Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie Trening komunikacji radiowej czyli 7B2-KHFD-7B2


    Polecamy

    Dzis Rich zaproponowal mi maly trening komunikacji radiowej. ten temat ciagle sprawia mi nieco trudnosci wiec warto potrenowac aby pozbyc sie tej fobii. Nie przecze ze kiedy mam gadac z wieza to mi jezyk kolkiem staje ; no moze nie tak doslownie ale blisko.
    Postanowilismy przeleciec na poludnie przez przestrzen powietrzna Westover (KCEF) - class D a nastepnie przez Bradley (KBDL) Class C aby wyladowac na Hartford-Brainard (KHFD) Class D.
    Lot planowany na ok 30 minut w jedna strone.
    Kiedy sie pojawilem na lotnisku, samolot juz byl ustawiony pod pompa i moglem zatankowac. Wlalem ok 10 gal co dalo prawie pelny zbiornik. Planowalem na 3 godziny lotu lacznie z sobota. Rano biore samolot na maly wojaz po okolicy i nie chcialem znowu go tankowac rano.

    Szybki przeglad samolotu, sprawdzenie oleju i paliwa a potem juz tylko male "review" planu lotu i czestostliwosci jakich moge sie spodziewac po drodze. Zapisuje to na skrawku papieru , aby szybciej (jest juz 15:15 a slonce zachodzi o 16:45) Oczywiscie mam ze soba moje mapy oraz iPada ale chyba nie bedize czasu zeby to wszystko przygotowac. Zapiski jakie zrobilem powinny wystarczyc.

    Planujemy start z pasa 32 ale slysze i widze ze John ze swoim studentem koluja C172 na pas 14. No coz ... czekamy co z tego wyjdzie. Rich przez radio rozmawia z Johnem i pyta czy rzeczywiscie chcieli startowac z 14 ... John potwierdzil dodajac ze nie rekomenduje tej decyzji ale student musi sie sam nauczyc co to jest start z wiatrem Mielismy pare chwil dobrej zabawy

    Pokolowalismy do pasa 32 i start. Zaraz po nabraniu 1200 ft zakret w lewo i wejscie na kierunek GPSem na KHFD. Od razu zmieniam czestotliwosc na 125.35 Bradley Approach. Poprosilem o Flight Following do Hartfrod-Brainard. Zmiana Squak na podany przez BDL i lecimy na 3000 prosto na 119 BDL. Bradley Approach sugeruje przelot nad Bradley wzdluz pasa 1/19. Skrzetnie trzymam sie tego kierunku zaledwie pare stoni od kierunku GPS podanego prosto na HFD.

    Z tylu za nami zostawiamy Northapton



    po lewej stronie Springfield oraz Chicopee. W dali widoczne lotnisko Westover (CEF- Chicopee)
    Westover to baza C-5. Pas startowy szerokosci ponad 200ft a dlugosci ponad 10000 ft. Tam mozna ladowac wpoprzek lotniska - nie bede probowac naszym AT-4 czy mozna to zrobic





    W oddali widac juz lotnisko Bradley International (KBDL)
    Ciagle lecimy wzdluz Connecticut River


    W miedzyczasie przejscie z Approach na Wieza. Bradley Tower kazala nam obnizyc lot do 2000ft oraz przejsc na kurs do Brainard. Zmienilem wysokosc przelatujac nad pasem 1/19 BDL na 2000 ft. Teraz lecimy prosto na Brainard (KHFD). Dostalismy zgode na zmiane czestotliwosci na Brainard Tower 119.6. Squak utrzymujemy ten sam.



    Widac juz dosc dobrze lotnisko Hartford-Brainard.




    Lotnisko jest polozone na zachodnim brzego Connecticut River, na wschod od miasta.
    Laczymy sie z wieza i dostajemy polecenie wejscia na DOWNWIND . Omijamy kominy po prawej stronie (zachodniej) i wchodzimy na downwind. Zglaszam to do wiezy.

    Hartford zostawiamy z tylu po prawej stronie
    Swiatowa stolica ubezpieczen ale tak powaznie to stolica stany Connecticut i jest tam cale mnostwo firm ubezpieczeniowych.





    Okazalo sie ze dwa inne samoloty byly na Final. Nasz downwind nieco sie przedluzyl. Utrzymuje 1000 ft i zaczynam schodzenie kiedy wide drugi w kolejce minal nas na final. Zakrecam na Base do pasa 2. Klapy 40 i zwalniam do 60 kts.
    Ladowanie bez specjalnych wydarzen oprcz moze jednego: Rich nie uslyszal ze mamy CLEARANCE na ladowanie podczas kiedy ja je mialem i nawet potwierdzilem ten fakt. Bylem gotowy na GO AROUND bo na pasie ciagle "siedzal" jakis jednosilnikowy Piper. Jednak wystartowal dosc szybki i mielismy pas tylko dla nas.

    Po wyladowaniu zjazd na taxiway i przejscie na czestotliwosc GROUND. Przejazd spowrotem na pas 2, zgoda na start i znowu jestesmy w powietrzu.
    Zostawiamy Brainard za soba i wznosimy sie na 3000 ft.



    Znowu Hartford po zachodniej stronie rzeki. Ladnie wyglada w zachodzacym sloncu



    Znowu wchodzimy w przestrzen Bradley i przelatujemy nad 1/19 na wysokosci 3000ft.
    Slonce juz prawie zaszlo i na ziemi widac slady swiatla tylko na wyzszych partiach gor.
    Dostaje pozwolenie na wejscie w przestrzen Westfield (KBAF Class D) i rozpoczynam schodzenie do ladowania na pas 32 Northampton.
    Zegnamy sie z Bradley Approach i przelaczamy transponder na VFR. Na pattern w Northampton jest jeden Warrior (2PC) ktory wlasnie startuje kiedy my wchodzimy na "Left 45 downwind runway 32". Wytracenie predkosci, klapy 40 i ladujemy. Znowu bez specjalnych problemow ladujemy i kolujemy do hangaru.
    Latalismy zaledwie 1.1 godziny ale czulem sie nieco przeladowany iloscia rozmow przez radio. Natepnym razem polece w te trase samodzielnie. Zobaczymy czy bedzie mi latwiej niz za pierwszym razem .
    Oczywis ie nastepnym razem zamowie taxi i wpadne do polskiego sklepu "Baltyk" po pierogi i salatke . Jeszcze nie tak dawno byla tam restauracja "TATRY". Bardzo lubilem dania jakie przygotowywali. Niestety restauracja zamknieta na dobre. Okolica nie sprzyja odwiedzinom w poznych godzinach wieczornych ... i w efekcie tego faktu biznes sie wycofuje z tej okolicy. Koniec dygresji obiadowych.

    W Northampton juz sie zrobilo ciemno. Niestety moj kieszonkowy nikon nie dal rady zlapac scenerji lotniskowego wieczoru.





    ps. probowalem zmienic literowke w tytule ale niestety nie ma takiej opcji. Nauczka na przyszlosc
    Ostatnio edytowane przez STYRO ; 13-11-2010 o 12:59
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  2. #2
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    Nawyk z angielszczyzny z tą literówką
    A i znowu miła relacja. Fajnie opisana i dużo fotek.
    Oczywiście czekamy na więcej

  3. #3
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    Ano wlasnie. Po pierwsze to zaczynam robic coraz wiecej bledow i nie lapie sie na tym. Moja prof. Brama nie bylaby zadowolona z takiego opisu. Po drugie to musze chyba pisac wiecej, aby sobie nieco powiekszyc zasob uzywanych slow. Niestety angielskiego jeszcze nie znam, a polski juz zaczynam zapominac
    Po wczorajszym lataniu z radiem pomyslalem sobie, ze napisze jak wygladal moj dzien, kiedy zdawalem egzamin.
    Ostatnio edytowane przez STYRO ; 13-11-2010 o 13:01 Powód: Uzywaj przecinkow ja Cie prosze, poprawilem literowke.
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  4. #4
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    Tak to jest jak się więcej używa angielskiego. Ale wybaczymy te małe błędy
    Daleko masz do Bostonu ?

  5. #5
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    Mieszkam w zachodniej czesci Massachusetts. Z domu do centrum Bostonu mam ok godziny jazdy - jakies 80 sm.
    Ale napewno nie bede latac do Bostonu na Logan. Prawdopodobnie nawet nie moge legalnie tego zrobic, natomiast napewno bede latac do lotnisk satelitow Logan. Jest tego calkiem sporo.
    Najwazniejsze ze mam od wczoraj endorsement na loty w przestrzeni B,C i oczywiscie D
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  6. #6
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    Logan odpada Tam chyba nawet nie można latać GA.
    Pytałem z ciekawości Jestem fanem Bostonu Celtics

  7. #7
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    ladnie graja ale szczerze mowiac nigdy nie bylem na ich meczu
    Boston jest naprawde ladnym miastem. Chyba najbardziej europejskim z tych jakie znam w US.
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  8. #8
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    No ale przynajmniej mecze w tv są o normalnej porze A nie, ja oglądam ich o 2 w nocy
    Szczerze to chętnie bym się przeniósł do USA.

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gzt Zobacz posta
    nie bede latac do Bostonu na Logan. Prawdopodobnie nawet nie moge legalnie tego zrobic,
    Wedlug mnie mozesz legalnie jak najbardziej chyba ze akurat Logan ze wszystkich lotnisk klasy B w USA jakos nie pozwala, nic mi o tym nie wiadomo (nawet statystyki dla Logan pokazuja ze 5% tamtejszych operacji to GA). Na moim pobliskim San Francisco International ludzie laduja malym samolotami. Nie jest to latwe - oplaty sa wysokie i mozesz bardzo dlugo czekac na swoja kolejke i moga ci kazac robic 120 kts "on final until MM" ale w kazdym razie legalnie jest to do zrobienia - chocby aby potem sie pochwalic ze cos takiego zrobiles i nawet napisac artykul do popularnego magazynu lotniczego jak tego dokonales (jak moj kolega to zrobil). Dla mnie osobiscie to zadna frajda - wole zdecydowanie male lotniska, latwiejsze na kieszen i duzo wygodniejsze pod kazdym wzgledem.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 13-11-2010 o 22:47

  10. #10
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    No wlasnie. Ja tez sie nie pale aby tam ladowac. Znacznie przyjemniej jest na malych lokalnych lotniskach.
    Wlasnie dzisiaj bylem na Walter Koladza Aiport. Jest to male lotnisko na granicy Massachusetts/New York/ Connecticut. No ale to juz relacja nastepna Zapraszam pewnie jutro.
    Pozdrawiam
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  11. #11
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Witam

    Bardzo ciekawe relacje. Śledzę je od niedawna, ale już czekam na następne

    Mam pytanie odnośnie oznaczenia lotniska 7B2. Nie posiada ono zwykłego 4 literowego kodu? Czy takie nazewnictwo wynika z jakichś odrębnych uwarunkowań na terenie USA?

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Czy takie nazewnictwo wynika z jakichś odrębnych uwarunkowań na terenie USA?
    Nie wiem z czego wynika ale tak jest. Moze byc to jakas konsekwencja olbrzymiej ilosci lotnisk w USA (ponad 5000). Akurat dla pilotow z 'glass' to wygoda - czesto nie trzeba wstukiwac 4 znakow, 3 wystarcza. Naprzyklad tutaj masz liste lotnisk w Kaliforni i jak widzisz mase ma 3-znakowy kod:

    AirNav: Browse Airports
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 14-11-2010 o 20:30

  13. #13
    Awatar Gladki

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    -

    Domyślnie

    Bardzo fajna, relacja, miło się czytało bardzo fajne fotki
    saturn5, a wiesz może ile jest lotnisk w USA, na których dochodzi do przepływu pasażerów ?

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Nie posiada ono zwykłego 4 literowego kodu? Czy takie nazewnictwo wynika z jakichś odrębnych uwarunkowań na terenie USA?
    Podam ci wlasna teorie, ty mozesz wymyslic cos innego.
    Zauwaz ze te co maja 4-kody, taki kod przypomina nazwe lotniska np. Palo Alto = KPAO, Hayward = KHWD, itp. Z uwagi na ilosc lotnisk w USA nie moglbys zapewnic takiego powiazania nazwy z kodem dla wiekoszsci lotnisk dlatego chyba po prostu zrezygnowano z tego systemu. Obecny system ma tez dodatkowa zalete - daje ci pewnie pojecie o waznosci i wielkosci lotniska - 3-kodowe lotniska to te najmniejsze i niekontrolowane.

    Cytat Zamieszczone przez Gladki Zobacz posta
    ile jest lotnisk w USA, na których dochodzi do przepływu pasażerów ?
    A co to takiego "przeplyw pasazerow"?. Na kazdym lotnisku, nawet najmniejszym masz pasazerow. Jesli ci chodzi o placacych pasazerow to tez nie jest to zadna wykladnia gdyz jak biore kogos do samolotu kto sie doklada finansowo do lotu - mozna powiedziec ze jest platnym pasazerem. Poza tym wszystkie lotniska sa dostepne dla roznego rodzaju "taksowek" powietrznych i prywatnych czarterow z placacymi pasazerami.

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Kody 3literowe to kody amerykanskie, kody 4literowe to kody ICAO. Nie wszystkim lotniskom zostal przydzielony kod ICAO (bo i po co), wiec czesc lotnisk ma oba, a czesc tylko 3literowy.

  16. #16
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    Kody trzyliterowe (nie numeryczne) zawsze maja K dla US (bez Alaski) natomiast jesli w kodzie wystepuja wartosci numeryczne to sa to tylko trzyznakowe. Czyli GBR bedzie KGBR a 7B2 pozostanie 7B2. Oczywiscie upraszcza to wprowadzanie do GPSa
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gladki Zobacz posta
    saturn5, a wiesz może ile jest lotnisk w USA, na których dochodzi do przepływu pasażerów ?
    Chyba lepsze pytanie byloby takie: ile lotnisk w US posiada regularny, rozkladowy serwis lotniczy Part 135 lub wyzej (tzn. nie czartery, nie taksowki powietrzne, nie prywatne samoloty tylko linie lotnicze majace staly rozklad lotow). Otoz akurat ostatnio widzialem odpowiedz: w 2008 byly to 642 lotniska.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 15-11-2010 o 19:42

  18. #18
    mco
    mco jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    BIELSKO EPBA/EPKW

    Domyślnie

    Achhh...New England to bardzo ładne okolice. Swego czasu miałem okazję chwilę pracować w Chicopee, na przdłużeniu pasa bazy Westover - powolny start C-5 tuż nad budynkiem - wrażenia bezcenne ...W Northampton byłem na weselu , ale nazwy knajpy już niestety nie pamiętam. Fajnie zobaczyć te miejsca z powietrza... Dzieki za zdjęcia i relację.

  19. #19
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie


    Polecamy

    Wlasnie pare dni temu wracajac z Northampton nad turnpike lecial C-5. Robi wrazenie kiedy leci nad toba na wyskosci kilkuset stop.
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •