Widziałeś to XCSoar - Screenshots ?
Chciałbym podzielić się z Wami moimi przygodami z namiastką nawigacji lotniczej.
Ponieważ użytkownicy iPhone'ów mają swoje Air Navigation Pro, my, ludzie z Androidem nie możemy zostać w tyle.
Korzystałem przez pewien czas z PathAway, dostępnego za darmo w Markecie, ściągał on na bieżąco mapki topograficzne, rysując moją przelecianą traskę, jednocześnie zapisując prędkość, track i wysokość. Fajne urządzonko, ale pozostaje kwestia informacji lotniczej.
Zakupiłem zatem papierową mapę PAŻP 2012. Proces skanowania tych map był żmudny, ciężki. Trzeba zadbać o to, by skanowane fragmenty miały "nakładkę" tak, by można było je "żłożyć" w programie graficznym, albo w zależności od potrzeb, wydrukować i skleić.
Ja spędziłem wieczór dłubiąc w photoshopie, by "zjechać" każdy fragment naszego pięknego kraju, by powstała w miarę jednolita, prosta mapa.
Oto efekt:
5816881100_1347553369.jpg
To od jakości skanu zależy, co wyjdzie. Ważne jest, by krawędź skanu była w miarę równa, i żeby zostawić pewną rezerwę. Teraz uwaga. Ze względu na duży obszar roboczy w photoshopie potrzebna jest duża ilość RAMu w komputerze. U mnie 4GB na Win7 wystarczyło, natomiast próbowałem z Paintem. Pokazywał komunikat o braku pamięci, a Manager Aplikacji pokazywał użycie rzędu 3,7 GB.
Obraz zapisujemy w formacie .PNG, w dowolnej, acz osobnej lokalizacji.
Teraz przyszedł czas na kalibrację tejże mapy. Odpalamy OziExplorer'a. Jest to program na licencji Payware, jednak jest dostępny 30dniowy, w pełni użyteczny trial. File -> Load and Calibrate Map image. Rzecz jasna wybieramy naszą piękną mapę. Ku naszym oczom powinien pokazać się taki oto obraz:
1829693400_1347553943.jpg
W zakładkach po prawej stronie widzimy "point X" Kalibracja polega na zaznaczeniu danego punktu, i podaniu jego współrzędnych. Format współrzędnych jest dowolny, natomiast należy go ustawić przed rozpoczęciem kalibracji.
W przypadku mapy lotniczej jest o tyle prosto, ze są zaznaczone punkty nawigacyjne, których współrzędne przecież znamy z AIP. Wybieramy zakładkę "Point 1", zaznaczamy myszką wybrany przez nas punkt, i wpisujemy współrzędne.
Tak to powinno wyglądać:
9549051900_1347554282.jpg
Ważne, żeby punkty użyte w kalibracji były rozrzucone po całej Polsce. Ja użyłem zupełnie przypadkowych punktów dla Gdańska, Szczecina, Zielonej Góry, Łodzi, Warszawy, Rzeszowa, Krakowa, Wrocławia.
Operację powtarzamy rzecz jasna dla każdego punktu, klikamy Save.
Program utworzy nam plik z formatem .map, w którym zapisane są dane użyte do kalibracji naszego obrazka. Zostanie zapisany w folderze z kalibrowanym obrazem.
Następnie pobieramy program TBCutter. Ważne jest, by uruchomić go jako administrator w systemach Vista i 7.
Source bitmap -> nasz obraz z mapą
Calibration file -> utworzony przed momentem plik .map
Output path -> dowolna lokalizacja, w której zostanie zapisana nasza mapa dla trekbuddy'ego.
Rozdzielczość obrazka jest dowolna, w zależności od telefonu. Ja przy Motoroli Milestone zostawiłem domyślne ustawienia.
7613087600_1347554848.jpg
Wciskamy Start. Program powinien bez szemrania podjąć pracę, rozdzielając naszą dużą mapę na mniejsze, oraz zapisując plik .set.
We wskazanej wcześniej lokalizacji powinien pokazać się taki widok:
4838804500_1347555051.jpg
Zostawiamy póki co, i przesiadamy się na telefon.
W Markecie wyszukujemy aplikację "trekbuddy". Instalujemy ją, uruchamiamy, pozwalamy utworzyć katalog na karcie pamięci.
Kopiujemy katalog utworzony w TBCutter na kartę pamięci do katalogu /Trekbuddy/maps.
Uruchamiamy ponownie program na telefonie, w menu rozwijalnym wybieramy "Mapy", wchodzimy w utworzony wcześniej katalog i wskazujemy plik .map.
Mapa powinna nam się załadować. Ponownie menu rozwijalne -> start, i program powinen ustalić naszą pozycję na mapie:
Program niestety prowadzi nawigację tylko na wcześniej wczytane punkty GPX, czego jeszcze nie rozgryzłem. Dość dobrze się spisuje, no i ustala naszą pozycję względem ATZ, MATZ, i przeróżnych stref.
Sposób sprawdzi się na każdej mapie, każdym wycinku mapy, o ile będziemy znali współrzędne punktów użytych do kalibracji.
Trekbuddy działa na platformie Java, więc działa na Androidzie, Symbianie, oraz innych telefonach. Oprócz Iphone'a
Opierałem się na: Tools - TrekBuddy Wiki
Opracowanie moje, do użytku jakiegokolwiek
Dla potomnych
Pozdrawiam
Ostatnio edytowane przez ORMO_PL ; 13-09-2012 o 19:26
Widziałeś to XCSoar - Screenshots ?
Heh, robiłem, to samo tylko, że dla MGL Avionics, efekt jest super, update map w samolocie trwał chyba 30 minut . MGL ma fajny program, który "prostuje", te stożkowate zakrzywienia map, tak, że południki są pionowe.
Stworzyłem ten post, bo nigdzie w internecie nie mogłem znaleźć poradnika krok po kroku jak stworzyć jakąkolwiek mapę do Trekbuddy... Były, tylko takie sposoby, które pobierają mapę z zumi/google maps, a taka niestety mi się nie sprawdza.
Dla fanów latania precyzyjnego - Sovet Military Maps. Dokładne radzieckie sztabówki.
Zaletą Trekbuddy jest lekkość - w trakcie działania zajmuje raptem z 5mb pamięci. Fajnie zapisuje też ślad GPS-a. Wydawało mi się że gdzieś kiedyś widziałem tutorial po angielsku jak stworzyć mapy. Niestety przytoczyć linka nie jestem w stanie. Zresztą, jak pomyślałem że muszę tworzyć mapy, to wolałem zainstalować jakąś nawigację a w Trekbuddy tylko nagrywać ślad (celem późniejszej geolokalizacji fotek).
nie musisz - są dostepne w internecie. Również te stricte turystyczne, do pieszych wycieczek.
ORMO_PL ; Paktofonika-Jestem Bogiem - YouTube
na iOS bedzie? ew. interesowala by mnie zeskanowana mapa jako obraz w dobrej jakosci aby moznabylo sobie przejrzeć
Dowiedziałem się niedawno, że iphone nie obsługuje Javy, więc trekbuddy nie zadziała. Przykro mi. Możesz poszukać ewentualnie innego programu pod iOSa, który obsłuży pliki z rozszerzeniem .map.
Co do udostępniania - nie chcę zadzierać z PAŻPem, a nie wiem, na jakich prawach udostępniane są mapy, dla tego nie chcę ich wrzucać do internetu. Najlepiej kupić swoją i zeskanować, na własny użytek
Możesz też wysyłać skan tylko tym,którzy udowodnią Ci,że kupili mapę-na przykład zdjęciem jej podpisanej nickiem gdzieś w rogu+jakiś przedmiot na niej leżący,który dla każdego osobno wymyślisz
Całą korespondencję zachowuj i nikt Ci nie będzie mógł zarzucić piractwa
Dla wszystkich zainteresowanych, w miarę możliwości (a tu trzeba dokończyć praktykę, i pójść na egzamin do PPL(A)...) będę budował bazę GPX punktów VFR oraz radiolatarni VOR, wraz z lotniskami kontrolowanymi i niekontrolowanymi. Pozwoli to w miarę precyzyjnie nawigować w trekbuddy.
Pozdrawiam
Wybaczcie, ale nie mogę edytować postu.
Powstała mapa pod Pathaway. To bardziej rozbudowany program, z lepszym interfejsem, dla iOS jest również dostępna, nie wiem jak z Pathaway Free, ale na Pathaway Express działa bez zarzutu. Jutro jeszcze ją przetestuję w powietrzu, ale to chyba złoty środek.
Zacząłem robić taką bazę już rok temu, aktualnie mam ponad 200 punktów, w tym lotniska, punkty VFR, niektóre IFR, VORy itp. Mogę się podzielić. Na razie wgrywam to do TrekBudy na ogólną mapę Polski, ale chętnie zastosuję powyższy sposób na wykorzystanie zeskanowanych map lotniczych.
Jak komuś nie chce się/nie może skanować mapy w domu to są "punkty ksero", które skanują cały arkusz mapy do 1 pliku. Kosztuje to 20-30 zł. za arkusz. Można tą kwotę zaoszczędzić kupując mapę papierową zamiast laminowanej i łączny koszt wyjdzie podobny, a mniej eksploatowana mapa papierowa i tak dużo wytrzyma
Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
Zakładki