Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
  1. #1
    Awatar kelcon

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Samolot turystyczny vs ultralight


    Polecamy

    Cześć,

    Na początek kilka słów wstępu: myślę bardzo poważnie, aby w przeciągu dwóch lat uzyskać licencję samolotową i nabyć własny statek powietrzny. Od myśli do realizacji droga daleka. A wyborów, których trzeba po drodze podjąć jest sporo.

    Pierwszy z nich, to decyzja o typie samolotów, od którego rozpocząć certyfikację (a później zakup). Czy ultralight czy turystyczy? Myślę o użytku prywatnym o zasięgu wystarczającym do lotów z Krakowa do Zegrza Pomorskiego i z Krakowa na południe Europy.

    Jestem pewien, że dla wielu osób stawiających pierwsze kroki w GA, krótki wykaz "za i przeciw" byłby bardzo pomocny.

    Bardzo będę wdzięczny za rady bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek

    Pozdrawiam!
    AB A3 AF BA 7D B6 CO C0 DL DY EI FL FR JU J2 K2 LH LO NB OF OU PS SK SN UX U2 YG VY VV W6 WN WU
    A318 A319 A320 A33(23) A388 AN24 C150 C152 C172(LMPSR) CR9 AT5 AT7 B717 B73(3456789) 752 B76W B744 DH4 E45 E70 E75 E95 IL18 P28(140/181) RJ1H YK42D
    Warsaw Piper Group | CAVOK | Pytania Lotnicze PPL EASA + FAA

  2. #2
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    ULM będzie o tyle lepszy,że taniej i prościej uzyskać uprawnienia,a samolot będzie zdecydowanie tańszy w zakupie (za cenę dwudziestoparoletniej Ceśki masz nowego Aeroprakta 22) i eksploatacji (lejesz 98 a nie AVGAS).
    Jednak zabierzesz max.1 pasażera,bagażem za bardzo się też nie obładujesz,i nalot też Ci się za bardzo nie liczy (jeśli planujesz robić dalsze licencje).Co do zasięgu to raczej nie ma różnicy-w "dużym" samolocie masz dużą "ładowność" paliwa i możesz tak zaplanować lot by dotankowywać na lotniskach,natomiast w ULMie gdy kończy się paliwo,wystarczy za pomocą samochodowego GPSa ustalić gdzie jest najbliższa stacja benzynowa i wylądować na trawce obok niej

    Reasumując,jeśli nie masz za dużo do wydania,a samolot ma Ci służyć do rekreacyjnego latania samotnie lub z 1 osobą to bierz ULMa


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Samolot turystyczny vs ultralight

    Cytat Zamieszczone przez kelcon
    Pierwszy z nich, to decyzja o typie samolotów, od którego rozpocząć certyfikację (a później zakup). Czy ultralight czy turystyczy?
    Wszystko naprawde zalezy od stanu twojego portfela. Oczywiscie ze turystyczny bedzie zawsze lepszy ale za ta przyjemnosc placisz. Jesli kiedykolwiek planujesz latac w nocu lub naprzyklad w chmurach czy przy nie najlepszej widocznosci to oczywiscie tylko turystyczny odpowiednio wyposazony da ci ta mozliwosc. Licz sie z tym ze latanie ULM na dalsze trasy moze byc polaczone z czestymi zmianami planow ze wzgledu na pogode dlatego taki ULM jest daleki od idealu jako srodek transportu.

  4. #4
    Awatar kelcon

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Re: Samolot turystyczny vs ultralight

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Wszystko naprawde zalezy od stanu twojego portfela. (...)
    Niestety finanse są kluczowym wyznacznikiem.

    Dla ultralightów w kilku miejscach znalazłem rozpisane (zgrubnie) koszta utrzymania; m.in. tutaj: Wprost24: Latać każdy może
    Jak to wygląda w wypadku samolotów turystycznych? Jak te wartości różnią się? Czy są jakieś dodatkowe pozycje, które warto mieć na uwadze?

    Dziękuję za pomoc

    Pozdrawiam!
    AB A3 AF BA 7D B6 CO C0 DL DY EI FL FR JU J2 K2 LH LO NB OF OU PS SK SN UX U2 YG VY VV W6 WN WU
    A318 A319 A320 A33(23) A388 AN24 C150 C152 C172(LMPSR) CR9 AT5 AT7 B717 B73(3456789) 752 B76W B744 DH4 E45 E70 E75 E95 IL18 P28(140/181) RJ1H YK42D
    Warsaw Piper Group | CAVOK | Pytania Lotnicze PPL EASA + FAA

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Ja kupisz uzywana Cessne 152 to koszty beda male ale zdecydowanie wyzsze niz przy ULM, jak kupisz sobie nowiutkiego Cirrusa to koszty podskocza drastycznie. Poniewaz koszty moga sie roznic nawet i 10/20-krotnie bo taka szeroka moze byc rozpietosc wrod typowych samolotow "turystycznych" lepiej z gory ustal na ile cie stac a potem szukaj rodzaj samolotu ktory sie zmiesci w tej stawce. Wszystko jeszcze zalezy od czestotliwosci latania ale chyba nie warto miec samolot na ktory bylo cie stac ale nie stac na jego czeste uzytkowanie. Doprawdy jak powaznie myslisz o kupnie samolotu to na twoim miejscu pofatygowalbym sie na jakies lotnisko i porozmawial z wlascicielami wielu marek samolotow gdzie uzyskasz dane z pierwszej reki co do typowych kosztow kupna/eksploatacji samolotow. Poszczegolne firmy tez ci chetnie pokaza dokladne porowanie kosztow eksploatacji. Jak chcesz sobie poogladac dla przykladu typowe ceny uzywanych/nowych samolotow na internecie na rynku USA (w Polsce bedzie to zawsze wiecej) to znajdziesz tutaj:
    www.trade-a-plane.com
    www.controller.com

    Zajzyj tez tutaj:

    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=13625

  6. #6
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    nalot na ULMach sie nie liczy, tzn tylko 15h

  7. #7
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    A nie przypadkiem 10?
    Swoją drogą czytałem ostatnio, że FAA wprowadziła nową kategorię LSA, coś w granicach 600kg (UL z tego co wiem, to tam zupełnie inna klasa). Rzekomo nalot na tych maszynach ma się już w znaczniejszym stopniu wliczac do PPL niż w przypadku "zwykłych" ULL.
    Ktoś wie, czy wprowadzenie takiej opcji planowane jest w Europie?
    Czy to nie paradoks aby więcej godzin od szkolenia turystycznego mógł odpisać sobie posiadacz PL(G) niz UAP (a juz w szczególności np. taki który dopłacił te powiedzmy 1600 zł i odbył szkolenie VFR na lotniska kontrolowane, na szybowcach tego raczej nie uczą)?

  8. #8
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie


    Polecamy

    tak 10 przepraszam, 15 to liczy się z szybowcow !!!


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •