Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree2Likes
  • 1 Post By 6182
  • 1 Post By suj

Wątek: Diesle w GA

  1. #1
    ModTeam
    Awatar STYRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/RZE

    Domyślnie Diesle w GA


    Polecamy

    http://www.mt.com.pl/artykul.php?co=..._02/diesel.php

    Co najważniejsze - rozwiązany jest również problem zaopatrzenie w paliwo. Wprawdzie przechowywanie na lotniskach oleju napędowego wiąże się z dodatkowymi komplikacjami, ale na szczęście okazuje się, że lotnicze silniki Diesla mogą spalać również naftę lotniczą JET A1. Paliwo to jest stosowane w silnikach odrzutowych i turbowałowych (te ostatnie są bardzo popularne jako napęd śmigłowców). W związku z tym przestaje istnieć cały szereg problemów związanych z infrastrukturą lotniskową. Ponieważ olej napędowy i nafta lotnicza są podobnymi frakcjami pochodnymi ropy naftowej, przejście z jednego paliwa na drugie nie wymaga żadnych regulacji silnika - obydwie substancje mogą być używane zamiennie.

    Wlasnie zobaczylem na allegro Cessne ropniaka

    http://www.otomoto.pl/index.php?sect=show&id=B6729

    Mozna lac rope jak i JETA1

    Jak wyglada tankowanie ropa jesli nie ma sie prywatnego ladowiska kolo domu - bo chyba nawet na malym lotnisku typu RZE czy LCJ nie pozwola wjechac mi zukiem napelnionym beczkami z ropa po to aby zatankowac awionetke, czy w przypadku stacjonowania awionetki na lotnisku pasazerskim mozna zapomniec o tankowaniu olejem napedowym?
    Pozdrawiam
    STYRO

    LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert ...

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Nie wiem w czym problem - tam gdzie na lotnisku masz dostepnego JETA-1 tam tankujesz, tam gdzie go nie ma - nie tankujesz.

    Swoja droge nie wiem czy autorzy tego artykulu nie strzelili byka. Wszystko co ja do tej pory czytalem na temat silnikow TAE wyraznie pokazuje ze te silniki sa drozsze jesli chodzi o cene w stosunku do podobnych silnikow benzynowych. Sa tez troche ciezsze. Oczywiscie maja inne zalety jak wymieniona dlugowiecznosc i ekonomia lotu ale to nie zmienia faktu ze na samym poczatku przy kupnie samolotu placisz wiecej.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Nowogard (EPSC)

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    te silniki sa drozsze jesli chodzi o cene w stosunku do podobnych silnikow benzynowych. Sa tez troche ciezsze. Oczywiscie maja inne zalety jak wymieniona dlugowiecznosc i ekonomia lotu ale to nie zmienia faktu ze na samym poczatku przy kupnie samolotu placisz wiecej.
    dokładnie tak jak w przypadku silników samochodowych, na początku placisz dużo przy zakupie auta, a później jeździsz taniej
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Swoja droge nie wiem czy autorzy tego artykulu nie strzelili byka.
    ale w którym miejscu? bo się nie doczytałem
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Nie wiem w czym problem - tam gdzie na lotnisku masz dostepnego JETA-1 tam tankujesz, tam gdzie go nie ma - nie tankujesz.
    nie o to koledze chodziło, chce wiedzieć czy jest zmuszony tankować to co na lotnisku jest, czy może sam sobie kupić paliwko "gdzieś tam", wjechać z nim na lotnisko i na nim latać

  4. #4
    ModTeam
    Awatar STYRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/RZE

    Domyślnie

    dokladnie, chodzi o to czy wlasciciel takiego samolotu bedzie skazany na jest na jeta1.
    Pozdrawiam
    STYRO

    LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert ...

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez STYRO
    dokladnie, chodzi o to czy wlasciciel takiego samolotu bedzie skazany na jest na jeta1.
    Byc moze bedziesz ale nie wiem czy to zle. Nie wiem czy bym chcial aby ktos kto nie ma pojecia o obsludze samolotu wlewal mi paliwo do samolotu. Jest kwestia uziemienia samolotu przy takiej opercaji, itp - ja zdecydowanie wolalbym nie ponosic ryzyka. Poza tym za taki przyjazd na lotnisko pewnie bys musial troche odpalic ekstra - nie wiem czy to by sie oplacilo. Tak po prostu glosno rozmyslam. Byc moze przy odpowiednio duzej roznicy w cenie ropy miedzy lotniskiem a miastem to by sie to oplacilo.

  6. #6
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    W sumie praktyczne rozwiązanie,bo gdy podczas lotu zajdzie konieczność zatankowania,wystarczy wylądować na parkingu najbliższego hipermarketu (których mamy coraz więcej) i nalać Kujawskiego
    kobuch likes this.


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Po 7 latach warto odswiezyc ten watek..

    Zupelnie nowy lotniczy Diesel pojawia sie na horyzoncie.
    Diesel od poczatku projektowany dla lotnictwa a nie przerobka z motoryzacji.
    TBO 3000 (!!), V-8 turbo, 350+ hp, chlodzony woda, FADEC, podobno jeszcze 15% bardziej oszczedny od innych Diesli.
    Brak przekladni na smiglo - tradycyjnej piety Achillesowej samochodowych Diesli zaadoptowanych do lotnictwa.

    Loty certyfikacyjne wlasnie sie zaczely i pierwszy lot byl pilotowany przez nie byle kogo tylko Dick Rutana ktory twierdzi ze ten silnik moze zmieniec oblicze napedu w GA. Jest filnik z lotu.

    Rutan flies new diesel - AOPA


  8. #8
    suj
    suj jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Koszalin

    Domyślnie

    Tak na marginesie. Ciekawa dyskusja dotycząca certyfikacji wywiązała się pod linkiem podanym przez N077GL. Jeden z dyskutantów jak sądzę z tamtej strony Atlantyku (z mojego punktu widzenia), dodatkowo sprawiający wrażenie posiadania doświadczenia w dyskutowanym temacie przekonuje że zasady certyfikacji (w szczególności silników lotniczych) korzystniejsze są w.. Europie. NIe sądziłem że kiedyś coś takiego przeczytam. Być może też mamy do czynienia z przypadkiem że wszędzie dobrze gdzie nas nie ma
    klemenko likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie

    silniki diesel stały się bardzo popularnym tematem, większość nowości na rynku silnikowym to właśnie diesel. A mamy :
    Thielert Centurion - silniki do diamondów, totalna porażka(polecam inne źródła), do tego na tyle duża że diamond zmienił linie oraz firmę na
    Austro Engine i do diamondów wsadzają teraz bardzo przyjemny AE300 silnik ma 1500 tbo, i się chwalili że tylko jeden element w silniku jest wymieniany podczas remontu, poza tym brak wymiany świec, i 50 godzinnych przerw swoje robi. O ile pamiętam masz tylko szybki przegląd co 300 godzin.....
    SMA SR305-230 do cessenek, z tego co słyszałem choroby wieku dziecięcego nie omineły tego silnika, i SMA jeszcze musi trochę popracować.

    W tym segmencie samolotów GA jedynie Cirrus nie ma silnika Dieslowego, dlatego walczą...
    A w używaniu, a nawet w kosztach paliwa, i w ilości wypalonego, to te silniki bija nawet rotaxy.... .

    A z silników diesel które budzą najwięcej emocji, to polecam poczytać o DeltaHawku, wsadzonym do lancair'a
    silnik lata na jet-A diesel, ale firma nie ma szczęścia w USA może właśnie dlatego ktoś wspominał o problemach certyfikacyjnych.
    SMA, Centurion i austro to europa.

    DeltaHawk Diesel Engines

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Fikandrel Zobacz posta
    O ile pamiętam masz tylko szybki przegląd co 300 godzin.....
    Niestety to tylko pol prawdy. Co 300 godzin masz obowiazkowy przeglad przekladni i jak trzeba musisz ja wymienic - taka ewentualnosc to bardzo droga propozycja. Do tego dochodzi TBO calego silnika co 1800 i wcale podobno to nie jest tania impreza. Ten silnik jest na tyle "ryzykowny" dla wielu ze Diamond zdecydowal sie nie oferowac go 'standardowo' w tym samolocie a jedynie w ograniczonym zakresie. Nawet ich DA-42 przychodzi standardowo z silnikiem Lycominga.

    Cytat Zamieszczone przez Fikandrel Zobacz posta
    W tym segmencie samolotów GA jedynie Cirrus nie ma silnika Dieslowego
    Cirrus SR22/Columbia sa na tyle poza tym segmentem ze taki Austro by ciagle nie mial dostatecznej mocy. Po prostu ciagle nie ma certyfikowanego silnika diesla do tej klasy samolotow.
    Nastepna sprawa - Cirrus jako firma wcale nie jest zaangazowany w prace nad silnikiem Graflight V-8 - po prostu Rutan zdecydowal sie uzyc ten samolot jak platforme bo to tez jest logiczna platforma do tego silnika.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 21-05-2014 o 20:20

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Niestety to tylko pol prawdy. Co 300 godzin masz obowiazkowy przeglad przekladni i jak trzeba musisz ja wymienic - taka ewentualnosc to bardzo droga propozycja. Do tego dochodzi TBO calego silnika co 1800 i wcale podobno to nie jest tania impreza. Ten silnik jest na tyle "ryzykowny" dla wielu ze Diamond zdecydowal sie nie oferowac go 'standardowo' w tym samolocie a jedynie w ograniczonym zakresie. Nawet ich DA-42 przychodzi standardowo z silnikiem Lycominga.
    Stwierdzenie, że co 300 godzin może coś będziesz musiał wymienić, to jakiś abstrakt.... i raczej skupiajmy się na czymś bardziej namacalnym, a jako takie rozumiem informacje od użytkowników/ogłoszenia firmy. TBO, patrzyłem ceny są tańsze niż takiego lyco, szczególnie, że nie płacisz za tyle części (oczywiście teoretycznie). A co do dostarczania diamondów z lyco to po tym jak diamond zrobił ludzi w konia z centurionem to mało kto chce być królikiem doświadczalnym na swój koszt (nowy silnik + paskudna historia z centurionem). Na razie nie widzę negatywnych opini o austro..... i to dla mnie jest pozytywne

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Cirrus SR22/Columbia sa na tyle poza tym segmentem ze taki Austro by ciagle nie mial dostatecznej mocy. Po prostu ciagle nie ma certyfikowanego silnika diesla do tej klasy samolotow.
    Nastepna sprawa - Cirrus jako firma wcale nie jest zaangazowany w prace nad silnikiem Graflight V-8 - po prostu Rutan zdecydowal sie uzyc ten samolot jak platformę bo to tez jest logiczna platforma do tego silnika.
    Nie rozdzielałbym segmentu rynku po ciężarze/mocy. Cirrus/Diamond/Columbia moim zdaniem to ten sam target ergo ten sam segment... .
    Oczywiście są różnice, które powodują, że austro się nie daje zastosować do Cirrusa. A nawet gdyby się dało do Austro nie sprzedaje AE300 innym (z tego co wiem). A z tą mocą się zgodzę, dlatego też wspomniałem o tym DeltaHawku. Jednak polemizowałbym z tą logiczną platformą ale nie chce rozciągać dyskusji.

    BTW współpraca cirrusa z Rutanem z tego co słyszałem daleko wybiega poza firma-klient. Cirrus Jet na przykład, zdaje mi się że to jeden z projektów rutana (mówie z pamięci, więc tutaj mogę mówić głupoty).

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Fikandrel Zobacz posta
    BTW współpraca cirrusa z Rutanem z tego co słyszałem daleko wybiega poza firma-klient. Cirrus Jet na przykład, zdaje mi się że to jeden z projektów rutana (mówie z pamięci, więc tutaj mogę mówić głupoty).
    Chyba raczej z prawda sie mija, zaden z braci Rutan nie mial nigdy zadnego zwiazku z Cirrusem ani jako projektant ani jako inwestor.
    Zaden z nich nie ma tez nic wspolnego z projektem Cirrus Vision Jet.

    Cirrus sie juz dawno temu wypowiadal ze oni nie galopuja w strone silnika diesla - dopoki nie bedzie sprawdzonej konstrukcji wola czekac.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Z tym cirrusem i silnikiem diesla, to po Oshkosh chyba się trochę zmieniło, albo to Chińczycy wymuszają zmiany.
    Polecam artykulik... DeltaHawk’s 2-stroke diesel engine powers Cirrus SR20 | The DieselAir Newsletter

    Nie chcę pisać, a nie mówiłem ale, a nie mówiłem ?


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •