Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Lekko zaskoczony, czlowiek sie uczy kazdego dnia


    Polecamy

    Nigdy nie myslalem ze sie natkne na przyklad lotniska z nie-utwardzanym pasem (trawa) ktory bedzie mial podejscie IFR ale ktos mi pokazal to i naprawde jestem zaskoczony. Lotnisko sie nazywa Starkville (M51) i jest w Mississippi, US. Lotnisko jest dodatkowo prywatne. Dziele sie ta ciekawostka.

    http://www.airnav.com/airport/M51

    http://www.airnav.com/depart?http://...6/05330VGB.PDF

    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 01-06-2011 o 23:18

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Ech, USA... U nas już dawno powinno być podobne podejście VOR/DME na EPBC od WAR, nie wspominając o innych lotniskach, dla których przynajmniej cloud-breaking powinien zostać zaprojektowany.

    Korzystając z okazji zapytam, co to jest "Columbus alitmeter setting"? Chodzi o ustawienie wysokościomierza takie, jak na lotnisku Columbus, KBUS?

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Chodzi o ustawienie wysokościomierza takie, jak na lotnisku Columbus, KBUS?
    Dokladnie, poniewaz na tym lotnisku nie ma praktycznie nic (jest trawa ) musisz od kogos innego pobrac alt.setting.

    Na prywatnym lotnisku gosc ma podejscie IFR. Albo ma znajomosci w FAA albo chyba musial zaplacic za cos takiego...

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Hehe, Columbus altimeter setting mogłoby mieć coś wspólnego z odkrywaniem nowego - może dedukowaniem ciśnienia po wysokości nad DME ];-] Don't try this in flight! Swoją drogą, w USA są chyba ze 4 lotniska, których nazwę można skrócić do "Columbus".

    Zaprojektowanie i utrzymanie procedury to ułamek kosztów związanych z posadowieniem i utrzymaniem radiopomocy na której jest oparta. A za radiopomoce płacą (z grubsza) wszyscy. Szczerze mówiąc dziwi mnie, że ANSP nie oferują podobnych usług - projektowania procedur instrumentalnych. Ciekawe jakie byłyby realne koszty...

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    to ułamek kosztów związanych z posadowieniem i utrzymaniem radiopomocy na której jest oparta. A za radiopomoce płacą (z grubsza) wszyscy.
    Zapewniam cie ze ta radiolatarnia IGB nie byla ustawiona dla tego podejscia i byla tam pewnie grubo wczesniej niz wlasciciel lotniska wystapil o opracowanie mu podejscia...
    Zreszta ta radiolatarnia wlasnie sluzy tez innym lotniskom w poblizu, miedzy innymi temu KUBS.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 02-06-2011 o 00:52

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Taki mniej więcej był zamysł mojej wypowiedzi.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Osobiscie gdybym jako wlasciciel prywatnego lotniska byl zmuszony do placenia za radiolatarnie - kazalbym ja postawic na swoim lotnisku a nie 10 mil w bok. To najlepsze polozenie z punktu widzenia podejsc na VOR.

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Nieźle! I do tego z całkiem przyzwoitymi minimami - 530 ft AGL.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    No tak ale aaben chciał chyba powiedzieć, że skoro za radiolatarnie (np. WAR) i tak płacą wszyscy i to nie mało to porównywalnie mały koszt jakim jest opracowanie procedury podejścia nie jest dużym problemem dla właściciela lotniska (i Babice spokojnie mogłyby mieć podejście z WAR)

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Dokładnie tak. Te radiopomoce i tak muszą tam stać, więc korzystajmy ile wlezie.

    Podobnym tematem jest GPS i podejścia GNSS...

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Podobno w Polsce można już sobie "kupić" podejście GNSS, ostatnio w Przegladzie pisali o tym jak testowali w Mielcu. Ciekawe ile kosztuje opracowanie i utrzymanie takiego podejścia

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wara Zobacz posta
    Podobno w Polsce można już sobie "kupić" podejście GNSS,
    Rozumiem za na prywatnym lotnisku trzeba za cos takiego zaplacic ale na publicznym to juz lekki skandal. Chyba ze nie rozumiem jak funkcjonuje ANSP.

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Pytanie które lotniska w Polsce są "publiczne"...

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Mylicie pojęcia. Instrumentalne procedury lotu są zaprojektowane w oparciu o radiopomoce posadowione tam, gdzie jest potrzeba obsłużenia portów lotniczych z handlowym ruchem IFR. Część kosztów obsługi tych radiopomocy oraz obsługi instrumentalnych procedur lotu jest przeniesiona na przewoźników w postaci opłaty terminalowej. Całością zajmuje się PAŻP, ale nie stoi na przeszkodzie, aby ruch niekontrolowany poruszał się w ramach AFISu posługując się procedurami opracowanymi w PAŻP, a opłaconymi przez zarządzającego lotniskiem. Zarządzający jest najczęściej zapewniającym też AFIS i ma fizyczną możliwość pobierania opłat zarówno za AFIS jak i za wykorzystanie procedur, infrastruktury, etc.

    Akurat PAŻP nie ma ustawowego obowiązku zapewniać takie usługi, ale może się to okazać opłacalne zarówno dla lotnisk, jak i dla tego ANSP. Bo jak pisałem - radiopomoce i tak stoją. Problem pojawia się, kiedy trzeba je pozmieniać i nagle okazuje się, że WAR znika a EPBC wykupiło zaprojektowanie i utrzymanie podejścia VOR/DME na ichni pas 10.

    Generalnie N077GL więcej wiary Ci życzę.

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •