Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
Like Tree11Likes
  • 1 Post By aleks70
  • 6 Post By Krótka Prosta
  • 2 Post By aleks70
  • 2 Post By maymar

Wątek: Zawody szybowcowe i samolotowe w Polsce

  1. #1

    Dołączył
    May 2020

    Domyślnie Zawody szybowcowe i samolotowe w Polsce


    Polecamy

    Cześć wszystkim
    Mam pytanie takie bardziej trochę z ciekawości. Wiem że w są różne zawody lotnicze(szybowcowe, samolotowe), ale nigdzie nie mogę znaleźć informacji na temat tego jak to wszystko dokładnie wygląda. Jak się dostać na takie zawody, na jakiej zasadzie funkcjonuje Szybowcowa Kadra Polski, jakie warunki trzeba spełniać, itp. I tu nasuwa się pytanie do Was, czy wiecie może coś więcej ogólnie na temat zawodów lotniczych.
    Jesli ktoś by wiedział I chciałby się podzielić opinią to bylbym wdzięczny. Zapraszam do dyskusji każdego. I z góry dzięki za odpowiedzi


  2. #2

    Dołączył
    Jul 2018
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Nie wiem, więc się wypowiem
    Rozmawiałem z kolegą szybownikiem i troszkę się podrapał po łysinie, skąd On w sumie wie, o zawodach (no, miał zgryz).
    Generalnie zawody szybowcowe są dwojakiego rodzaju:
    - na przelot,
    - akrobacje szybowcowe.
    Co ciekawe te pierwsze (na przelot) odbywają się też w formule "open" tzn, robisz przelot z rejestratorem na pokładzie i wrzucasz wyniki organizatorowi.
    Z tego, co mi się wydaje, żeby być w reprezentacji trzeba być członkiem aeroklubu (któregoś).
    Generalnie, często lokalne aerokluby organizują mniej, lub bardziej, popularne zawody (Lisie Kąty, Leszno).
    Jak wyciągnę więcej, dam znać ale myślę, że gugiel też coś wie, na ten temat
    Mateusz 1234 likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    To ja tylko nieśmiało dodam, że aby brać udział w zawodach sportowych (nieważne czy to modelarskich, szybowcowych, spadochronowych, samolotowych itd.) należy przede wszystkim posiadać Licencję Sportową FAI. Z kolei aby posiadać Licencję Sportową oprócz oczywiście posiadania stosownych uprawnień (świadectw kwalifikacji czy licencji wydanych przez władzę lotniczą) należy być jeszcze członkiem Klubu Sportowego FAI który to Klub musi być członkiem Związku Sportowego FAI. W Polsce takim związkiem sportowym jest Aeroklub Polski.

    Tu mała uwaga - nie każdy Aeroklub Regionalny jest z automatu Klubem Sportowym w rozumieniu FAI, a także nie ma wymogu by Klubem Sportowym mogły być tylko Aerokluby Regionalne. Inaczej mówiąc może to być dowolne stowarzyszenie które w statucie ma wpisane uprawianie sportów lotniczych, ważne by zostało ono członkiem AP i uzyskało Licencję Klubu Sportowego, a wówczas jego członkowie mogą ubiegać się o indywidualne Licencje Sportowe. To tyle jeśli chodzi o podstawowe wymagania by zostać sportowcem przez duże "S", bo oczywiście nikt nie wyklucza organizacji zawodów poza FAI przy czym wówczas trudno mówić o byciu np. członkiem Kadry Narodowej.

    Co do samych zawodów - na bazie Związku Sportowego (AP) działają Komisje Specjalnościowe (dla każdej dyscypliny lotniczej) które zajmują się organizacją danych zawodów jak i określają minimalne warunki jaki musi spełnić chcący w nich wystartować zawodnik.
    Następnie, na podstawie ustalonego kalendarza, poszczególne Kluby Sportowe samodzielnie lub przy współuczestnictwie AP organizują zawody danych dyscyplin lotniczych z reguły w podstawowych dwóch kategoriach wiekowych - juniorów i seniorów a także z podziałem na płeć. Takie zawody mogą mieć różną rangę, od zawodów klubowych/regionalnych/ogólnopolskich (na których może wystartować praktycznie każdy) prze mistrzostwa kraju (na których startują tylko najlepsi zawodnicy z tych wcześniej wymienionych imprez) po mistrzostwa kontynentu/świata (gdzie udział biorą już jedynie członkowie Kadry Narodowej).

    Jeśli chodzi wspinanie się po szczeblach drabiny kariery sportowej to - zaczyna się oczywiście od podstaw czyli udziału w zawodach klubowych/regionalnych/ogólnopolskich, jeśli komuś dobrze idzie i osiąga wysokie miejsca to przysługuje mu przywilej udziału w mistrzostwach kraju, a jeśli w nich wykaże się dobrymi wynikami to ma szansę zakwalifikowanie się do Kadry Narodowej i reprezentowania Polski na arenie międzynarodowej. Konkretne warunki jakie trzeba spełnić określone są regulaminami Sekcji Specjalnościowych i tam trzeba szukać szczegółów.

    Ku przestrodze - latanie zawodnicze to trochę inny rodzaj uprawiania lotnictwa. Po pierwsze trzeba mieć górę kasy (lub dojście do sponsorów) oraz dużo czasu dzięki czemu będzie można dużo trenować, a tym samym osiągać coraz lepsze wyniki. Po drugie, to dość niebezpieczne - lata się na krawędzi możliwości własnych i sprzętu, w "stadzie" innych zawodników (szybowce, balony). Po trzecie, jeśli chce się coś osiągnąć, trzeba mieć gen rywalizacji/wojownika - kombinować, blefować, być upartym i zadziornym, rozpychać się łokciami i przeć naprzód mimo przeciwności.
    Po czwarte to uzależnia - adrenalina i emocje które pojawiają się podczas rywalizacji i walki o pozycję na liście uczestników, a także niesamowity klimat wspólnych przeżyć, spotkań, rozmów, opowieści jakie panują wśród zawodników sprawiają, że po jakimś czasie inne uprawianie lotnictwa (loty rekreacyjne) przestają już być ciekawe i jedyne co takiego lotnika nakręca to latanie zawodnicze.

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2018
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    To ja tylko nieśmiało dodam, że aby brać udział w zawodach sportowych (nieważne czy to modelarskich, szybowcowych, spadochronowych, samolotowych itd.) należy przede wszystkim posiadać Licencję Sportową FAI. Z kolei aby posiadać Licencję Sportową oprócz oczywiście posiadania stosownych uprawnień (świadectw kwalifikacji czy licencji wydanych przez władzę lotniczą) należy być jeszcze członkiem Klubu Sportowego FAI który to Klub musi być członkiem Związku Sportowego FAI. W Polsce takim związkiem sportowym jest Aeroklub Polski.

    Tu mała uwaga - nie każdy Aeroklub Regionalny jest z automatu Klubem Sportowym w rozumieniu FAI, a także nie ma wymogu by Klubem Sportowym mogły być tylko Aerokluby Regionalne. Inaczej mówiąc może to być dowolne stowarzyszenie które w statucie ma wpisane uprawianie sportów lotniczych, ważne by zostało ono członkiem AP i uzyskało Licencję Klubu Sportowego, a wówczas jego członkowie mogą ubiegać się o indywidualne Licencje Sportowe. To tyle jeśli chodzi o podstawowe wymagania by zostać sportowcem przez duże "S", bo oczywiście nikt nie wyklucza organizacji zawodów poza FAI przy czym wówczas trudno mówić o byciu np. członkiem Kadry Narodowej.

    Co do samych zawodów - na bazie Związku Sportowego (AP) działają Komisje Specjalnościowe (dla każdej dyscypliny lotniczej) które zajmują się organizacją danych zawodów jak i określają minimalne warunki jaki musi spełnić chcący w nich wystartować zawodnik.
    Następnie, na podstawie ustalonego kalendarza, poszczególne Kluby Sportowe samodzielnie lub przy współuczestnictwie AP organizują zawody danych dyscyplin lotniczych z reguły w podstawowych dwóch kategoriach wiekowych - juniorów i seniorów a także z podziałem na płeć. Takie zawody mogą mieć różną rangę, od zawodów klubowych/regionalnych/ogólnopolskich (na których może wystartować praktycznie każdy) prze mistrzostwa kraju (na których startują tylko najlepsi zawodnicy z tych wcześniej wymienionych imprez) po mistrzostwa kontynentu/świata (gdzie udział biorą już jedynie członkowie Kadry Narodowej).

    Jeśli chodzi wspinanie się po szczeblach drabiny kariery sportowej to - zaczyna się oczywiście od podstaw czyli udziału w zawodach klubowych/regionalnych/ogólnopolskich, jeśli komuś dobrze idzie i osiąga wysokie miejsca to przysługuje mu przywilej udziału w mistrzostwach kraju, a jeśli w nich wykaże się dobrymi wynikami to ma szansę zakwalifikowanie się do Kadry Narodowej i reprezentowania Polski na arenie międzynarodowej. Konkretne warunki jakie trzeba spełnić określone są regulaminami Sekcji Specjalnościowych i tam trzeba szukać szczegółów.

    Ku przestrodze - latanie zawodnicze to trochę inny rodzaj uprawiania lotnictwa. Po pierwsze trzeba mieć górę kasy (lub dojście do sponsorów) oraz dużo czasu dzięki czemu będzie można dużo trenować, a tym samym osiągać coraz lepsze wyniki. Po drugie, to dość niebezpieczne - lata się na krawędzi możliwości własnych i sprzętu, w "stadzie" innych zawodników (szybowce, balony). Po trzecie, jeśli chce się coś osiągnąć, trzeba mieć gen rywalizacji/wojownika - kombinować, blefować, być upartym i zadziornym, rozpychać się łokciami i przeć naprzód mimo przeciwności.
    Po czwarte to uzależnia - adrenalina i emocje które pojawiają się podczas rywalizacji i walki o pozycję na liście uczestników, a także niesamowity klimat wspólnych przeżyć, spotkań, rozmów, opowieści jakie panują wśród zawodników sprawiają, że po jakimś czasie inne uprawianie lotnictwa (loty rekreacyjne) przestają już być ciekawe i jedyne co takiego lotnika nakręca to latanie zawodnicze.
    Ładnie kolega to wyłuszczył
    Kazor and Mateusz 1234 like this.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    A tu masz kalendarz naszych i zagranicznych zawodów -> Zawody Szybowcowe - T7 Team

    Ode mnie - jak chcesz się wybrać na takie zawody w celach "fotoloto" i nie powodować zagrożenia na samej imprezie (bo np. nie wiesz jakie są procedury itp.) zawsze możesz podpytać się kogoś z biura prasowego organizatora albo jak go nie ma, to samego organizatora w jaki sposób możesz się poruszać na płycie podczas zawodów, gdzie wchodzić a gdzie nie. To jest do ogarnięcia.
    moje pstryk gallery.may.net.pl oraz A-P

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •