Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree1Likes
  • 1 Post By Buashy

Wątek: Stroboskopy

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie Stroboskopy


    Polecamy

    Witam
    Zastanawiam się, jak to jest z używaniem stroboskopów. Zauważyłem, że piloci samolotów komunikacyjnych włączają je przed zajęciem pasa i wyłączają zaraz po jego zwolnieniu. Mi dziś instruktor kazał je włączyć na płycie postojowej, a po lądowaniu pozostały włączone aż do wjazdu do hangaru.
    Czy tu panuje jakaś dowolność czy określa to jakiś przepis?

  2. #2

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Dowolność*, ja osobiście włączam na pasie. W dzień można kołować ze strobami, ale w nocy to nie kiepski pomysł, bo oślepia się innych pilotów w pobliżu.

    * - chyba, że samolot nie ma beacona, wtedy stroby od uruchomienia silnika (przynajmniej wg FAA)

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    dodatkowo w malych samolotach latanie naprzyklad ze strobami w chmurze, mgle, zwlaszcza w nocy moze nie byc najlepszym pomyslem - blyski moga oslepiac samego pilota.

  4. #4
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A jak to wygląda na wysokościach przelotowych ?.Często w nocy widać lecący samolot mrugający stroboskopami na krawedziach skrzydeł.Zawsze mnie to nurtowało,a nie chciałem sam zakładac tematu.Czy tu też jest dowolność?.

  5. #5
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez urban787 Zobacz posta
    A jak to wygląda na wysokościach przelotowych ?.Często w nocy widać lecący samolot mrugający stroboskopami na krawedziach skrzydeł.Zawsze mnie to nurtowało,a nie chciałem sam zakładac tematu.Czy tu też jest dowolność?.
    Odpowiedź na to pytanie zawiera pierwszy post. Skoro piloci włączają stroboskopy zajmując pas i wyłączają zwalniając go to znaczy, że przez cały czas pomiędzy włączając lot na wysokości przelotowej jest również włączony. To jest światło antykolizyjne, więc taka jego rola. W trakcie kołowania wyłącza się stroboskop, żeby nie oślepiać innych na płycie lotniska.

    Pogrzebałem trochę w Załącznikach do Konwencji Chicagowskiej i w Załączniku 2 znalazłem, że:

    W locie mają być zapalone światła:
    - antykolizyjne (stroboskop), jeśli samolot je posiada, bo np. nie wszystkie Cześki mają
    - nawigacyjne

    W ruchu na płycie mają być zapalone światła:
    - nawigacyjne
    - światła sygnalizujące pracę silnika (czerwony beacon)
    - światła mające na celu zwrócić uwagę na statek powietrzny (prawdopodobnie chodzi o światła kołowania)

    Dodatkowo, jeśli tak jak sugerował Saturn5 błyski stroboskopu lub inne światła mogłyby oślepiać pilota lub innych na zewnątrz samolotu, pilot ma prawo zmniejszyć ich intensywność lub je wyłączyć.

    W praktyce piloci włączają również stroboskopy podczas przecinania pasa w użyciu, żeby dodatkowo zwiększyć swoją widoczność.

    Natomiast kołowanie ze stroboskopami instruktor na kursie teoretycznym porównał z wybraniem się w dresie na dyskotekę
    homer30009 likes this.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  6. #6
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Buasty-mylnie zrozumiałem pierwszy post.Myslałem że po starcie stroboskopy są wyłączane.Dzięki za wyjaśnienia.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •