Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 28
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Ważenie statku powietrznego


    Polecamy

    Tym razem pytanie dotyczące "Osiągów i planowania lotu" do PPL(A). Pytanie brzmi: Ważenie statku powietrznego (SP): odczyt na wadze pod przednim podwoziem – 155 kg, odczyt – suma na głównym 320 kg. Odległość przód SP – przednie podwozie 0.8 m, przód SP – główne 2.4 m. Jaka jest odległość przód SP – środek ciężkości?

    W opracowaniach są dwa wzory, z których wychodzą różne wyniki - który jest poprawny?

    1. x = ( (P2*L) / Q) + a

    x - środek ciężkości
    P2 - odczyt na tylnej wadze
    Q - zsumowany odczyt dwóch wag
    L - odległość między wagami
    a - odległość przedniej wagi od krawędzi natarcia

    2. Xcg=(Q1*X1+Q2*X2)/(Q1+Q2)

    Q1 - odczyt na wadze pod przednim podwozie
    X1 - odległość przód SP – przednie podwozie
    Q2 - odczyt – suma na głównym
    X2 - odległość przód SP – główne

    Wersja pierwsza wzięta jest z opracowania do PPL, druga do PLG, ale pytanie jest o statek powietrzny ogólnie, nie o konkretny rodzaj, więc wydaje mi się, że nie ma to znaczenia.
    Ostatnio edytowane przez Krzysztof.May ; 06-11-2010 o 22:36 Powód: Poprawa krzaczków we wzorze

  2. #2

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Wzór nr 2 jest na pewno poprawny, to po prostu suma momentów podzielona przez sumę mas.


  3. #3
    Awatar zubeer

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPKT/EGPH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Tym razem pytanie dotyczące "Osiągów i planowania lotu" do PPL(A). Pytanie brzmi: Ważenie statku powietrznego (SP): odczyt na wadze pod przednim podwoziem – 155 kg, odczyt – suma na głównym 320 kg. Odległość przód SP – przednie podwozie 0.8 m, przód SP – główne 2.4 m. Jaka jest odległość przód SP – środek ciężkości?

    W opracowaniach są dwa wzory, z których wychodzą różne wyniki - który jest poprawny?

    1. x = ( (P2*L) / Q) + a

    x - środek ciężkości
    P2 - odczyt na tylnej wadze
    Q - zsumowany odczyt dwóch wag
    L - odległość między wagami
    a - odległość przedniej wagi od krawędzi natarcia

    2. Xcg=(Q1*X1+Q2*X2)/(Q1+Q2)

    Q1 - odczyt na wadze pod przednim podwozie
    X1 - odległość przód SP – przednie podwozie
    Q2 - odczyt – suma na głównym
    X2 - odległość przód SP – główne

    Wersja pierwsza wzięta jest z opracowania do PPL, druga do PLG, ale pytanie jest o statek powietrzny ogólnie, nie o konkretny rodzaj, więc wydaje mi się, że nie ma to znaczenia.
    Drugi wzór jest poprawny.
    Jeśli chcesz,na maila mogę Ci podesłać wzory do wyważania a/c.

    Pozdrawiam
    Fuji S2500HD.

  4. #4
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    A moze lepszym rozwiazaniem byloby po prostu napisanie prostego rownania momentow dla konkretnego przypadku. Prawdopodobnie oba "wzory" sa dobre ale maja inaczej zdefiniowane momenty sil. Do okreslenia czy wzro jest dobry brakuje zalozen (rysunku i polozenia sil dzialajacych na samolot (sila ciezkosci i sily na wagach).
    Wydaje sie ze pierwszy wzor okresla polozenie SC wzgledem krawedzi natarcia a drugi wzgledem "dzioba" samolotu
    W zaleznosci od tego jaki punkt przyjmiesz do obliczen momentow sil to wzor bedzie inny. W obu przypadkach punkt SC bedzie w tym samym miejscu na samolocie.
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  5. #5
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Wzór pierwszy jest "empirycznym" czyli szczególnym rozwiązaniem równania momentów - ot taki żeby było przejrzyściej ale trzeba go pamiętać, wynik też da poprawny.

    Nie miałem z tym do czynnienia bo nie latam, właśnie sobie rozpisałem na rachunku z Lidla i działa

  6. #6
    Awatar zubeer

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPKT/EGPH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kazor Zobacz posta
    Nie miałem z tym do czynnienia bo nie latam, właśnie sobie rozpisałem na rachunku z Lidla i działa
    Fuji S2500HD.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Już wiem na pewno, że wzór nr 2 jest poprawny wg bazy ULC. Dzięki za odpowiedzi. Zubeer, poproszę z ciekawości o te wzory - aircraviec@gmail.com.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No i trafiłem na zadanie z bazy, którego nie mogę ugryźć ani jednym, ani drugim wzorem. Oto treść:

    "Ważenie samolotu: przednie kółko 1000 kg, lewe i prawe koła główne po 5000 kg. Odległość między kółkiem przednim i głównymi wynosi 10 m. W jakiej odległości przed kołami głównego podwozia znajduje się środek masy?"


    Ktoś by miał jakiś pomysł jak to wyliczyć?

  9. #9

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    A odpowiedź 0,909m będzie pasowała?
    Life is brutal...

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK/EPLL/EPPT/EPRZ

    Domyślnie

    s=10m - odległość między kołami
    z - szukana odległość
    z=s-[(Q1*0+Q2*s)/(Q1+Q2)]
    albo
    z=s-( (P2*s) / Q)
    A tak w ogóle to w pierwszym wzorze a to nie powinna być odległość przedniej wagi od datum ?

  11. #11

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Ktoś by miał jakiś pomysł jak to wyliczyć?
    O tak można to zrobić Żadne wzory nie są potrzebne.
    Life is brutal...

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Faktycznie oba wzory na samej gorze sa poprawne jesli sie usunie troche zmylkowej informacji.

    Po pierwsze "a" w 1-ym wzorze to nic innego jak X1 w drugim (zapomnijcie o tej wzmiane o "kacie natarcia" bo to bez sensu).
    Po drugie P2 to nic innego jak Q2 no i oczywiscie Q = Q1 + Q2 oraz X2 = L + X1.

    Jak sie wezmie powyzsze pod uwage to oba wzory sprowadzaja sie do identycznej postaci i dadza identyczny wynik. Nie wiem czy ktos celowo wprowadzil te "zmylki".

    Jest to proste zadanie z fizyki klasy licealnej, zaden podrecznik lotniczy do tego niepotrzebny.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 01-12-2010 o 21:35

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Poprawna odpowiedź to 0,81m - nie wiem skąd ona się wzięła. Liczyłem wg wzorów podanych przez Was. Być może za bardzo zmęczony jestem...

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Poprawna odpowiedź to 0,81m - nie wiem skąd ona się wzięła.
    Ja tez nie wiem, nawet bez liczenia widac ze to falszywa liczba - to by oznaczalo ze srodek ciezkosci jest praktycznie na przednim podwoziu - po prostu niemozliwe z podanymi tu liczbami nie mowiac ze raczej nonsensowne dla typowego samolotu. Mi wychodzi 1,87 i to juz ma sens - srodek ciezkosci jest gdzies miedzy przednim i glownym podwoziem ale blizej glownego.

  15. #15

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Ja jestem za 0,909 m przed kołami głownymi. Mój sposób rozumowania jest taki sam, jak na obrazku norbak26. Cały moment podzielony przez całą masę. Koła głowne są datum, mamy więc zerowy moment na kołach głównych (bo moment to masa * odległość, a odległość jest 0 - jesteśmy w datum) i 1000kg * -10 m = -10000 kg*m momentu na kole przednim. Cały moment (-10000 kg*m) dzielony na całą masę (11000 kg) daje -0,909 m. Czyli 0,909 m przed datum, a datum obraliśmy koła głowne. Sprawdzenie na logikę: 1 tona z przodu, 10 ton z tyłu. Odległość 10 metrów. Gdzie trzeba podstawić podnośnik, żeby połówki samolotu były w równowadze? Metr przed kołami głównymi wydaje się w miarę logiczny.

  16. #16

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie

    jesli datum przyjmiemy na przedniej osi czyli:

    1000kg x 0m (bo ramie jest 0) = 0
    10000kg x 10m = 100000

    suma:

    11000kg x ? =100000 100000/11000= 9.09

    ?=9.09m

    Czyli CG jest 9.09m za datum , czyli91cm (0.91m) przed tylnym podwoziem

    wczesniejszy wzor czyli:
    AxB/C gdzie
    A = dystans miedzy osiami
    B = waga na przednim kole
    C = calkowita waga samolotu

    tez jest dobry

    (ale moze gdzies robie byka?)

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Krasnall - o ilu roznych samolotach tutaj mowimy? Ja nie widze zadnych 10000 lub 11000 kg. Ja biore liczby z problemu z pierwszego postu od gory - 155 kg, 320 kg, 0.8 m i 2.4 m. Po co wprowadzac dodatkowe samoloty i komplikowac wszystko? I pytanie bylo konkretnie o odległość przód SP – środek ciężkości.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 02-12-2010 o 02:19

  18. #18
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A kolega jak zwykle nie doczytuje

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Ok, sorry, teraz widze ten drugi problem ale juz liczenie zostawiam innym ...

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    A którą odpowiedź byście zaznaczyli gdybyście trafili takie pytanie w ULC? Tę z bazy czy tę z wyliczeń? Tak pytam z ciekawości, bo widzę, że problem do jednoznacznie rozwiązywalnych nie należy.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •