Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Awatar Air Q

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ...

    Domyślnie Wchodzenie w atmosfere ziemi


    Polecamy

    Link do tematu:
    http://www.lotnictwo.fora.pl/viewtopic.php?t=5843

    W zasadzie nagrzewanie sie np: wahadłowca podczas wejścia w atmosfere jest spowodowane nie tyle tarciem o powietrze ale kompresją gazu przed poruszającym się obiektem (w tym wypadku spód wahadłowca), powstaje fala uderzeniowa, i w ogóle cały ten gaz ulega rozgrzaniu aż powstaje plazma...Można to sobie wyobrazić w ten sposb, że cząsteczki uderzają w spód wahadłowca z prędkością ~7km/s (energia kinetyczna takiej cząstki jest proporcjonalna do kwadratu prędkości) i zostają gwałtownia wyhamowane do ~0km/s, tak więc ich cała energia kinetyczna objawia się wzrostem temperatury...
    Warto jeszcze sobie uzmysłowić, że z tego samgeo powodu taki Concorde albo SR-71 rozgrzewały się odpowiednio do ~120C i ~300C...

  2. #2
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    To się nazywa temperaturą dynamiczną. Właśnie chodzi o nagrzewanie wszelkich statków powietrznych w wyniku hamowania powietrza, dlatego najbardziej nagrzewają się krawędzie natarcia. Czytałem kiedyś o teście jakieś amerykańskiej rakiety, która przy duuużej prędkości zaczęła się topić

  3. #3
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie

    A ja czytalem niedawno, ze takie nagrzewanie przy duzych predkosciach to bariera cieplna .

  4. #4
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Ciekawostka historyczna jest ze taki Wernher Von Braun nie wierzyl ze problem powrotu czlowieka z orbity bedzie rozwiazany - ze sie da pokonac problem ciepla. Jemu sie wydawalo ze jedyna droga to zbudowanie czegos na ksztalt samolotu ktorego powloka bylaby chlodzona jakimis pompowanymi cieczami. Uwazal ze jak sie wysle na orbite malpe to trzeba zalozyc ze ona zywo nie wroci.

    Nastepna ciekawostka jest ze problem zostal rozwiazany bo wojsko sie tego domagalo. Otoz pociski balistyczne rozgrzewaly sie do takiej temperatury ze ulegaly samo-zniszczeniu. Wtedy to przyszedl z pomoca naukowiec Julian Allen (pasy Allena nazwane od niego) ktory opracowal tzw. "blunt body theory". Allen pracowal w NASA Ames Research Center - gdzie ja teraz pracuje.


  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Kolega student który działa w ESTEC pracuje nad programem deorbitacji za pomoc linki ze spadochronem.
    Tu link do foto grupy:
    http://www.yes2.info/


    A tu do kolegi studenta:
    http://elektron.elka.pw.edu.pl/~mstolars/
    (Patrz -projekty-YES2)

  6. #6
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez icekcz
    Kolega student który działa w ESTEC pracuje nad programem deorbitacji za pomoc linki ze spadochronem.
    ciekawe zdjecia ale nigdzie nie widze zadnej powloki ablacyjnej.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Szczerze pisząc to nie wiem czy to ma być tylko ta czerwona kula czy to,co jest w niej schowane Napisz do niego albo ja go przepytam co do szczegółów (jeśli będzie chciał powiedzieć).Namawiam go by się do nas przyłaczył ale to baaardzo zajety gość.

    [ Dodano: Nie 11 Lut, 2007 20:45 ]
    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    to przyszedl z pomoca naukowiec Julian Allen (pasy Allena nazwane od niego)
    "Pasy odkrył w 1958 r. amerykański astronom i badacz przestrzeni kosmicznej, James Alfred Van Allen (ur. w 1914 r.), za pomocą detektora promieniowania, umieszczonego na pokładzie sztucznego satelity Ziemi o nazwie Explorer 1"(Za Słownikiem fizyki")

    Chyba osoby pomyliłeś.Czy Van Allen pracował w Ames to tego nie wiem!
    Doczytałem że James Alfred van Allen zmarł w sierpniu 2006 roku

    [ Dodano: Nie 11 Lut, 2007 21:10 ]
    "wachadlo powoduje zmiane orbity na taka przecinajaca atmosfere
    potem jest wejscie w atmosfere i material ablacyjny + izolacyjny chroni zawartosc a na koncu otwiera sie spadochron
    ...i laduje"
    Tak to kolega komentuje.Pisze mi że ponoć to jest na stronach o YES2!

    [ Dodano: Pon 12 Lut, 2007 17:33 ]
    Kula otoczona jest odpowiednim materiałem ablacyjnym i zawiera stosowną izolację.Tego się dowiedziałem.

  8. #8
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez icekcz
    Chyba osoby pomyliłeś.
    Faktycznie pomylilem :/

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie



    YES2 umieszczony jest z lewej strony(ta kulka).

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Są nowe zdjęcia FOTINA

    http://www.yes2.info/

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Czy posiada ktoś materiały na temat nagrzewania aerodynamicznego w języku polskim? Byłbym wdzięczny

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •