to juz sa duzo bardziej waiarygodne liczby.
Polecam kompendium wiedzy:
Space Shuttle News Reference Manual
Nie wiem czy są tam dane na ten temat ale pewnie tak.
Swoją drogą jakieś dziwne są te liczby dotyczące nosiciela.
Wszędzie w sieci dane mniej więcej się pokrywają np. w zakresie pułapu operacyjnego - 15000 ft. Z drugiej strony, cytując w/wym książkę: (o misjach ALT) "Przeprowadzona 2 marca (chodzi o 1977 rok) ostatnia bierna próba bezzałogowa posłużyła do wykonania dwukrotnej symulacji odłączenia orbitera na wysokości ok. 7500m". Zresztą wysokości rzędu 7km pojawiają się jako standardowe wysokości odłączenia dla wahadłowców, a maksymalne są większe - np: "Po osiągnięciu wysokości 8530m (zapewne chodziło o FL280, czyli 8535 m) zespół nosiciela i orbitera wszedł w lot nurkowy będący symulacją beznapędowego podejścia do lądowania orbitera". Dziwne też wydają mi się trochę zasięgi - nawet przy ograniczeniu sporym prędkości (powiedzmy rzędu 200IAS, 260KTAS na FL150 deklarowanym jako pułap) wychodzi endurance rzędu 4-5h. Z 214 tys l paliwa dziwnie mało... No, ale w to jeszcze jestem w stanie uwierzyć, pułap wydaje się za to dziwny...
Pozdrawiam, Adam
Adam - dobre pytanie co do tego pulapu. O ile gdzies czytalem to 15,000 ft nie jest bezposrednim ograniczeniem wynikajacym z performance a jakimis ubocznymi wzgledami meterologicznymi ale niestety nie pamietam o co dokladnie chodzilo. Co do natomiast zasiegu to robisz blad polegajacy tylko na uwzglednieniu mniejszej szybkosci podczas gdy silniki na tak malej wysokosci zuzywaja kilkakrotnie wiecej paliwa i to jest glownym czynnikiem ograniczajacym zasieg, nie mniejsza szybkosc.
Cos w tym dziwnego? Zatrzymal sie w typowych miejscach: Goose Bay, Keflavik, gdzies w Szkocji.
Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 16-03-2011 o 23:05
Zdaję sobie z tego sprawę. To, co wydaje mi się kluczowe, to zasadność zasięgu w obliczu danych o pułapie. Skoro do testu na FL280 była masa startowa rzędu 280t, to FL150 jako max pułap brzmi dziwnie. A przy tych poziomach faktycznie zużycie paliwa na cruise (co widać choćby w tabelach BADA) maleje ze wzrostem pułapu znacząco (zaryzykuję wręcz, że z uwagi na aerodynamikę wahadłowca bardziej znacząco niż dla samego samolotu). Chyba, że pułap operacyjny został ograniczony z uwagi np. na brak zasilania wahadłowca, albo podobne ograniczenia (meteo jakoś do mnie nie trafia, ale upierać się nie będę).
Pozdrawiam, Adam
Jeśli macie sprzęt to sfotografujcie księżyc dzisiejszej nocy, gdyż będzie w pełni a na dodatek największy o 18 lat. Spójrzcie teraz przez okno na wschodni horyzont.
Już ogłosili. Więcej tutaj:
Decyzja w sprawie przekazania promów kosmicznych | Procesy
niektóre elementy wyposażenia związane z programem STS dostaną inne muzea:
http://florydziak.blogspot.com/2011/...iu-promow.html
Zakładki