Zamieszczone przez
layoverlover
No wiec - przeciagniecie wirnika nosnego nastepuje wtedy, gdy pilot za pomoca skoku ogolnego zbytnio zwiekszy kat natarcia lopat - w efekcie opor wirnika jest tak duzy, ze silnikowi zaczyna brakowac mocy i obroty WN (ktore powinny byc w przyblizeniu stale) zaczynaja SPADAC. W takiej sytuacji wirnik daje duze opory i mala sila nosna - tak jak przeciagniete skrzydlo samolotu. smiglowiec zaczyna opadac, co jeszcze zwiaksza kat natarcia lopat => przeciagniecie sie poglebia...
Teraz o obrocie. Predkosc obrotowa smigla ogonowego jest "na sztywno" powiazana z predkoscia obrotowa WN - oba sa napedzane z przekladni glownej. Spadek obrotow WN powoduje proporcjonalny spadek obrotow smigla ogonowego. Poniewaz smiglo ogonowe kreci sie kilkukrotnie szybciej od WN, to przy spadku obrotow szybciej traci efektywnosc (a jednoczesnie duzy opor na WN wymaga duzo "nogi"). Stad pierwszym objawem przeciagniecia wirnika moze byc wlasnie obrot smiglowca...
Zakładki