Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 36
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie Po co dwa iskrowniki?


    Polecamy

    Witam,

    Jak w temacie. Pomijając kwestie związane z bezpieczeństwem - czy są jakieś inne przesłnki dlaczego montuje się dwa iskrowniki jak np w cessnach?

    Nie mogłem znaleźć odpowiedzi na to pytanie w sieci.

    Z góry dziękuję za odpowiedź

    Pozdrawiam
    Andrzej Stempski [FFP013]

    www.ffp.nazwa.pl
    www.lotnik.vot.pl

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Lepiej sie spala mieszanka.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    a jakieś ma to powiązanie z układem cylindrów? bo każdy z nich daję iskrę do 4 garów prawda?
    Andrzej Stempski [FFP013]

    www.ffp.nazwa.pl
    www.lotnik.vot.pl

  4. #4
    Awatar kogut

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Blackpool, EGNH

    Domyślnie

    Każdy iskrownik zasila wszystkie cylindry (4, 6, lub 8 w zależności od typu silnika). Tak jak powyżej- lepiej się spala mieszanka i jak sam zaznaczyłeś- kwestie bezpieczeństwa.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    ok - dzięki bardzo - mechanik z tego mnie meczył a nie byłem pewien. teraz już wiem
    Andrzej Stempski [FFP013]

    www.ffp.nazwa.pl
    www.lotnik.vot.pl

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Mimo wszystko logiczniejsze i bardziej zgodne z prawdą jest stwierdzenie, że iskrowniki są zdublowane dla zwiększenia bezpieczeństwa, a świece dla lepszego spalania.

  7. #7
    Awatar kogut

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Blackpool, EGNH

    Domyślnie

    Bezpieczeństwo w pierwszej kolejności ( to było poza dyskusją, kolega zaznaczył w pierwszym poście), a "coś" tym świecom musi dać "znać" kiedy maja dać iskrę. Jeśli uziemisz jeden iskrownik połowa świec nie daje iskry, obroty silnika spadają, gorsze własności spalania mieszanki.

  8. #8
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kogut Zobacz posta
    ... "coś" tym świecom musi dać "znać" kiedy maja dać iskrę.
    Z czysto technicznej strony to iskrownik wytwarza prąd elektryczny, który w świecy zapłonowej powoduje powstanie łuku elektrycznego (wyładowania), które zapala mieszankę paliwowo-powietrzną.

    Cytat Zamieszczone przez kogut Zobacz posta
    ...Jeśli uziemisz jeden iskrownik .

    Bardziej prawidłowe określenie to "zmasowanie" iskrowników niż ich "uziemianie". "Uziemiony" to iskrownik może być kiedy samolot stoi w hangarze. ;-)))
    Ostatnio edytowane przez martineho ; 21-07-2010 o 06:22 Powód: uśmiech

  9. #9
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kogut Zobacz posta
    Bezpieczeństwo w pierwszej kolejności ( to było poza dyskusją, kolega zaznaczył w pierwszym poście), a "coś" tym świecom musi dać "znać" kiedy maja dać iskrę. Jeśli uziemisz jeden iskrownik połowa świec nie daje iskry, obroty silnika spadają, gorsze własności spalania mieszanki.
    Co zresztą się sprawdza przy próbie silnika. Dopuszczalne spadki obrotów na jednym iskrowniku opisane są w instrukcji każdego samolotu.
    I dla własnego bezpieczeństwa lepiej je znać i próbę robić jak należy, a nie na odwal się.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kogut Zobacz posta
    Bezpieczeństwo w pierwszej kolejności ( to było poza dyskusją, kolega zaznaczył w pierwszym poście), a "coś" tym świecom musi dać "znać" kiedy maja dać iskrę. Jeśli uziemisz jeden iskrownik połowa świec nie daje iskry, obroty silnika spadają, gorsze własności spalania mieszanki.
    Masując jeden z iskrowników to która połowa nie daje iskry - wtedy po prostu lewe świece? prawe? czy jest to jakiś inny układ świec?
    Andrzej Stempski [FFP013]

    www.ffp.nazwa.pl
    www.lotnik.vot.pl

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Prawy iskrownik zapala prawe dolne i lewe górne świece zapłonowe (O-235)

  12. #12
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ninor77 Zobacz posta
    Masując jeden z iskrowników to która połowa nie daje iskry - wtedy po prostu lewe świece? prawe? czy jest to jakiś inny układ świec?
    W silnikach lotniczych o przeciwbieżnym układzie tłoków (popularne w Cessnach Lycomingi czy Contintntiale) świece zapłonowe są górne i dolne.
    Nie daje iskry połowa świec podłączonych do zmasowanego iskrownika na krzyż (prawe dolne i lewe górne i na odwrót). Zasada jest taka, że na każdy z cylindrów przypada para świec, każda ze świec jest podłączona do innego iskrownika. Więc masując jeden iskrownik nie "wyłączasz" lewych czy prawych cylindrów a tylko pogarszasz właściwości spalania mieszanki WE WSZYSTKICH cylindrach. Przy działającym jednym iskrowniku pracują wszystkie cylindry.

    PS. aaben był pierwszy ;-)
    Ostatnio edytowane przez martineho ; 22-07-2010 o 10:49 Powód: PS

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    o thx - teraz mam jasność
    Andrzej Stempski [FFP013]

    www.ffp.nazwa.pl
    www.lotnik.vot.pl

  14. #14
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Bardzo prosze o link do stron opisujacych takie iskrowniki.
    Staralem sie szukac w wikipedii ale sa opisane jedynie magneta motocyklowe, a wydaje mi sie, ze troche sie roznia od lotniczych (korbka do kontroli pracy iskrownika).

    Przy okazji, dlaczego w samolotach nie stosuje sie zdublowanego elektonicznego bezstykowego systemu zaplonowego?

  15. #15
    Awatar kogut

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Blackpool, EGNH

    Domyślnie

    Cześć. Dwa najbardziej rozpowszechnione typy iskrowników do silników Lycoming i Continental to: Slick i Bendix.
    Tu jest trochę informacji o Slick: Slick Magneto Frequently Asked Q

  16. #16
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Bardzo prosze o link do stron opisujacych takie iskrowniki.
    Staralem sie szukac w wikipedii ale sa opisane jedynie magneta motocyklowe, a wydaje mi sie, ze troche sie roznia od lotniczych (korbka do kontroli pracy iskrownika).

    Przy okazji, dlaczego w samolotach nie stosuje sie zdublowanego elektonicznego bezstykowego systemu zaplonowego?
    Bo im coś jest bardziej skomplikowane to tym większa szansa że się spierdzieli. Poza tym te klasyczne magneta nie wymagają prądu z zewnątrz, jak wyłączysz cały prąd masterem to silnik dalej będzie chodził, a elektronika musi mieć prąd z akumulatora.

  17. #17
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dziekuje, juz teraz wiem czego szukac.

  18. #18
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Jeszce troche pociagne temat.
    1. Czy podczas lotu jest jakas sygnalizacja uszkodzonego iskrownika (poza lekkim spadkiem mocy), jesli mamy dwa iskrowniki, bo przy jednym sprawa jest raczej jasna?

    2. W literaturze opisujacej samoloty lat miedzywojennych byl opis uruchamiania silnika (samodzielnego): pokrecic smiglem przy wylaczonym zaplonie, wsiasc do kabiny, wlaczyc zaplon, pokrecic korbka iskrownika i silnik ruszal. Nie wiem, na ile sie ten opis zgadza z prawda, a nic w necie na ten temat znalezc nie moge.

  19. #19
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    1. Czy podczas lotu jest jakas sygnalizacja uszkodzonego iskrownika (poza lekkim spadkiem mocy), jesli mamy dwa iskrowniki, bo przy jednym sprawa jest raczej jasna?
    Nie ma.

  20. #20
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Jeszce troche pociagne temat.
    1. Czy podczas lotu jest jakas sygnalizacja uszkodzonego iskrownika (poza lekkim spadkiem mocy), jesli mamy dwa iskrowniki, bo przy jednym sprawa jest raczej jasna?

    2. W literaturze opisujacej samoloty lat miedzywojennych byl opis uruchamiania silnika (samodzielnego): pokrecic smiglem przy wylaczonym zaplonie, wsiasc do kabiny, wlaczyc zaplon, pokrecic korbka iskrownika i silnik ruszal. Nie wiem, na ile sie ten opis zgadza z prawda, a nic w necie na ten temat znalezc nie moge.
    Ja mam tylko opis uruchamiania z mechanikiem, sądząc o rysunkach w książce na podstawie Po-2/CSS-13.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •