Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie Koszty utrzymanie własnej C172 w Polsce


    Polecamy

    Szukałem w internecie informacji o tym co w temacie i postarałem się zebrać kilka informacji w całość. Moje wyliczenia wyglądają następująco:

    Prosiłbym forumowiczów o uwagi do tych wyliczeń. Może ktoś z was ma już ten samolot lub podobny i wie jak koszty mają się w rzeczywistości do tych planowanych.
    Będę wdzięczny za wszelkie uwagi...
    Andrzej Stempski [FFP013]

    www.ffp.nazwa.pl
    www.lotnik.vot.pl

  2. #2

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Kiedyś interesowałem się tematem i z tego co zdążyłem się dowiedzieć to przeglądy 50h są jednak droższe (ok. 1800-2000 zł) ale jeśli korzystasz z samolotu tylko we własnym zakresie to niektóre prace można wykonywać samemu. Także ubezpieczenie jest droższe. W zależności od tego, czy samolot będzie używany do szkolenia oraz jaką ma wartość to liczyłbym na kwotę rzędu 9000-13000 za rok.

  3. #3
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Z tego co wiem, a mogę się mylić, przeglądy 50-godzinne silnika Lycoming IO-360-L2A nie są w tej samej cenie. Co 100h masz to samo co w 50h plus dodatkowe czynności, co 200h jeszcze inne czynności a przy 600h jest tych rzeczy jeszcze więcej.
    Koszt 2000 PLN jest realny za samą "robociznę", bez części, a np. jedna świeca zapłonowa to ok. 150 PLN (czyli wymiana świec w Ceśce to dodatkowe 1200 PLN za sam "materiał").
    Prace raczej musi wykonywać mechanik z licencją EASA Part-66.
    Jeśli się nie mylę to proste prace możesz wykonywać sam ale powinieneś mieć status mechanika-praktykanta (np. w aeroklubie) czyli przydzielonego opiekuna itp.
    Jak słusznie zauważył kol. Krasnall, masz też błąd po prawiej stronie tabelki. Ubezpieczenie na rok to nie będzie 3000 pln.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    3% wartości samolotu ubezpieczenie tak? No ja zakładam C172 z 77 roku w cenie ok. 100 000 zł...
    Andrzej Stempski [FFP013]

    www.ffp.nazwa.pl
    www.lotnik.vot.pl

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Osoba sprzedająca ubezpieczenia tłumaczyła mi, że im samolot więcej wart tym składka jest wyższa, ale jednocześnie wraz z wiekiem składka także rośnie. Innymi słowy, tani ale stary samolot może wcale nie mieć o wiele niższej składki niż droższy i nowszy.

    Jeżeli chodzi o kwotę 100 000 zł, nie liczyłbym na taką okazję. C172 można raczej kupić od 200 000 zł, nawet C152 byłoby ciężko znaleźć poniżej 130-150 tys. zł. Chyba że oczywiście chodzi o trupa z silnikiem do remontu, wtedy może coś taniego się trafi.

  6. #6
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    100 tys. to okazyjnie kosztuje taka Cessna z końca lat siedemdziesiątych na amerykańskich znakach prosto z kontenera i bez VAT (22%). W Stanach, przy pewnej dozie sczęścia kupisz taką rozsądną za $30k. Do tego musisz doliczyć koszty montażu, wszystkich pozwoleń radiowych, protokołu ważenia samolotu, poziomu hałasu, świadectwa rejestracji, a przede wszystkim świadectwa ARC a więc też wstępnego wykonania umowy biuletynowej aby dostać MS. A wykonanie wszystkich "naszych" biuletynów na samolocie dopiero sprowadzonym to może być drugie 100 tys. I dochodzimy do ceny 200 tys. jako minimalnej (oczywiście plus 22% VAT).

    TUTAJ CESSNA 172 utrzymywana w zdolności - 240 tys. PLN i minimalna nie osiągnięta
    ale to wersja wypasiona (RG), z chowanym podwoziem.
    Ostatnio edytowane przez martineho ; 30-06-2010 o 16:59 Powód: interpunkcja, uzupełnienie

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez martineho Zobacz posta
    100 tys. to okazyjnie kosztuje taka Cessna z końca lat siedemdziesiątych na amerykańskich znakach .
    Nawet z tym ciezko. Beda to naogol samoloty z "problemami" z zaleglymi przegladami, kiepska kompresja w cylindrach, itp.. Sa jako tako dobre Cessny 172 w tej cenie ale z lat 60-tych z naprawde przestarzala awionika. Jak chcesz w miare przyzwoita Cessna 172 z lat 70-tych to musisz wydac te 40-50 tys. USD.

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Zastanow sie czy naprawde chcesz byc wlascicielem 'calego' samolotu. Ja bym zawsze wolal miec powiedzmy 1/3 bardzo dobrego samolotu niz 100% kiepskiego.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Słuszne uwagi - dzięki za nie. Zakładałem, że ten samolot będzie na ok 3 osoby - samemu bym nie udźwignął tych kosztów. ale 200-250tys o już jest dla mnie poważny koszt a raczej obciążenie kredytowe.
    Przemyślę sprawę ale ponawiam prośbę - gdyby ktoś z was był po imporcie samolotu z USA, wszelkich opłatach i choćby roku eksploatacji - a byłby skłonny podzielić się z nami sprawdzonymi na sobie realnymi kosztami - byłbym wielce zobowiązany. Pewnie jaki spora grupa innych osób, którym podobny pomysł chodzi po głowie
    Andrzej Stempski [FFP013]

    www.ffp.nazwa.pl
    www.lotnik.vot.pl

  10. #10
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie

    Jeżeli na poważnie myślisz o tym pomyśle to porozglądaj się po krajach zachodnich, gdzie syndykaty funkcjonują od lat i są ich tysiące. Może nawet są jakieś stowarzyszenia czy dedykowane fora?

    Wydaje mi się, że przy syndykacie kwestie kosztów to akurat nie jest aż taki wielki problem - patrzę na gołoszenia i są syndykaty po 8-10 osób czasem, jak podzielisz to co napisałeś wyżej na tyle osób to już nie jest wielka kwota.

    Gorzej z organizacją - o czym każdy kto kiedykolwiek zakładał spółkę wie. Jak sformułować umowę? Co gdy coś się zepsuje z czyjeś ewidentnej winy? Co gdy ktoś zacznie zalegać z płatnościami? Które koszty rozliczać na godzinę, które miesięcznie? Kto będzie załatwiał wszystkie formalno papierkowe sprawy?

    Grzegorz

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez GSK Zobacz posta
    Jak sformułować umowę?
    Takie umowy sa dosc standardowe, pewnie nawet mozna by znalezc przyklady na internecie, ale oczywiscie nikt ci nie zabroni jak chcesz ulozyc cos zupelnie innego pod warunkiem ze wszyscy sie na to zgodza. 8-10 na jeden samolot to troche duzo, 2-4 brzmi duzo rozsadniej.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 02-07-2010 o 00:32

  12. #12
    Awatar kogut

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Blackpool, EGNH

    Domyślnie

    Nie wiem czy moja odpowiedź będzie przydatna, bo moje doświadczenie dotyczy UK, ale może kilka rzeczy będzie takie same.Przegląd 50 godzinny i 6 miesięczny może podpisać sam pilot/właściciel. Przegląd roczny musi podpisać mechanik z licencją EASA Part-66. W chwili obecnej są 2 systemy: Samolot pozostaje w " środowisku kontrolowanym" tj. w organizacji CAMO, albo w "środowisku niekontrolowanym". Wadą drugiej opcji jest: za każdym razem kiedy przechodzi samolot przegląd roczny podpisany przez tylko mechanika , musisz zabrać samolot do organizacji CAMO po wydanie certyfikatu ARC,a to dodatkowe koszta (Przeprowadzają własną inspekcję samolotu).
    Jeśli chodzi o koszty przeglądów:
    Roboczogodzina mechanika około 200zł, przegląd 50g trwa około 8 godzin, przegląd 6miesięczny około 25godzin, przegląd roczny około 40godzin i to tylko jeśli nie znajdziesz problemów w trakcie przeglądu.
    Nie wiem czym się "podpierają" mechanicy w Polsce, ale w UK przegląd robisz pod: CAP 766(warto sprawdzić- zawiera większość rzeczy co powinieneś zrobić na każdym przeglądzie), FAA AD's, SB, SI, EASA AD's,GR's i również pod zalecenia producenta samolotu/silnika/śmigła. W sumie jest tego sporo.

  13. #13
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Takie umowy sa dosc standardowe, pewnie nawet mozna by znalezc przyklady na internecie, ale oczywiscie nikt ci nie zabroni jak chcesz ulozyc cos zupelnie innego pod warunkiem ze wszyscy sie na to zgodza.
    Mimo wszystko taka umowa musi być zawarta w kontekście prawa jakie obowiązuje w Polsce. Coś co się sprawdza i stosuje wszędzie na zachód od Odry u nas może się mieć nijak. Wspólnicy/współwłaściciele nie mają jednak pełnej swobody w formułowaniu postanowień, choćby np. w dziedzinie odpowiedzialności cywilnej za powstałe szkody.

    8-10 na jeden samolot to troche duzo, 2-4 brzmi duzo rozsadniej.
    Myślę że wszystko zależy od celu, w jakim chcesz posiadać własny samolot. Jak chcesz sobie raz do roku polecieć na 2 tyg. wyprawę po Europie to chyba nie ma problemu, od maja do września jest bowiem 10 takich dwu tygodniowych slotów. Jak chcesz mieć samolot którym co weekend chcesz sobie polatać może być gorzej.

    Co do obliczeń Ninora77, wydaje mi się, że za mało liczysz na remont silnika. ZTCW resurs takiego silnika to koszt ca. 25'000 USD, który ponosi się co 2000h. Czyli 25'000/2000=12'5 USD/h = 41 PLN/h. 41*300=12300 PLN rocznie (zakładając nalot 300h). ALE - chyba w cenie, do której się przymierzasz nie kupisz samolotu z nowym silnikiem. Załóżmy, że silnik ma już 1000h - musisz rezerwę pomnożyć przez 2. Oczywiście, po remoncie, kiedy będziesz miał silnik TT/TSOH=0 możesz znowu odkładać te 12'300 na kolejny remont.


    Co to jest CAMO?


    Grzegorz

  14. #14
    Awatar kogut

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Blackpool, EGNH

    Domyślnie

    Continuing Airworthiness Management Organisations- organizacja prowadząca przeglądy i remonty samolotów ( pomysł EASA).
    Wiem że w Polsce jest przepis o resursie silnika co 2000godzin lub 12 lat- zależy co pierwsze( albo 10 lat nie pamiętam już). W UK jeśli samolot jest w rękach prywatnych silnik może mieć 2000 godzin + 20% i od tego czasu co 100 godzin mechanik może robić przedłużenie "życia" silnika o kolejne 100 godzin- musisz sprawdzać kompresje i zużycie oleju, ograniczeń czasowych nie ma.
    To jest tylko silnik. Do tego dochodzi śmigło ze swoim resursem i kilka innych rzeczy, które również nie są tanie.

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie Też to kiedyś liczyłem...

    ...i jak podsumowałem (wynik podobny do twojego) to zdecydowałem się na zakup samolotu w kategorii specjal o parametrach użytkowych zbliżonych do C172. Od roku posiadam Jabiru J430 (4 miejscowy specjal rodem z Australii). Roczny koszt utrzymanie to około 10 tys zł (bez hangarowania, ale z ubezpieczeniem AC). Latam 115 knotów przy zużyciu 22-25 litrów Mogas. Oczywiście samolot tylko i wyłacznie do użytku prywatnego.

    Pozdrawiam
    WD
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 04-07-2010 o 16:38

  16. #16
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez witekd Zobacz posta
    ... Roczny koszt utrzymanie to około 10 tys zł (bez hangarowania, ale z ubezpieczeniem AC). Latam 115 knotów przy zużyciu 22-25 litrów Mogas. ...
    Pozdrawiam
    WD
    A możesz to jakoś rozpisać szczegółowo? 10 tys. rocznie to ja bym chciał płacić za utrzymanie samochodu klasy średniej, co dopiero za samolot.

    Grzegorz

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez GSK Zobacz posta
    A możesz to jakoś rozpisać szczegółowo? 10 tys. rocznie to ja bym chciał płacić za utrzymanie samochodu klasy średniej, co dopiero za samolot.
    Rzeczywiscie brzmi bardzo tanio. Ile w tym godzin lotu, paliwo tez?

  18. #18
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez witekd Zobacz posta
    ... zdecydowałem się na zakup samolotu w kategorii specjal o parametrach użytkowych zbliżonych do C172. Od roku posiadam Jabiru J430 (4 miejscowy specjal rodem z Australii). ...
    No fajny samolocik na pierwszy rzut oka. One są sprzedawane w zestawach do samodzielnego montażu, prawda? Czy można gdzieś więcej przeczytać na temat np. awioniki? Silnika?

  19. #19

  20. #20
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Bardzo interesujące jest że na linkowanym Wiki Vmax jest mniejsza od Vcruise
    Jakby ktoś doczytał gdzie indziej to możnaby poprawić.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •