Mozna. Tysiace pilotow robi to w kazdej chwili.Zamieszczone przez El Wieczor
Tak sobie pomyślałem, że zamiast liczyć wszystko na kartce albo w pamięci pilot mógłby skorzystać z oprogramowania na PDA. Z chęcią bym takie coś napisał, tylko mam dwa pytania:
1. Czy to naprawdę by się przydało komuś, czy może wszyscy są już przyzwyczajeni do kalkulatorów przesuwnych, tabelek, czytania z wykresów?
2. Czy urządzenie PDA nie można używać podczas lotu? Nie zakłóci to działania przyrządów, albo coś?
Mozna. Tysiace pilotow robi to w kazdej chwili.Zamieszczone przez El Wieczor
Tzn, do czego używają PDA? Do nawigacji GPS? Jakieś specjalne mapy lotnicze wgrywają?
Czy może jednak są jakieś programy z różnymi aplikacjami do obliczeń itp.?
Do wszystkiego mozliwego - otrzymywania pogody na zywo, nawigacji GPS, ogladania map Jeppesena, itp.Zamieszczone przez El Wieczor
A jeśli chodzi o oprogramowanie kombajn do wykonywania różnych obliczeń typu witr, odchylenia kursu, dł. pasa, przeliczniki jednostek itp.? Czy jest już coś takiego na rynku?
Tak naprawde to pilotowi podczas lotu potrzebna jest informacja o wiatrach i poprawkach na kurs - sa to jedyne trudne obliczenia. Ale to wszystko juz jest w dzisiejszych odbiornikach GPS przystosowanych do nawigacji lotniczej. Nawet taki bardzo tani, podstawowy Garmin GPSMAP-96 ma wbudowany w softwarze HSI - jak masz HSI to pilot automatycznie dostaje informacje o potrzebnych poprawkach na wiatr, zadne dodatkowe obliczenia nie sa potrzebne.Zamieszczone przez El Wieczor
A co do przeliczanie jednostek - jest bardzo malo powodow aby czyms takim sie zajmowac podczas lotu. Chyba ze chce ci sie latac do Rosji czy Chin .... a jak co to zwykly kalkulator z mnozeniem do tego wystarczy.
Czyli nic więcej pilotom nie trzeba? Nie lepiej/szybciej niektórych obliczeń dokonać na PDA niż odczytać z wykresu? Np. coś w stylu obliczania min. dł. pasa w przypadku RTO? To chyba jest kilka danych potrzebych, typu QFE, temp., waga potem do tego liczyć składową czołową, na końcu jakieś -7% ze względu na heavy duty brakes? Chyba jest coś takiego lub podobnego do liczenia? (może nie w GA, nie wiem)
Ale takie obliczenia chyba by szybciej się zrobiło, wprowadzając te kilka danych do PDA, niż czytając z kilku wykresów, potem liczenie składowej i procentów?
Do tego typu informacji piloci albo ciagle uzywaja prostych drukowanych tabel (sprawny pilot potrzebuje tylko kilku sekund aby stosowne dane odczytac z tabeli) albo maja specjalne laptopy i ewentualnie tzw. EFB (Electronic Flight Bag). Niektore wiec linie do tej pory uzywaja drukownej informacji, inni juz sa calkowicie skomputeryzowani. Tak naprawde nie ma tu zadnego "obliczania" - za kazdym razem chodzi o znalezienie stosownej liczby w tabeli, ktos juz dawno wszystko to obliczyl na zapasZamieszczone przez El Wieczor
Na tym forum byly zamieszczone przyklady jak tabele do obliczania dlugosci pasow wygladaja, radze sie nim przyjrzec.
spójrz sobie na WinPilot VFR
Masz pewna racje ze w przypadku samolotow GA wiekszosc danych w POH jest w formie "wykresow". Bardzo fajnie by bylo miec to na PDA jakkolwiek praktycznosc tego bylaby watpliwa. Najtrudniejsze obliczenia w GA to szacowanie paliwa (jak ktos naprawde chce sie w to bawic a nie po prostu wziac o 20 galonow wiecej). Ale takie obliczenia robi sie na ziemi przed wylotem - piloci malych samolotow maja juz dzis bardzo zaawansowane software na PC do planowania lotow z wbudowanym juz kalkulatorem do paliwa uwzgledniajacym parametry danego samolotu. Takie programy pokazuja ci pogode, sugeruja jak ominac burze, przestrzenie militarne, wszelkiego rodzaju TFR-y i na koncu oszacuja potrzebne paliwo z uwzglednieniem wznoszenia, wiatrow, itp.
Dołącze sie do watku z pytaniem, czy jest na forum ktos kto uzywa program PocketFMS i czy warto w ten program inwestowac? Chodzi mi o opinie kogos kto korzystał z tego programu a nie tylko slyszal, czy wie, ze taki program istnieje. A moze ktos moglby ocenic uzytecznosc programu WinPilot VFR? Moze jakies porownanie? Zainteresowani tematem oprogramowania dla pilota na PDA tu znajda troche softu.
Ja korzystam z PocketFMS. Wg mnie nic więcej nie potrzebujesz. Jest tu niemalże wszystko. Ściągnij go sobie ze strony http://www.pocketfms.com/ miesiąc masz darmowy.Wszystko aktywne. Polataj i sam oceń.
Max
Dzieki za odpowiedz. A mozesz napisac jak jest z mapami Polski (aktualny i pelny opis lotnisk i ladowisk) i z prognoza pogody? Czy jest mozliwosc pobierania aktulanego stanu i prognozy dla Polski? Generalnie z jakich opcji programu najczesciej korzystasz?
No właśnie ściągnąłem triala, ale mam problemy. Bardzo wolno to chodzi i co chwilę się zawiesza.
PDA Mio p550m, zainstalowane na SD.
"A mozesz napisac jak jest z mapami Polski (aktualny i pelny opis lotnisk i ladowisk) i z prognoza pogody? "
Mapy ściągają się z netu. Są aktualne. Pogoda również. Generalnie kierunki i siła wiatrów.
"Czy jest mozliwosc pobierania aktulanego stanu i prognozy dla Polski? "
Tak
Generalnie z jakich opcji programu najczesciej korzystasz?
Generalnie tworzę plan lotu np.spokojnie w domu na PC i wgrywam do PDA.
Potem wsiadam do samolotu i lecę. Gdy wylatujesz ze strefy ATZ jesteś o tym informowany, gdy dolatujesz do zmiany strefi informacji powietrznej równieżdostajesz info z częstotliwością. Na bierząco masz info o odległości od zadanych punktów prędkość i teoretyczny czas dolotu. Wiele wiele innych info ale jak naprawdę chcesz się bawić. Możesz się podłączyć do FS9 i potrenować możliwości. Moim zdaniem super zabawka.
Nawiasem ja równieżinstalowałem na SD i nie maproblemu z prędkością. Ja mam HP 3750 stara maszyna.
Max
Zakładki