Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree1Likes
  • 1 Post By Bicker

Wątek: Najkrótszy pas startowy - jaki samolot?

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie Najkrótszy pas startowy - jaki samolot?


    Polecamy

    Witajcie,

    Proszę Was o pomoc w ustaleniu, który z obecnie używanych na świecie lekkich samolotów jest w stanie wystartować z / wylądować na możliwie najkrótszym pasie startowym. Pytam o całkowitą długość pasa / lądowiska: odcinek, po którym samolot się toczy + ten, nad którym już leci zanim osiągnie minimalną wysokośc (zdaje się, że to 15 m). Za linki do stron źródłowych będę dozgonnie wdzięczny.

    Dziękuję.

    I pozdrawiam.

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Aviat Husky

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie wiem, w jakim konkretnie przedziale wagowym samolotu szukasz, ale polecam samoloty takie jak: Aviat Husky - Wikipedia, the free encyclopedia (FAA & EASA cert na Light Aircraft)
    Zenith STOL CH 701 - Wikipedia, the free encyclopedia (FAA LSA, EASA ultralight)

    I dla odprężenie podczas szukania ich konkretnych specyfikacji:
    YouTube - Husky Short Field Landing and Take-off

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    I dla odprężenie podczas szukania ich konkretnych specyfikacji:
    YouTube - Husky Short Field Landing and Take-off
    Fajnie tylko wiało tam jak w "Kielcach na dworcu"
    DeeSmont likes this.

  5. #5

  6. #6
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bicker Zobacz posta
    Fajnie tylko wiało tam jak w "Kielcach na dworcu"
    Z takich wietrznych, to polecam filmiku z konkursu na krótkie lądowanie i start w Valdez, pełno tego na YT, robiący chyba największe wrażenie: YouTube - Impressive short field takeoff
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  7. #7

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Dublin, Ireland, Ireland
    Wpisów
    1

    Domyślnie

    Czołem Panowie,

    Dopisuję do naprawdę starego wątku, ale może jeszcze ktoś go śledzi.

    Jak to określił mój znajomy pilot, latanie Huskym przypomina latanie traktorem z naczepą. Samolot ma tyle wspólnego ze STOL co Cessna 172. Poniżej wrzucam kilka linków ale bez dwóch zdań, takim samolotem będzie Carbon Cub SS/EX. Oficjalnie samolot leci po około 18 metrach rozbiegu, ale z własnego doświadczenia mogę śmiało powiedzieć, że maszyna wyrabia się grubo poniżej tego dystansu.

    CubCrafters | Carbon Cub SS | Specs & Performance
    CubCrafters's channel - YouTube

  8. #8
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Witam Kolegów Lotników

    Mnie również zwabił tytuł, bo samoloty STOL są mi szczególnie bliskie. Na „co dzień” latam krytym płótnem UL-em z tylnym kółkiem, którego podstawowym plusem jest to że łatwiej jest wylądować na podmokłej łące niż go po takim lądowaniu umyć.

    Wszelkiego rodzaju klony, rozwinięcia itd. Super Cuba mają w naszych warunkach sens przede wszystkim z uwagi na stan lokalnych lotnisk aeroklubowych, które przez pół roku są wyłączone z użytku z uwagi na śnieg lub błoto. Poza nielicznymi wyjątkami inwestycje idą w regionalne porty natomiast infrastruktura większości małych lotnisk pozostaje niezmienna lub wręcz z roku na rok ulega degradacji.

    Myśląc o samolocie trzeba chyba pamiętać że poza parametrami technicznymi są jeszcze uwarunkowania prawne. Polska to nie Alaska i nie można certyfikowanym Husky wylądować legalnie u kolegi na polu, albo Carbon Cuba wpisać do rejestru SP inaczej niż Y, ze wszystkimi związanymi z tym ograniczeniami.

    Cytat Zamieszczone przez lgancarz Zobacz posta
    Oficjalnie samolot leci po około 18 metrach rozbiegu, ale z własnego doświadczenia mogę śmiało powiedzieć, że maszyna wyrabia się grubo poniżej tego dystansu.
    Jak miałeś okazje polatać CC to podziel się spostrzeżeniami. Dla mnie to „naturalna droga rozwoju” a w aeroklubie raczej podobnych maszyn nie uświadczysz.

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez przemo1000 Zobacz posta
    Polska to nie Alaska i nie można certyfikowanym Husky wylądować legalnie u kolegi na polu
    Husky może i nie, ale samolotami ultralekkimi już tak. Czyli np. takim Savage Cub który osiągi też ma nienajgorsze - w wypasionej wersji lądowanie na 30m a start z 45m.

  10. #10
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez gnite Zobacz posta
    Husky może i nie, ale samolotami ultralekkimi już tak.
    Zgadza się, często korzystam z tego przywileju Tylko że samolot UL to w zasadzie zabawka do przyjemnego spędzania czasu w powietrzu, natomiast do zastosowań biznesowych się nie nadaje. Nie polatasz w nocy, o IMC nie wspominając. Często musisz przemyśleć start w warunkach w których spokojnie śmigasz C172. Za to "czucie" powietrza i frajda jaką daje latanie takim klasycznym UL są np. w cessnach nieosiągalne.
    Co kto lubi i czego potrzebuje....

    Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •