-
Latajaca replika RWD-6
W 2009 roku w USA powstala fundacja "RWD-6 Will Fly Again". Celem fundacji jest zebranie funduszy oraz prowadzenie projektu budowy samolotu RWD-6.
Pierwszym etapem proejktu jest stworzenie dokumentacji technicznej lacznie z geometria samolotu az po jego certyfikat w ULC. Nastepnym etapem bedzie budowa samolotu, jego oblot certyfikacja oraz doecolow przekazanie samolotu na wlasnosc do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Bedzie to latajacy eksponat muzeum.
Czy nasza akcja ma szanse powodzenia ?
Aby na to odpowiedziac zaczne od poczatku.
Zadna dokuemntacja samolotu RWD-6 nie zostala zachowana. Zniszczone zostaly zarowno samoloty jak i wszelkie dokumenty fabryczne. Dzieki wieloletniej pracy inzynierow i historykow polskiego lotnictwa udalo sie skompletowac wystarczajaca ilosc informacji wymaganych do odtworzenia geometrii samolotu. Niezrownany w tej pracy jest mgr inz. Jerzy Mularczyk ktorego fascynacja samolotami RWD ciagnie sie juz dziesiatki lat. Zdjecia , rysunki i przekazy ustne umozliwily stworzenie podstawowej dokuemntacji samolotu ktora bedize uzyta do przeprowadzenia wymaganych obliczen obciazen i wytrzymalosci platowca. Pracami obliczeniowymi kieruje Dr Inz. Lech Jarzebinski, wieloletni pracownik PZL Warszawa Okecie.
Budowa samolotu bedzie kierowal mgr inz. Marian Jakoniuk, byly pracownik Biura Konstrukcyjnego PZL Warszawa Okecie aktualnie pracujacy przy produkcji samolotu AT-3 oraz AT-4 w Mielcu i Krosnie.
Czesc ludzi zaangazowanych w projekt RWD-6 jest umieszczona na angielsko-jezycznej stronie fundacji: RWD6 Who Is Involved
Polska reprezentacja fundacji jest na etapie organizacji osobowosci prawnej i wkrotce rozpocznie oficjalna dzialanosc na terenie Polski.
Projekt wymaga jednak duzo wiekszego zaangazowania szczegolnie finansowego. Dlatego wlasnie zglaszam sie z apelem do wszystkich, ktorym projekt RWD-6 jest bliski, o poparcie finansowe projektu. Dotacje mozna przekazywac za posrednicztwem naszej strony
RWD6 How Can You Help
Wszelkie dotacje przekazane na cel budowy projektu posluza do opracowania dokumentacji oraz budowy samolotu i jego obslugi.
Serdecznie zapraszam na RWD6 History
Z lotniczym pozdrowieniem
Grzegorz Trzaska
-
To bylo prawie 80 lat temu ... Zwirko i Wigura wygrali miedzynarodowe zawody Challenge 1932 w Berlinie. Zdobyli najwyzsze laury na samolocie polskiej konstrukcji. Mlodzi inzynierowie Rogalski, Wigura i Drzewiecki zaledwie w kilka lat po ukonczeniu studiow na Politechnice Warszawskiej zbudowali samolot ktory okazal sie najlepszym na Swiecie samolotem sportowo turystycznym.
Nigdy w historii Polski zwyciestwo spotowe nie mialo tak duzego oddzwieku jak 28 sierpnia 1932 roku. Zwycizcow na lotnisku w Warszawie witalo blisko 100 tys ludzi. To dlatego dzien 28 sierpnia jest Swietem Lotnictwa Polskiego. To dzieki temu zwyciestwu rozwinely sie aerokluby w Polsce i dzieku datkom spoleczenstwa zbudowano samoloty do szkolenia pilotow. Tych pilotow ktorzy potem walczyli w Polsce, Francji, Anglii, Afryce i Azji.
To od nas wszystkich zalezy czy samolot RWD-6 znowu poleci. Pomozcie w zbudowaniu legendy polskiego lotnictwa aby znowu mogl latac i slawic polskie skrzydla.
-
RWD-6 nad wejściem do Szkoły Zawodowej im. F. Żwirki i S. Wigury w Białej Podlaskiej przy ul. Brzeskiej .
Model w skali 1:1. Wszystkie elementy wyposażenia zewnętrznego poruszają się jak w prawdziwym samolocie. Posiada też silnik o poj. 650 cm3 od samochodu PF 126phttp://img.airfoto.pl/my_img/b/66532.jpghttp://img.airfoto.pl/my_img/b/66476.jpg
-
Sliczna jest ta replika ale ... nie lata :(
-
Zastanawiam się, czy ze względów formalnych nie lepiej zbudować bezpieczniejszego RWD-6bis? RWD-6 nie grzeszył sztywnością mocowania płata do kadłuba, co zresztą było przyczyną tragicznej śmierci Żwirki i Wigury pod Cierlickiem (skrzydła "odmaszerowały" w czasie burzy)...
-
Oczywiscie ze tak ale ... wiedzac na czym polega problem zdecydowalismy sie na inna konstrukcje kesonu skrzydla. Zapewnimy w ten sposob skretna sztywnosc skrzydla i wystarczy jeden zastrzal. Planujemy zrobic najpierw proby statyczne proponowanego kesonu aby upewnic sie ze taka konstrukcja zapewni bezpoieczenstwo w zakresie obciazen w czasie eksploatacji samolotu. Oczywisice samolot bedzie liczony narzedziami o ktorych nawet nie marzyli Wigura i jego koledzy. Obliczeniami zarowno obciazen jak i wytrzymalosci zajmuje sie dr inz. Lech Jarzebinski. Naszym celem jest jak najblizsze odwzrorowanie geometrii samolotu SP-AHN.
-
-
Super. Twoja odpowiedź wyjaśniła wszystko. Zatem trzymam kciuki za powodzenie Waszego projektu. Ze swojej strony proponowałbym reklamę Waszego przedsięwzięcia na Facebooku - myślę, że znalazłoby się kilku entuzjastów gotowych do wsparcia waszej akcji wśród swoich znajomych. Warto też uderzyć do publikacji lotniczych np. Przeglądu Lotniczego, może uda się objąć ten projekt ich patronatem - wiele pomogli przy odbudowie RWD-5...
-
Strona a facebook zostala juz utworzona (dziekuje za dobry pomysl).
Rwd-6 Will Fly Again | Facebook