Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie 1. kwietnia - FIS English Day


    Polecamy

    FIS English Day - 1. kwietnia 2010 | dlapilota.pl

    Przygotowujesz się do egzaminów ICAO level 4? Chcesz podtrzymać znajomość angielskiej frazeologii lotniczej? A może wybierasz się swoim samolotem za granicę? Jeżeli odpowiedź na choćby jedno z tych pytań jest twierdząca, pierwszego kwietnia weź udział w FIS English Day!
    Organizując FIS English Day chcemy zachęcić lotników do nawiązywania łączności radiowej w języku angielskim. Pamiętajmy, pracownicy Służby Informacji Powietrznej mają obowiązek prowadzenia korespondencji w języku wybranym przez pilota, czyli zgodnie z AIP Polska - ojczystym lub angielskim. Dlatego pierwszego kwietnia nie tylko lotnicy, ale także informatorzy FIS będą mieli okazję do praktyki przed zbliżającym się sezonem.

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    Pamiętajmy, pracownicy Służby Informacji Powietrznej mają obowiązek prowadzenia korespondencji w języku wybranym przez pilota
    Niezupełnie. Nigdzie tak nie jest napisane.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Zawsze można udawać, że nie mówi się po polsku
    Chociaż do tej pory spotkałem się tylko z sytuacją, że pilot udawał, że nie mówi po angielsku

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Niezupełnie. Nigdzie tak nie jest napisane.
    A jest gdzieś napisane, że nie mają takiego obowiązku

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Zdrowy rozsądek każe mi przechodzić na angielski jeśli nie wszyscy na częstotliwości władają naszym pięknym językiem.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Pytanie trochę z gatunku ot: Jaki papier trzeba mieć, żeby legalnie komunikować się z FISem w Polsce po angielsku? I czy ten sam dokument trzeba mieć, żeby wylecieć VFR za granicę czy jest do tego inny papier?

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Z FISem generalnie nikt nie każe się komunikować, o ile lecisz wg. VFR, więc może język też nie jest istotny. Piszę tak, bo polskie przepisy dotyczące informacji powietrznej generalnie są mętne albo ich nie ma.

    Aby się porozumiewać po angielsku ze służbami zapewniającymi kontrolę ruchu lotniczego, musisz mieć aktualny wpis do licencji potwierdzający znajomość języka angielskeigo na poziomie ICAO 4 lub wyższym.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    A czy tekst poniżej cytatu, nie jest zaprzeczeniem tego:

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Pamiętajmy, pracownicy Służby Informacji Powietrznej mają obowiązek prowadzenia korespondencji w języku wybranym przez pilota

    "Korespondencja Radiotelefoniczna, Włodzimierz Salwa Strona 11 2007-04-19

    2.13 Zagadnienia łączności radiotelefonicznej - Język korespondencji

    Korespondencja radiotelefoniczna w polskim rejonie informacji powietrznej między
    organami służby kontroli ruchu lotniczego a załogami statków powietrznych powinna być
    prowadzona w języku angielskim
    . Dopuszcza sięużywanie języka polskiego w łączności z
    załogami polskich statków powietrznych, po uzyskaniu zgody od organu kontroli ruchu
    lotniczego. Gdy stacje pokładowa i naziemna nie moga uzywać wspólnego języka, to
    powinna być uzgodniona z zainteresowanym użytkownikiem potrzeba skorzystania z usług
    tłumacza. Należy pamiętać, aby używając języka angielskiego unikać akcentów i posługiwać
    się najprostszą wymową wyrazów. Ułatwi to zrozumienie korespondencji i zapobiegnie
    powtórzeniom. W przestrzeni nie kontrolowanej stosuje się powszechnie język polski."

    Czyli Wy, ustalacie język korespondencji a nie pilot - czy źle gadam?
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 29-03-2010 o 10:41

  9. #9
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    AIP GEN 3.4-3:
    Rozmowy radiotelefoniczne powietrze-ziemia są prowadzone w języku polskim lub w języku angielskim. Język angielski jest zapewniany na żądanie każdego statku powietrznego, na wszystkich stacjach naziemnych obsługujących przestrzeń kontrolowaną i wyznaczone porty lotnicze.

    Wiem, że nie odnosi się to do FISu, ale to chyba jedyne miejsce w AIP, gdzie można znaleźć zapis odnośnie stosowania języka polskiego i angielskiego.

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Epwa/WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Z FISem generalnie nikt nie każe się komunikować, o ile lecisz wg. VFR, więc może język też nie jest istotny. Piszę tak, bo polskie przepisy dotyczące informacji powietrznej generalnie są mętne albo ich nie ma.
    Lecąc zgodnie z przepisami VFR, można trafić na strefę obowiązkowej łączności radiowej. W Polsce z tego co wiem mamy jedną taką strefę nad Warszawą, ale na świecie są one dużo popularniejsze.

    A co do samego pomysłu, żeby taki dzień zorganizować. Moim zdaniem to świetna sprawa. Bez stresu możemy spróbować swoich sił w angielskim, a jeżeli trochę nas to przerośnie to bez problemu, możemy wrócić na polski. Chyba warto próbować komunikować się po angielsku, żeby transmisja była zrozumiała dla wszystkich użytkowników. Jak tylko skończę z licencją to od razu biorę się za angielski. Tam przynajmniej nie ma mojego ulubionego "świecimy 7000"

  11. #11
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Ciekawi mnie : "A co na to wojsko???" Szczególnie w odniesieniu do "najmądrzejszych, doświadczonych wiekiem pilotów"... Czy 01.04 zostanie dniem "młodych"???
    PZDR
    Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 29-03-2010 o 20:52
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  12. #12

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Epwa/WAW

    Domyślnie

    niekoniecznie, bo czasami chlopaki i po polsku rady nie daja ;p
    Ostatnio edytowane przez STYRO ; 31-03-2010 o 10:16 Powód: ort.

  13. #13
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Imperatorkuba Zobacz posta
    nie koniecznie, bo czasami chlopaki i po polsku rady nie daja ;p
    Cóż, smutne ale..... niestety prawdziwe....
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  14. #14
    Awatar surf_star

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    hangarze na EPBC

    Domyślnie

    Latał ktoś dziś?

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Wczoraj byłem jedynym, który porozumiewał się po angielsku na Olsztynie.

  16. #16
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    A Informatora FIS wliczyłeś?

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Beg pardon.

  18. #18
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    W Warszawie/Olsztynie sporo samolotow zglaszalo sie po angielsku i naprawde calkiem fajnie to wyszlo. Szlachetna idea, ktora warto delikatnie wprowadzac do zycia codziennego Informatorzy FIS byli swietni, dzieki!


    Pozdrowienia
    Marcin

    p.s ja akurat za duzo sie nie nagadalem tyle co przejscie na I, potem powrot na V Wiec nie wiem co tam sie dzialo przez pozostala czesc dnia..
    Ostatnio edytowane przez gaugan ; 02-04-2010 o 08:28

  19. #19
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Wczoraj byłem jedynym, który porozumiewał się po angielsku na Olsztynie.
    Chyba nie jedynym. 12 operacji na Olsztynie. Chyba że wszystkie Twoje ?

    FIS English Day

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Ja leciałem 31

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •