Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie Jabiru 430/450 - czy warto??


    Polecamy

    Witam wszystkich forowiczów Moja firma jest zainteresowana zakupem samolotu 4-5 miejscowego na własne cele. Oczywiście kluczową sprawą jest cena, ale nie tylko..
    Właśnie czekam na wycenę samolotu J430 i J450, czy możecie się podzielić opiniami na temat tych samolotów i na temat polskiego dealera (Ajust), który również składa w Polsce te samoloty??

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Nie ma 5-miejscowego Jabiru.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Najlepsza rada jaka moge ci dac to ze powinienes szukac bezposredniej informacji od wlascicieli tych samolotow - albo w Polsce albo nawet poza granicami. Gdybym mial wylozyc tyle pieniedzy to chcialbym wpierw zobaczyc taki zlozony i latajacy egzemplarz, porozmawiac z wlascicielem (wiecej niz jednym). Wtedy sam ocenisz co jest "warto" a co nie. Poza tym dokladnie sie zastanow jak ten samolot bedzie uzywany, ile bedziesz wozic osob, itp. bo mimo ze beda tam 4 miejsca to mozesz nie byc w stanie poleciec z 4 normalnymi doroslymi osobami. Prarametry samolotow w tej klasie sa bardzo ograniczone.

  4. #4
    Awatar MRSKUTER

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    kraków

    Domyślnie

    A nie lepiej kupić coś bardziej popularnego?

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Witaj, od roku użytkuje Jabiru 430. Jestem zadowolony z tego samolotu. Latało na nim już wielu moich znajomych i wszyscy twierdzimy, ze jest to naprawdę super alternatywa do C172. Koszty utrzymania i serwisu nieporównywalnie niższe od C172, a parametry lotu zdecydowanie lepsze (np. 115 węzłów przy zużyciu około 23 litrów na godzinę). Tak jak reklamują go autralijczycy, jest to prosty samolot o ponadprzeciętnych parametrach lotu, jak na tą klasę samolotu. Musisz jednak wiedzieć, że w praktyce jest to samolot dla 3 dorosłych osób lub 2 dorosłych i 2 dzieci (na tylna kanapę możesz zapakować maksymalnie 120 kg). Przez rok - głównie w czasie długiej zimy - przeczytałem setki stron na różnych forach (głównie Australia, UK, USA i RPA - tam lata ich najwięcej - po 200 - 300 szt w każdym z tych krajów) i generalnie wszyscy są zadowoleni z tych maszyn.
    Też przed zakupem zastanawiałem się nad C172, ale chyba dobrze, że wybrałem J430.
    Pozdrawiam
    WD

  6. #6
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Mój znajomy jest z niego zadowolony.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Dzięki za opinię...

  8. #8
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez witekd Zobacz posta
    ...Tak jak reklamują go autralijczycy ...WD
    Witku,
    Mam parę pytań, na które znajduję sprzeczne odpowiedzi w źródłach.
    Gdzie te samoloty są produkowane? W sensie podzespołów oczywiście, nie montażu. Wiem, że silniki są australijskie ale czytałem, że podzespoły płatowca pochodzą z RPA. Czy to prawda? Czy to prawda, że Jabiru "odpowiada" za podzespoły ale za samolot jako całość odpowiada osoba/firma montująca? Na którymś z forów przeczytytałem, że Jabiru to nazwa zestawu podzespołów a samolot, który montujesz możesz sobie nazwać dowolnie ;-) Nie w sensie "imienia" ale w sensie "typu". Czyli możesz sobie zbudować i zarejestrować samolot typu "Witekd 1000?" ;-)
    Czy stosowane silniki to konstrukcje typowo lotnicze (certyfikowane) czy zaadaptowane do potrzeb lotnictwa? To są jednostki wtryskowe, prawda? Trochę boję się niecertyfikowanej elektroniki w samolocie ale z kolei zalodzenie gaźnika pewnie nie grozi.
    Czy dostarczany jest kompletny zestaw, co do najmniejszej śrubki? Czy producent "zestawu" dostarcza kompletną instrukcję użytkowania w locie czy tylko ogólne wytyczne do stworzenia takiej instrukcji po oblocie przez doświadczalnego?
    Zbiorniki na paliwo są kompozytowe czy metalowe/gumowe?
    Wiem, że to sporo pytań ale zapewne na wszystko znasz odpowiedź.

  9. #9
    Awatar winiarro

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Pomimo tego, że pytanie nie jest do mnie to pozwolisz że odpowiem na temat silnika.
    Generalnie są to silniki tworzone z myślą o lotnictwie (ich konstrukcja jest podobna do lycomingów czy continentali). Nie mają wtrysku tylko jeden gaźnik BING i podwójny zapłon. Iskrę wytwarzają magneta. Mają certyfikat wystawiony przez australijski urząd lotniczy, chyba upoważniający do używania ich w GA: http://www.casa.gov.au/wcmswr/_asset...load/160-2.pdf
    Wydaje się, że teraz to raczej dopracowane silniki. Na forach można przeczytać o wielu problemach, jakie sprawiały początkowe serie (przegrzewanie się, przecieki, pęknięcia). Jednak daty są z pierwszej połowy tego dziesięciolecia i po wielu wypadkach producent wprowadził duże zmiany i wyeliminował problemy, jakkolwiek dziwi że tak niedopracowany wtedy silnik uzyskał certyfikat:
    JabiruCrash.com - the story of my flight (and plane crash) in a Jabiru aircraft with Ron Bertram (deceased) - jabiru engine failure, Jabiru piston failure, ultralight
    VAF Forums - Support Problem for Jabiru Engines

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    czy nalot na tym samolocie liczy się do nalotu potrzebnego do CPL? Chodzi mi tu głównie o kategorię SPECIAL
    Andrzej Stempski [FFP013]

    www.ffp.nazwa.pl
    www.lotnik.vot.pl

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Witam,

    1. Z tego co wiem samoloty, podzespoły oraz silniki są produkowane w Australii. Tam też ten samolot jak i silnik maja certyfikat naszego odpowiednika EASA. Poza Austrailą samolot i silnik mają certyfikat w wielu innych krajach, w tym w USA (w USA dokładnie J230 w klasie LSA i inne w klasie ULM). W kilku krajach (USA, RPA, Brazylia i Australia oczywiście) jest to podstawowy samolot używany w szkołach pilotażu.
    Aircraft
    Jabiru Flying School
    www
    2. Jak to bywa w przypadku każdego specjala za samolot jako całość odpowiada ten kto go buduje, ale oczywiście budowa musi być prowadzona zgodnie z instrukcją montażu i pod nadzorem ULC.
    3. silnik J3300 jest to typowy silnik lotniczy wykorzystywany w wielu innych konstrukcjach, silnik jest gaźnikowy.
    4. Z tego co wiem zestawy są różne - możesz wręcz zamówić samolot zbudowany w 100% w fabryce w Australii, który w celu uniknięcia cła zostanie rozmontowany i złożony przez dealera w Polsce. Oczywiście takie rozwiązanie jest o jakieś 20% droższe.
    5. Producent dostarcza wszystkie 3 instrukcje (w locie, obsługi technicznej i silnika - dealer dysponuje wersjami PL, które trzeba zarejestrować w ULC). Jabiru AU na www publikuje wszystkie biuletyny i oraz wydaje periodyk (rozsyłany mailem), w którym infomuję użytkowników o zmianaych, nowościach oraz sugestiach jak użytkować bezpiecznie samolot, np. ostatnio z paliwem MOGAS,
    6. zbiorniki paliwa kompozytowe przystosowane do MOGAS,
    7. Instrukacja montażu to około 15 różnych dokumentów - łącznie z 500 stron - oczywiście dostarcza to producent (ULC życzy sobie, aby to zostało przetłumaczone na polski, ale to już problem dealera).
    uff - jak bedziesz miał wiecej pytań to napisz na prywatny mail to dam ci mój telefon.
    Pozdrawiam
    Witek Jabiru J430

  12. #12
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Super, dziękuję.
    Na pewno skorzystam.

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Witam, czy ktoś mógłby podać szczegółowe dane przy MTOW? Interesuje mnie wersja najcięższa tj 700kg. Potrzebuję rozbieg i dobieg oraz start i lądowanie na i znad przeszkody 50 ft. Dysponuję ladowiskiem 450m LDA i ok 500m TODA Zastanawia mnie czy można w pełni operować tym samolotem z takiego lądowiska.

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie Jabiru 430


    Polecamy

    samolotu już nie mam, wylatałem na nim ponad 400h i mogę potwierdzić, że 450 metrów przy 700kg MTOW wystarczy (wiele startów i lądowań w Sieradzu - dokładnie takie parametry lądowiska jak podajesz), ale pod pewnymi warunkami: wyście bez znacznych przeszkód, pod wiatr lub w warunkach bezwietrznych. Obecnie produkowane wersje mają MTOW 750kg, a silnik J3300 uległ wielu istotnym i pozytywnym modernizacjom.
    Boję się jednak, że Adjust nie jest już w stanie zbudować J430, ale można taki samolot kupić w UK lub USA lub chyba najtaniej w RPA.

    Pozdrawiam
    Witek

    Cytat Zamieszczone przez buzz Zobacz posta
    Witam, czy ktoś mógłby podać szczegółowe dane przy MTOW? Interesuje mnie wersja najcięższa tj 700kg. Potrzebuję rozbieg i dobieg oraz start i lądowanie na i znad przeszkody 50 ft. Dysponuję ladowiskiem 450m LDA i ok 500m TODA Zastanawia mnie czy można w pełni operować tym samolotem z takiego lądowiska.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •