Witam,
Jak w temacie. Pomijając kwestie związane z bezpieczeństwem - czy są jakieś inne przesłnki dlaczego montuje się dwa iskrowniki jak np w cessnach?
Nie mogłem znaleźć odpowiedzi na to pytanie w sieci.
Z góry dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam
Wersja do druku
Witam,
Jak w temacie. Pomijając kwestie związane z bezpieczeństwem - czy są jakieś inne przesłnki dlaczego montuje się dwa iskrowniki jak np w cessnach?
Nie mogłem znaleźć odpowiedzi na to pytanie w sieci.
Z góry dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam
Lepiej sie spala mieszanka.
a jakieś ma to powiązanie z układem cylindrów? bo każdy z nich daję iskrę do 4 garów prawda?
Każdy iskrownik zasila wszystkie cylindry (4, 6, lub 8 w zależności od typu silnika). Tak jak powyżej- lepiej się spala mieszanka i jak sam zaznaczyłeś- kwestie bezpieczeństwa.
ok - dzięki bardzo - mechanik z tego mnie meczył a nie byłem pewien. teraz już wiem :)
Mimo wszystko logiczniejsze i bardziej zgodne z prawdą jest stwierdzenie, że iskrowniki są zdublowane dla zwiększenia bezpieczeństwa, a świece dla lepszego spalania.
Bezpieczeństwo w pierwszej kolejności ( to było poza dyskusją, kolega zaznaczył w pierwszym poście), a "coś" tym świecom musi dać "znać" kiedy maja dać iskrę. Jeśli uziemisz jeden iskrownik połowa świec nie daje iskry, obroty silnika spadają, gorsze własności spalania mieszanki.
Z czysto technicznej strony to iskrownik wytwarza prąd elektryczny, który w świecy zapłonowej powoduje powstanie łuku elektrycznego (wyładowania), które zapala mieszankę paliwowo-powietrzną.
Bardziej prawidłowe określenie to "zmasowanie" iskrowników niż ich "uziemianie". "Uziemiony" to iskrownik może być kiedy samolot stoi w hangarze. ;-)))
Prawy iskrownik zapala prawe dolne i lewe górne świece zapłonowe (O-235)
W silnikach lotniczych o przeciwbieżnym układzie tłoków (popularne w Cessnach Lycomingi czy Contintntiale) świece zapłonowe są górne i dolne.
Nie daje iskry połowa świec podłączonych do zmasowanego iskrownika na krzyż (prawe dolne i lewe górne i na odwrót). Zasada jest taka, że na każdy z cylindrów przypada para świec, każda ze świec jest podłączona do innego iskrownika. Więc masując jeden iskrownik nie "wyłączasz" lewych czy prawych cylindrów a tylko pogarszasz właściwości spalania mieszanki WE WSZYSTKICH cylindrach. Przy działającym jednym iskrowniku pracują wszystkie cylindry.
PS. aaben był pierwszy ;-)
o thx - teraz mam jasność
Bardzo prosze o link do stron opisujacych takie iskrowniki.
Staralem sie szukac w wikipedii ale sa opisane jedynie magneta motocyklowe, a wydaje mi sie, ze troche sie roznia od lotniczych (korbka do kontroli pracy iskrownika).
Przy okazji, dlaczego w samolotach nie stosuje sie zdublowanego elektonicznego bezstykowego systemu zaplonowego?
Cześć. Dwa najbardziej rozpowszechnione typy iskrowników do silników Lycoming i Continental to: Slick i Bendix.
Tu jest trochę informacji o Slick: Slick Magneto Frequently Asked Q
Dziekuje, juz teraz wiem czego szukac.
Jeszce troche pociagne temat.
1. Czy podczas lotu jest jakas sygnalizacja uszkodzonego iskrownika (poza lekkim spadkiem mocy), jesli mamy dwa iskrowniki, bo przy jednym sprawa jest raczej jasna?
2. W literaturze opisujacej samoloty lat miedzywojennych byl opis uruchamiania silnika (samodzielnego): pokrecic smiglem przy wylaczonym zaplonie, wsiasc do kabiny, wlaczyc zaplon, pokrecic korbka iskrownika i silnik ruszal. Nie wiem, na ile sie ten opis zgadza z prawda, a nic w necie na ten temat znalezc nie moge.