Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Siedlce

    Domyślnie Promy kosmiczne, zbudowane i planowane.


    Polecamy

    Kilka fajnych rysunków promów kosmicznych można znaleźć tu:
    http://www.buran.ru/htm/family.htm
    Jestem jednym z tych którym obecna klęska programów budowy promów kosmicznych (zaniechanie tych programów i perspektywa wycofania STS) wydaje się chwilowym kryzysem. Mam nadzieje że promy jeszcze wrócą. Lepsze, piękniejsze i w wiekszej ilość niż dotychczas. Oby. Ale za nim na tym forum bedziemy sie zachwycać nowymi projektami promów i ich sukcesami, proponuj podyskutowac nad obecnie znanymi projektami promów. Ich mocnymi i słabymi stronami, przyczynami przerwania programów i szansami powrócenia do nich.
    Moim najwiekszym "faworytem" i jednocześnie najwiekszym zawodem że pozostał tylko na papierze jest program NASP (X-30?). Ambitny program i budził tak wielkie nadzieje.

  2. #2
    Awatar Air Q

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ...

    Domyślnie

    Dla mnie najbardziej optymistycznym projektem był "Venture Star" (następca współczesnych wahadłowców)...otóż w 1996 firma Lockheed rozpoczęła prace nad demonstratorem X-33 (dwukrotnie mniejsza wersja "Venture Star"). Poniżej porównanie, od lewej X-33, Venture Star no i wiadomo...współczesny nam shuttle:

    Miał to być wahadłowiec z prawdziwego zdarzenia, nie miał żadnych odrzucanych boosterów, czyzewnętrznych zbiorników paliwa. Paliwo, wodór i tlen miały stanowić 90% masy całego statku. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał silników rakietowych postanowiono zastosować silniki XRS-2200, które posiadają specjalną dyszę o powietrznostożkowym układzie wylotowym LAE (linear aerospike engine).

    http://en.wikipedia.org/wiki/Aerospike_engine
    silnik był także testowane w locie na pokładzie SR-71:

    Izolacja termiczna miała składać się z metalowych płyt, w odróżnieniu do czarnych płytek wahadłowców nie były przyklejane no i były także bardziej wytrzymałe:
    http://www.msfc.nasa.gov/news/news/p...otos99-022.htm
    Program został anulowany w 2001r, X-33 był wtedy gotowy w 85%...decyzja o anulowaniu nastąpiła po nieudanych testach zbiorników. Mały udział masy statku w całkowitej masie startowej miał byc na poziomie 10%, oznaczało to konieczność zbudowania lekkiego ale także wytrzymałego zbiornika. Wygląda na to, że NASA postąpiła pochopnie rezygnując z tego programu. Zawsze można rozwinąć nowe technologie aby pokonać problemy konstrukcyjne (ale zapewne chodziło o kwestie finansowe). Dodam, że po zakończeniu programu udało się stworzyć kompozytowy zbiornik o odpowiednich parametrach.

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Siedlce

    Domyślnie

    Tak "Ventura star" szkoda tego programu, wydawał sie/był do zrezlizowania. Ale tak naprawde na moją wyobraźnie dział pomysł NASP-a (X-30). Nie wiem czy obecnie dostepna technologia była wstanie spełnić zamierzenia tego programu, ale gdyby tak sie udało to dopiero byłoby coś! Start jak zwykły samolot, potem szybciej i szybciej i skok w kosmos.
    http://xplanes.free.fr/stato/stato-25.html
    http://www.ascho.wpafb.af.mil/birthp...otos/cap87.HTM

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Siedlce

    Domyślnie

    Jedyny ocalały egzemplarz rosyjskiego wahadłowca - Buran 1.02 - podróżuje do niemieckiego Technik Museum w Speyer
    Buran to nie tylko nazwa wahadłowca, ale całego rosyjskiego programu orbiterów. W 1986 roku zakładano, że powstanie ich pięć. Zbudowano dwa. W 1988 roku odbył się pierwszy i jedyny lot rosyjskiego programu wahadłowców. Buran 1.01 odbył bezzałogowy (bo w związku z trudnościami finansowymi nie było systemów podtrzymywania życia) lot na orbicie, którą okrążył dwa razy, po czym automatycznie wylądował w kosmodromie. Lot zakończył się pełnym sukcesem, bez żadnych uszkodzeń. Buran 1.01 został zniszczony przez wichurę. Ten na zdjęciu - to jedyny ocalały egzemplarz - Pticzka, czyli Buran 1.02. Konstrukcję rozpoczęto w 1988 roku. Pierwszy raz w kosmos polecieć miał w 1992 roku. Nie udało się. W 1993 roku oficjalnie zamknięto program rosyjskich wahadłowców.

    Fotki można obejzeć na:
    http://wiadomosci.wp.pl/gid,9832302,...azdjecie.html?

  5. #5
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez poszukiwacz
    Jedyny ocalały egzemplarz rosyjskiego wahadłowca - Buran 1.02 - podróżuje do niemieckiego Technik Museum w Speyer
    http://www.planepictures.net/netshow.php?id=729312
    http://www.planepictures.net/netshow.php?id=729192
    http://www.planepictures.net/netshow.php?id=729190
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Nowogard (EPSC)

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gregor
    Cytat Zamieszczone przez poszukiwacz
    Jedyny ocalały egzemplarz rosyjskiego wahadłowca - Buran 1.02 - podróżuje do niemieckiego Technik Museum w Speyer
    http://www.planepictures.net/netshow.php?id=729312
    http://www.planepictures.net/netshow.php?id=729192
    http://www.planepictures.net/netshow.php?id=729190
    Mogli go załadować na grzbiet Mriji, jak za dawnych lat, byłoby szybciej i ile frajdy dla spotterów

  7. #7
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •