Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree1Likes
  • 1 Post By przemo1000

Wątek: Amatorska budowa samolotu z planów

  1. #1

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie Amatorska budowa samolotu z planów


    Polecamy

    Witam. Zakupiłem plany budowy ultralekkiego, drewnianego szybowca produkcji niemieckiej - ULF-1. Posiadam niezbędną wiedzę w zakresie konstrukcji lotniczych, a także dobre zaplecze stolarskie. Poważnie rozważam budowę tej konstrukcji ale jak zwykle pojawia się wiele niepewności pod postacią pieniędzy i biurokracji. Czy ktoś z forumowiczów buduje bądź ukończył budowę samolotu i mogłby przybliżyć jak to wygląda od strony formalnej? Wiem, że budowę należy zgłosić do ULC by ten objął nas nadzorem IKCSP. Każda wizyta inspektora to koszta kilkuset zł.
    1. Ile średnio jest takich kontroli?
    2. Czy drewno do budowy musi być certyfikowane (lotnicze) czy może być takie samo tylko bez certyfikatu, skoro konstruktor w planach opisał zalecane oraz minimalne wartości wytrzymałości na ściskanie, rozciąganie, zginanie i skręcanie. Drewno spełniające owe minima można nabyć np w DHL DLH _Poland_-_właściwości oczywiście wybierając odpowiednio gęsto usłojone listwy. Pytanie dotyczy również sklejki oraz płótna.
    Pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cześć,
    Odświeżam temat. Od razu zaznaczam, że bardziej z ciekawości niż realnej potrzeby zdobycia tej wiedzy. Czy ktoś z forum w ogóle podejmował się takiego wyzwania? Ostatnio natknąłem się na amatorów-zapaleńców ze Stanów, Kanady i Australii, którzy wymieniają się wiedzą na poniższym forum:
    https://www.homebuiltairplanes.com/forums/

  3. #3
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Po ostatnich zmianach budowa konstrukcji amatorskich jest dużo prostsza od strony formalnej, więc kilka projektów koledzy ukończyli. Nie ma co się jednak oszukiwać że te zmiany spowodują jakiś lawinowy wzrost popularności "zrób to sam" bo dwuosobowy kit z silnikiem i przyrządami to wydatek min. 150k, więc dla większości społeczeństwa znaczny, a budowa tylko z planów wymaga znajomości rzemiosła i czasu do kwadratu. Szczególnie ten ostatni czynnik jest istotny, i w tej chwili powstrzymuje mnie przed zakupem jednego z bardziej popularnych kitów ale w perspektywie kilku lat planuję to zrobić. Nie dla tego że specjalnie lubię "dłubać", ale że taki sprzęt można dostosować do indywidualnych potrzeb, co ma zasadnicze znaczenie.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez przemo1000 Zobacz posta
    [...]Szczególnie ten ostatni czynnik jest istotny, i w tej chwili powstrzymuje mnie przed zakupem jednego z bardziej popularnych kitów ale w perspektywie kilku lat planuję to zrobić.[...].
    Możesz pochwalić się jaki konkretnie model masz na myśli?

    Może zbierzemy na forum paru entuzjastów i zrobimy amotorsko-forumową konstrukcję. NA co dzień zawodowo pracuję w Catii V5, więc może się przydać.

  5. #5
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Adam-> Zobacz posta
    NA co dzień zawodowo pracuję w Catii V5, więc może się przydać
    Wysoko podnosisz poprzeczkę, moja ambicja zadowoli się poskładaniem sprawdzonego, gotowego zestawu z instrukcją w ręku, jak kiedyś naprawy samochodów z książką WKiŁ A że lubię proste przyjemności to kit planuję z rurek i szmat tylko w nowoczesnym wydaniu tj. Skyranger Nynja z pokryciem xlam i równie nieskomplikowanym 912 UL + minimum przyrządów.

    Cytat Zamieszczone przez Adam-> Zobacz posta
    Może zbierzemy na forum paru entuzjastów i zrobimy amotorsko-forumową konstrukcję
    Pewnie, tylko na razie mogę dołączyć duchem, bo ciało miewa problem z wygospodarowaniem tych kilku h miesięcznie na polatanie Budowa to na razie pieśń przyszłości, circa do czasu aż wingman podrośnie.
    supermajku likes this.

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie


    Polecamy

    Zabierzesz Wingmana i wychowa się przy "robocie" - wówczas na pewno będą z niego ludzie. Dobra, w takim razie ruszamy niebawem, trzeba tylko zwerbować emerytowanego konstruktora lotniczego (który jeszcze miałby ochotę podzielić się wiedzą i doświadczeniem), bo zaprojektować można wszystko (papier/komputer wszystko zniesie), byle to miało sens.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •