Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 90
Like Tree5Likes

Wątek: Minima pilota PPL

  1. #1

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie Minima pilota PPL


    Polecamy

    Witam, na kursie PPL słyszałem informację, że podstawowe minima po kursie to 5000/500 metrów, a dla zmniejszenia minimów trzeba zrobić jakieś dodatkowe uprawnienia.
    Niestety nie jestem w stanie zweryfikować tych informacji - szukałem na forum, w AIP, w JAR-ach. Doszukałem się niestety tylko informacji na temat minimów dla poszczególnych przestrzeni powietrznych.

    Macie może jakieś źródła na ten temat - jak wyglądają minima dla pilota oraz wymogi do ich zmniejszenia i jaka jest podstawa w przepisach dla tego?

  2. #2
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Jest w AIP.
    Generalnie minimalna wysokość lotu to 150 metrów AGL. Poniżej 300 m AGL lub 900 m AMSL w zależności co wyżej wymagana separacja z chmurami - "z dala", 5 km widzialności i widoczność ziemi. Na tej wysokości zatem musimy mieć 5 km na 150 metrów. Dodatkowo Polskie przepisy dopuszczają zmniejszenie widzialności w locie do bodaj 1500 m pod pewnymi warunkami (odsyłam do AIP VFR) - generalnie rzecz ujmując mod samobójca chyba, że mamy jakieś myki . Czyli teoretycznie możliwy jest lot 1,5/150.

    Powyżej 300m AGL lub 900m AMSL w zależności co wyżej separacja z chmurami - 300m pionowo 1000m w płaszczyźnie, 5 km widzialności do FL100 (8km powyżej) + brak konieczności widoczności ziemi. Tutaj wysokość chmur nas właściwie nie limituje w kwestii samego wykonania lotu - musimy być 300m poniżej pułapu chmur. Na takich wysokościach możemy sobie lecieć z widzialnością 5 bądź 8 km i o ile zachowamy wymagalną separacje z chmurami podczas przechodzenia przez nie i wracania to możemy lecieć nad chmurami 8/8. No ale kto jest w stanie przewidzieć czy da radę "wrócić". Ja raz tak wyleciałem na 10 minut i wróciłem tą samą dziurą.

    W strefach kontrolowanych minimalny pułap chmur 450 m, widzialność 5 km. W nocy bezwzględnie 500/5.

    Jest jeszcze coś takiego jak instrukcja operacyjna lub instrukcja szkolenia etc etc... to też obowiązuje. Dlatego jeżeli aeroklub ma w papierach, że bez dodatkowego szkolenia mamy 500/5 to właśnie tego musimy się trzymać.

    Jeżeli gdzieś napisałem podstawa chmur to przepraszam - chodziło mi o pułap chmur - tj. podstawa chmur od 4/8 do 8/8. Wszystkie wysokości chmur o których tu pisałem odnoszą się do pułapu chmur.

    W poście pisałeś o minimach pilota PPL. Pilot PPL jak pokazuje doświadczenie może mieć IR(A) więc napisze:
    Widzialność 400m do startu i 550m RVR dla ILSa CAT I + widoczność pasa z DA do lądowania. Do każdego innego podejścia zgodnie z kartą podejścia.
    homer30009 likes this.

  3. #3

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Dzięki - to są informacje, które znam - właśnie minima dla różnych klas przestrzeni powietrznych. Natomiast wydawało mi się, że niezależnie od tego są minima "osobiste" pilota. Ale faktycznie być może coś mi się uroiło, bo nigdzie nie mogę znaleźć potwierdzenia tego

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Nie ma żadnych limitów dla samej licencji (PPL, CPL, ATPL). Są za to limity do latania VFR, tak jak opisał Piotrek.

    O dodatkowych uprawnieniach na zmiejszenie limitów mówił Ci na kursie ktoś, którego znajomość przepisów zatrzymała się 10 lat temu. Mogą być za to osobne limity i wymagania danej organizacji/firmy/osoby od której bierzesz samolot.

    Minima osobite pilota to jeszcze inny koncept. Zaraz po zrobieniu licencji możesz czuć się w miarę komfortowo z (przykładowo) widzialnością 8 km i chmurami na 3000 ft. Jeśli pogoda jest gorsza, powinieneś sam sobie powiedzieć "nie lecę". Wraz ze wzrostem doświadczenia możesz sobie tę poprzeczkę obniżać.
    Ostatnio edytowane przez Krasnall ; 01-03-2012 o 20:39
    homer30009 likes this.

  5. #5

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Dzięki Panowie, w takim razie temat wyczerpany

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez homer30009 Zobacz posta
    że niezależnie od tego są minima "osobiste" pilota.
    Pilot moze nie miec uprawnien (w lataniu IFR) na niektore specjalne podejscia, naprzyklad ILS CAT II/III lub RNP i tutaj wtedy pojawia sie ten czynnik "osobisty" i rzeczywiscie taki brak uprawnien moze go ograniczac w sensie warunkow atmosferycznych i czy bedzie mogl wyladowac czy nie na danym lotnisku w danej pogodzie. Ale zadne z tych specjalistycznych podejsc nie jest osiagalne dla kogos ze zwyklym PPL.

  7. #7
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    O dodatkowych uprawnieniach na zmiejszenie limitów mówił Ci na kursie ktoś, którego znajomość przepisów zatrzymała się 10 lat temu. Mogą być za to osobne limity i wymagania danej organizacji/firmy/osoby od której bierzesz samolot.
    Zatrzymał nie zatrzymał. To że danego uprawnienia nie ma nie znaczy że zaraz po PPL-ce można latać w 1,5/150.
    Niech taki pilot zaraz po PPL-ce poleci z instruktorem w warunkach uznawanych kiedyś za średnie (300/3km), to na pewno zobaczy różnicę.
    Co by nie mówić o starych programach, Śwa były dobrym logicznym krokiem rozwoju. Niskie kręgi, nawigacja w warunkach dalekich od idealnych, kolejne godziny przyrządów, to coś co zapewne nie jednemu uratowało dupę.
    PKBWL nadal określenia średnie/trudne używa...
    http://www.transport.gov.pl/files/0/...nikat95108.pdf

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alfsky Zobacz posta
    To że danego uprawnienia nie ma nie znaczy że zaraz po PPL-ce można latać w 1,5/150.
    Powtarzasz sie . Krasnall dokladnie o tym pisal, jest roznica miedzy legalnoscia i uprawnieniami a tym co jest komfortowe/madre dla danego pilota z danym doswiadczeniem. Ustosunkowywal sie do konkretnego pytania zadanego na samym poczatku.

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alfsky Zobacz posta
    Zatrzymał nie zatrzymał. To że danego uprawnienia nie ma nie znaczy że zaraz po PPL-ce można latać w 1,5/150.
    Niech taki pilot zaraz po PPL-ce poleci z instruktorem w warunkach uznawanych kiedyś za średnie (300/3km), to na pewno zobaczy różnicę.
    Dokładnie to miałem na myśli pisząc o minimach osobistych.

    Cytat Zamieszczone przez alfsky Zobacz posta
    Co by nie mówić o starych programach, Śwa były dobrym logicznym krokiem rozwoju. Niskie kręgi, nawigacja w warunkach dalekich od idealnych, kolejne godziny przyrządów, to coś co zapewne nie jednemu uratowało dupę.
    Oczywiście, każde doświadczenie w gorszych warunkach zdobyte pod okiem instruktora jest na wagę złota, ale moim zdaniem poniżej 1000 ft chmur czy tym bardziej 1,5-2 km widzialności próba odbycia lotu VFR samolotem to szybka droga do nagrobka z napisem "zginął śmiercią lotnika" (z wyjątkami: loty nad lotniskiem, agro w płaskim terenie, Piper Cuby czy inne powolne latadła...). Zamiast szkolenia w "średnich" czy "trudnych" warunkach lepiej po prostu zrobić IR, bo to daje realną drogę wyjścia z trudnej sytuacji, a nie pchanie się VFR w IMC.

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Gdzie się PKBWL odnosi, bo w linku nie?

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPWA CTR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alfsky Zobacz posta
    Niech taki pilot zaraz po PPL-ce poleci z instruktorem w warunkach uznawanych kiedyś za średnie (300/3km), to na pewno zobaczy różnicę.
    W czasie szkolenia poleciałem kiedyś z instruktorem z Babic do Modlina przy mocnym zamgleniu, 2km widzialności chyba nie było ("choć, zobaczysz jak to jest"). Leciałem jak ślepy kret, pilnując ściśle kursu i wypatrując drogi na Gdańsk, którą było widać tylko tuż pod samolotem, bo dalej w bok już nie. W EPMO jeden krąg, z pozycji z wiatrem pas ledwo widać. Po drodze FIS ostrzegł nas o samolocie z naprzeciwka dokładnie na naszym kursie, z którym minęliśmy się mając on 1300ft, my 1600 ft, dwa razy weryfikując we trójkę (my, oni i FIS z modu C) wysokość. W pewnym momencie mignęła mi ciemniejsza plama pod nami, a za chwilę "po minięciu" od FISu..

    Ten lot raz na zawsze ustalił moje osobiste minima na 5km.

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    "Chodz, zobaczysz jak to jest lamac przepisy".
    Krasnall likes this.

  13. #13
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Strona druga akapit o kwalifikacjach pilota.

  14. #14

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Co nie zmienia faktu ze to idiotyzm.

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Ostatniego lotnika szkoliliśmy do TWA 4 lub 5 lat temu. Większość raczej sobie odpuszcza bo woli kasę z tych 40h (łącznie ze SWA) przeznaczyć na IR. I chyba dobrze. Od czasu do czasu polatujemy treningowo w TWA ale to raczej po to by nie wyjść z wprawy niż dla funu.
    Choć trzeba przyznać fun czasami też jest - minionego lata poleciałem po jakąś część do samolotu na jedno z lotnisk aeroklubowych (w słoneczny dzień, ale przy zmętnieniu takim że ze 150 m ledwo było widać 3 km), jakże miło połechtała moje ego opowieść rozemocjonowanego młodego instruktora, który głośno i z właściwą dramaturgią opowiadał o szczęściu że miał w sokacie działający vor i mógł po radialu trafić na lotnisko bo inaczej musiałby szukać pomocy na kontrolowanym.... Szczerze mu wspolczolem patrzac z politowaniem na biednego pzl'a wyposazonego w KI-13

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Ah, czyżby to była jeszcze stara, licencja ICAO? Teraz takich rzeczy już nie wpisują.

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Ale ktos tu wyjasni jak sie mozna szkolic do latania niezgodnego z przepisami?

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    To trochę nie to... Myślę że ESK1X będzie o tym wiedział więcej. Wg. mnie to było tak, że szkolenia w słabych warunkach zawsze były wykonywane przez aerokluby, może na wzór szkoleń wojskowych, może z jakąś polityką władzy lotniczej. No i prowadzono szkolenia z latania poniżej 500/5, nazywając to odpowiednio i wpisując do licencji, bo taka była metodyka szkolenia i wykładnia władzy lotniczej.

    Latanie poniżej 500/5 nie musi być niezgodne z przepisami i być może można tego nauczyć.

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Obecnie, poza pewnymi wyjatkami, jest to niezgodne z przepisami. I raczej ciezko ktorys z wyjatkow dopuszczonych przepisami podciagnac pod latanie na EPBC czy innym podobnym lotnisku.

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Oficjalne opublikowane przez właściwą władzę ATS minima dla EPBC wynoszą 200m/2km.

Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •