Może ktoś wie ile kosztuje zarejestrowanie Cessny 182 w Polsce.
I czy jest jakaś opłata za rejestracje nie losową ale nadaną przez właściciela, np.
SP-EWA, SP-TVN, SP-SKY, SP-SMYK... itp.
z góry dzięki za odp.
Skuniczek
bo zastanawia mnie właśnie czy nadawanie znaków rejestracyjnych jest takie samo jak w komunikacji samochodowej, że np. jak ktoś chce mieć imię zamiast rejestracji na samochodzie to płaci 1 tyś zł i ma Ostatnio miałem okazje focić EC-130 SP-EWA i zastanawiałem się jak ten właściciel to zrobił.
No ja też się zastanawiałem.
Rozporządzenie ministra, czyli źródło prawa w tej kwestii reguluje tylko, że znak rejestracyjny składający się z liter nie może zaczynać się od litery Q oraz tworzyć grupy liter sygnału niebezpieczeństwa SOS lub podobnych ważnych sygnałów, a w szczególności XXX, PAN i TTT, oraz zawierać następujących liter: J, Ł, Ą, Ę, Ń, Ó, Ż, Ź, Ć, Ś.
Lotowskie samoloty tradycyjnie mają znaki zaczynające się od L (SP-Lxx) więc jakaś dowolność w tej sprawie musi być, ale nie znalazłem przepisu, który to reguluje, więc pewnie takiej regulacji nie ma i wszystko zależy od dobrej woli urzędników i tradycji (jak z Lot-em).
Na stronie ULC dotyczącej rejetracji też nic nie ma. Nie istnieje publicznie dostępny formularz, gdzie możnaby takie znaki indywidualne wpisać. Występuje opłata 30 zł związana z rezerwacją znaków ale to raczej nie odnosi się do indywidualnego wyboru znaków a jedynie tymczasowego ich przyznania do czasu pełnej rejestracji.
Wracając do pytania:
samoloty i śmigłowce, w zależności maksymalnej masy startowej od 1000 do 5700 kg - 300 zł (Skylane ma coś koło 1400 kg)
rezerwacja 30 zł
ale do wniosku musisz dołączyć:
- jeżeli sprowadzany statek powietrzny jest rejestrowany po raz pierwszy
- dokumenty potwierdzające prawo własności statku;
- świadectwo zdatności do lotu (EASA form 24 lub 25 dla statków powietrznych uznanych przez EASA, lub ULC-LTT-002 dla SP z Aneksu II do Rozporządzenia 216/2008), lub pozwolenie na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej (dotyczy statków powietrznych w kategorii specjalnej),
- ważne poświadczenie przeglądu zdatności do lotu (ARC) (EASA form 15A lub 15b) - tylko dla statków powietrznych uznanych przez EASA,
- ważne świadectwo oględzin (nie dotyczy statków powietrznych uznanych przez EASA),
- zaświadczenie o wykreśleniu z obcego rejestru,
- ważną umowę ubezpieczenia OC za szkody wynikające z tytułu jego użytkowania,
- dokument o zakończeniu budowy (EASA form 52 dla nowych statków powietrznych wyprodukowanych w WE) albo eksportowe świadectwo zdatności (dla statków powietrznych spoza WE).
- protokół ważenia statku powietrznego,
- protokół z prób w locie,
- świadectwo hałasu (dla statków powietrznych wyprodukowanych od 1980 roku),
- dokument odprawy celnej SAD (dla statków powietrznych sprowadzanych spoza WE),
- zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające
- uiszczenie podatku od towarów i usług od statków powietrznych sprowadzanych z państw członkowskich WE lub
- brak obowiązku, o którym mowa w lit a)
oraz fotografie samolotu i dokumenty właściciela.
- dokument rejestracyjny firmy (właściciela),
- pozwolenie radiowe na radiostację pokładową wydane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej
Nie ma żadnej dodatkowej opłaty oprócz 30 zł za rezerwacje jakichkolwiek znaków, które nie są zarejestrowane z wyłączeniemi SP-Lxx - całe Lxx dla LOT już z góry zarezerowane SP-Yxx - specjal. i innych tego typu reszta proszę bardzo, pod warunkiem że są wolne.
Reasumując wypowiedzi:
nie można rejestrować samolotów jako:
- SP-Qxx - podstawa w przepisach: wynika to z samego rozporządzenia
- SP-Lxx - podstawa w przepisach: brak, wynika z faktu (???), że lot już sobie zarezerwował i zapłacił po 30 zł od sztuki - ale chyba do takiej rezerwacji potrzeba pewnie chociaż typu i numeru seryjnego maszyny. Rozumiem, że kiedy panowie z LOTu rezerwowali znaki dla nowych Dreamlinerów już znali ich numery. Logicznie oznacza to także, że kiedy składali pismo było kilka NIEZAREZERWOWANYCH znaków, które tym samym zarezerwowali. Bo gdyby były zarezerwowane toby nie mogli zarezerwować. Logiczne. Jeśli zatem LOT opłacił całą klasę SP-Lxx to już nigdy nie kupi żadnych samolotów, których nie przewidział w czasie rezerwacji. Jeśli tym rozumowaniu jest błąd (w założeniu) i nie trzeba przy rezerwacji podawać typu i numeru seryjnego maszyny to ja mogę sobie zarezerwować jako prywatny użytkownik dowolny znak z puli niezarezerwowanych płacąc 30 zł? No bo gdybym za 30 lat chciał sobie kupić samolot to będę miał jak znalazł.
SP-Yxx - specjalne - podstawa w przepisach: nie znalazłem w żadnych przepisach (zwyczaj???), wewnętrzne, "niejawne" regulacje ULC?
Jeszcze ze szkolenia w aeroklubie pamiętam że
SP-Bxx - jest zarezerwowane dla aerostatów i nie widziałem balonu z innymi znakami - podstawa w przepisach: nie znalazłem w żadnych przepisach (zwyczaj???)
Jeśli ktoś ma wiedzę to niech uzupełni, skoryguje.
za Wiki, chociaż kiedyś to widziałem gdzieś oficjalnie:
Stosuje się zasadę, że pierwsza litera znaku rejestracyjnego wskazuje na użytkownika
- SP-A.. - aerokluby
- SP-B.. - balony
- SP-C.. - aerokluby
- SP-D.. - PZL Mielec
- SP-E.. - aerokluby, EuroLOT
- SP-F.. - samoloty dyspozycyjne i prywatne
- SP-G.. - samoloty Instytutu Lotnictwa
- SP-H.. - harcerskie, śmigłowce
- SP-I.. - różne
- SP-K.. - samoloty dyspozycyjne i prywatne
- SP-L.. - PLL LOT, Centralwings
- SP-M.. - sanitarne, różne
- SP-N.. - sanitarne, różne
- SP-O.. - różne
- SP-P.. - prototypy, samoloty doświadczalne
- SP-R.. - sanitarne, aerokluby
- SP-S... - samoloty ultralekkie, śmigłowce
- SP-T.. - różne
- SP-U.. - sanitarne
- SP-W.. - PZL Warszawa, samoloty i śmigłowce sanitarne
- SP-Y.. - samoloty ultralekkie, samoloty muzealne, repliki, SPECJALNE
- SP-Z.. - sanitarne
- SP-0... - motoszybowce
- SP-1... - szybowce
- SP-2... - szybowce
- SP-3... - szybowce
- SP-8... - szybowce
Pozdrawiam
Konradeck
Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.
Zakładki