Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie Pytanie o lądowisko


    Polecamy

    Witam, jestem nowy w temacie i interesuję mnie jedna sprawa, mianowicie:

    Jak to jest z lądowiskami dla np UL, które są w CTR większych lotnisk, np:
    http://www.aim.pansa.pl/lotniska/STR...ca/poreba.html

    Na Lądowiska i lotniska oraz "nasze trawniki" - Mapy Google
    widać że to lądowisko znaduje sie w CTR EPKT, więc lądując czy startując z tego lądowiska trzeba to zgłaszać wierzy w pyrzowicach, i otrzymać stosowne pozwolenie ?


    Przepraszam za długie linki, ale nie mam pojęcia jak to skrócić

    pozdrawiam Mirek

  2. #2
    Awatar Cudaczek

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    W CTR EPZG znajduje się lądowisko Powodowo i piloci zgłaszają do wieży starty i lądowania z tego lądowiska.

  3. #3

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie

    Czyli rozumiem że mozna uznac takie lądowisko za "kontrolowane".
    Rozwijając temat, czy jeśli mam działkę w CTR EPKT, i robiąc sobie na niej lądowisko, musze otrzymać na to zgodę ?
    Czy piloci UL-ów , lądujących na takim lądowisku, muszą mieć szkolenie z lotnisk kontrolowanych ?
    Czy są jakieś "normy" które określają , w jakiej odległości od lotniska , można zrobić lądowisko w strefie CTR ?

    Pytam bo mam 2 działki właśnie w strefie CTR EPKT, jedna jest centralnie z "boku" płyty i jakieś 2-3 km od niej, druga jest w miejscu gdzie czasami samoloty liniowe zawracają tak jakby do drugiego podejścia, lub czasem kilkukrotnie przelatują mi nad głową jak (tak mi sie wydaje ) trenują starty i lądowania.
    Pod koniec maja rozpoczynam szkolenie na UL-a, i noszę się z zamiarem zakupu takiego "samolotu", czy mam szanse na lądowisko w strefie na którejś z działek (obydwie są wystarczające duże), czy raczej mam się rozglądać za ziemią poza strefą ?

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Najlepiej zadzwoń albo napisz maila do PAŻP z tym problemem, bo jest zbyt poważny do rozważania na forum.

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    kwaq, odpowiem Ci tak. Nie jestem nikim z PAŻP, ale latam UL. Zgody na nowe lądowisko w strefie CTR jest praktycznie w dzisiejszych czasach niemożliwe podkreślając przy tym, że chodzi o takie lądowisko, które jest zarejestrowane, aby tam mogły lądować np. małe samoloty i to nie tylko UL. Odnośnie przepisów dla UL to nie wymagają one, aby musiały one lądować tylko na zarejestrowanych lotniskach, tak jak to muszą robić nawet małe samoloty (wyłączając sytuacje awaryjne). Kolejną sprawą, to to, że gdybyś miał takie lądowisko (nazwijmy to "własny trawnik", aby nie mylić pojęć) w strefie CTR to nie będzie ono kontrolowane tylko strefa w jakiej się znajduje, a więc lot w tej strefie będzie kontrolowany i musisz w tym wypadku mieć wpis do świadectwa kwalifikacji pilota UL na loty w strefach kontrolowanych tzw. CVFR. Wówczas dolot i odlot na takim swoim trawniku jest kontrolowany i musisz na wszystkie operacje "powietrzne" uzyskać zgodę.
    W kwestii:
    Cytat Zamieszczone przez kwaq Zobacz posta
    Pytam bo mam 2 działki właśnie w strefie CTR EPKT, jedna jest centralnie z "boku" płyty i jakieś 2-3 km od niej, druga jest w miejscu gdzie czasami samoloty liniowe zawracają tak jakby do drugiego podejścia, lub czasem kilkukrotnie przelatują mi nad głową jak (tak mi sie wydaje ) trenują starty i lądowania.
    Te samoloty nic nie trenują, tylko budują tzw. krąg nad lotniskowy (który w zasadzie jest prostokątny) i pomimo, że masz działkę równolegle do pasa, to przelatują Tobie nad działką, aby móc wylądować pod wiatr lub ewentualnie ustawić się w kolejce do lądowania za innymi samolotami.

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    W ctr EPLL takie loty UL z przygodnych lądwisk to codzienność. Piloci utrzymują łączność z TWR EPLL, zgłaszają chęć rozpoczęcia lotu przez radio, otrzymują warunki meteo, zezwolenie na lot w ctr itd., ale nie jest to lądowisko kontrolowane.
    Są lepsze i gorsze miejsca na takie lądowiska, kontrolerzy na pewno laskawiej bedą patrzeć na te zlokalizowane obok osi pasa, nie plecam kupować działki na podejściu

  7. #7

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedz, więc nie powinienem mieć problemów z lądowanie na moim trawniku, tylko dodatkowo zrobić kurs na loty w strefie kontrolowanej i można latać .

  8. #8

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez foto Zobacz posta
    Te samoloty nic nie trenują, tylko budują tzw. krąg nad lotniskowy (który w zasadzie jest prostokątny) i pomimo, że masz działkę równolegle do pasa, to przelatują Tobie nad działką, aby
    móc wylądować pod wiatr lub ewentualnie ustawić się w kolejce do lądowania za innymi samolotami.
    Właśnie wydaje mi się że one coś trenują, loty wygląda tak że starują , robią krąg , lądują i od razu start (tak to wygląda po częstotliwości w jakiej ten samolot przelatuje mi nad domem), i taki start/lądowanie jest powtarzany np 4-5 razy. Jest to jakiś wizzair.

  9. #9

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Na start z takiego lądowiska nie trzeba składać planu lotu ?.

    Nie wiem czy jest szansa na lądowisko w Porębie, to jest za blisko Pyrzowic, Kontrolerzy prawdopodobnie bedą chcieli zapewnić separację.
    O wymogu stosowania transpondera też nie trzeba wspominać.
    Ostatnio edytowane przez wrzesinski1 ; 11-05-2011 o 19:08 Powód: uzupełnienie

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Na start z takiego lądowiska nie trzeba składać planu lotu ?.
    Nikt nie pisał, że nie trzeba. Plan musi być.

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Z innej beczki - czy szybowce na EPLL składają plany lotu i mają trnaspondery I co z CVFR dla pilotów

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ESK1X Zobacz posta
    Z innej beczki - czy szybowce na EPLL składają plany lotu i mają trnaspondery
    Szybowce składają plany lotu. Zgodnie z AIP w CTR/TMA EPLL transponder nie jest wyposażeniem obowiązkowym.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jarod Zobacz posta
    Szybowce składają plany lotu. Zgodnie z AIP w CTR/TMA EPLL transponder nie jest wyposażeniem obowiązkowym.
    No to mają prze...gwizdane
    Z ciekawości - jak wygląd plan w przypadku lotów na termice, albo jak któremuś nie daj Bóg zechce się lecieć na przelocik - może wrócić za godzinę, ale może wrócić za pięć.... sklada zmiany przez radio?

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Plan pewnie wygląda : EPLL - EPLL Route: VFR

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Route: DCT

    No i czas lotu od wschodu do zachodu słońca...

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    I dodatkowo ALTN: ZZZZ i /RMK - miejsce bedzie wskazane po lądowaniu

  17. #17

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Witam,

    Ja też mam działkę w CTR EPKT. Rozmawiałem już z szefem EPKT Tower, w chwili obecnej polityka jest taka, ze nowych zgód na takie lądowiska nie będzie. Bez tego nie będzie wpisu do rejestru ULC. Proponuję dogadać się z właścicielem lądowiska w Porębie, które nota-bene kiedyś było poza CTR.

    Pozdr,

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •