy.

FireBirds
Polska grupa akrobacyjna „FireBirds” w skład której wchodzi Adam Labus, Łukasz Świderski oraz Sebastian Nowicki. Piloci znani są z osiągnięć w indywidualnej akrobacji samolotowej. Startują w licznych zawodach w tej dyscyplinie. Zespół oficjalnie zadebiutował na pokazach „Dni Aeroklubu” w Rybniku w 2014 roku. Grupa dynamicznie się rozwija, spędza sporo godzin w powietrzu wprowadzając nowe figury do swojego pokazu.

Łącząc pasje do latania i doświadczenie, piloci utworzyli formację prezentującą w powietrzu urozmaicone figury akrobacji lotniczej oraz niezwykłą precyzję pilotażu. Choć grupa jest nowa to nazwiska ją tworzące są dobrze znane fanom akrobacji lotniczej.

więcej tutaj: Festyn - 60 lat AZL - Aeroklub Ziemi Lubuskiej