Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
Like Tree11Likes
  • 11 Post By Adam D

Wątek: Oblot motoszybowca AOS-71 z napędem elektrycznym

  1. #1

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Pruszków

    Domyślnie Oblot motoszybowca AOS-71 z napędem elektrycznym


    Polecamy

    W czwartek, 20 grudnia br. na lotnisku w Mielcu miał miejsce oblot prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym (pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce i jeden z nielicznych w świecie) o roboczej nazwie AOS-71.
    Oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. mgr inż. Bogusław Mrozek.
    Wcześniej, w czerwcu br. na lotnisku Warszawa Babice odbył się oblot tego samego motoszybowca w wersji szybowcowej (ze schowanym silnikiem). Wtedy oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. mgr inż. Jerzy Kędzierski.
    Projekt opracowania, budowy i badań prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym, finansowany z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu "Inicjatywa Technologiczna”, realizowany jest przez dwie uczelnie techniczne kształcące inżynierów lotnictwa tj. Politechnikę Rzeszowską i Politechnikę Warszawską.
    Głównym konstruktorem motoszybowca jest mgr inż. Wojciech Frączek z Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej, natomiast w pracach przy projektowaniu, budowie i próbach prototypu motoszybowca brali udział pracownicy i studenci obu Uczelni.
    Nazwa AOS-71 pochodzi od skrótu nazwy Akademickiego Ośrodka Szybowcowego, a dwie kolejne cyfry mówią o 7. kolejnej konstrukcji powstałej w Politechnice Warszawskiej w ramach kontynuacji Programu ULS "Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce" realizowanego w PW od 1978 roku, i 1. konstrukcji Politechniki Rzeszowskiej.
    Dalsze próby w locie motoszybowca z napędem elektrycznym prowadzone będą wiosną przyszłego roku.

    Poniżej załączam linki do filmów i zdjęć z tego wydarzenia:

    https://plus.google.com/photos/10978...IyHnK-Z7OHE6QE

    http://www.youtube.com/playlist?list...UJsMQ-7IZmGVG7

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Piękna maszyna, pogratulować super, że nagraliście obloty, na pewno wielu chętnie zobaczy jak to wygląda "od podszewki". Czekam na więcej.
    Pozdrowienia dla Bodka Mrozka - mój pierwszy instruktor

  3. #3
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    bardzo fajny ! Projekt ma na pewno przyszłość, jak baterie będą lepsze i lżejsze to wszyscy się przesiądziemy kiedyś na elektryki

    btw. Na ile wystarcza bateria ?

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Łódź/Chełm

    Domyślnie

    Limuzyna fajnie zamykana, dwie części.

  5. #5
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cholera, a ja akurat byłem za płotem rzeźbiąc zlecenie w sąsiedniej firmie i tak się zastanawiałem co do cholery robi szybowiec o tej porze roku
    Szkoda że nie wiedziałem, bo może bym sobie jakąś fotkę strzelił, było +- -10st.C, nie chciało mi się ot tak
    Fajny ptaszek

  6. #6

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Pruszków

    Domyślnie

    Linki do dzienników informacyjnych, w których mowa jest o nowym motoszybowcu AOS-71:

    05.01.2013 (18:30) - Telewizja Polska SA

    Teleexpress

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie

    Projekt fajny z punktu widzenia uczelni. Parę osób zrobiło przy tym prawdopodobnie dyplomy i prace przejściowe, a to zawsze lepsze niż jakieś odtwórcze badanie rzeczy już dawno przebadanych. Niestety poza zastosowaniem dydaktycznym raczej trudno tu mówić o jakieś specjalnej innowacji. Gdyby podobny motoszybowiec oblatać w 5-10 lat temu to by było osiągnięcie na miarę uczelni technicznej. Dzisiaj to raczej bardzo fajne zajęcia praktyczne dla studentów. I nie to żebym się nie cieszył, czy nie doceniał włożonej pracy. Ale jakoś nie widzę w tym motoszybowcu rewolucyjnych, gotowych do patentowania przez polskich naukowców rozwiązań. Jest typowa skorupa z kompozytów, jest seryjny silnik elektryczny o nieoszałamiających parametrach, są akumulatory starczające na kilkanaście minut pracy silnika.
    To niestety problem polskich uczelni technicznych. Pamiętam, że o tym projekcie na MEiL'u mówiło się (a nawet były jakieś projekty) już co najmniej w 2005 roku. Niestety bezwładność i ciągły brak kasy spowodował, że oblatano go w 2012 roku kiedy nie jest to już nic oszałamiającego. Budowanie na uczelniach wyższych czegoś co już od kilku lat (i to w bardziej dopracowanej formie) budują firmy prywatne? Co tam kto lubi...

    Ale żeby nie było, dla ludzi zaangażowanych w projekt (w szczególności studentów i młodych pracowników uczelni) - gratulacje! - Pracy przy takim projekcie żadne wykłady nie zastąpią!

  8. #8
    Awatar chudy183

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPRA/EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez airmiss Zobacz posta
    Pamiętam, że o tym projekcie na MEiL'u mówiło się (a nawet były jakieś projekty) już co najmniej w 2005 roku
    To prawda. Pierwszą prostą makietę funkcjonalną kabiny (w celu sprawdzenia ergonomii) zbudowaliśmy na praktykach w Bezmiechowej w 2005r. Studia się skończyły a projekt jeszcze nie... AOS ma przeznaczenie czysto naukowe i dydaktyczne. Taka jak mówisz - nie jedna inżynierka i magisterka na nim powstała . Od początku zakładano budowę jednej sztuki, brano co się dało z poprzednich konstrukcji (np profil skrzydła i usterzenie ogonowe z PW-6). Ale cieszę się że się w końcu udało. Fajnie zobaczyć oblot czegoś, do czego przyłożyło się w jakimś minimalnym nawet stopniu swoje ręce .


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •