Strona 4 z 6 PierwszyPierwszy ... 2 3 4 5 6 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 61 do 80 z 108
Like Tree34Likes

Wątek: Uzupełnienie logbooka

  1. #61
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Nie chce byc zlosliwy ale jezeli to dopiero Twoj pierwszy przypadek, że cos Ci sie wydaje bez sensu jezeli chodzi o papierologie to musze Cie zmartwic, ze pozniej bedzie tylko gorzej...
    Nie, to nie pierwszy przypadek, ale czy to znaczy, że mam przestać zadawać pytanie "dlaczego" ? Rozumiem, że niektóre przepisy mogą nie mieć oczywistego, praktycznego uzasadnienia, ale nie rozumiem, dlaczego niektórzy irytują się tylko dlatego, że pytam o to uzasadnienie.
    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    @Buashy: Oczywiście nikt Cię nie zmusi do dokładnego i zgodnego z przepisami prowadzenia logbooka. Tak samo, jak nikt Cię nie zmusi do zrobienia przeglądu samolotu, porządnego zaplanowania lotu itd. Nie wiem, jak Ty, ale ja już się oduczyłem zadawania pytań "Po co", jeśli pewne wymagania są poza moim zakresem wpływu. Oczywiście na pewno wielu użytkowników będzie Ci wdzięcznych, jeżeli uda Ci się zmienić chociażby taki przepis bez sensu.
    No widzisz, a ja jak mam coś zrobić to zawsze zadaję pytania "dlaczego", nawet jeśli otrzymam odpowiedź "bo tak", albo "bo tak jest w przepisach, ale nikt nie wie dlaczego". To nie znaczy, że muszę to koniecznie zmieniać, ale jak nie zadam tego pytania to się nawet nie dowiem, czy jest jakieś racjonalne uzasadnienie, czy go nie ma. Człowiek, który wie po co jest jakiś przepis chętniej się do niego stosuje, a ten który nie wie, ma większe ciągoty do nie stosowania się. Przegląd samolotu i zaplanowanie lotu wiem po co są. Robię to bardziej dla siebie niż dla zgodności z przepisami.
    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Z drugiej strony lotnictwo ma uczyć rzetelności, precyzji i postępowania wg procedur. To że jakiejś się nie rozumie, albo "mi się nie podoba, bo chcę rozumieć cel", to nie znaczy, że nie należy jej stosować. Jeżeli w to nie wierzysz, to proponuję polecieć z Novembra na Echo bez kontaktu z Okęciem i potem wytłumaczyć się w ten sposób. Przecież to też bez sensu, bo Konstytucja gwarantuje wolność przemieszczania się.
    A tu już pojechałeś po bandzie.
    To, że chcę zrozumieć cel, nie oznacza, że mi się nie podoba, ani tym bardziej, że nie zamierzam się stosować.
    Nie wiem jakim cudem z pytania o cel godziny startu w logbooku urodziło ci się wlatywanie w CTR i tłumaczenie sie konstytucją - rozumiem, że to miało być reductio ad absurdum.
    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    oćby dlatego, że jeśli przyjdzie komuś do głowy weryfikacja Twojego nalotu to może porównać z PDTem konkretnego samolotu wpisy w Twoim logbooku. Jeśli dane w logbooku są od czapy to dość szybko znajdzie się fikcyjne loty.
    O widzisz, w końcu jakiś konkret, zamiast atakowania mnie, że śmiałem zapytać dlaczego
    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Jak pojechałem holować do UK to szef pilotów mnie pytał o kilka spraw. M.in. o brakujące godziny off/on block w szkoleniu do PPL(A) i czemu nie mam tylniego kółka wpisanego jako szkolenie różnicowe w książce. Koniec końców nie było problemów ale po co prowokować takie sytuacje.
    Myslę, że konkretna godzina startu do szkolenia z tylnym kółkiem byłaby dla nich bezcenna
    Dżizas, ja pytam tylko o sensowność godziny startu i lądowania, a nie o sensowność logowania lotów w ogóle, a niektórzy próbują tu ze mnie zrobić lotniczego anarchistę...
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  2. #62
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Rozumiem, że pisanie tych godzin może wydawać Ci się bezsensowne. Jeśli już nie planujesz się rozwijać lotniczo to masz racje. Sęk w tym, że jeżeli jednak będziesz chciał się rozwijać - zrobić zawodową, wyrzucać skoczków czy robić w sumie cokolwiek to przy każdej okazji masz kilka procent szans, że ktoś Ci sprawdzi książkę i będziesz się musiał tłumaczyć o co chodzi. A rzetelne uzupełnianie książki lotów nic nie kosztuje. Takie myślenie dla mnie jest jeszcze bardziej pozbawione sensu. Sam sobie zamykasz pewne drogi ale tak jak już wcześniej napisałem to Twoje zmartwienie.

  3. #63
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Ale ja wcale nie neguję rzetelnego prowadzenia logbooka i nie niamawiam do celowego pomijania informacji w nim. Sam wpisuję sobie godziny startu i lądowania, bo mam te informacje i tak jak piszesz, nic mnie to nie kosztuje. Cała ta dyskusja zaczęła się jednak od pytania, czy warto post factum wygrzebywać godziny startu i lądowania ze szkolenia do PPL, które odbywało się 2 lata temu. W takim przypadku moim zdaniem to wygrzebywanie godzin sprzed 2 lat jest całkowicie pozbawione sensu, jeśli jest w ogóle możliwe.
    Dalej nie widzę również związku między wpisywaniem konkretnej godziny startu, a zamykaniem sobie drogi lotniczej. Sam przytoczyłeś przykład, że dużo większe braki informacji ostatecznie nie stanowiły problemu. Potwierdzić nalot zapisany w logbooku z PDT'ami zawsze można bez tych godzin (znaki owszem przydadzą się), więc nie powinno to stanowić jakiegoś warunku zaporowego.
    Właśnie po to zadałem pierwotne pytanie "po co", żeby ktoś, komu brak godziny startu zablokował drogę lotniczą, mógł o tym napisać, że np. z tego powodu nie uznano mu nalotu, czy coś w tym stylu, ale nic takiego się nie pojawiło.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  4. #64
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Buashy Zobacz posta
    Sam przytoczyłeś przykład, że dużo większe braki informacji ostatecznie nie stanowiły problemu.
    Tylko, że w moim przypadku to nie było 2 lata temu tylko 6 i nalot z PPL nie stanowił nawet 10% mojego nalotu ogólnego na samolotach. Plus zawodowa, która sama w sobie też sporo potwierdza m.in. nalot. Dlatego machneli ręką - gdyby to było 2 lata temu i 50% nalotu to byłby problem a przynajmniej tak sądzę.

    Chyba już wszystko powiedzieliśmy w tym temacie.
    Buashy likes this.

  5. #65
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    To ja mam inne pytanie:

    Zlecenie na lot - jak powinno wyglądać i skąd mam je wziąć, jeżeli lecę sobie sam na wycieczkę ?
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  6. #66

    Dołączył
    Jul 2015

    Domyślnie

    Odświeżając ten temat, zastanawiający jest fakt skąd bierze się tyle rozbieżnych (bardzo często mylnych) informacji. Mam nadzieję, że wyjaśnię tutaj podstawowe dwa problemy: rejestrowany total time of flight oraz różnicę pomiędzy PIC, SPIC oraz PICUS.

    Przywołane powszechnie obowiązujące dokumenty:

    ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 wraz z późniejszymi zmianami - zwane dalej Rozporządzeniem;

    Przywołane wewnętrznie obowiązujące dokumenty:
    WYTYCZNE Nr 16 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO z dnia 15 października 2014 r. w sprawie ogłoszenia akceptowalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań oraz materiałów zawierających wytyczne do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011. (dla dociekliwych, AMC i GM dla PART-FCL pojawiła się już w grudniu 2011r.).

    Będę bazował na podstawowym pytaniu oraz wypowiedziach moich szanownych poprzedników.

    Cytat Zamieszczone przez Lordbartez Zobacz posta
    Witam, podepnę się trochę pod temat i poproszę o podpowiedź bardziej doświadczonych, w tym tygodniu kończę ppl i muszę zacząć walczyć z logbookiem, przejrzałem wszystkie posty z tej dziedziny i nasuwają mi dwa pytania:
    1. Czy egzamin wewnętrzny przed wylotem na samodzielną trasę można zaliczyć jako spic? Miałem akurat lot z EPBC do EPLL, podczas lotu instruktor nawet nie dotknął urządzeń sterujących - egzamin pozytywnie zaliczony (zad III ćw. 7)
    2. Latam w AW i tam czas za lot jest rozliczany w powietrzu, natomiast wg part-ów w logbook można wpisać czas od ruszenia SP aż do wyłączenia silnika, przy sporym ruchu na EPBC do czasu w powietrzu można spokojnie doliczyć 15, jak nie więcej minut. Czy można doliczyć ten czas (powiedzmy 5-10min do każdego lotu), który jest zgodny z przepisami part, ale nie ma pokrycia w zleceniu na lot AW (w zleceniu na lot AW rozlicza się tylko minuty w powietrzu)?
    Proszę o sugestię.
    Zaczniemy od czasu lotu ponieważ tutaj mamy prostą sprawę:
    Definicja czasu lotu wg Rozporządzenia <„Czas lotu”: w przypadku samolotów, motoszybowców turystycznych i pionowzlotów oznacza całkowity czas od momentu, w którym statek powietrzny rusza z miejsca w celu wykonania startu, do momentu ostatecznego zatrzymania się statku powietrznego po locie;>

    Z drugiej strony pojawiła się opinia:
    Cytat Zamieszczone przez Szynus Zobacz posta
    Wiem, że trochę odświeżam ale tak sobie przeglądałem forum i padło na ten wątek.
    Nie możesz wpisać sobie czasów od uruchomienia do wyłączenia w lotach szkolnych.
    Czas lotów szkolnych jest wyraźne określony przez przepisy i jest on liczony od startu do lądowania i tak też powinien być wpisany do Logbooka :-)
    Opinia jest w 100% błędna ponieważ wpisany czas powinien być blokowy "BLOCK OFF". Tutaj, być może, błąd pojawił się z różnic znaczenia tego terminu w części szkoleniowej, ale dla potrzeb wypełniania logbook'a nie będę go rozwijał.
    Konkluzja: wpisujemy off block i on block ZAWSZE.

    Teraz przejdziemy do rozwiązania tematu PIC w trakcie szkolenia do PPL(a).
    Chciałbym przywołać kolejne 2 definicje z naszego Rozporządzenia:
    <Pilot dowódca pod nadzorem (PICUS – Pilot-in-Command Under Supervision)” oznacza drugiego pilota wykonującego, pod nadzorem pilota dowódcy, obowiązki i funkcje pilota dowódcy.> - samo stwierdzenie "drugi pilot" powoduje, że dopóki nie działamy w załodze wieloosobowej to nie musimy się tym przejmować. W szkoleniach PPL(a) nie mamy załogi wieloosobowej, ani współpracy w załodze wieloosobowej. Dla dociekliwych odsyłam znowu do Rozporządzenia.

    <„Uczeń-pilot dowódca (SPIC – Student Pilot-in-Command)” oznacza ucznia pilota działającego w charakterze pilota dowódcy w trakcie lotu z instruktorem, kiedy instruktor jedynie obserwuje szkolonego pilota i nie wpływa na lot statku powietrznego ani nie kontroluje go.>
    <„Pilot dowódca (PIC – Pilot-in-Command)” oznacza pilota wyznaczonego do dowodzenia i odpowiedzialnego za bezpieczny przebieg lotu.>
    Wyjaśnienie, kiedy mamy do czynienia z ww. typami lotów napiszę po analizie wypowiedzi przedmówców.

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77 Zobacz posta
    zrodlo: CAP 804 Part I Flight Crew Licensing: Mandatory Requirements, Policy and Guidance
    Section 1 Part B Page 7
    Na sam początek zwrócę uwagę, że są to przepisy wewnętrzne stosowane w UK.

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77 Zobacz posta
    Odp 2. lot egzaminacyjny, pod warunkiem ze jest zdany, loguje sie jako P1/s (under supervision). niezdany egzamin logujesz jako DUAL (P/UT). w uwagach wpisz sobie co chcesz, no chyba, ze masz na to jakis numer zadania, ktore wykonujesz zgodnie z jakims tam programem szkolenia, na podstawie ktorego twoje szkolenie bylo przeprowadzane.
    Bardzo ciekawa interpretacja, jednak nie do końca poprawna. Egzamin do licencji jest czystym SPIC-em, dopóki egzaminator nie weźmie sterów do rąk własnych (po tym jak np. spowodujemy sytuację niebezpieczną), albo jakkolwiek wpłynie na przebieg lotu (słowem, myślą, uczynkiem lub zaniedbaniem :P ). Można oblać egzamin, nawet jeżeli egzaminator nie będzie się odzywał, z różnych powodów (dokumenty, przegląd etc. etc.)


    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    Co do egzaminu, dyskutowaliśmy już o tym chyba nie jeden raz, generalnie PICUS wpisuje się w UK, a u nas to do końca nie wiadomo, ale jeśli nie ustaliłeś tego z egzaminatorem przed/po locie to najłatwiej będzie jak wpiszesz po prostu dual
    Nadal uważam, że jasno i wyraźnie SPIC

    Cytat Zamieszczone przez Buashy Zobacz posta
    Zwykły PIC bez licencji ? A na jakiej podstawie ? Żeby lecieć jako zwykły PIC musisz mieć do tego uprawnienia, a takie daje ci dopiero licencja:
    "FCL.205.A PPL(A) Privileges
    (a) The privileges of the holder of a PPL(A) are to act without remuneration as pilotincommand or copilot of aeroplanes engaged in noncommercial operations."

    Do czasu uzyskania licencji jesteś "student-pilot", który w czasie szkolenia może wykonywać "solo flight":
    "(a) Applicants for a PPL(A) shall have completed at least 45 hours of flight time in aeroplanes, 5 of which may have been completed in a FSTD, including at least:
    (1) 25 hours of dual instruction; and
    (2) 10 hours of supervised solo flight time, including at least 5 hours of solo crosscountry flight time with at least 1 crosscountry flight of at least 270 km (150 NM), during which full stop landings at two aerodromes different from the aerodrome of departure shall be made."

    "FCL.010 Definitions:
    Solo flight time’ means flight time during which a student pilot is the sole occupant of an aircraft."
    Tutaj niestety przejadę się po wypowiedzi.
    Przepis (a) mówi tylko o niezarobkowej możliwości przeprowadzania operacji powietrznych jako pic albo copilot.
    Kolejny dwa przepisy przywołane przeczą intencji przywołującego i jego racji.
    Otóż, jak SOLO FLIGHT - podczas której z df. student pilot jest sam w kokpicie, może być SPICEM skoro, jeszcze raz wrócę, do df. SPIC- „Uczeń-pilot dowódca (SPIC – Student Pilot-in-Command)” oznacza ucznia pilota działającego w charakterze pilota dowódcy w trakcie lotu z instruktorem, kiedy instruktor jedynie obserwuje szkolonego pilota i nie wpływa na lot statku powietrznego ani nie kontroluje go.
    Zupełny bezsens.
    Ukrócając dalsze dywagacje reasumuję:
    • Supervised solo flights podczas szkolenia do PPL(A) są czasem czystym PIC (patrz df. PIC). To że są supervised, nie znaczy, że instruktor sadza swoją wiedzę obok studenta i lata z nim niby przeloty samodzielne, ale nadzoruje przygotowanie, przebieg lotu (w sposób dla niego możliwy, np w kontakcie z FIS-em) i jego zakończenie;
    • Egzamin jest albo SPIC albo DUAL;
    • Wykonywanie ćwiczeń z instruktorem jest to czas DUAL, nawet jeżeli wszystko będzie b/u. (jest to szkolenie).


    Ostatnie co chciałem poruszyć to po co wypełniać logbook.
    Obowiązek nakłada na nas Rozporządzenie, a w nim FCL.050 "Pilot musi prowadzić wiarygodny zapis szczegółów wszystkich wykonanych lotów, zgodny w formie i sposobie prowadzenia z wymogami ustalonymi przez właściwy organ.".
    Forma i sposób: WYTYCZNE Nr 16 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO z dnia 15 października 2014 r. w sprawie ogłoszenia akceptowalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań oraz materiałów zawierających wytyczne do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 (czyli AMC i GM do part fcl).
    Na sam koniec zostawię otwartą furtkę do dyskusji: wytyczne mówią tylko o zalecaniu stosowania wzoru. Pytanie, czy mając bardzo jasny i prosty wzór mamy stawać okoniem czy po prostu z niego skorzystać? Ja uważam, że EASA robi dobrą robotę, a we wzorze są zawarte najważniejsze informacje do wpisania.

    Będę wdzięczny za konstruktywne uwagi oraz pytania do tego materiału.
    Pozdrawiam!

  7. #67
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Bardzo fajne podsumowanie
    Po przeczytaniu stwierdziłem, ze faktycznie pisałem wcześniej głupoty
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  8. #68

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dla wyjaśnienia. W pełni zgadzam się z interpretacją TheMz. Sam taką stosuję od kilku lat tj. od czasu gdy dostałem pierwszą licencję turystyczną.
    jako ciekawostkę znajomy podesłał mi artykuł: Logging Pilot-in-Command (PIC) Time - AOPA

    myślę, ze po jego lekturze rozwieją się watpliwości i pytania o pochodzenie innych interpretacji. Ludzie bardzo czesto zamiast szukać w normach Orawa poszukują w szeroko pojętym Internecie nie zwracając przy tym uwagi na pochodzenie danych norm i nie rozróżniając dwóch dużych noszące jurysdykcji prawa lotniczego tj. EASA (wcześniej JAA) i FAA.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  9. #69

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Naszło mnie takie pytanie. Zgodnie z FCL.930.FI litera c w szkoleniu instruktorskim (do uprawnienia FI(A) ) 5 z 30 godzin może wylatać dwóch kandydatów na instruktorów razem, wzajemnie demonstrując sobie elemeny pilotażu. To ogranicza koszt szkolenia. W związku z czym jak rozpisać nalot z tych lotów. Obaj dual - bez sensu, ktoś musi być dowódcą. Obaj PIC - dowódca może być tylko jeden. Czy może poprostu zapisują w nakolanniku goziny kto kiedy wciela się w rolę instruktora i się zmieniają kto jest w danej chwili dowódcą, a kto leci jako dual.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  10. #70

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Odgrzeje ponownie wątek. Mam już jakiś czas licencję PPL(A), ale do tej pory nie prowadziłem logbooka (papierowego) - mam jednakże wszystkie loty, co do minuty, zapisane w formie eletronicznej. Teraz chciałem wszystko przelać na papier, uwzględniając również wszystkie loty ze szkolenia PPL(A). Jestem po lekturze FCL.050 i zupełnie inaczej rozumiałem zapisywanie lotów z samego szkolenia. Sądziłem, że powinno się je zapisywać jako SPIC - te z instruktorem lub PIC - w przypadku lotów solo.
    Moje wątpliwości de facto rozwiał kolega TheMz, ale jeszcze wolę się upewnić czy dobrze rozumiem.

    Loty z instruktorem ze szkolenia PPL(A) wpisuje jako DUAL?
    Loty samodzielne (nawet te po kręgu) jako PIC?
    Egzamin (zdany) również jako DUAL?

  11. #71
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Egzamin (zdany) również jako DUAL?
    Jeżeli egzaminator Ci podpisze to możesz to uznać jako SPIC, jeżeli nie chce Ci się polować na podpis to dual. Reszta pytań - dokładnie tak jak napisałeś.

    Ja mam z kolei inne pytanie - czy istnieje jakiś formalny wymóg aby mieć ze sobą książke lotów w formie papierowej podczas latania?

  12. #72

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Oczywiście, bowiem samoloty na papier latają a nie jedynie na paliwo ;-)
    Nie szukając przepisu dopasuję Ci inny, jeśli zabierasz paxa na pokład to musisz w ciągu ostatnich 90 dni wykonać 3 starty i lądowania jako PIC, w nocy 1 jak dobrze pamiętam. A to jakoś udowodnić trzeba w razie potrzeby więc książka będzie na miejscu ;-)

    A w praktyce to książki (czy to papierowe czy elektroniczne) grzecznie czekają na uzupełnienie po całym dniu lub tygodniu latania...

  13. #73
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szynus Zobacz posta
    Nie szukając przepisu dopasuję Ci inny, jeśli zabierasz paxa na pokład to musisz w ciągu ostatnich 90 dni wykonać 3 starty i lądowania jako PIC, w nocy 1 jak dobrze pamiętam. A to jakoś udowodnić trzeba w razie potrzeby więc książka będzie na miejscu ;-)
    To ma sens ale jeżeli nie istnieje wymóg posiadania przy sobie książki lotów to wg mnie państwowe/zagraniczne organy nie mogą sprawdzić czy spełniam wymóg 3 startów/lądowań. Pytam bo spotkałem się już z różnymi podejściami do książki lotów - jedni trzymają ją w domu i nigdy nie biorą ze sobą, inni wożą cały czas ze sobą, jeszcze inni.... nieważne Ja prowadze elektronicznie w mcc pilot logu i ewentualnie jakby już ktoś bardzo chciał mnie skontrolowac to mogę przedstawić od ręki aktualny zapis lotów na iPadzie. Znam wymóg posiadania książki na papierze, który spełniam bo dodrukowuje strony w formacie EASA co jakiś czas jak mi się zapełnią ale jeszcze raz - czy musze to wozić ze sobą?

  14. #74
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szynus Zobacz posta
    Oczywiście
    A gdzie jest ten oczywisty zapis?
    Kaczorra likes this.

  15. #75

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    Dzięki za ten wątek, faktycznie szkoły/areokluby nie do końca tłumacza jak powinno wypełniać się logbook.
    Mam tez kilka swoich pytań i byłbym wdzięczny za odpowiedzi

    1. W aeroklubie na jakiś zajęciach, wykładowca mówił nam, ze do logbooka powinnismy wpisywać okres od oderwania kół do przyziemienia, czyli za to co płacimy. Wyżej ktoś napisał, że również z czasem kołowania. W moich elektronicznych notatkach mam godzinę startu, lądownia i czas na ziemi. Każdy lot to średnio 10 min więcej wiec w skali PPL trochę się go nazbiera do wymaganych 150h do zawodowej... pytanie czy w końcu dodawać kołowanie czy nie. Większość szkół płaci za odpalenie silnika do wyłączenia i wydawałoby się ze tez tak wpisują do logbooka.

    2. Na pewnej stronie, w poradniku, przeczytałem żeby podczas PPL nie zaprzątać sobie głowy logbookiem. Nie wiem kompletnie dlaczego. Osobiscie będę chciał przepisać wszystkie czynności do logbooka. Moje pytanie jest takie, czy jeśli w systemie online do rezerwacji mam historie z każdego lotu, który uwzględnia każde przyziemienie (kręgi) to do logbooka wpisuje całość (start lub odpalenie silnika do przyziemienia/wyłączenia silnika) czy bawić się w szczegóły?

  16. #76

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Co do czasu lotu
    Wg przepisów PART-FCL
    "Flight time":for aeroplanes, touring motor gliders and powered-lift, it means the total time from the moment anaircraft first moves for the purpose of taking off until the moment it finally comes to rest at the endof the flight;for helicopters, it means the total time from the moment a helicopter’s rotor blades start turninguntil the moment the helicopter finally comes to rest at the end of the flight, and the rotor bladesare stopped;for airships, it means the total time from the moment an airship is released from the mast for thepurpose of taking off until the moment the airship finally comes to rest at the end of the flight, andis secured on the mast;for sailplanes, it means the total time from the moment the sailplane commences the ground run inthe process of taking off until the moment the sailplane finally comes to a rest at the end of flight;for balloons, it means the total time from the moment the basket leaves the ground for the purposeof taking off until the moment it finally comes to a rest at the end of the flight.
    Z tego co wiem w aeroklubach powołują się nie wiem dlaczego na jakieś stare instrukcje aeroklubu polskiego i stąd zamieszanie.
    Moim zdaniem w razie nieścisłości lepiej logować mniej niż więcej, żeby potem nie trzeba było się tłumaczyć bez potrzeby.


    A co do pisania podczas szkolenia to moim zdaniem warto. Nie wiadomo co z bazą danych może się stać w ośrodku a tak sam masz wszystko udokumentowane.

  17. #77

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Zgodnie z przepisami lot trwa od momentu odkołowania w celu odbycia lotu do zakołowania po zakończonym locie.
    jordanj and agent like this.

  18. #78

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    Na przepisy się nie powolam, ale słyszałem od różnych dużo bardziej doswiadoświadc ode mnie osob, że jeśli się szkoli modulowo, to przy pierwszej licencji (PPL) wpisuje się czas od startu do lądowania. Przy szkoleniu zintegrowanym można od początku wpisywać w logbook czas od rozpoczęcia kołowania do zatrzymania po lądowaniu. I tak samo przy budowaniu dalszego nalotu, jak już mamy licencje.

  19. #79
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez woszczol Zobacz posta
    przy pierwszej licencji (PPL) wpisuje się czas od startu do lądowania. Przy szkoleniu zintegrowanym można od początku wpisywać w logbook czas od rozpoczęcia kołowania do zatrzymania po lądowaniu.
    Dlaczego???
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  20. #80

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Ja wpisywałem blokowy zawsze i nikt się tego nie czepiał.

Strona 4 z 6 PierwszyPierwszy ... 2 3 4 5 6 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •