Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 60
  1. #1
    Awatar PapaNovember

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPKR

    Domyślnie Koniec lotniska w Krośnie (EPKR)?


    Polecamy


    Lądowisko, nie lotnisko. Aeroklub odsunięty

    Władze Krosna chcą wykreślić z rejestru krośnieńskie lotnisko, a w jego miejsce zarejestrować lądowisko. To zdaniem prezydenta jedyny sposób na przyspieszenie modernizacji lotniska i pozbycie się przeciwnika, który torpedował działania samorządu – Aeroklubu Polskiego.

    Według władz miasta jest to lądowisko, a nie lotnisko. Dopiero po modernizacji terenu ze środków unijnych lądowisko może znowu zostać lotniskiem
    O modernizacji krośnieńskiego lotniska mówi się od lat. Na utworzenie Ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego miasto zdobyło środki unijne. Pieniądze mogły jednak przepaść, bo zarządzający lotniskiem – Aeroklub Polski zwlekał ze złożeniem do Urzędu Lotnictwa Cywilnego ważnego wniosku. W imieniu właściciela lotniska – gminy Krosno miał złożyć wniosek o zmianę granic lotniska, co było podstawą do dalszych działań zmierzających do rozpoczęcia inwestycji na lotnisku.
    - Przeciąganie spraw i blokowanie działań w kierunku realizacji projektu doprowadziło do decyzji ostatecznych – mówi Piotr Przytocki, prezydent miasta. Jedynym sposobem na pozbycie się trudnego partnera i przyspieszenie prac nad projektem była zmiana statusu lotniska. - W czwartek (02.07) złożyliśmy do Urzędu Lotnictwa Cywilnego dwa wnioski: o wykreślenie z rejestru lotnisk krośnieńskiego lotniska oraz o rejestrację lądowiska – poinformował prezydent Krosna (na zdjęciu obok).
    Zarządzający lotniskiem Aeroklub Polski nie wykonywał zadań, które nakładało na niego prawo lotnicze. - Do listopada 2007 roku lotnisko powinno być ogrodzone. AP nie dba też o bezpieczeństwo na lotnisku, nie dokonuje zmian w rejestrze. Jako właściciel krośnieńskiego lotniska ciągle figuruje Skarb Państwa. To dane nieaktualne od ponad 8 lat – wylicza Zbigniew Piwka, kierownik Biura Rozwoju Miasta. Lista przewinień Aeroklubu Polskiego jest jednak znacznie dłuższa. To dlatego miasto chce się pozbyć takiego zarządcy.
    Zdaniem prezydenta zmiana statusu lotniska nie oznacza jego degradacji, a jedynie realną ocenę stanu faktycznego. - Lotnisko w Krośnie dzisiaj spełnia kryteria lądowiska. Nie można dalej kontynuować fikcji, narażając się na zarzut niedbania o bezpieczeństwo operacji lotniczych – tłumaczy. - To udawanie, że „Maluch” jest bolidem Formuły 1 - dodaje Zbigniew Piwka (na zdjęciu obok).
    Rejestracja lądowiska nie oznacza praktycznie żadnych zmian w funkcjonowaniu dzisiejszego lotniska. - Umożliwia dokładnie te same operacje, które są wykonywane teraz: prowadzenie szkoleń, starty, lądowania, usługi lotnicze oraz działania ratownicze – wylicza kierownik Biura Rozwoju Miasta.
    Rozpatrzenie wniosków w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego wymaga czasu. Rejestracja lądowiska może potrwać około dwóch miesięcy. Gra jest warta świeczki, bo w ten sposób zarządzającym lotniskiem stanie się prezydent miasta, a Aeroklub Polski straci swoje wpływy. Działanie to było konieczne z jeszcze jednego względu. Pozostawienie zarządzania w rękach AP oznaczałoby obniżenie unijnego dofinansowanie z 70 do co najmniej 50 procent.
    Mimo opóźnień, nie przepadły jeszcze obowiązujące terminy. Środki unijne nie są więc zagrożone. Przypomnijmy – dofinansowanie na modernizację lotniska wynosi 11 mln euro. - Mimo że jesteśmy na liście indykatywnej
    [lista kluczowych projektów do realizacji na Podkarpaciu – przyp. red.], to ciągle musimy o te środki powalczyć. Musimy udowadniać marszałkowi województwa, że ten projekt ma sens, że jest wart tych pieniędzy – podkreśla prezydent.
    - W Krośnie był piękny ośrodek, który wskutek jakiś ruchów przestał istnieć. Teraz są pieniądze, żeby coś zrobić na lotnisku. Wstyd marnować tradycje tylko dlatego, że ktoś ma wyimaginowane pretensje – mówi prof. Andrzej Fellner, dyr. Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej na Politechnice Śląskiej (na zdjęciu obok). - Jeśli wszystko się uda, to będzie tu potężne centrum szkoleniowe. Będą wykonywane przeglądy, kształcenie młodzieży w różnych branżach i kierunkach.
    Twierdzi, że w ciągu najbliższych pięciu lat branża lotnicza w Polsce będzie potrzebować około 23 tys. specjalistów. - Żadna uczelnia nie jest w stanie takiej masy wykształcić. Jest mnóstwo pracy dla wszystkich. Trzeba tylko współpracować ze sobą – podkreśla profesor.
    W ramach projektu na krośnieńskim lotnisku powstanie utwardzona droga startowa, drogi patrolowe, ogrodzenie, oświetlenie, odpowiednie systemy bezpieczeństwa, nawigacyjne. Będą też działały służby meteorologiczne. - Będzie to nowoczesna infrastruktura, spełniająca kryteria lotniska o kodzie 2B – informuje prezydent. - Umożliwia to operacje samolotowe o tzw. referencyjnej długości startu samolotu 800m, rozpiętości skrzydeł do 24 metrów - mówi Zbigniew Piwka. Chodzi np. o samoloty: Mewa, Cessna 150/152, Cessna 172, AT-3, Aerospactiale TB-20 , Piper Pa32R Saratoga. - To jest bardzo szeroki zakres wykorzystania tej infrastruktury – tłumaczy.
    - Chcemy też wprowadzić technologie satelitarne do wykonywania lądowań – dodaje prof. Andrzej Fellner, który realizuje w Polsce dwa tego typu projekty. Jeden z nich ulokowany jest w Mielcu, drugi ma szanse zostać wprowadzony w Krośnie. - Czekam z drugim projektem. Jeśli w Krośnie wyjdą inwestycje, projekt będzie realizowany tutaj.
    Wtedy lądowisko znów będzie miało szansę stać się lotniskiem. - Nie ma żadnych barier - zapewnia prof. Andrzej Fellner. Trzeba tylko spełnić określone wymagania, których dziś lotnisko w Krośnie nie spełnia.
    Do końca 2010 roku mogą potrwać formalności administracyjne. Inwestycja najprawdopodobniej ruszy w 2011 roku. Droga startowa ma być gotowa na maj 2012 roku.

    źródło: www.krosno24.pl
    Co o tym myślicie? Według mnie tekst jest pełen błędów i sprzecznych informacji. Czy może ktoś biegły w prawie lotniczym, poddać ten tekst analizie?

    PROSZE - BŁAGAM - POMÓŻCIE OCALIĆ EPKR


    P.S. Przepraszam administratorów za umieszczanie tutaj tego tematu, ale mam świadomość , że mało osób zagląda do podforum "Lotniska aeroklubowe"- "Krosno [EPKR]"
    Per aspera ad astra!!!
    Pagonów się nie kupuje - pagony się zdobywa! [layoverlover]

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    To nie zmienia nic, lądowisko nie musi spełniać takich wymagań jak lotnisko przykład, lotnisko ma być całe ogrodzone, lądowisko już nie.

    Tekst ma kilka błędów, przykład lądowanie satelitarne (LNAV). W Europie nie ma czegoś takiego jak lądowanie satelitarne aby takie coś wprowadzić należy zmienić przepisy.

  3. #3
    Awatar PapaNovember

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPKR

    Domyślnie

    Z tego co czytałem w prawie lotniczym (nie wiem czy poprawnie zrozumiałem) to tylko zarzadzający czyli Aeroklub Polski lub założyciel lotniska może starac się o usunięcie go ze spisu lotnisk i lądowisk.
    Per aspera ad astra!!!
    Pagonów się nie kupuje - pagony się zdobywa! [layoverlover]

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Dokładnie jest tak jak piszesz, tylko zarządca lotniska może zmienić status.

  5. #5
    Awatar PapaNovember

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPKR

    Domyślnie Zamknięcie lotniska w Krośnie (EPKR)

    "5 kolumna":
    W związku z otrzymaniem listu z Urzędu lotnictwa Cywilnego odnośnie
    zamknięcia lotniska w Krośnie, chciałem uprzejmie poinformować kolegów
    pilotów z całej polski że od dnia 3.XII. 2009 r. Lotnisko w Krośnie
    zostaje zamknięte do dnia 31 Grudnia 2010 r. Ale może od początku..
    Odnośnie wojny z władzami miasta( jak to określa pan prezydent ) pewnie
    nie wszyscy wiedzą, że w związku z konfliktem miasta z aeroklubem
    polskim - prezydent składał wnioski o wyrejestrowanie lotniska a
    zarejestrowanie lądowiska. Argumentów było wiele: brak ogrodzenia, drzewa
    w pobliżu lotniska, boisko piłkarskie, drogi miejskie, ścieżki rowerowe,
    dom mieszkalny i plac manewrowy do nauki jazdy na lotnisku itd.I jak to
    się ma do strefy przemysłowej która miała powstać 80 m od planowanego w
    budowie betonowego pasa. Komisje z Ulcu przyjechały, ale że lotnisko w
    krośnie (może niektórzy je znają), jest jednym z większych i piękniejszych
    lotnisk w Polsce, nie wystosowały żadnych wniosków związanych z jego
    zamknięciem. Dowiedzieliśmy się jednak, że w związku z niekorzystnym dla
    miasta działaniem Ulc u, miasto złożyło wniosek do prokuratury, natomiast
    prokuratura wpłynęła na Ulc- w taki sposób że ten musiał zamknąć lotnisko.
    Nie muszę, chyba mówić z jakimi konsekwencjami odnośnie aeroklubu się to
    wiąże. Wraz z brakiem możliwości wykonywania jakichkolwiek lotów,
    rozpoczęła się naturalna śmierć aeroklubu podkarpackiego. Z tego miejsca
    chciałem złożyć też serdeczne podziękowania wszystkim popierającym pomysły
    pana prezydenta, bo przecież "on chciał dla nas dobrze "... Można teraz
    powiedzieć i historię aeroklubu streścić w jednym zdaniu " Od Budowniczego
    Generała Rayskiego do Grabarza Przytockiego".
    DRAMAT
    Per aspera ad astra!!!
    Pagonów się nie kupuje - pagony się zdobywa! [layoverlover]

  6. #6
    Awatar PapaNovember

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPKR

    Domyślnie

    za stroną AP:
    Krótka historia sporu o lotnisko w Krośnie.

    Aeroklub Polski po przegranym w Sądzie Najwyższym sporze z Prezydentem Krosna (2008) posiadał jeszcze ostatni argument przetargowy w rozmowach z władzami miasta. AP pozostał zarządzającym na tym lotnisku i zgodnie z prawem lotniczym właściciel gruntu nie mógł tego stanu rzeczy zmienić. Pan Prezydent próbował wywrzeć presję na władze AP poprzez notoryczne powiadamianie ULC o rzekomych uchybieniach AP w prowadzeniu lotniska. W zasadzie, szykanowane były obydwa lotniska: w Krośnie i Iwoniczu będące w zarządzie AP. Kontrole zarówno wcześniejsze, jak i ta ostatnia nie potwierdziły zarzutów. Jednakże, podczas ostatniej kontroli stwierdzono inne fakty zagrażające, w ocenie kontrolujących, bezpieczeństwu: m.in. dwie drogi publiczne, boisko i budynek z zabudowaniami gospodarczymi w granicach lotniska. Po jednej z tych dróg kursuje miejski autobus co kilkanaście minut. Wszystkie te "elementy" wprowadzono na lotnisko decyzjami władz miasta. Te zdażenia leżały u podstaw decyzji Prezesa ULC.

    Niemal natychmiast, bo w dniu wczorajszym (03.12.2009) Prezes Zarządu i Sekretarz Generalny spotkali się w Ministerstwie Infrastruktury z Ministrem Infrastruktury, Prezesem ULC i Prezydentem Krosna. Prezes ULC stwierdził, że po usunięciu ww. powodów, AP lub nowy zarządzający mogą wystąpić do Prezesa ULC o przywrócenie lotniska do normalnej eksploatacji. Przyczyny leżą po stronie miasta Krosno i usłyszeliśmy deklarację naprawienia sytuacji ze strony Prezydenta.

    Należy też wspomnieć przy tej okazji, że zgodnie z uchwałą XXV Walnego Zgromadzenia Delegatów AP, na wniosek Zarządu Aeroklubu Podkarpackiego Aeroklub Polski wystąpił do Prezesa ULC o przeniesienie zarządu lotniskiem w Krośnie na Prezydenta miasta.
    http://aeroklubpolski.pl/aeroklub/img/_337214446.pdf
    http://aeroklubpolski.pl/aeroklub/img/_337214526.pdf
    http://aeroklubpolski.pl/aeroklub/img/_337214553.pdf




    Pozwole sobie skomentowac całą sprawę:
    Prezydentowi nie przeszkadza kilkumetrowe budynki planowanej strefy 80m od pasa, tylko płaska droga na podejściu i drzewa w odległości 1 km od progu pasa.
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 05-12-2009 o 12:27 Powód: Temat wydzieliłem do GA. Pamiętaj by zawsze podawać źródło informacji - bez niego nie mają wartości.
    Per aspera ad astra!!!
    Pagonów się nie kupuje - pagony się zdobywa! [layoverlover]

  7. #7
    Awatar kuba25

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    EPKR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krosno24.pl
    Urząd Lotnictwa Cywilnego zamknął lotnisko w Krośnie, bo nie spełnia ono wymogów bezpieczeństwa. Jego użytkownik - Aeroklub Podkarpacki - ma nadzieję, że sytuacja na lotnisku, które będzie już pod zarządem miasta, szybko wróci do normy i na wiosnę będzie można kontynuować szkolenia.

    Zgodnie z postanowieniem ULC lotnisko ma być nieczynne przez rok, decyzja nie jest jednak prawomocna
    Urząd Lotnictwa Cywilnego to instytucja rządowa zajmująca się lotnictwem cywilnym w Polsce. Do jego zadań należy m.in. nadzór nad lotnictwem cywilnym, wydawanie koncesji, zezwoleń, licencji oraz zapewnienie bezpieczeństwa lotów.
    Końcem października inspektorzy ULC przeprowadzili na krośnieńskim lotnisku kontrolę. To wynik batalii, którą jeszcze do niedawna prowadziło miasto z zarządzającym naszym lotniskiem – Aeroklubem Polskim.
    Przypomnijmy, sprawa toczy się już dwa lata. Miasto stara się o utworzenie na lotnisku Ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego, na co ma zagwarantowane dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Realizację projektu blokował Aeroklub Polski, m.in. zwlekając ze złożeniem do ULC ważnych dokumentów. Warunkiem niezbędnym do otrzymania dofinansowania było także przejęcie przez miasto zarządzania lotniskiem.

    Wobec braku porozumienia z AP, prezydent w pismach do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykazał nieprawidłowości, jakie istnieją na lotnisku, starając się tym samym udowodnić, że Aeroklub Polski nie wykonywał zadań, które nakładało na niego prawo lotnicze.
    Aeroklub Polski odniósł się do zarzutów prezydenta, ale w związku z rozbieżnościami zawartymi w pismach nadsyłanych przez obydwie strony, inspektorzy ULC osobiście przeprowadzili kontrolę na krośnieńskim lotnisku.
    Wyniki kontroli:
    ● brak ogrodzenia lotniska,
    ● istnienie dwóch dróg publicznych, przebiegających przez teren lotniska,
    ● usytuowanie w granicach lotniska budynku jednorodzinnego wraz z budynkiem gospodarczym,
    ● istnienie wygrodzonego boiska sportowego wraz z barakiem,
    ● istnienie wydzielonego terenu na naukę jazdy, budynku magazynu.

    Droga przebiegająca w pobliżu pola wzlotów krośnieńskiego lotniska. Według inspektorów ULC zagraża bezpieczeństwu lotniczemu. Kiedy powstanie Centrum Szkolenia Lotniczego, już jej tam nie będzie
    „Istnienie elementów infrastruktury nie związanych z funkcjonowaniem lotniska, takich jak wspomniane budynki mieszkalno-usługowe na czynnym lotnisku, stwarza zagrożenie dla statków powietrznych wykonujących starty i lądowania do/z tego lotniska, co ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych.” - stwierdzono w dokumencie ULC. Uchybienia te stały się podstawą do zamknięcia lotniska.

    Boisko sportowe na niewykorzystywanym terenie lotniska. Miasto chce ten obszar przeznaczyć dla inwestorów z branży lotniczej
    - Decyzja ULC nikomu nie jest na rękę, ale podstawowe wymogi bezpieczeństwa na lotnisku muszą być dotrzymane – mówi prezydent miasta Piotr Przytocki. - Te uchybienia są na tym lotnisku od kilkudziesięciu lat i dotąd nikt nie zwracał na to uwagi. ULC stał się teraz drobiazgowy i stało się.
    - Prezydent wykazywał nieprawidłowości na lotnisku, ale to się stało na własne życzenie opozycji – komentuje sprawę Janusz Steliga, wiceprezes zarządu Aeroklubu Podkarpackiego, który jest głównym użytkownikiem krośnieńskiego lotniska. Nawiązuje w ten sposób do działalności Komitetu Obrony Lotniska, który wykorzystując wpływy w środowisku lotniczym blokuje pomysł utworzenia na lotnisku Ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego, a w jego sąsiedztwie terenów inwestycyjnych.

    Lotnisko musi być ogrodzone – to podstawowe względy bezpieczeństwa
    Równolegle w ULC toczy się inne postępowanie. Jak już informowaliśmy, po negocjacjach z udziałem wiceministra infrastruktury Tadeusza Jarmuziewicza, 12 listopada zostało podpisane porozumienie pomiędzy prezydentem miasta a Aeroklubem Polskim. Na mocy tego porozumienia AP przekazał zarząd lotniskiem w ręce miasta. Sprawa się jednak nie kończy, bo całą zmianę musi zatwierdzić ULC.
    - Myślę, że zarząd nad lotniskiem w najbliższym czasie zostanie nam przekazany. W ten sposób będziemy mogli naprawić na lotnisku to, co innym się nie udało – mówi prezydent miasta.

    Według decyzji ULC, lotnisko ma być zamknięte do końca 2010 roku, jednak kiedy uchybienia zostaną zlikwidowane, można starać się o przywrócenie lotniska do użytkowania. Ponadto od decyzji przysługuje odwołanie.
    - Jeśli obowiązki zarządzającego zostaną przekazane do miasta, to wierzę, że w krótkim czasie wszystkie sprawy zostaną wyjaśnione i wraz z nadejściem wiosny lotnisko zostanie odwieszone, wróci do działalności – mówi Janusz Steliga, wiceprezes zarządu Aeroklubu Podkarpackiego.
    Jeśli zarząd nad lotniskiem zostanie formalnie przekazany miastu, wystosowany zostanie wniosek o ULC o zmianę granic lotniska. Niewykorzystywane tereny, na których znajdują się boisko, plac manewrowy i dom mieszkalny, znajdą się wtedy poza lotniskiem. W ten sposób automatycznie wyeliminowana zostanie część jego wad.
    Do czasu wykonania ogrodzenia, na drodze biegnącej przez lotnisko może zostać wprowadzona kontrola przejazdu.
    Dziwne... poprzednie kontrole nie wykazały żadnej nieprawidłowości, a nagle zamknęli lotnisko
    UL986 UP746 i trochę dalej U984 i UM857

  8. #8

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Dziwne to jest że gdy boisko zostanie wydzielone z lotniska to nie będzie przeszkód w rejestracji lotniska.

  9. #9
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Lotnisko w Krośnie zamknięte na rok. Nie spełnia wymagań.

    zamknięciu lotniska w Krośnie i dał 12 miesięcy na usunięcie nieprawidłowości zagrażających bezpieczeństwu ruchu lotniczego.

    To wstrząs dla środowiska lotniczego - przyznaje Janusz Steliga, wiceprezes Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie. - To pierwszy taki przypadek w historii tego lotniska.

    Zaskoczone decyzją ULC są także władze miasta. - Ale tam, gdzie toczy się wojna, muszą być straty - komentuje prezydent Piotr Przytocki.

    Tajemnicą poliszynela jest fakt, że zamknięcie lotniska to konsekwencja sporu, które przez dwa lata toczył się między miastem, które jest właścicielem lotniska, a Aeroklubem Polskim w Warszawie, który nim zarządza. AP nie chciał się zgodzić na zmianę granic lotniska, blokował w ten sposób jego modernizację i powstanie Ponadregionalnego Centrum Wyszkolenia Lotniczego.

    Nie widząc możliwości porozumienia, prezydent zwrócił się do ULC z pismem, w którym wytykał AP, że nie wywiązuje się z obowiązków zarządcy Inspektorzy kilka miesięcy badali dokumenty, potem dokładnie obejrzeli lotnisko. Rażących naruszeń prawa nie stwierdzili, ale wychwycili nieprawidłowości: w granicach lotniska są boisko sportowe, plac manewrowy do nauki jazdy, stoi prywatny dom. Przez lotnisko przebiegają dwie drogi publiczne (przecinające podejście do lądowania), po których jeżdżą mieszkańcy i kursują autobusy miejskiej komunikacji.

    - Ten stan rzeczy trwa od wielu lat, ale ULC zareagował dopiero po naszym piśmie – mówi Piotr Przytocki. I dodaje, że gdyby AP tak długo nie kontrował modernizacji lotniska i korekty jego granic, nie byłoby problemu, bo wyliczone przez ULC przeszkody znalazłyby się poza nową płytą lotniska.

    Lotnisko zostało zamknięte czasowo, do 31 grudnia 2010 roku. Władze miasta zapewniają, że nieprawidłowości, które stały się podstawą do decyzji ULC, mogą być usunięte wcześniej. – Zajmiemy się tym zaraz, jak tylko przejmiemy zarząd nad lotniskiem – mówi Przytocki.

    - To powinno nastąpić w najbliższym czasie, bo nowy prezes Aeroklubu Polskiego deklaruje współpracę – dodaje Stanisław Słyś, przewodniczący rady Krosna i prezes stowarzyszenia rozwoju lotniska.

    Na działania miasta liczy wiceprezes Aeroklubu Podkarpackiego Janusz Steliga. - Dziesiątki wyszkolonych spadochroniarzy, szybowników, pilotów plasują nas w czołówce krajowej - mówi. - Nie wyobrażam sobie, że mamy teraz zgasić światło i odesłać pracowników do domu.

    Władze miasta zapewniają, że decyzja prezesa ULC nie zagraża projektowi modernizacji lotniska i strefy inwestycyjnej, na które miasto ma obiecane fundusze unijne.

    Nowiny Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  10. #10
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Krośnieńskie lotnisko zamknięte, bo jest niebezpieczne

    Piloci z Aeroklubu Podkarpackiego oraz firmy korzystające z lotniska płacą cenę za spory między Krosnem a Aeroklubem Polskim. Urząd Lotnictwa Cywilnego zamknął krośnieńskie lotnisko, bo nie spełnia wszystkich norm bezpieczeństwa.

    Ruch na krośnieńskim lotnisku zamarł kilka dni temu.

    - To jest sytuacja, jakiej nie było od lat 20. ubiegłego wieku. A jeszcze w ostatnią środę nasze szybowce korzystały ze świetnych warunków do latania. Była tzw. fala i szybowce latały na wysokości trzech tysięcy metrów, jeden z pilotów zdobył uprawnienia do Złotej Odznaki Szybowcowej. Teraz wszystkie operacje lotnicze zostały zawieszone. Do końca grudnia 2010 roku muszą zostać usunięte niedociągnięcia wskazane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego - wyjaśnia Roman Walczak, dyrektor Aeroklubu Podkarpackiego.

    Z lotniska nie może korzystać nie tylko aeroklub, ale także firmy produkujące samoloty.

    - Na lotnisku lądowały samoloty, które są u nas naprawiane. Jeśli lotnisko będzie zamknięte, przesunie się czas zakończenia prac przy nowych modelach samolotów - mówi Lesław Wilk, dyrektor firmy AeroKros.

    Urząd Lotnictwa Cywilnego wytknął, że przez płytę lotniska prowadzi droga publiczna, którą jeżdżą także miejskie autobusy, w granicach lotniska znajduje się boisko klubu sportowego w Głowience oraz dom mieszkalny i plac manewrowy. Wszystko to może zagrażać bezpieczeństwu lotów.

    - Boisko znajduje się poza polem wzlotów, domek stał tu jeszcze przed wojną, a plac manewrowy znajduje się na płycie dawnego hangaru. W ciągu roku na naszym lotnisku odbywa się około 24 tysięcy startów i lądowań i nigdy nie było żadnego wypadku z tego powodu, że jest boisko czy plac manewrowy - tłumaczy dyrektor Walczak.

    Większym zagrożeniem dla pilotów może być brak np. oświetlenia pasa startowego czy zbyt krótki pas. Aeroklub Podkarpacki stał się ofiarą sporu między Aeroklubem Polskim a władzami Krosna, który trwa od kilku lat.

    Aeroklub Polski przez ponad 50 lat był gospodarzem lotniska w Krośnie i przylegających do niego terenów, nie miał jednak prawa własności. W 2000 roku minister skarbu przekazał lotnisko marszałkowi województwa podkarpackiego. Aeroklub Polski zaskarżył tę decyzję, ale sprawę przegrał. W 2005 roku sąd uwłaszczył na tym majątku gminę Krosno.

    Mimo to miasto nie mogło nic zrobić na lotnisku. Zgodnie z prawem lotniczym Aeroklub Polski zarządzał lotniskiem i skutecznie torpedował plany Krosna związane z jego rozwojem. Miasto, nie mogąc dogadać się z aeroklubem, zdecydowało się na stanowcze działania.

    - Powiadomiliśmy Urząd Lotnictwa Cywilnego, że są niedociągnięcia na lotnisku. Chcieliśmy wykazać, że zarządca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. W ostatnich tygodniach porozumieliśmy się z władzami Aeroklubu Polskiego w sprawie przejęcia zarządu nad lotniskiem. Teraz od tego, jak szybko przejmiemy ten zarząd, zależy likwidacja usterek - wyjaśnia Bronisław Baran, wiceprezydent Krosna.

    Miasto ma zamiar wyłączyć z granic lotniska m.in. boisko. Droga przez lotnisko będzie zamykana na czas lotów.

    - Mam nadzieję, że teraz miasto wspólnie z Aeroklubem Polskim wystąpi do ULC o przywrócenie działalności lotniska. Nasz aeroklub nie przetrzyma 13 miesięcy bezczynności. Jeśli lotnisko nie zacznie działać w ciągu najbliższych kilku miesięcy, to może na zawsze stracić status lotniska - stwierdza dyrektor Walczak.

    Gazeta.pl
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  11. #11
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Echa zamknięcia lotniska w Krośnie

    W związku z zamknięciem lotniska w Krośnie (EPKR), Michał Lewczuk z portalu szybowce.com wystosował w tej sprawie oficjalny list do Urzędu Lotnictwa Cywilnego z prośbą o wyjaśnienie tej sytuacji.

    Szanowni Państwo,

    W związku z przygotowywanie publikacji na temat zawieszenia przez Prezesa ULC lotniska w Krośnie, bardzo proszę o przygotowanie stanowiska Urzędu Lotnictwa Cywilnego w tej sprawie.

    Bardzo proszę także o wyjaśnienie społeczności lotniczej oraz krośnieńskim przedsiębiorcom przyczyn z jakich lotnisko zostało zawieszone.

    Proszę o udzielenie informacji czy nie było żadnej możliwości utrzymania działalności lotniczej, która pozwalałaby utrzymać funkcjonujące na lotnisku podmioty gospodarcze.

    Proszę o udzielenie informacji jaki był wpływ i oficjalne naciski władz urzędu miasta Krosno na Urząd Lotnictwa Cywilnego w tej sprawie. Jakie pisma przesyłały władze miasta i jak argumentowały swoje wnioski.

    Prosze o informację co Urząd Lotnictwa Cywilnego zrobił w celu obrony lotniska i lotnictwa w Krośnie. Nadesłane informacje zostaną opublikowane na strona portalu wwww.szybowce.com, a także zostaną przekazane do ogólnopolskiej prasy. W przypadku braku przesłania Państwa stanowiska, zostanie to zaznaczone w artykule.

    Bardzo dziękuję za wszelką pomoc.

    Z poważaniem,
    Michal Lewczuk
    Szybowce.Com - Szybownictwo

    ***

    Odpowiedź ULC:

    Szanowny Panie,

    Odpowiadając na poniższe pytania Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje:

    Zadaniem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art.21 ust. 2 pkt.3 ustawy Prawo lotnicze, jest "nadzorowanie i kontrolowanie przestrzegania przepisów prawnych w zakresie lotnictwa cywilnego i lotniczej działalności gospodarczej".

    W oparciu o powyższy przepis została przeprowadzona kontrola lotniska Krosno n/Wisłokiem, w wyniku której stwierdzono nieprawidłowości zagrażające bezpieczeństwu wykonywania operacji lotniczych.

    W związku powyższym Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał decyzje zamykającą lotnisko do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

    Należy podkreślić, że podjęte działania, mają na celu eliminację zagrożenia życia ludzkiego i z całą pewnością nie były wynikiem, jak zasugerowano w pytaniu, jakichkolwiek nacisków. Nie ma również przeciwwskazań aby w momencie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości uchylić zawieszenie dla tego lotniska.

    Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że czasowe zamknięcie lotniska w Krośnie n/Wisłokiem było wynikiem realizacji ustawowych zadań Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz wynikało z przyczyn obiektywnych.

    Z poważaniem
    Katarzyna Krasnodębska
    Rzecznik prasowy
    Urzędu Lotnictwa Cywilnego
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    To kiedy byla ostatnia kontrola ULC na tym lotnisku? Ta droga/boisko/dom powstaly po niej czy moze juz byly? Jezeli taki stan rzeczy byl juz wczesniej to ciekawe czy wyciagna konsekwencje w stosunku do urzednika przeprowadzajacego wtedy kontrole, bo patrzac na obecna argumentacje ULC'u to duzo ludzi bylo narazonych przez dlugi czas na niebezpieczenstwo.

  13. #13

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Do Piły to nawet niech nie jada

  14. #14
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Wojna o lotnisko

    Czy to koniec działalności Aeroklubu Podkarpackiego?

    Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego stwierdził, że krośnieńskie lotnisko nie spełnia wymagań bezpieczeństwa i zamknął je do czasu usunięcia nieprawidłowości. Lotnicy twierdzą, że to sprawka prezydenta Krosna, dla którego teren lotniska to łakomy kąsek pod inwestycje.

    Brak ogrodzenia, dwie drogi przebiegające przez teren lotniska, jednorodzinny dom mieszkalny i budynek gospodarczy oraz boisko sportowe na terenie lotniska zagrażają bezpieczeństwu operacji lotniczych. Taki wynik kontroli Urzędu Lotnictwa Cywilnego spowodował, że prezes ULC wydał decyzję o zamknięciu krośnieńskiego lotniska do czasu usunięcia nieprawidłowości.

    Prezydencka sprawka?

    Kontrola ULC i decyzja o zamknięciu lotniska, to skutek wojny, jaka toczy się między władzami Krosna, właścicielem terenu, a Aeroklubem Podkarpackim, użytkownikiem lotniska. - Od wielu lat na lotnisku nie doszło do żadnego wypadku, ani niebezpiecznej sytuacji. Krośnieńskie lotnisko jest bezpieczne, a brak ogrodzenia czy niskie zabudowania na obrzeżach pola wzlotów istnieją na większości aeroklubowych lotnisk w Polsce. Prezydent Krosna chce rozgrabić nasze lotnisko pod inwestycje i teraz rękami inspektorów ULC-u postanowił zlikwidować przeszkadzający mu Aeroklub Podkarpacki - twierdzą aeroklubowi lotnicy.

    Potrzebne są inwestycje

    - Prezydent chce, by lotnisko, które jest własnością miasta, dobrze służyło całej społeczności Krosna i przyczyniało się do rozwoju regionu - odpiera zarzuty Joanna Sowa, rzecznik prasowy Piotra Przytockiego, prezydenta Krosna. - By tak się stało, potrzebne są inwestycje w infrastrukturę lotniska. Między innymi chodzi o zbudowanie drogi startowej z odpowiednim wyposażeniem nawigacyjnym. Do tego trzeba zmienić granice lotniska i pozyskać pieniądze z funduszy unijnych.

    - To jest koniec działalności Aeroklubu Podkarpackiego - twierdzą piloci. - W ciągu roku nie da się nawet zaprojektować ogrodzenia dla 250-hektarowego lotniska i uzyskać pozwoleń na budowę, nie mówiąc już o zdobyciu pieniędzy na jego wykonanie. Prezydent Krosna spowodował, że lotnictwo w naszym mieście przestanie istnieć!

    Super Nowości
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Do Piły to nawet niech nie jada
    Piła jest po bezpiecznej stronie - tam nie ma lotniska

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ESK1X Zobacz posta
    Piła jest po bezpiecznej stronie - tam nie ma lotniska
    No i to jest najsmieszniejsze w tym wszystkim. ULC daje wyraznie do zrozumienia, ze lepiej czasami lotniska nie rejestrowac.
    Pozniej sie wcale ludziom nie dziwie, ze kupuja ULma i lataja bez licencji, startujac sprzed domu.

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ESK1X Zobacz posta
    iła jest po bezpiecznej stronie - tam nie ma lotniska
    Tylko inne miejsce przystosowane do startów i lądowania.

  18. #18
    Awatar PapaNovember

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPKR

    Domyślnie

    Chodzi o to że Prezydent miasta Krosna chciał pozbawic Aerokoub Polski zarzadzania EPKR, aby "wybudować tam pas" i strefe inwestycyjną ciągnąca sie równolegle do planowanego pasa w odległości 80 m. Dla porównania wspomniane boisko odległe jest o ok 1km. od aktualnie używanych pasów. Dwie różne inspekcje niczego nie wykazały. Dopiero zdjęcia i "mapka zagrożeń" wysłane do ULC i włączenie się do sprawy prokuratury w Krośnie przyniosło zamierzony efekt. Tyle, że zamknięcie lotniska nastąpiło zaraz po tym jak Ap zgodził sie przekazać lotnisko miastu.

    P.S.:dla poprawienia humoru przed świętami dodam jeszce, że ekspertyzy na jakich opierał się Urzad Mista w Krośnie zostały sporządzone przez "pilota" o nalocie 10h na szybowcach.
    Per aspera ad astra!!!
    Pagonów się nie kupuje - pagony się zdobywa! [layoverlover]

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    O ile wiem AP nie zgodził się tylko przekazał zarządzanie miastu. PN przeczytaj na forum szybowcowym jakie jeszcze niespodzianki zrobił ZAP
    Ostatnio edytowane przez wrzesinski1 ; 11-12-2009 o 19:05

  20. #20
    Awatar PapaNovember

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPKR

    Domyślnie


    Polecamy

    Przekazanie jest w toku, dlatego napisałem że zgodził sie przekazac :-)
    pozdrawiam
    Per aspera ad astra!!!
    Pagonów się nie kupuje - pagony się zdobywa! [layoverlover]

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •