Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Fotel pilota i VFR w TMA


    Polecamy

    1. Pilot a fotel

    Samolot C172, lot VFR, dwie osoby na pokładzie - pilot i pasażer. Dowódca statku, czyli pilot, może lecieć legalnie z lewego, a pasażer z prawego podczas gdy pilot nie jest instrutkorem. A w drugą mańkę? Prosze mnie wspomóc źródłem, linkiem czymkolwiek konkretnym. Nie moge nigdzie znaleźć.

    2. VFR a TMA

    Jak to jest z tymi przelotami VFR w TMA. Czy przelot/dolot do lotniska jest możliwy w tym kraju przez TMA? A jeśli nie dlaczego jest to klasa C, a nie A? Podobnie jak czemu powyżej maksymalnej wysokości dla lotów VFR nie ma klasy A? Czy w innych krajach (Francja) również jest podobnie?

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Legnica

    Domyślnie Re: Fotel pilota i VFR w TMA

    Cytat Zamieszczone przez fanknastich
    2. VFR a TMA

    Jak to jest z tymi przelotami VFR w TMA. Czy przelot/dolot do lotniska jest możliwy w tym kraju przez TMA? A jeśli nie dlaczego jest to klasa C, a nie A? Podobnie jak czemu powyżej maksymalnej wysokości dla lotów VFR nie ma klasy A? Czy w innych krajach (Francja) również jest podobnie?
    W polsce są dwie klasy przestrzeni powietrznej C i G. G - niekontrolowana, C-kontrolowana. Jeżeli lecisz lotem vfr w klasie C i chcesz wlecieć do TMA musisz nawiązać łączność z kontrolerem i poprosić zgodę o wlot do TMA (odpowiednio wcześniej) dalej jest się kierowanym przez kontrolera do lotniska. Nie wiem czy przy przelocie w przestrzeni kontrolowanej nie trzeba złożyć planu lotu. Obowiązkowo radio i transponder na pokładzie.

    Z tego co wiem od przyszłego roku ilość klas przestrzeni ma się zwiększyć. Do ilu i czy na pewno tego nie wiem...

  3. #3
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Nie ma problemu z przelotem VFR w TMA. Wystarczy zgłosić taką chęć i w 99,99% przypadków jest to możliwe. Pod warunkiem, że ma się radio. No i - w przypadku TMA kontrolowanego radarowo - jeśli się ma transponder.
    W przypadku TMA kontrolowanych proceduralnie sprawa się trochę komplikuje, bo wtedy nawet nisko lecący VFR może być kłopotliwy do wyseparowania z innym ruchem IFR. Ale powinno się dać zrobić. Wtedy też transpondera nie trzeba posiadać.
    Plan lotu trzeba złożyć na taki przelot, ale przecież równie dobrze może być to plan złożony z powietrza (AFIL).

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    Nie ma problemu z przelotem VFR w TMA. Wystarczy zgłosić taką chęć i w 99,99% przypadków jest to możliwe. Pod warunkiem, że ma się radio. No i - w przypadku TMA kontrolowanego radarowo - jeśli się ma transponder.
    Czytałem w którymś z wątków na tym forum, że TMA warszawskie ma zakaz dla VFRów chyba że się ma pisemną zgodę. Czyli już na dzień dobry 99,99% przypadków można między bajki włożyć ale pomimo, że epwa nie należy do największych młynków w tym rejonie, jestem w stanie to zrozumieć. Proceduralne TMA rzeczywiście mogą tworzyć większe zagrożenie - tyle, że jak zaczne się zastanawiać to nie potrafie sobie wyjaśnić czym miałoby być to spowodowane? W końcu kurcze skoro klasa C to wszyscy są od siebie separowani prócz VFRów więc co za problem? Chciałbym żeby ktoś kto siedzi po drugiej stronie radia napisał jak oni to czują.

    PS. Najbardziej bym był wdzięczny gdyby ktoś napisał jak to jest na zachodzie? Konkretnie Francja jest na tapecie.

  5. #5
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fanknastich
    Chciałbym żeby ktoś kto siedzi po drugiej stronie radia napisał jak oni to czują.
    Z tego co rozumiem z postów na forum to radian właśnie siedzi po drugiej stronie radia w KRK .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fanknastich
    Proceduralne TMA rzeczywiście mogą tworzyć większe zagrożenie - tyle, że jak zaczne się zastanawiać to nie potrafie sobie wyjaśnić czym miałoby być to spowodowane? W końcu kurcze skoro klasa C to wszyscy są od siebie separowani prócz VFRów więc co za problem?
    W klasie C kontroler nie separuje ruchu VFR od VFR (zapewnia jedynie informację o ruchu), ale musi separować VFR-y od IFR-ów! Dlatego tak ważne jest prawidłowe złożenie planu oraz nawiązanie łączności z FIS-em, który koordynuje taki wlot w TMA/CTR z kontrolerem. O takich rzeczach jak znajomość danego TMA/CTR wypadałoby nawet nie wspominać, niestety w praktyce jest z tym różnie...

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fanknastich
    Proceduralne TMA rzeczywiście mogą tworzyć większe zagrożenie - tyle, że jak zaczne się zastanawiać to nie potrafie sobie wyjaśnić czym miałoby być to spowodowane? W końcu kurcze skoro klasa C to wszyscy są od siebie separowani prócz VFRów więc co za problem?
    W klasie C kontroler nie separuje ruchu VFR od VFR (zapewnia jedynie informację o ruchu), ale musi separować VFR-y od IFR-ów! Dlatego tak ważne jest prawidłowe złożenie planu oraz nawiązanie łączności z FIS-em, który koordynuje taki wlot w TMA/CTR z kontrolerem. O takich rzeczach jak znajomość danego TMA/CTR wypadałoby nawet nie wspominać, niestety w praktyce jest z tym różnie...
    Masz na myśli, że niektórzy nie potrafią korzystać z przestrzeni na właściwym poziomie? Są tacy tylko nikt nie wyciąga konsekwencji. Jeśli ktoś notorycznie robi burdel na kółkach to nie ja powinienem mieć gorzej przez kolejne restrykcje tylko on i egzaminator, który do tego dopuścił.

    Z tego co rozumiem z postów na forum to radian właśnie siedzi po drugiej stronie radia w KRK .
    Uuu.. no to dałem ciała W takim razie nie pozostaje mi nic jak tylko uwierzyć

  8. #8
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fanknastich
    Proceduralne TMA rzeczywiście mogą tworzyć większe zagrożenie - tyle, że jak zaczne się zastanawiać to nie potrafie sobie wyjaśnić czym miałoby być to spowodowane? W końcu kurcze skoro klasa C to wszyscy są od siebie separowani prócz VFRów więc co za problem? Chciałbym żeby ktoś kto siedzi po drugiej stronie radia napisał jak oni to czują.
    Cała sztuka w TMA proceduralnym polega właśnie na tym, co napisałeś, czyli, żeby wszyscy byli odseparowani (prócz VFR-VFR). A w proceduralnie kontrolowanym TMA zachowanie separacji polega zwykle na tym, że kogoś trzeba opóźnić. Więc jeśli mamy do wyboru opóźnić np. rozkładowy samolot komunikacyjny startujący z lotniska (oczywiście z przydzielonym na ten start slotem) lub opóźnić przelatującego VFRa to wybór jest dość oczywisty. Zwykle pilot takiego przelatującego małego VFRa dostaje propozycję "nie od odrzucenia" - ominąć CTR/TMA lub czekać przed jego granicą np. 10 minut na zezwolenie na wlot w przestrzeń klasy C.
    Z drugiej jednak strony w kontrolowanych proceduralnie TMA ruch zwykle nie jest ogromny i są duże szanse, że zgłaszając się i prosząc o zezwolenie na cięcie przestrzeni C, takie zezwolenie się otrzyma i nikomu nie będzie taki przelot przeszkadzać, więc proponuję jednak próbować.

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Na wlot do TMA warszawskiego zadnej zgody nie trzeba miec! Co wiecej, wiekszosc lotow VFR w TMA warszawskim odbywa sie bez planu lotu. W 99 procentach wypadkow jest to sytuacja, gdy pilot lecacy VFR ponizej dolnej granicy TMA prosi (na FIS) o zgode na wejscie na wyzsza wysokosc lotu, a FIS po uzgodnieniu z APP taka zgode wydaje badz nie. Jesli tylko samolot nie jest w poblizu podejscia koncowego, to zgoda praktycznie zawsze jest wydawana. Przy czym pilot nigdy w takiej sytuacji nie przechodzi na lacznosc z APP.

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    Na wlot do TMA warszawskiego zadnej zgody nie trzeba miec! [...]
    Podpierałem się tym zdaniem.

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    "Loty szkolne IFR i VFR w CTR WARSZAWA/Okęcie oraz w TMA
    Warszawa mogą być wykonane po uzyskaniu pisemnej zgody od
    Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej."
    Teraz rozumiem, że chodziło o loty szkolne w obu przypadkach.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Tak.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    Przy czym pilot nigdy w takiej sytuacji nie przechodzi na lacznosc z APP.
    Dlaczego nie przechodzi na APP jak to jest ich strefa już ?! Ja wlatywałem i przechodziłem... chyba ze chodzi wam o jakies krotko trwałe wzniesieni sie ponad magiczne 1870 ft w rejonie Wawy, czy co ?

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Mowie o TMA warszawskim. Jesli nie ma w planie przejscia na IFR, to w 99 procentach wypadkow wejscie w TMA poprzez wejscie na wyzsza wysokosc nie wiaze sie z przejsciem na lacznosc z APP.

    A tak btw to w 1860 nie ma nic magicznego.

  14. #14

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Legnica

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez biuletyn vfr 2007
    W obszarze kontrolowanym wymagane jest wyposażenie statku
    powietrznego w transponder pracujący w modzie A lub C, chyba
    że właściwy organ ATC zezwoli inaczej.

    Uwaga: Nie dotyczy statków powietrznych wykonujących loty w
    TMA lotnisk Szczecin, Wrocław, Rzeszów.
    Tak odnośnie transpondera.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •