Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 35

Wątek: Robinson i ZIMA

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie Robinson i ZIMA


    Polecamy

    Planuję kupić śmigłowiec Robinson (albo R22 albo R44). Chciałbym nim latać przez cały rok, wiem, że nie jest przygotowany do lotów w trudnych warunkach, OK. Może ktoś ma doświadczenie w lotach zimowych, czy na niskich wysokościach często występuje oblodzenie? Czy da się tą maszyną latać zimą?

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Znajomy pilot twierdzi, że to sprzęt dla pastuchów w Australii - właśnie z powodu braki instalacji przeciwoblodzeniowej (lata na patrole gazociągu, więc cały rok i nisko)
    O ile mnie pamięć nie myli - czasem lata zimą.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    ale chyba te robinki mają podgrzew gaźnika? niech sie robcopter wypowie ~~ ciao

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Józefosław/Piaseczno

    Domyślnie

    r-22 mają podgrzew gaźnika i z tego co pamiętam z kursu, z podgrzewu należy korzystać w naszym klimacie praktycznie caly rok. tak przynajmniej opowiadał Pan instruktor...

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Hej Atco, a możesz się czegoś więcej od tego znajomego dowiedzieć? Więcej na temat latania zimą, jakie temperatury, jakie inne warunki przy których już nie da się tym latać?

    Poza tym dziękuję za informacje

  6. #6
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Robinsony doskonale sobie radzą w warunkach polskiej zimy. Oczywiście w warunkach w których występuje oblodzenie latać się nim nie da, podobnie jak Cessną 172, EC-120, EC-130, EC-135, EC-145, A109, Bell 407... itd. Silniki tłokowe z gaźnikiem podatne są na oblodzenie ale Robinson wyposażony jest w skuteczny podgrzew. Sporo Robinsonów lata z silnikami z wtryskiem zatem problem nie istnieje. Praktyka jest taka, że jeśli występuje oblodzenie to warunki atmosferyczne towarzyszące zjawisku i tak wykluczają lot VFR.
    Co do temperatur, przy których lot na R-44/22 jest zabroniony to trzeba zerknąć do Instrukcji Użytkowania w Locie, nie sądzę jednak by były to temperatury wyższe niż -20 stopni C. Dawno już nie latałem Robinsonem ale nie zdarzyło mi się aby kiedykolwiek było za zimno na lot.

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Dzięki RobCopter. Bardzo przydają się te informacje.

    Poza tym: przepisy lotnicze - przebijać się przez nie - prawdziwa męka. Dlatego pytam: czy pomimo tego, że ogólne warunki to IFR, to czy poniżej podstawy chmur można latać VFR? Bo wiem, że przestrzeń niekontrolowana jest poniżej 500m (AGL).

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    TO zależy od klasy przestrzeni.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  9. #9
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Lot VFR można wykonać jeżeli są odpowiednie warunki meteorologiczne. Nie ważne czy to przestrzeń kontrolowana czy nie. IFR-em się nie przejmuj bo R-22/44 lata tylko VFR.
    Dodam,że w Polsce Robinsonów jest parędziesiąt i jakoś nie są trzymane zimą w hangarach, to najlepszy dowód na o, że ta pora roku im nie straszna.

  10. #10

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Nie no, wiem że VFR czy IFR nie zależy od przestrzeni - nie wyraziłem się wcześniej jasno - chodzi mi o to, czy jeśli są chmury 8/8, ale są powiedzmy powyżej wysokości 100m, to czy pod tymi chmurami można lecieć VFR?

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    pionowa odleglosc od chmur min 300 m wiec to jest IFR

  12. #12
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1
    pionowa odleglosc od chmur min 300 m wiec to jest IFR
    Interesująca teoria. Tylko, że minimalna wysokość lotu IFR to 300m nad najwyższą przeszkodą w promieniu 5NM od przypuszczalnej pozycji SP.
    Na 150m AGL (minimum określone przepisami) pod chmurami jak najbardziej leci się VFR. Oczywiście zakładam, że widzialność jest odpowiednia.
    Browarson, a jak Ty chcesz latać tym Robinsonem, bez znajomości przepisów?

  13. #13

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    RobCopter zle mnie zrozumiales. A to odnosi sie do postow browarsona
    Aby latac w VFR pionowa odleglosc od chmur wynosi min 300 m , 300 m to takze wysokosc lotu nad terenem (przynajmniej tak zaznaczylem na LKE i bylo dobrze - sesja listopad 2008). Warunkow do IFRa nie znam bo nie jest to mi potrzebne.

  14. #14

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Hehe oczywiście najpierw robię kurs pilotażu śmigłowca (mam już wylatane 32h na PZL130). A potem dopiero latanie, więc przepisów zdążę się nauczyć :-)

    Straszny ze mnie natręŧ - jeśli podstawa jest 300 (8/8) widzialność 2km, pada deszcz i wieje, to czy na wysokości 150 mam VFR czy już IFR? Natręt ze mnie ale chcę wiedzieć

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez browarson
    to czy na wysokości 150 mam VFR czy już IFR?
    podstawa 300 Ty chcesz leciec 150 od podstawy wiec brakuje dodatkowych 150 oraz tak jak napisal Robcopter mussz lecieć 300 m nad najwyzsza przeszkoda czyli dla takiego warunku jak napisaleś lot nie mooże odbyć się.
    Latasz na Orliku a nie wiesz jakie są wymagania ?.

  16. #16

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Latałem, 6 lat temu, ostatni raz... Od tamtej pory nic, ale głód mam straszny :-(
    Poza tym, w wojsku lataliśmy VFR przy podstawie chmur 350, a kręgi tłukliśmy na 300. Stąd może wynikać moja nieznajomość przepisów

    Obiecuję! Zaczynam się uczyć przepisów.

  17. #17
    Bi3gan
    Goście

    Domyślnie

    Minimalna wysokosc lotu to nie jest 150 m AGL? Ja tak zaznaczyłem na LKE

  18. #18
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez browarson
    Hehe oczywiście najpierw robię kurs pilotażu śmigłowca (mam już wylatane 32h na PZL130).
    Hmmm, dziwne. Piszesz, że robisz kurs pilotażu śmigłowca, a chwilkę później wspominasz że masz wylatane 32 godziny na Orliku. Chyba coś Ci się pomyliło, chodzi chyba o EC 130?
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  19. #19

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Nie nie nic w tym dziwnego - po prostu źle zrozumiałeś - mam wylatane 32h na Orliku, a kursu pilotażu śmigłowca jeszcze nie zacząłem, dlatego napisałem, że najpierw robię kurs. A odnosiło się to do stwierdzenia RobCoptera
    Browarson, a jak Ty chcesz latać tym Robinsonem, bez znajomości przepisów?
    O orliku wspomniałem dlatego, żeby podkreślić że już latałem i że mniej więcej wiem o co chodzi w lataniu :-)

  20. #20
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie


    Polecamy

    Aha, czyli wszystko jasne. Troszkę to znadinterpretowałem, przepraszam.
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •