Służą do zapłonu silników głównych (SSME - Space Shuttle main engine). Bardzo dobrze widać to na tym filmiku. Iskry (tzw. zapłonniki) zapalają gazy wylatujące z dysz głównego silnika
Witam, co to za snopy iskier które lecą z czterech stron w czasie startu wachadłowca w okolicach dyszy silników Po co one są Pozdrawiam
Służą do zapłonu silników głównych (SSME - Space Shuttle main engine). Bardzo dobrze widać to na tym filmiku. Iskry (tzw. zapłonniki) zapalają gazy wylatujące z dysz głównego silnika
Dzięki, rozumiem, że te silniki, ze względu na ten typ zapłonu są używane tylko podczas startu?Zamieszczone przez Whiteman
Nieprawda, zapłonniki silników SSME znajdują się tam gdzie powinny być czyli gdzieś w środku (przypuszczam, że w okolicy komory spalania). Natomiast te snopy iskier służą do spalenia mieszanki wodoru, który może gromadzić się przed startem.
http://www-pao.ksc.nasa.gov/nasafact/count4mehbs.htm
a co dzieje się z tymi dwoma rakietami, które odpają po pewnym czasie ? Spadają i splają sie w atmosferze ? czy jak ?
zmienione ;)
Spadają do Oceanu Atlantyckiego, a nastepnie są wyławiane przez US Navy (albo Coast Guard?), transportowane z powrotem na przyl. Canaveral i mogą służyć w kolejnych lotach. Jedynym elementem którego nie da się ponownie wykorzystać jest zewnętrzny zbiornik paliwa. Zobacz tutaj.
PS. Air Q, dzięki za info.
Dzięki.
Huh, ale byłby pech gdyby to spadło na jakiś statek morski
zmienione ;)
Co do zapłonu SSME (Space Shuttle Main Engine), to sprawa wygląda następująco:
Silnik SSME jest silnikiem rakietowym na paliwo ciekłe wykorzystującym dwustopniowy proces spalania. Taki silnik posiada trzy komory spalania. Dwie komory spalania wstępnego i jedną główną komorę spalania.
Komory spalania wstępnego. Jedna w instalacji ciekłego wodoru i jedna w instalacji ciekłego tlenu. Ich zadaniem jest wytworzenie gorącego gazu – mieszanki pary wodnej wzbogaconej w wodór. W każdej z nich znajduje się zespól zapłonowy składający się z miniaturowej komory spalania, dwóch elektrycznych zapłonników iskrowych i instalacji doprowadzającej materiały pędne.
Główna komora spalania. Do mieszanki pary wodnej i wodoru wytworzonej w komorach spalania wstępnego zostaje dodany ciekły tlen i poprzez wtryskiwacz mieszanka ta trafia do głównej komory spalania, gdzie również znajduje się zespół zapłonowy, analogiczny jak w komorach spalania wstępnego.
Reasumując jeden SSME posiada trzy zespoły zapłonowe i każdy z nich bierze udział w inicjacji procesu spalania.
PS. Starałem się przedstawić sprawę tylko w kontekście samego zapłonu w rzeczywistości droga cieczy i gazów w silniku jest nieco bardziej skomplikowana.
oni dobrze wiedza gdzie to spada ;) zaden statek poza nasa/navy nie ma prawa sie tam znajdowac.Zamieszczone przez Pawel Bronek
Pozdr
Parę filmików z perspektywy SRB (pokazany jest także upadek do oceanu):
http://www.youtube.com/watch?v=9iurxEhL4UM
http://www.youtube.com/watch?v=8dxl2qXPPms
ten drugi jest świetny, widac na nim jak niebo ciemnieje.
Schemat silników SSME, widać na nim także komory spalania wstępnego o których wspomniał TermiT:
obrazek pochodzi z: http://www.shuttlepresskit.com/scom/216.pdf
Wyczytałem tam, że zapłonniki znajdują się w części "Main Injector" (zaznaczona na czerwono).
Cytat z tego pdf'a:
A small augmented spark igniter chamber is located in the center of the injector. The dual-redundant igniter is used during the engine start sequence to initiate combustion. The igniters are turned off after approximately 3 seconds because the ombustion process is self-sustaining.
Dokładnie! Chodziło mi o to, że silnik ma trzy komory spalania, każda z własnym zespołem zapłonowym. Zasadniczy 'ciąg' poswstaje w komorze głownej, zadaniem komór wstępnych jest wytworzenie do niej paliwa.
Mimo, że cały silnik pracuje na paliwo(wodór) i utleniacz (tlen), to w głównej komorze spalania paliwem nie jest sam wodór, ale gorący gaz(para wodna+wodór).
A ja spytam o coś podobnego - co to za para wodna czy para unosząca się z różnych otworów podczas oczekiwania na start rakiety? Można to np. zaobserwować na ostatnim filmiku ze startu Phoenixa...
Jeśli mozna.Co sie dzieje z zewnętrznym zbiornikiem który odpada(i opada) w czasie startu wachadłowca?Ponoć spada do Oceanu Indyjskiego(lub jego resztki).Czy tak jest?Ciekawi mnie ten aspekt.
Ogłaszają na ten czas "strefę rażenia" na Oceanie Indyjskim?Jaki maja rozrzut(w strefie)-są wogóle takie dane?
Gratuluje prawidlowej odpowiedzi. Jest to pytanie 'wpadka' dla wielu.Zamieszczone przez Air Q
Dobre pytanie. Obwiam sie ze akurat spada daleko od typowych tras morskich. Poza tym zbiornik jest dosc cienka powloka - podejrzewam ze praktycznie sama drobnica spada do oceanu nie stanowiac mierzalnego zagrozenia.Zamieszczone przez icekcz
Znalazlem potwierdzenie ze szczatki spadaja daleko od uczeszczanych tras morskich. Okazuje sie ze teraz spadaja do Pacyfiku:Zamieszczone przez icekcz
They break up before impact in the Indian Ocean (or Pacific Ocean in the case of direct-insertion launch trajectories, which are currently utilized) away from known shipping lanes.
O! Tu pokazali co się z tym zbiornikiem dzieje przed upadkiem.
http://www.youtube.com/watch?v=rFp2m...elated&search=
(chyba się pomylili,bo misji STS121 chyba jeszcze nie było?)
Zakładki