Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
  1. #1
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Lightbulb Jak zrobić stall helikopterem ?


    Polecamy

    Teoretycznie jest to możliwe, ale zawsze mnie to zastanawiało jak to wygląda ale tak od strony praktycznej, tzn jak rozpoznać, doprowadzić i wyjść z przeciągnięcia. No i jak zachowuje się helicopter podczas tych manewrów i na co pilot musi zwracać uwagę

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Nie ma czegoś takiego, jak "stall" w smiglowcu. Można co najwyżej stracić obroty wirnika nośnego. W angielskiej literaturze zjawisko to nazywa się "overpitching", a w polskiej "przeciagnięcie wirnika nośnego". Nie jestem pewien, czy dochodzi tam do faktycznego zerwania strug, tak jak w samolocie, ale przy spadku obrotów poniżej pewnej wartości nie da sie odzyskać ich spowrotem.

  3. #3
    Awatar piotrekc64

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Już layoverlover kiedyś o tym pisał:
    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    No wiec - przeciagniecie wirnika nosnego nastepuje wtedy, gdy pilot za pomoca skoku ogolnego zbytnio zwiekszy kat natarcia lopat - w efekcie opor wirnika jest tak duzy, ze silnikowi zaczyna brakowac mocy i obroty WN (ktore powinny byc w przyblizeniu stale) zaczynaja SPADAC. W takiej sytuacji wirnik daje duze opory i mala sila nosna - tak jak przeciagniete skrzydlo samolotu. smiglowiec zaczyna opadac, co jeszcze zwiaksza kat natarcia lopat => przeciagniecie sie poglebia...

    Teraz o obrocie. Predkosc obrotowa smigla ogonowego jest "na sztywno" powiazana z predkoscia obrotowa WN - oba sa napedzane z przekladni glownej. Spadek obrotow WN powoduje proporcjonalny spadek obrotow smigla ogonowego. Poniewaz smiglo ogonowe kreci sie kilkukrotnie szybciej od WN, to przy spadku obrotow szybciej traci efektywnosc (a jednoczesnie duzy opor na WN wymaga duzo "nogi"). Stad pierwszym objawem przeciagniecia wirnika moze byc wlasnie obrot smiglowca...
    Wypadek śmigłowca k. Bielska-Białej

  4. #4
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    ok, dzięki, znalazłem taki film na youtube, wynika z tego że strugi jednak odrywają się od wirnika



    i teraz pytanie, jak już się do tego doprowadziło to jak wyjść ?

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie


    Polecamy

    Czym prędzej zrzucić skok główny i rozpędzić wirnik? Kontrując pedałem obrót kadłuba w drugą stronę do tego co było wcześniej.
    Eee tam, podpis ;)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •