Jest w AIP.
Generalnie minimalna wysokość lotu to 150 metrów AGL. Poniżej 300 m AGL lub 900 m AMSL w zależności co wyżej wymagana separacja z chmurami - "z dala", 5 km widzialności i widoczność ziemi. Na tej wysokości zatem musimy mieć 5 km na 150 metrów. Dodatkowo Polskie przepisy dopuszczają zmniejszenie widzialności w locie do bodaj 1500 m pod pewnymi warunkami (odsyłam do AIP VFR) - generalnie rzecz ujmując mod samobójca chyba, że mamy jakieś myki . Czyli teoretycznie możliwy jest lot 1,5/150.
Powyżej 300m AGL lub 900m AMSL w zależności co wyżej separacja z chmurami - 300m pionowo 1000m w płaszczyźnie, 5 km widzialności do FL100 (8km powyżej) + brak konieczności widoczności ziemi. Tutaj wysokość chmur nas właściwie nie limituje w kwestii samego wykonania lotu - musimy być 300m poniżej pułapu chmur. Na takich wysokościach możemy sobie lecieć z widzialnością 5 bądź 8 km i o ile zachowamy wymagalną separacje z chmurami podczas przechodzenia przez nie i wracania to możemy lecieć nad chmurami 8/8. No ale kto jest w stanie przewidzieć czy da radę "wrócić". Ja raz tak wyleciałem na 10 minut i wróciłem tą samą dziurą.
W strefach kontrolowanych minimalny pułap chmur 450 m, widzialność 5 km. W nocy bezwzględnie 500/5.
Jest jeszcze coś takiego jak instrukcja operacyjna lub instrukcja szkolenia etc etc... to też obowiązuje. Dlatego jeżeli aeroklub ma w papierach, że bez dodatkowego szkolenia mamy 500/5 to właśnie tego musimy się trzymać.
Jeżeli gdzieś napisałem podstawa chmur to przepraszam - chodziło mi o pułap chmur - tj. podstawa chmur od 4/8 do 8/8. Wszystkie wysokości chmur o których tu pisałem odnoszą się do pułapu chmur.
W poście pisałeś o minimach pilota PPL. Pilot PPL jak pokazuje doświadczenie może mieć IR(A) więc napisze:
Widzialność 400m do startu i 550m RVR dla ILSa CAT I + widoczność pasa z DA do lądowania. Do każdego innego podejścia zgodnie z kartą podejścia.
Zakładki