Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
  1. #1

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie Mapa dla ucznia pilota


    Polecamy

    Cześć
    Mam problem z mapami.
    Powiedzcie mi co polecacie? Wojskowe czy Jeppesen'a? Wiem, że to kwestia przyzwyczajenia ale chciałbym zobaczyć waszą opinie.
    Gdzie kupić wojskowe mapy? Słyszałem o jakimś sklepie w Warszawie ale nie mogę znaleźć żadnego info na ten temat w necie.
    Mają też wyjść nowe mapy PAŻP'u - może warto na nie poczekać.....?

    Dzięki za pomoc
    simon

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Mapy PAŻPU powinny już być dostępne, miały zostać wydane 28 maja.

  3. #3
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Generalnie masz do wyboru 4 opcje:
    - Jeppesen
    - ICAO by PAŻP
    - Piowar
    - Wojskowe

    Wszystkie mają swoje zady i walety (odnoszę się do wersji 2009, bo takie mam):

    Jeppesen:
    + Bardzo wyraźne oznaczenia lotnicze
    + Znaki Morse'a przy NDB i VORach
    + Standard światowy - gdziekolwiek polecisz będziesz miał tak samo wyglądającą mapę
    - Kiepska szczegółowość podkładu: małe miejscowości zaznaczone punktowo, nie do końca wiadomo, które drogi są na mapie, a których nie (kilka razy miałem już zaznaczoną gruntówkę a biegnącej niedaleko większej asfaltówki nie...)
    - Mała ilość miejscowości - amerykanie mają zasadę, że w jednym kwadracie ma być oznaczonych ileś miejscowości. U nich się to sprawdza, ale u nas nie do końca...
    PAŻP:
    + rewelacyjny podkład, szczegółowe drogi, linie energetyczne (wysokie), kształty nawet małych miejscowości
    +/- mocne wysycenie koloru podkładu, ale w "upakowanych" przestrzeniach (np. okolice Stolycy) sprawia, że jest nieczytelna
    - Brak informacji o kierunkach pasów startowych - ewidentnie założenie, że będziesz miał obok wydrukowane AIP.
    - za duży format - nie mieści się w nakolannikach
    - Brak znaków Morse'a (chociaż jest alfabet na odwrocie)
    - Brak legendy (do znalezienia wyłącznie w AIP)
    - zbyt delikatny kolor oznaczenia dróg (jasnopomarańczowy) - zapomnij o zobaczeniu drogi na mapie w nocy przy czerwonym świetle...
    Piowar
    + Rewelacyjna szczegółowość terenu
    + Pełne informacje o lotniskach (np. pasy graficznie i tekstowo)
    - Bezsensowna skala 1:300 000 - skala dla "myślących", bo żadna standardowa skalówka jej nie ma, więc trzeba albo mieć skalówkę elektroniczną, albo na piechotę...
    - Tylko woj. mazowieckie
    - nie ma wersji foliowanej
    O wojskowych się nie wypowiadam, bo nie mam, ale z tego co słyszałem to mają dość nieaktualny podkład...

    Ja w tej chwili latam na PAŻPach i mimo ich wad mi pasują, ale z ciekawością zobaczę nowe Jeppeseny.

    Koniecznie zainwestuj w foliowane. Mała dopłata a mapy się dużo mniej zużywają.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Tak tylko laminowana. Wygodniej się ściera stare trasy.
    Chyba zdecyduję się na te PAŻP'owskie...ale w dalszym ciągu nie mogę znaleźć info czy są już te nowe czy nie

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPBA/EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    PAŻP:
    + rewelacyjny podkład, szczegółowe drogi, linie energetyczne (wysokie), kształty nawet małych miejscowości
    +/- mocne wysycenie koloru podkładu, ale w "upakowanych" przestrzeniach (np. okolice Stolycy) sprawia, że jest nieczytelna
    (...)
    - zbyt delikatny kolor oznaczenia dróg (jasnopomarańczowy) - zapomnij o zobaczeniu drogi na mapie w nocy przy czerwonym świetle...
    PAŻP:
    -dróg jest dużo mniej niż w Jeppesenie, zdarza się, że w terenie jest sporo rzeczy, a na mapie pustki
    -kolory dróg i rzek bardzo słabe, rzeki praktycznie nie do wypatrzenia w kabinie
    +poziomice
    -brak cieniowania, ciężko wyobrazić sobie kształt terenu w górach
    +zaznaczone MRT
    +kontury lasów, miejscowości i linie energetyczne bardzo przydatne
    Mam nadzieję, że w nowej edycji poprawią minusy, wtedy cięzko będzie wybrać między PAŻP, a Jeppesenem

    Jeppesen:
    +treść lotnicza za granicą

  6. #6
    Awatar konradmatyja

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Z tych co wymienil Konradeck Piowar to chyba to samo co u mnie pod nazwą Piwot - sprzedaje ją PLAR (przegląd lotniczy) Przegląd Lotniczy Aviation Revue - Aktualności za ok 50zł i do latania ULL lub VFR do 2000ft jest wyśmienita. Tyle ze bez laminatu.

  7. #7

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Ten PIWOT nie za bardzo dla mnie. Tylko woj. mazowieckie a to nie moje tereny

    Kontaktowałem się z PLAR'em http://www.plar.pl
    Nowe PAŻP'y mają mieć po długim weekendzie.

  8. #8
    Awatar surf_star

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    hangarze na EPBC

    Domyślnie

    Mapy wojskowe możesz nabyć w Warszawie na ul. Grochowskiej 258/260 (przy skrzyżowaniu z ulicą Siennicką)(www.centumkartografii.pl)
    Co do aktualności to bez przesady, od tamtych lat ani nie wyrosło więcej miejscowości, czy lasów, a tempo budowy dróg w Polsce jest tak zaskakujące że naprawde nie ma co przesadzać że nie połapiemy się gdzie jesteśmy.
    Dużym plusem tych map jest cena. Minus jest taki że niema pozaznaczanych stref, ale z tym mozna tez sobie poradzić, wejść na aim.pansa.pl , sprawdzić i nanieść je na mapy.

  9. #9
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Piwot, Piowar, jeden grzyb

    Sorki za pomyłkę, nie miałem ich pod ręką.

    @surf_star: Nie do końca... Mocno pozmieniane są kontury lasów, dróg jest jednak więcej itp... Ale kto co lubi
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez surf_star Zobacz posta
    Mapy wojskowe możesz nabyć w Warszawie na ul. Grochowskiej 258/260 (przy skrzyżowaniu z ulicą Siennicką)(www.centumkartografii.pl)
    Co do aktualności to bez przesady, od tamtych lat ani nie wyrosło więcej miejscowości, czy lasów, a tempo budowy dróg w Polsce jest tak zaskakujące że naprawde nie ma co przesadzać że nie połapiemy się gdzie jesteśmy.
    Dużym plusem tych map jest cena. Minus jest taki że niema pozaznaczanych stref, ale z tym mozna tez sobie poradzić, wejść na aim.pansa.pl , sprawdzić i nanieść je na mapy.

    zgadzam sie z Kolegą. Wojskowa jest naprawde dobra - kiedy sie trochę wyleczy z nawyku latania tylko po drogach a wiekszą uwagę zwróci na tory kolejowe, układ lasów, rzek i zbiorników wodnych to wojskowa jest do tego najlepsza (oczywiście moim skromnym zdaniem).

    Kupic mozna tak jak Kolega powyzej napisał na Grochowskiej

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    są nowe mapy od dawna, zapraszam do Briefingu

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    EPSW

    Domyślnie

    Witam

    Z góry przepraszam za odkopanie tematu, ale nie znalazłem nigdzie odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Otóż jestem pilotem szybowcowym (choć słowo "pilot" jest tutaj trochę wyolbrzymieniem) i zaczynam latać na loty termiczne oraz przeloty. Jak wiadomo, w takich przypadkach potrzebna jest mapa. Aeroklub co prawda wypożycza różne stare topograficzne mapy, które rokiem wydania sięgają wczesnych lat osiemdziesiątych. Na takie mapy nie mogę nanieść żadnych danych (tłumaczenie szefa aeroklubu "Nie bo nie" ), więc postanowiłem kupić własną mapę. I tutaj moje pytanie : czy w moim przypadku opłaca się kupować mapę PAŻPu ? Czy może lepiej kupić/wydrukować sobie wojskową mapę i nanieść na nie potrzebne mi oznaczenia ? (gdzieś widziałem mapy z lat '90, a patrząc na rozwój w moim województwie nie są one zbytnio nieaktualne).
    A i jeszcze jedna kwestia - jestem w województwa lubelskiego - która mapa PAŻPu obejmuje ten teren ? Wersja "Kraków" czy "Warszawa" ?

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
    Robert

  13. #13
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Na moje do latania szybowcowego (zwlaszcza do latania w jednym rejonie), najlepsza bedzie wojskowa topograficzna 500-tka. Nanies sobie na nia strefy wojskowe w okolicach Lublina i bedzie git :-)

  14. #14
    Awatar macli

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Woj. lubelskie mieści się na części Warszawa. Na części Kraków jest tylko południowy kawałek.

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez macli Zobacz posta
    Woj. lubelskie mieści się na części Warszawa. Na części Kraków jest tylko południowy kawałek.
    Jeżeli jesteś ze Świdnika to bardziej przydatna będzie część Kraków, na części Warszawa masz tylko północny kawałek gdzie są strefy wojskowe i to bardzo często czynne. Najlepszym rozwiązaniem jednak będzie jak posłuchasz layoverlover'a i zaopatrzysz się w wojskową topograficzną. Miałem gdzieś na kompie wersję do wydrukowania ale sporo waży i chyba na maila nie pójdzie.

  16. #16
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    A mógłbyś może na sendspace.com wrzucić. Też bym z chęcią zobaczył jak takie mapy wyglądają

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bosspawel Zobacz posta
    A mógłbyś może na sendspace.com wrzucić. Też bym z chęcią zobaczył jak takie mapy wyglądają
    Znalazłem tylko topograficzną 200-tkę na rejon Lublina.
    http://rapidshare.com/files/411639098/mapa.bmp

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    EPSW

    Domyślnie


    Polecamy

    bosspawel - Mapa VFR 1:500 000 -
    Mam nadzieję że nie reklamuję tym linkiem owej strony. Jeśli admini zinterpretują to jako reklamę usunę link.

    Po przeczytaniu i przemyśleniu waszych postów zdecydowałem się posłuchać rad dotyczących mapy wojskowej. Postanowiłem wydrukować sobie mapę 500-tkę z linka powyżej do przelotów oraz lotów "wojewódzkich" oraz 200-tkę z linka pilot-a do lotów termicznych w najbliższym otoczeniu. Zaznaczę na nich strefy i najpotrzebniejsze dane. Kiedyś, w przyszłych sezonach, jak będę chciał robić dalekie przeloty może skuszę się na jakąś mapę PAŻPu ... I popytam chłopaków z sekcji samolotowej jak to ten podział na mapie "Warszawa"/"Kraków" wygląda

    Dzięki za podpowiedzi
    Pozdrawiam
    Robert


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •