Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 92
Like Tree7Likes

Wątek: Minima pilota PPL

  1. #41
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie


    Polecamy

    Podstawą prawną na możliwość lotu nad chmurami są same minima VFR (Aneks 2). Co do separacji, to oczywiście podstawą prawną jest definicja klas przestrzeni i zakresu odpowiedzialności w nich. Co do sposobu nawigacji, to nie wiem czy istnieje podstawa prawda, która by to definiowała, w każdym razie w Aneksie drugim nie ma chyba nic na ten temat.

  2. #42
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    W VFR możesz lecieć nad chmurami. IMHO istotą VFR jest nie tyle nawigacja w oparciu o obserwację terenu (choć jest to jeden z elementów), ale przede wszystkim wzrokowa separacja względem przeszkód terenowych i innego ruchu.
    OK, lecąc nad chmurami przy zachmurzeniu 8/8 mogę bez problemu separować się wzrokowo od przeszkód terenowych i innego ruchu, ale jak przyjdzie do lądowania to bez umiejętności/uprawnień IR skończę pewnie w statystykach PKBWL chyba, że fuksem znajdę dziurę w chmurach zanim skończy mi się paliwo. Dziwi mnie trochę, że przepisy dopuszczają coś takiego.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  3. #43

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Przepisy nie dopuszczają kończenia w statystykach PKBWL, bo za bezpieczne wykonanie lotu odpowiedzialny jest dowódca statku powietrznego, a nie ten kto tworzy przepisy.
    konradeck likes this.

  4. #44
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Przepisy nie dopuszczają kończenia w statystykach PKBWL, bo za bezpieczne wykonanie lotu odpowiedzialny jest dowódca statku powietrznego, a nie ten kto tworzy przepisy.
    No to w takim razie po co jakiekolwiek minima. Skoro za bezpieczne wykonanie lotu odpowiedzialny jest dowódca statku, to powinno się znieść wszystkie minima, ograniczenia wysokości nad terenem itp. bo odpowiedzialny dowódca statku przecież nie powinien lecieć niżej lub w gorszych warunkach niż to bezpieczne.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  5. #45
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Buashy Zobacz posta
    Dziwi mnie trochę, że przepisy dopuszczają coś takiego.
    Przecież nikt nie zabrania ci lecieć VFR posiadając uprawnienia IR i odpowiedni samolot do tego. Po prostu pilot musi zadbać o bezpieczną możliwość czy to cięcia chmur czy ominięcia ich. Jest to jego odpowiedzialność.

  6. #46

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Buashy Zobacz posta
    No to w takim razie po co jakiekolwiek minima. Skoro za bezpieczne wykonanie lotu odpowiedzialny jest dowódca statku, to powinno się znieść wszystkie minima, ograniczenia wysokości nad terenem itp. bo odpowiedzialny dowódca statku przecież nie powinien lecieć niżej lub w gorszych warunkach niż to bezpieczne.
    Mylisz się, ale ja nie mam zamiaru Ci tłumaczyć po kolei który przepis w jakim celu i z jakiego powodu został wprowadzony, bo to zajęłoby wieki. Możesz wykonać lot VFR nad chmurami bez żadnych problemów? Z Twoich postów wnoszę, że nie. No więc dla Ciebie będzie to niebezpieczne, więc sobie to daruj. Ktoś inny może? Może. No to niech wykonuje. Gdzie tu miejsce na filozofię albo dodatkowe ograniczenia? Przez takie rzeczy ludzie się rozbijają, bo zamiast przelecieć z obszaru dobrej pogody na obszar dobrej pogody nad chmurami gapiąc się w GPS, to lecą na szczura, a podstawa się nieubłaganie zbliża. Może być tak, że dziura się nie znajdzie, ale przecież jest napisane, że wg. VFR ma być z dala od chmur, więc nie leć jeżeli dziury nie będzie.

  7. #47
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    Przecież nikt nie zabrania ci lecieć VFR posiadając uprawnienia IR i odpowiedni samolot do tego. Po prostu pilot musi zadbać o bezpieczną możliwość czy to cięcia chmur czy ominięcia ich. Jest to jego odpowiedzialność.
    Chwila, uprawnienia IR nie mają tu nic do rzeczy. Mówimy cały czas o przepisach wykonywania lotów wg VFR, a nie IFR. Jakbym miał uprawnienia IR to cała ta dyskusja obchodziłaby mnie tyle co zeszłoroczny śnieg. Chodzi o to, że wg AIP można lecieć nad chmurami przy zachmurzeniu 8/8 bez uprawnień IR (przepisy VFR). A skoro wszytko jest odpowiedzialnością pilota to pytam jeszcze raz: po co jakiekolwiek minima skoro pilot sam musi o wszystko zadbać ?
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  8. #48
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Mylisz się, ale ja nie mam zamiaru Ci tłumaczyć po kolei który przepis w jakim celu i z jakiego powodu został wprowadzony, bo to zajęłoby wieki.
    Nie chodzi o wszystkie przepisy. Próbuję jedynie uchwycić jakąś logikę w tym, że:
    - nie wolno mi latać bez IR w warunkach poniżej np. 500/5 (przykładowo, możecie sobie tu wstawić inne liczby, chodzi o fakt ograniczenia), czyli ktoś stwierdził, że poniżej tych minimów sobie pilot bez IR nie poradzi i zrobił takie ograniczenie
    - wylecieć ponad chmury przez niewielką dziurę w zachmurzeniu 8/8 i ryzykować prawie pewną kraksę przy próbie podejścia do lądowania mi wolno, tu ograniczeń poza moim zdrowym rozsądkiem nie ma, stąd moje zdziwienie.

    Z drugiej strony zgadzam się całkowicie, że jak na lotnisku startu i lądowania jest piękna pogoda a pomiędzy nimi chmury to zdecydowanie lepiej polecieć na VOR/GPS nad chmurami, niż kosić czubki drzew podwoziem. Tylko czy jakakolwiek prognoza jest w stanie dać wystarczającą pewność, że ładna pogoda na lotnisku docelowym się utrzyma, skoro wiadomo, że na trasie są chmury, które prawie na pewno gdzieś się przesuną ?

    Wybaczcie, że się czepiam, ale to dlatego, że doznałem dzisiaj olśnienia z tą możliwością lotu VFR bez widoczności ziemi
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  9. #49

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Ja zakładam, że te przepisy nie są po to żeby ktoś mógł latać od dziury do dziury na zasadzie, że a nóż się uda, tylko po to, żeby np. pilot mając IR mógł polecieć VFR nad chmurami, a następnie zakończyć lot w lądując wg IFR na lotnisku kontrolowanym.

  10. #50
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez homer30009 Zobacz posta
    Ja zakładam, że te przepisy nie są po to żeby ktoś mógł latać od dziury do dziury na zasadzie, że a nóż się uda, tylko po to, żeby np. pilot mając IR mógł polecieć VFR nad chmurami, a następnie zakończyć lot w lądując wg IFR na lotnisku kontrolowanym.
    To są przepisy lotów wg VFR, czyli dla wszystkich co latają w warunkach VFR tych co mają IR i tych co nie mają IR. Gdyby było inaczej to nazywałoby się to "przepisy wykonywania lotów VFR dla posiadających uprawnienia IR". Myślę, że pilota z uprawnieniami IR te minima i separacje od chmur w ogóle nie będą obchodzić, bo przy zachmurzeniu 8/8 zgłosi cały lot jako IFR i będzie miał w głębokim poważaniu, czy leci w chmurach czy nad nimi.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  11. #51
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Nie zrozumiales chyba zbytnio tego co pisze aaben. Po to jestes dowodca samolotu, zeby zadecydowac, czy to bezpieczne. Jak masz 8/8 z niewielka szczelina, to sie nie bedziesz pchal nad chmury, zdajac sobie sprawe z tego, ze masz niewielkie szanse na powrot. Ale jak masz np 5/8 i oceniasz, ze bedzie mozliwosc przebicia chmur w dol, to przepisy daja taka mozliwosc. W czasie "kryzysu wulkanicznego" niektore rejsowe samoloty lecialy VFR, i dokladnie tak robily
    Buashy likes this.

  12. #52
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Buashy Zobacz posta
    Tylko czy jakakolwiek prognoza jest w stanie dać wystarczającą pewność, że ładna pogoda na lotnisku docelowym się utrzyma,
    Masz do dyspozycji prognozy, rozne TAFy, itp. i albo w nie wierzysz albo nie, oceniasz bardzo wiele czynnikow, bierzesz poprawki, itp. Pilot moze monitorowac zmieniajaca sie pogode z kokpitu, prosic o updates, itp. Doprawdy nie znam wypadkow w ktorych szybko zmienna pogoda zamknela pilotowi wszystkie drogi ucieczki chyba ze pilot od samego poczatku olal pogode. Ja wiele razy latalem miedzy jednym obszarem ktory byl VFR i punktem docelowym ktory byl VFR a pomiedzy bylo IFR (bylem VFR on top), wyobraz sobie ze nawet w nocy i nad gorami. Duzo bardziej niebezpieczny niz wszystkie aspekty pogodowe byla decyzja lotu nad gorami w nocy w samolocie 1-silnikowym, niektorzy czegos takiego by nigdy nie zrobili. Mozesz sobie tylko wyobrazic jak bylem calkowicie pochloniety praca silnika aby mi sie nie zajaknal w tym odcinku nad gorami. Podejmujesz sam decyzje czy czujesz sie z czyms komfortowo mimo ze cos jest absolutnie legalne.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 05-03-2012 o 20:26

  13. #53

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Jakie są minima dla VFR pod nadzorem FAA? Chodzi mi zwłaszcza o te przepisy, które pozwalają na zejście poniżej 500m/5km.

  14. #54
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    te przepisy, które pozwalają na zejście poniżej 500m/5km.
    Tak w skrocie, znane mi sa 2 wyjatki - albo SVFR (special VFR) albo lotnisko jest w strefie niekontrolowanej (G ale ponizej 1200 ft. AGL)) i wtedy mozesz latac (w dzien) z 1 mila widocznosci i nie wlatywac w chmury (minimalne dystanse od chmur nie obowiazuja).

  15. #55

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Jasne. A ile lotnisk (czyli powiedzmy miejsc, gdzie regularnie można operować C172) leży w klasie G? W Polsce to jest jakieś 90%...

  16. #56

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Jakie są minima dla VFR pod nadzorem FAA? Chodzi mi zwłaszcza o te przepisy, które pozwalają na zejście poniżej 500m/5km.
    Generalnie w przestrzeni kontrolowanej obowiązuje 3 SM widzialności i 500/1000/2000 ft separacji od chmur (pod, nad i poziomo). Powyżej 10.000 ft MSL minima są podniesione do odpowiednio 5 SM i 1000/1000/1 SM. Jedyny wyjątek to klasa A (tylko loty IFR) i klasa B (3 SM i clear of clouds, bo ATC i tak każdego separuje).

    W przestrzeni niekontrolowanej poniżej 1200 ft AGL (czyli na większości terytorium USA) można zasuwać przy 1 SM widzialności i clear of clouds. W nocy 3 SM i clear of clouds (chyba że zostajesz 1/2 mili od lotniska, wtedy potrzeba tylko 1 SM).

    Special VFR potrzebny zawsze gdy widzialność spada poniżej 3 SM albo ceiling poniżej 1000 ft. Do SVFR potrzeba 1 SM i clear of clouds, a w nocy dodatkowo załoga i samolot muszą być zdolne do IFR. Oczywiście SVFR to tylko przestrzeń kontrolowana wokół lotnisk i nie na każdym lotnisku - jeśli ATC wpuści SVFR-a to nikt inny nie może znajdować się w tej przestrzeni, więc na dużych lotniskach SVFR nie dostaniesz (wyjątek: śmigłowce).

    Trzeba jednak pamiętać, że w USA przestrzeń jest trochę inaczej podzielona (powyżej 700/1200 ft AGL prawie wszędzie jest przestrzeń kontrolowana, ale bez wymaganego kontaktu radiowego dla VFR) i nie ma aż takiego rozbudowanego systemu zwanego u nas TMA. To też możesz sobie lecieć VFRem z nikim nie gadając, bez transpondera, i teoretycznie spotkać się z 737 (jeśli kontroler nie widział Cię na radarze).

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Jasne. A ile lotnisk (czyli powiedzmy miejsc, gdzie regularnie można operować C172) leży w klasie G? W Polsce to jest jakieś 90%...
    Większość lotnisk ma nad sobą klasę G, z tym że tuż nad nią (1200 ft lub 700 ft jeśli lotnisko ma procedury IFR) zaczyna się już kontrolowana (E). Niektóre lotniska niekontrolowane (non-towered) mają klasę E od powierzchni ziemi, ale są to raczej te z większym ruchem IFR (jakieś regularne połączenia, FedEx-y, itp.)
    Ostatnio edytowane przez Krasnall ; 05-03-2012 o 21:27

  17. #57
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Tak jak pisal Krasnall. Ogolnie to najprostszy sposob na uzywanie zasady (FAA) 1-mila i nie wlatywac w chmure ma zastosowanie w sytuacji kiedy masz samolot na lotnisku ktore jest w strefie G a takich lotnisk chyba liczbowo jest wiekszosc (tysiace?) i idziesz na lotnisko w kiepskawej pogodzie aby sobie pocwiczyc touch-and-go. Do wysokosci 700 albo 1200 AGL (zalezy) bedzi ci wolno latac wokolo lotniska omijajac chmury przy widocznosci 1 mila. Tak naprawde nie mozesz w takich warunkach legalnie nigdzie dalej leciec, jestes skazany jako pilot VFR na latanie w kregu lotniska. Zupelnie teoretycznie moglby kontynuowac lot dalej w strefie G do nastepnego lotniska ale z uwagi na ograniczenie wysokosci na ktorej mozesz leciec pewnie gdzies w koncu bys sie znalazl w nieprzepisowej odleglosci od "zabudowan", no a jakbys sie rozwalil bo pogoda gorsza niz sie spodziewales to by sie toba NTSB/FAA zainteresowalo ...
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 05-03-2012 o 21:39

  18. #58

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    1200ft daje 350 metrów nad terenem, więc nie jest to jakoś bardzo mało.

    Czy SVFR można wykonywać w klasie E? Co jest potrzebne - FPL? Mod C? Radio? Czy w praktyce piloci utrzymują kontakt z ATS w przestrzeniach E, G?

    I jeszcze pytanie dot. lotnisk kontrolowanych, bez wieży - kto pełni na nich ATC?

  19. #59
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Czy SVFR można wykonywać w klasie E?
    E,C,D, jak Krasnall pisal wyzej, przestrzen kontrolowana wokol lotnisk, na niektorych lotniskach nie mozesz SVFR dostac. Moj klub tez naprzyklad zabranial czlonkom uzywania SVFR. FPL do SVFR niepotrzebny, radio by sie przydalo.
    Czy w praktyce piloci utrzymują kontakt z ATS w przestrzeniach E, G?
    W G nie ma raczej z kim rozmawiac chyba ze z innym pilotem. W E tez mozesz leciec z nikim nie rozmawiajac, wiele osob korzysta natomiast z "flight following" zwlaszcza w poblizu ruchliwych metropolii. Jak Kennedy junior lecial w nocy na Martha Vinyard, praktycznie caly czas byl w E i z nikim nie rozmawial i nie mial FPL.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 05-03-2012 o 22:05

  20. #60

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    edit: saturn był szybszy, ale skoro już napisałem to nie będę kasował...

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    1200ft daje 350 metrów nad terenem, więc nie jest to jakoś bardzo mało.
    Zależy czy szkoliłeś się w Polsce ("eee, i po co latać wyżej?") czy w USA ("jak mi padnie silnik, to wolę być wyżej")

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Czy SVFR można wykonywać w klasie E? Co jest potrzebne - FPL? Mod C? Radio? Czy w praktyce piloci utrzymują kontakt z ATS w przestrzeniach E, G?
    Do Special VFR potrzebna jest zgoda ATC, więc radio by się przydało (choć pewnie niekoniecznie jeśli np. zgodę na wylot załatwi się telefonicznie).

    Kontakt radiowy (normalnie, nie w special VFR) na lotniskach niekontrolowanych (non-towered) utrzymuje się nieobowiązkowo z innymi samolotami. Poza lotniskami generalnie z nikim nie trzeba gadać (klasy E i G), choć jak bardzo chcesz to możesz zgłosić się do Approach/Center (Center to taki polski Radar) po Traffic Advisories.

    Jeszcze taka ciekawostka, minima SVFR dla śmigłowców to clear of clouds i... zero widzialności.

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    I jeszcze pytanie dot. lotnisk kontrolowanych, bez wieży - kto pełni na nich ATC?
    To są lotniska niekontrolowane, leżące w przestrzeni kontrolowanej (E) która, z punktu widzenia lotów VFR, od klasy G rożni się wyłącznie minimami pogodowymi. Rolę ATC pełni Center albo Approach (jeśli w pobliżu jest lotnisko z Approach).
    Ostatnio edytowane przez Krasnall ; 05-03-2012 o 21:58

Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •