Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
Like Tree1Likes
  • 1 Post By Air Q

Wątek: System autodestrukcji w rakiecie Ariane 5

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie System autodestrukcji w rakiecie Ariane 5


    Polecamy

    Witam, czytałem, że po wystąpieniu problemów przy starcie rakiety Ariane 5 w 1996 roku, na pokładzie uruchomił się system autodestrukcji.
    1. Czy większość rakiet kosmicznych posiada taki system?
    2. W jaki sposób ów system działa?
    Wynoszenie w rakiecie ładunków wybuchowych wydaje mi się mało sensowne (niepotrzebny balast), więc może detonowane jest paliwo w zbiornikach?

  2. #2
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Zazwyczaj ten system jest aktywowany gdy parametry lotu rakiety różnią się od założonych o jakąś konkretną wartość, czy to liczbową czy procentową.

    Np przechylenie rakiety i znaczne zejście z trajektorii.

    Wg tego co czytałem w książce Gene Krantza to są to ładunku wybuchowe które detonują paliwo. Nie jest to 'za ciężkie' bo się to projektuje wraz z rakietą. Nikt tam tallboy'a nie wsadza przecież.

    A system powinny mieć wszystkie rakiety. Chodzi o to, by nie wydażyły się wypadki w stylu Intelsat'a 708.

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedź. Nie słyszałem wcześniej o wypadku Intelsata.

  4. #4
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    W gruncie rzeczy, żeby zdetonować rakietę, wystarczy mały ładunek wybuchowy w okolicy silnika. Detonacja wywołuje wtedy 'niestabilność' spalania która niechybnie prowadzi do eksplozji.

    Oczywiście, mówię o rakietach z paliwem i utleniaczem. Jak to ma się do rakiet na paliwo stałe nie mam zielonego pojęcia.

  5. #5
    Awatar Air Q

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ...

    Domyślnie


    Polecamy

    W przypadku wahadłowca są trzy systemy Range Safety System. Jeden w zbiorniku zewnętrznym i dwa w każdej rakiecie na paliwo stałe. Z tego co wyczytałem to ładunki w przypadku SRB umieszczone są w 70% długości rakiety w tunelu w którym biegnie okablowanie. Na poniższym diagramie jest to Forward Systems Tunnel:

    Ładunki to LSC czyli linear-shaped charge. Może podobnie jest w Ariane-5?

    Tutaj jest trochę o działaniu tego systemu: HSF - The Shuttle

    W przypadku SRB system RSS był użyty w przypadku katastrofy Chellengera. Można to zobaczyć w 19:35 na poniższym filmie:
    STS-51L: Challenger Investigation : NASA : Free Download & Streaming : Internet Archive
    Canonier likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •