Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 27

Wątek: TMA i CTR

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie TMA i CTR


    Polecamy

    Hej,
    pojawilo mi sie ostatnio kolejne pytanie:
    jesli wlatuje w TMA lub CTR, to musze sie, stacje info lub wiezy spytac, czy moge w TMA lub CTR wleciec albo wystarczy jesli tylko poinformuje ze wlatuje?

    Moze moglby mi ktos dac jakis przyklad ?

    P.s, oczywiscie jest podany plan lotu

    Pozdrawiam.
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 03-04-2011 o 09:29

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Wlatując w TMA oraz CTR musisz mieć sprawne radio oraz transponder. Wlatując w TMA łączysz się APP do CTR z Tower. Musisz mieć zgodę aby wlecieć w w/w przestrzeń.

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Masz licencje?

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Masz licencje?
    A co by to mialo do pytania?
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 03-04-2011 o 09:29

  5. #5
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Podłączę się - a jak jest z planem lotu? Tzn. wiem, że jest wymagany, ale spotkałem się z prośbami pilotów VFR o wznoszenie do TMA, którzy najwyraźniej żadnego planu lotu nie mieli, a po prostu nie chciało im się czołgać po ziemii.

  6. #6
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    Jak to dobrze ze u nas nie ma wymagania zglaszania planu lotu do VFR
    Wsiadasz i lecisz
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 03-04-2011 o 09:28
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    U nas też. Wymagany jest jedynie w przypadku chęci wlotu do CTR lub z/na lotnisko kontrolowane. Uważam, że lepiej latać z FPL. Dla doświadczonego pilota, który wie czym/gdzie/po co itp leci to jest minuta roboty...
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 03-04-2011 o 09:28

  8. #8
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Witam!
    FLIGHT PLAN obowiązuje w trzech głównych wypadkach:
    1. lot w przestrzeni kontrolowanej,
    2. lot w strefie ADIZ,
    3. w lotach z przekraczaniem granicy państwa.

    Jako, że TMA oraz CTR są strefami kontrolowanymi, wlot w taką strefę wiąże się z przekazaniem odpowiedzialności za Twój lot pomiędzy odpowiednimi służbami. Stąd też zostaniesz poproszony o przejście na wskazaną częstotliwość i zgłoszenie lotu (do APP w TMA lub TOWER w CTR).
    Jeżeli lecisz lotem VFR w przestrzeni "G" i chcesz wznieść się do wysokości TMA lub wlecieć w przestrzeń CTR pamiętaj aby odpowiednio wcześniej złożyć AFIL (plan lotu podany w trakcie lotu). Czas złożenia AFIL przed wlotem w przestrzeń kontrolowaną to minimum 10 minut przed osiągnięciem strefy kontrolowanej.
    PZDR

    p.s.
    Każdy szanujący się pilot, który chce być PROFESJONALISTĄ musi znać zasady wypełniania FPL, jako PODSTAWOWEGO narzędzia do wykonywania czynności lotniczych we wszystkich klasach przestrzeni powietrznej.
    Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 03-04-2011 o 11:06
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  9. #9

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    3. w lotach z przekraczaniem granicy państwa.
    Nie, jeśli jest to strefa Schengen - patrz NOTAMR P0440/11.

  10. #10
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Suzia Zobacz posta
    Nie, jeśli jest to strefa Schengen - patrz NOTAMR P0440/11.
    Zgadza się, ale specjalnie nie robiłem wyjątku z uwagi na niektóre państwa ościenne, które w tejże strefie nie są. Lepiej zapamiętać, że trzeba przygotować FPL na taki lot niż o nim zapomnieć.
    Należy jednak sprawdzić, czy państwa wymienione w NOTAM-ie nie wymagają, zgodnie ze swoimi przepisami wewnętrznymi , FPL na taki lot - osobiście słyszałem o pewnych problemach np. z czeską kontrolą.

    A znam takich, którzy z rozpędu zapominali nawet o FPL na lot, na lotnisko kontrolowane...
    Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 03-04-2011 o 11:32
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  11. #11

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    też takich znam ;]

    ja wyjątek zrobiłam, żeby nikt nam nie zarzucił, że jest luka ;p

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    No dobrze Suzia, ale mówiłaś o konieczności składania FPL tylko wtedy, kiedy lot jest na/z lotniska kontrolowanego.

    SAR37 stawia sprawę zupełnie inaczej, zwracając uwagę na konieczność składania FPL czy tam AFIL przed każdym wlotem w C.

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    To pisałam w odniesieniu do słów gzt, że się wsiada i leci. U nas też wsiadasz i lecisz z polaA na poleB ale z polaA na EPPO już bez planu nie wlecisz rozumiesz?
    Przepraszam, wyraziłam się mało precyzyjnie, nie chciałam namącić.

  14. #14
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Ja ostatnio leciałem jako pasażer i spotkałem się z takim czymś, że pilot prosi o wznoszenie do TMA, FIS koordynuje, po czym zezwala, bez zmiany częstotliwości i konieczności wypełnienia planu. Przewidziało mi się?

  15. #15
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Suzia Zobacz posta
    To pisałam w odniesieniu do słów gzt, że się wsiada i leci. U nas też wsiadasz i lecisz z polaA na poleB ale z polaA na EPPO już bez planu nie wlecisz rozumiesz?
    Przepraszam, wyraziłam się mało precyzyjnie, nie chciałam namącić.
    Niech to sproboje zrozumiec:
    Jesli lecisz z pola A i wchcesz wzniesc sie na wysokosc przelotowa 3000 ft to musisz zgloscic plan lotu?

    Mowiac "u nas wsiadasz i lecisz" mialem na mysli ze moge wystartowac z lotniska bez wieży (Klasa E lub G) i lece na wysokosci powyzej 1200ft bez potrzeby zglaszania planu lotu. Kiedy chce wleciec w przestrzen D lub C to zglaszam moja chcec do TOWER zanim wlece w jej przestrzen. Robie to na ok 6-8 nm od lotniska.
    Kiedy startuje z lotniska klasy D lub C to rowniez dostaje pozwolenie startu z danego pasa, mowie w jakim kierunku lece i wieża mnie prowadzi az do granicy jej przestrzeni. Potem jestem juz pozostawiony sam sobie. Do wlotu w przestrzen B musze miec zgode (clearance) od wieży natomiast wlot do D oraz C wystarczy ze kontroler przyjmie moj Call Sign. Czyli jak zglaszam : Westfield Tower Gobosh 703GB" i Westfield odpoiwe: " Gobosh 703GB ..." to moge wleciec w ich przestrzen. Ot i wszystko.

    Czy to dlatego w Polsce tak duzo lata sie na wysokosci 1000 ft ?
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gzt Zobacz posta
    Niech to sproboje zrozumiec:
    Jesli lecisz z pola A i wchcesz wzniesc sie na wysokosc przelotowa 3000 ft to musisz zgloscic plan lotu?
    ......
    Czy to dlatego w Polsce tak duzo lata sie na wysokosci 1000 ft ?
    Przeczytaj jeszcze raz to co napisał SAR37 a póxniej poszukaj podziału przestrzenie w PL i stanie się jasność....
    W Polsce lata sie na 1000 AGL bo na tej wysokości da się w miarę normalnie nawigować, nie zachacza się o chmury i nie ryzykuje spotkania np. z szybowcem na przeskoku... No i są fajne widoki - nie za wysokos, nie za nisko, lecz w sam raz

  17. #17
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    Wlasnie na tym polega problem ze nie znalazlem definicji przestrzeni kontrolowanej w Polsce. Ciekawi mnie mocno czy przestrzen kotrolowana to wszystko poza klasa G ? Czy tez deifnicja "przestrzeni kontrolowanej" to zupelnia inna inszosc niz to co podaje FAA ?
    Przegladajac dostepne zrodla na ten temat, ciesze sie ze nie musze sam latac w Polsce i ze moge liczyc na doswiadczonych kolegow, ktorzy mnie "powoza" po polskim niebie.
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Suzia Zobacz posta
    To pisałam w odniesieniu do słów gzt, że się wsiada i leci. U nas też wsiadasz i lecisz z polaA na poleB ale z polaA na EPPO już bez planu nie wlecisz rozumiesz?
    Przepraszam, wyraziłam się mało precyzyjnie, nie chciałam namącić.
    Ja to rozumiem, bo to robię co jakiś czas (choć to może kiepski argument ) Chodzi o prostą sytuację, że lecę z "pola A" EPBC na "pole B" EPGY, i chcę/zachodzi potrzeba wzniesienia się "w TMA" na np. 3000ft. Naturalnie jedną kwestią jest codzienna praktyka operacyjna - jak opisał Jarek, a co innego mówią przepisy.

  19. #19
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    Ciekawosc mnie meczyla i znalazlem cos takiego:
    Podział na strefy
    Musze stwierdzic ze podzial na strefy jest dosc skomplikowany i zalozenia jakie sobie zrobilem porównując do systemu FAA byly calkowiecie bledne. Poza wspolnymi nazwami definicje sa inne i wysokosci rowniez. Procedury w poszczegolnych strefach rowniez nie maja zadnego odniesienia. Koncze moje pytania jako ze nie ma sensu ciagnac tego dalej.
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  20. #20

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie


    Polecamy

    http://altair.com.pl/files/grafika/s...05/podzial.jpg
    tak na szybko, ładny i czytelny obrazeczek do lektury, którą wyszperał gzt

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 28-08-2012, 23:21
  2. 03-07-2012, 16:24

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •