Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 29 z 29
  1. #21

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    No to sie ucz...
    W literaturze miedzynarodowej okresla sie to jako fatality rate. Moze 'prawdopodobienstwo' to zbyt matematyczna terminologia ale ostatecznie to to samo...
    Dzięki za dobrą radę. Niezaleznie czy mowa o literaturze krajowej czy międzynarodowej, w mojej opinii ocena czy coś jest bezpieczne czy nie, na podstawie prawdopodobieństwa (czy jak go tam zwał) tego co zdarzyć się może w przyszłości ociera się raczej o wróżbiarstwo....

    Jeśłi już, to lepiej posłużyć się tym co już się wydarzyło i to porównać.
    Ot np. w Polsce, w roku 2009 w lotnictwie GA były 23 wypadki w tym 4 śmiertelne. Zginęło 10 osób, a 40 zostało rannych. W tym samym czasie było prawie 45.000 wypadków drogowych, zginęło w nich ponad 4.500 ludzi, a prawie 56.000 zostało rannych.

    Oczywiście te suche dane nie dają żadnej odpowiedzi co jest bezpieczniejsze, bo nie mamy odniesienia do wielkości ruchu. O ile w lotnictwie sprawa jest prosta, bo wyznacza się wskaźnik wypadkowości który uwzględnia liczbę wylatanych godzin (ilość ruch), o tyle w ruchu drogowym takiego wskaźnika nie znam (co oczywiście nie oznacza, że on nie istnieje).

    Dlatego wcześniej pisałem, że powinno się oceniać realne, dające się porównać wskaźniki. Może gdzieś tam w świecie ktoś prowadzi takie wskaźniki, ale jeśli już miałbym powiedzieć, że jazda samochodem jest bezpieczniejsza niż latanie GA to chciałbym się podeprzeć faktycznymi danymi, a nie tym co wyliczą analitycy na rok przyszły...

  2. #22
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Nie oceniałbym bezpieczeństwa GA w Polsce na podstawie statystyk z ameryki.

  3. #23
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ESK1X Zobacz posta
    Dlatego wcześniej pisałem, że powinno się oceniać realne, dające się porównać wskaźniki. Może gdzieś tam w świecie ktoś prowadzi takie wskaźniki, ale jeśli już miałbym powiedzieć, że jazda samochodem jest bezpieczniejsza niż latanie GA to chciałbym się podeprzeć faktycznymi danymi, a nie tym co wyliczą analitycy na rok przyszły...
    Analitycy czy jak ich nazywasz wyliczaja na lata wstecz. Tak, wskazniki sa realne i porownywalne i oparte na 'faktycznych' danych (cokolwiek ta twoja terminologia ma niby oznaczac) i dlatego takie szanowane instytucje jak NTSB (z europejskim odpowiednikiem) je publikuja a ze ty mozesz z tego albo nic nie kapowac albo udawac ze to wszystko pic na wode to inna sprawa ...
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 28-12-2010 o 19:37

  4. #24
    Awatar Maciey

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SŁUPSK (EPSK)

    Domyślnie

    Jazda krajową siódemką i wieloma innymi drogami do bezpiecznych nie należy ale lotnictwo również. Śmiem stwierdzić że ilość wyjazdów samochodem w stosunku do ilości wylotów samolotem załóżmy że są takie same to uważam że prawdopodobieństwo ciężkiego wypadku w lotnictwie jest większe - chociażby dlatego iż w aucie nie ma problemu podczas awarii silnika, oraz auto i jeżdżenie nim jest praktycznie niezależne od pogody czego nie można mówić o GA.

  5. #25

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Nie oceniałbym bezpieczeństwa GA w Polsce na podstawie statystyk z ameryki.
    Dopoki ktos nie przygotuje wlasnej rodzimej polskiej statystyki GA (a na to sie jakos nie zanosi) to nalezy przyjac ze liczby beda podobne. W koncu sumarycznie wypadkowosc w calej Europie jest podobna do USA a wiec niby dlaczego Polska mialaby byc inna? Szansa wygrania w ruletke jest bardzo podobna czy ruletka jest w Las Vegas czy w Konstancinie.

    http://www.easa.europa.eu/ws_prod/g/...%20meeting.pdf

  6. #26
    crs
    crs jest nieaktywny
    Awatar crs

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Temat statystyki już był kiedyś poruszany .. i z tego co pamiętam wyszły ciekawe wnioski, zazwyczaj poziom bezpieczeństwa mierzymy pod względem ilości przebytych kilometrów.. lecz jeśli wziąć pod uwagę inne kryteria np. czas spędzony w danym środku komunikacji. To okaże się, że godzina spędzona w pociągu jest bezpieczniejsza niż ten sam czas w samolocie pasażerskim.

  7. #27

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    crs, masz rację, akurat ja przytaczałem te statystyki, ale one właśnie dotyczyły lotów rozkładowych a nie GA

    N077GL, szanse wygrania w ruletkę się różnią, bo w USA jest dodatkowo "00", więc jest trudniej Natomiast w kwestii GA w Polsce poziom bezpieczeństwa może być niestety niższy niż za granicą, a to z wielu powodów takich jak: fatalne wyposażenie lotnisk, powszechne latanie 300m nad terem, brawura (latanie nad domami znajomych itp.), pchanie się w złą pogodę bez uprawanień IFR, brak nawyków obliczeń osiągowych i W&B przed startem, brak nawyków odpowiedniego korzystania z checklist. Jedyne co ratuje statystykę to bardzo mały ruch GA, przez co pomimo dziwnych zwyczajów korzystania z kręgów nadlotniskowych nie mamy wielu zderzeń w locie. Mała ilość operacji powoduje również, że niektóre czynniki sprzyjające wypadkom nie mają "szansy" zaistnieć.
    Ostatnio edytowane przez Krasnall ; 28-12-2010 o 23:34

  8. #28

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    crs, masz rację, akurat ja przytaczałem te statystyki, ale one właśnie dotyczyły lotów rozkładowych a nie GA

    N077GL, szanse wygrania w ruletkę się różnią, bo w USA jest dodatkowo "00", więc jest trudniej Natomiast w kwestii GA w Polsce poziom bezpieczeństwa może być niestety niższy niż za granicą, a to z wielu powodów takich jak: fatalne wyposażenie lotnisk, powszechne latanie 300m nad terem, brawura (latanie nad domami znajomych itp.), pchanie się w złą pogodę bez uprawanień IFR, brak nawyków obliczeń osiągowych i W&B przed startem, brak nawyków odpowiedniego korzystania z checklist. Jedyne co ratuje statystykę to bardzo mały ruch GA, przez co pomimo dziwnych zwyczajów korzystania z kręgów nadlotniskowych nie mamy wielu zderzeń w locie.

  9. #29

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Dopoki ktos nie przygotuje wlasnej rodzimej polskiej statystyki GA (a na to sie jakos nie zanosi)...
    Nisko cenisz polskie władze lotnicze. Takie statystyki są.
    Urząd Lotnictwa Cywilnego - Informacje o stanie bezp. lotów

    Kłopt w tym, że nie da się tego porównać z ruchem drogowym, bo stosowane są inne wskaźniki...

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •