Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6

Wątek: Mapy lotnicze

  1. #1
    Awatar jabla

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie Mapy lotnicze


    Polecamy

    Poniżej pragnę przedstawić kilka moich uwag odnośnie projektu nowej mapy VFR.
    Podoba mi się ilość informacji zawartych w mapie, aczkolwiek miejscami prowadzą one do złej czytelności i niektóre z informacji mogłyby znaleźć się w legendzie. Mam dość duże doświadczenie z mapami niemieckimi i amerykańskimi i uważam, że możemy z powodzeniem niektóre rozwiązania u nich podpatrzyć.

    Oto kilka moich propozycji:

    1. Mapy można by drukować na bardziej śliskim i trwałym papierze. Ułatwi to kreślenie po nich ołówkiem i późniejsze tego usuwanie nie uszkadzając mapy.
    2. Proponuje wzorem Jeppesena drukować mapę w 4 arkuszach. Arkusze: Gdańsk, Olsztyn i Wrocław nie zawierają wiele potrzebnej treści i każdy z nas i tak odcina morze.
    3. Koniecznym jest wprowadzanie poprawek i uaktualnień i wydawanie nowej mapy raz w roku (wzorem Jeppesena).
    4. Przy każdej pomocy nawigacyjnej celem jej identyfikacji należy umieścić nadawany sygnał w kodzie Morse.
    5. Częstotliwość ATIS (przy lotniskach, które taki serwis oferują) tez powinna znaleźć się na mapie.
    6. Proponuje wzorem map niemieckich oznaczyć klasę przestrzeni C na zielono ponieważ prawie wszystko na mapach oznaczone jest kolorem granatowym i ciężko szybko odróżnić przestrzenie od siebie.
    7. Wysokości ograniczające CTR i TMA są dużo bardziej czytelne gdy znajdują się w okienkach o białym tle (patrz załącznik), a jest to informacja bardzo istotna na mapie VFR.
    8. Linie dzielące sektory informacji, z racji tego, ze nie jest to informacja najwyższej rangi, pociągnąć linią przerywaną.
    9. Trasy MRT nie musza być wymalowane w całości. Wystarczyłyby dwa rodzaje linii centralnej (dla dwóch rożnych szerokości tras). W obecnym tumulcie kresek znikają np. niebezpieczne przeszkody.
    10. Miasta byłyby dużo bardziej rozpoznawalne gdyby były oznaczone na żółto i kształt ten odpowiadałby wyglądowi miasta oświetlonego w nocy.
    11. Strefa ADIZ rzuca się w obecnym wydaniu dużo bardziej w oczy niż granica. Jeżeli jest już konieczne umieszczenie jej na mapie, powinna być oznaczona dużo mniej widoczna linią, nie zasłaniającą innych o wiele ważniejszych informacji.
    12. Koniecznym jest zaokrąglenie wysokości przestrzeni powietrznych podanych na mapie do najbliższych 100 ft. Żaden z samolotów GA nie posiada wysokościomierza pozwalającego określić wysokość z dokładnością do 1 ft i żaden z nas nie potrafi z taka dokładnością pilotować samolotu. Zaokrąglenie do najbliższych 100 ft powoduje w najniekorzystniejszym wypadku zmianę wysokości o 50 ft. Każdy z nas lecąc wg VFR i tak w głowie sobie te wysokości zaokrągla i dużym ułatwieniem byłoby gdybyśmy nie musieli tego robić. Nie wspominając już o tym, że to zaokrąglanie właśnie może w sytuacji stresowej generować błędy. Ułatwmy wiec sobie w ten sposób życie. Jeśli w pierwszym kroku niemożliwym jest zaokrąglanie do 100 ft to proszę zaokrąglić chociaż do 10 ft (utrata dokładności maksymalnie 5 ft = 1,6 m)
    13. Generalnie należałoby zastosować cieńsze linie do oznaczania przestrzeni aby nareszcie spod nich można było zobaczyć powierzchnie Ziemi i to co się na niej znajduje

    Loty VFR najczęściej wykonywane są „palcem po mapie” i w obecnym nagromadzeniu na mapie różnego rodzaju linii sztuka ta zostaje utrudniona, a w niektórych rejonach kraju prawie niemożliwa, gdyż ziemia zanika tam w gąszczu kresek.


    Z lotniczym pozdrowieniem,

    Marta Najfeld
    Zawodowy pilot samolotowy & instruktor szybowcowy
    marta_najfeld@web.de

    *****************************************
    powyższe uwagi są autorstwa mojej kolezanki Marty rekordzistki świata w szybowcowych przelotach prędkościowych. Podpisuję się pod nimi również
    jabla

  2. #2
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Bardzo przemyslany post. Zdziwilo mnie naprzyklad ze mapy lotnicze w Polsce (na potrzeby VFR) nie uwzgledniaja naprzyklad punktu (10) co jest normalka na mapach "sectionals" w USA.

    Witam na forum i zapraszam do czestszych wpisow.

  3. #3
    slider1000
    Goście

    Domyślnie

    Jabla , temat wałkowany od lat , mapy !! my mielismy mapy w latach 80 tych a pochodzily z lat rocznik 49 i narzekalismy ale widze temat sie nie zmienia jak avgas 100 (lub jak kto woli 110) , ale niestety to temat dla ministerstwa nie do nas, my sobie tylko mozemy tylko ponarzekac Pis i tak zrobi swoje , wkoncu juz nawet w sejmie nie mamy ani jednego pilota , a jeden był co prawda z samoobrony ale sie obrazil na leppera i odszedl

  4. #4
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie Re: Mapy lotnicze

    Cytat Zamieszczone przez jabla
    powyższe uwagi są autorstwa mojej kolezanki Marty rekordzistki świata w szybowcowych przelotach prędkościowych. Podpisuję się pod nimi również
    Dodam tylko, że zapraszamy Martę do osobistego wkładu w życie forum.
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  5. #5
    Awatar jabla

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Myslę, że Marta dołączy do forum w przyszlości....

    Co do tych uwag odnośnie map, to chcę dodać, że zostały już przekazane "komu trzeba" pod rozwagę. Cel wywołania tego tematu na Forum jest taki, aby zachęcić Was wszystkich do przemyślenia sprawy i do zgłaszania własnych oczekiwań autorom map. To my latamy, to my potrzebujemy tych czytelnych i klarownych informacji, bo od nich m.in. zależy nasze bezpieczeństwo.

    Zachęcam do wymiany poglądów i do wysyłania włanych opinii do wydawcy map - Dział Projektowania Procedur i Kartografii Agencji Ruchu Lotniczego. Nie sądzę aby ci ludzie byli głusi mna dobre sugestie.

    Pozdrawiam, pogoda dzisiaj zachęca do latania....
    jabla

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez jabla
    Zachęcam do wymiany poglądów i do wysyłania włanych opinii do wydawcy map - Dział Projektowania Procedur i Kartografii Agencji Ruchu Lotniczego. Nie sądzę aby ci ludzie byli głusi mna dobre sugestie.
    Glusi to moze nie sa ale parodia jest zeby nie bylo nowej mapy od prawie 4 lat...
    Dodam ze nawet w momencie wydania byla juz praktycznie nieaktualna.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •