Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
Like Tree1Likes

Wątek: Loty VFR a granice bezpieczeństwa.

  1. #1
    Awatar Amen

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Połaniec

    Domyślnie Loty VFR a granice bezpieczeństwa.


    Polecamy

    Witam.

    Dziś usłyszałem nisko lecący samolot. Poszedłem do kuchni i widze przez okno Cessne chyba 150 leci pod duzym kątem w dół prosto w dach bloku, nagle skręciła między blokami, była tak przechylona, ze widziałem cały płat od górnej strony, jakos mniejwiecej na wysokosci trzeciego piętra (blok 4ro pietrowy) znikła za blokiem więc pobieglem na balkon z drugiej strony. I widze jak mknie za blokami na wysokosci kilkunastu metrów, tak ze gdy znow mocno przekrecila sie na bok bylo widać kawalek skrzydla zza bloku. Lecąc tak nisko znikła mi z pola widzenia i już się nie pojawiła. Cały lot wyglądał na dość "chybliwy" i potwornie niebezpieczny.

    Stąd moje pytania, jak nisko taki samolocik może lecieć nad miastem, jakie są granice bezpieczeństwa? Ja na początku podejrzewałem awarie samolotu związaną z układem sterwania ale bardziej dopuszczam myśl, że ktoś szukał mocnych wrażeń niestety nie takim samolotem jaki byłby bezpieczniejszy w tej sytuacji.

    PS. Najgorsze jest to, że myślałem, iż zaraz będzie po wszystkim, do ziemi niedaleko więc będzie tragedia.

  2. #2
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ze strony ULC (z lenistwa nie sprawdzałem aktualności ):

    Wykonywanie lotów nad miastami
    - Warszawa: Możliwość wykonywania lotów jedynie powyżej poziomu lotów FL 70 lub trasą VFR wzdłuż Wisły zgodnie z przepisami VFR.

    - miasto o liczbie mieszkańców od 25 000 do 50 000: śmigłowce i samoloty tłokowe ograniczenie poniżej 500 m nad poziomem terenu, inne samoloty 1000 m nad poziomem terenu.

    - miasto o liczbie mieszkańców od 50 000 do 100 000: możliwość wykonywania lotów powyżej 1000 m nad poziomem terenu.

    - miasto o liczbie mieszkańców powyżej 100 000: możliwość wykonywania lotów powyżej 1500 m nad poziomem terenu.

    W wyjątkowych przypadkach istnieje możliwość wykonania lotu poniżej określonych wartości ograniczających wysokość lotu. Należy wtedy wystąpić do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z wnioskiem o zgodę na wykonanie lotu poniżej ograniczeń wynikających z przepisów.

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    na LKE jest miasto do 25 tys mieszkancow 300m pow 1000 m

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AIP Polska ENR 1.2-2
    6. Z wyjątkiem przypadków gdy jest to konieczne dla startu lub
    lądowania, lot VFR nie powinien być wykonywany:
    a) nad gęstą zabudową miast lub osiedli lub nad zgromadzeniem osób
    na otwartym powietrzu na wysokości względnej mniejszej niż 300 m
    (1000 ft) nad najwyższą przeszkodą znajdującą się w promieniu 600 m
    od statku powietrznego;
    b) gdzie indziej, niż to określono w punkcie a) powyżej, na wysokości
    względnej mniejszej niż 150 m (500 ft) nad lądem lub wodą. Zapis nie
    dotyczy statków powietrznych lotnictwa państwowego;
    c) nad obszarem zwartej zabudowy miasta stołecznego Warszawy, na
    wysokości mniejszej niż FL 070;
    d) nad obszarami miast o liczbie mieszkańców od 25 000 do 50 000, na
    wysokościach poniżej 500 m nad poziomem terenu dla śmigłowców i
    samolotów tłokowych oraz 1000 m nad poziomem terenu dla samolotów
    wyposażonych w inne silniki;
    e) nad obszarami miast o liczbie mieszkańców od 50 000 do 100 000,
    na wysokościach poniżej 1000 m nad poziomem terenu;
    f) nad obszarami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 000,
    na wysokościach poniżej 1500 m nad poziomem terenu;
    g) nad obszarami parków i rezerwatów przyrody zajmującymi
    powierzchnie o szerokości równej i większej niż 3600 m, poniżej 1000 m
    nad poziomem terenu oraz o szerokości mniejszej niż 3600 m, poniżej
    300 m nad poziomem terenu;
    h) nad wyznaczonymi obiektami, nad którymi obowiązuje zakaz
    wykonywania lotów poniżej 300 m nad poziomem terenu dla śmigłowców
    i samolotów tłokowych oraz 1000 m nad poziomem terenu dla samolotów
    wyposażonych w inne silniki.
    W innych uzasadnionych przypadkach lot VFR może być wykonany za
    zezwoleniem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

  5. #5
    YaS
    YaS jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie Re: Loty VFR a granice bezpieczeństwa.

    Cytat Zamieszczone przez Amen
    Witam.
    ...jakos mniejwiecej na wysokosci trzeciego piętra (blok 4ro pietrowy) znikła za blokiem więc pobieglem na balkon z drugiej strony. I widze jak mknie za blokami na wysokosci kilkunastu metrów, tak ze gdy znow mocno przekrecila sie na bok bylo widać kawalek skrzydla zza bloku...
    Dobrze rozumiem, że ta Cessna leciała pomiędzy blokami poniżej dachów? Jeśli faktycznie tak to polecałbym złożenie zawiadomienia na policji/prokuraturze, nie będzie problemu z określeniem wysokości lotu, a może więcej świadków się znajdzie. Za takie rzeczy robione umyślnie to jak za jazdę po pijaku, rozstrzelać to mało. :/
    YaS

  6. #6
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    (..)
    - Warszawa: Możliwość wykonywania lotów jedynie powyżej poziomu lotów FL 70 lub trasą VFR wzdłuż Wisły zgodnie z przepisami VFR. (..)

    Na poziomie FL070 mówisz...
    A przecież nie ma już takiego poziomu. Wysokość bezwzględną przejściową w FIR Warszawa ustalono na 6500 ft, zaś poziom przejściowy na FL080, lub FL090, gdy ciśnienie QNH jest niższe niż 995 hPa.




    Tak, wiem, wiem. Minister Infrastruktury tworząc rozporządzenie nie pomyślał, jakie wydał wcześniej ;-)
    pozdrawiam
    M..M

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    Ze strony ULC (z lenistwa nie sprawdzałem aktualności ):

    Wykonywanie lotów nad miastami
    - Warszawa: Możliwość wykonywania lotów jedynie powyżej poziomu lotów FL 70 lub trasą VFR wzdłuż Wisły zgodnie z przepisami VFR.

    - miasto o liczbie mieszkańców od 25 000 do 50 000: śmigłowce i samoloty tłokowe ograniczenie poniżej 500 m nad poziomem terenu, inne samoloty 1000 m nad poziomem terenu.

    - miasto o liczbie mieszkańców od 50 000 do 100 000: możliwość wykonywania lotów powyżej 1000 m nad poziomem terenu.

    - miasto o liczbie mieszkańców powyżej 100 000: możliwość wykonywania lotów powyżej 1500 m nad poziomem terenu.

    W wyjątkowych przypadkach istnieje możliwość wykonania lotu poniżej określonych wartości ograniczających wysokość lotu. Należy wtedy wystąpić do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z wnioskiem o zgodę na wykonanie lotu poniżej ograniczeń wynikających z przepisów.
    Zapomniales dopisac ze to wszystko nie bowiazuje z oczywistych przyczyn w odlocie po starcie i dolocie do ladowania.

  8. #8
    Awatar Amen

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Połaniec

    Domyślnie Re: Loty VFR a granice bezpieczeństwa.

    Cytat Zamieszczone przez YaS
    Cytat Zamieszczone przez Amen
    Witam.
    ...jakos mniejwiecej na wysokosci trzeciego piętra (blok 4ro pietrowy) znikła za blokiem więc pobieglem na balkon z drugiej strony. I widze jak mknie za blokami na wysokosci kilkunastu metrów, tak ze gdy znow mocno przekrecila sie na bok bylo widać kawalek skrzydla zza bloku...
    Dobrze rozumiem, że ta Cessna leciała pomiędzy blokami poniżej dachów? Jeśli faktycznie tak to polecałbym złożenie zawiadomienia na policji/prokuraturze, nie będzie problemu z określeniem wysokości lotu, a może więcej świadków się znajdzie. Za takie rzeczy robione umyślnie to jak za jazdę po pijaku, rozstrzelać to mało. :/
    Oczywiście mogłem trochę przesadzić ale wydaje mi się, że na leciała poniżej dachów. Moja matka również była w szoku.

    Jestem pewien, że 600 metrów od najwyzszej przeszkody to ta czesia napewno nie miała
    Ktoś ostro zaszalał.

  9. #9
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie Re: Loty VFR a granice bezpieczeństwa.

    Cytat Zamieszczone przez Amen
    Oczywiście mogłem trochę przesadzić ale wydaje mi się, że na leciała poniżej dachów. Moja matka również była w szoku.

    Jestem pewien, że 600 metrów od najwyzszej przeszkody to ta czesia napewno nie miała
    Ktoś ostro zaszalał.
    Dwa bardzo istotne zwroty. Wydaje mi się - czyli jest to Twoja subiektywna ocena.
    W drugim przypadku: radiowysokościomierz w oku? Sam błędnie określałem wysokość lotu, do momentu pierwszego lotu kiedy to zwróciłem uwagę na wskazania wysokościomierza i na to jak wygląda ziemia z tej wysokości. Od tego czasu okazuje się, że to co leciało przedtem na ok.50m (w mojej subiektywnej ocenie) leci w rzeczywistości na 300m lub nawet trochę wyżej. I nawet teraz określając wysokość lotu na oko, nigdy nie jestem pewien i pytany o wysokość mówię: "sądzę, że około ..."
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  10. #10

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    600 metrow to prawie na pewno nie miala, bo gorna granica przestrzeni niekontrolowanej w tym miejscu lezy nizej.

  11. #11

    Dołączył
    Dec 2008

    Domyślnie

    VFR?
    "See & be seen"
    "See & avoid"
    Jeśli pilot uznał, że jest bezpiecznie, jeśli wszystko było ok to nie ma tematu.
    A może to był lot ratowniczy itp...
    Może pilot miał EMER...

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez trocin
    Jeśli pilot uznał, że jest bezpiecznie, jeśli wszystko było ok to nie ma tematu.
    A może to był lot ratowniczy itp...
    Wez juz sie nie kompromituj...

  13. #13
    Awatar Amen

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Połaniec

    Domyślnie

    Moj temat dotyczy TYLKO granic bezpieczenstwa podczas takich lotów. Jak ktos lata to jego sprawa byleby nie zrobił nikomu krzywdy.

    Jeszcze mam pytanie. Czy Cessna 150 może latać na większych pułapach?
    Chodzi mi głównie o ciśninienie i powietrze.

  14. #14
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    może; pulap praktyczny 14 tys stóp; 152 14,700.

  15. #15
    Awatar Maciey

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SŁUPSK (EPSK)

    Domyślnie

    Odgrzeje stary, ale ciekawy temat. Sam niejednokrotnie widziałem samowolkę lotniczą ale też miałem wątpliwości w jaki sposób zareagować bo nasze prawo jest ...poza tym jak udowodnisz wysokość? to wszystko zniechęca, ale prawda jest taka debilizm trzeba tępić, nikt nie chciałby mieć cessny na obiad przecież.. A że to jest wielki pan pseudo pilot to gościa nie usprawiedliwia do zachowania odrobiny rozsądku i zasad bezpieczeństwa a niestety są też pseudo pilociki wielcy "kozacy" - do czasu.

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez m..m Zobacz posta
    Na poziomie FL070 mówisz...
    A przecież nie ma już takiego poziomu. Wysokość bezwzględną przejściową w FIR Warszawa ustalono na 6500 ft, zaś poziom przejściowy na FL080, lub FL090, gdy ciśnienie QNH jest niższe niż 995 hPa.
    M..M
    Przekraczając wysokość przejściową, zmieniamy ciśnienie odniesienia, z QNH na QNE, dobrze pamiętam? Jeśli tak, to nie ma nic dziwnego w istnieniu FL70 i wyższych, w przypadku gdy wysokość przejściowa wynosi 6500ft.

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kukos Zobacz posta
    Przekraczając wysokość przejściową, zmieniamy ciśnienie odniesienia, z QNH na QNE, dobrze pamiętam? Jeśli tak, to nie ma nic dziwnego w istnieniu FL70 i wyższych, w przypadku gdy wysokość przejściowa wynosi 6500ft.
    W Polskim FIR poziom przejsciowy to FL80 (gdy QNH <995hpa to FL90) a wysokosc przejsciowa 6500ft.
    Poczas znizania przecinajac poziom przejsciowy zmieniasz z QNE na QNH , podczas naboru przecinajac wysokosc przejsciowa zmieniasz z QNH na QNE . Przestrzen pomiedzy poziomem przejsciowym a wysokoscia przejsciowa nazywamy warstwa przejsciowa.

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Ja tam nie wiem czy to samowolka czy nie. Przecież z jakichś powodów mógł mieć problem z opanowaniem maszyny, czy z braku doświadczenia źle ocenił sytuację i popełnił błąd, a potem udało mu się przywrócić kontrolę.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wlkp

    Domyślnie

    Taaaaaaa, jak się coś wydarzy to dopiero jest tłumaczenie się i szukanie wymówek. Jeśli lot VFR odbywa się poza obszarem zabudowanym itd, etc. to min wysokość lotu wynosi 150m nad terenem. U mnie ok 4 tygodni temu pewien śmigłowiec zaglądał do kuchni (dom parterowy) w niedzielny poranek (kolor stalowo-granatowo-niebieski na 99% hughes 300 lub 500, ale znaków nie zdążyłem zanotować).
    ...i córko!

  20. #20
    Awatar Gladki

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    -

    Domyślnie


    Polecamy

    Też byłem świadkiem "ekstremalnych" lotów nad miastem. Samolot leciał około 100m-150m nad zabudowaniami. Po prostu debilizm.....

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •