Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPPO

    Domyślnie Zmiana wysokości


    Polecamy

    Zmieniając wysokosc podczas przelotu trasowego samolotem GA muszę poinformowac o tym kontrolera FIS.

    Czy muszę prosic o pozwolenie czy zmieniam wysokosc i dopiero informuje? Czy muszę podac przyczyne zmiany wysokosci?

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    "Kontroler" FIS to troche niefortunne sformulowanie bo wg wiedzy jaka kiedys posiadalem to taka osoba nie jest od kontrolowania lotu tylko od udzielania informacji. Jako, ze nie jest to kontroler to odpowiedzi nasuwaja sie same.
    Oczywiscie wypada poinformowac o zmianie wysokosci bo skoro do niego zesmy sie juz odezwali (ale raczej w formie informacji a nie pozwolenia) to nie po to zeby pozniej pozniej robic jakies dziwne ruchy na wlasna reke

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    O ile się znam (to zaraz wyjdzie ), to w przestrzeni kontrolowanej musisz zapytać o pozwolenie bez konieczności podawania przyczyny a w niekontrolowanej lecisz, jak chcesz (oczywiście jeśli przepisy zezwalają na lot na tej wyokości).

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Jesli zmiana mialaby spowodowac wejscie do przestrzeni kontrolowanej (bo np. lecisz pod TMA) to musisz zapytac, i mozesz wznosic dopiero po otrzymaniu zezwolenia. Przy czym zezwolenie pochodzi od wlasciwego kontrolera, zazwyczaj APP - informator FIS jedynie ci je przekazuje.

    W przestrzeni niekontrolowanej nie musisz prosic o zezwolenie, natomiast wypada informowac jesli korzysta sie z tej sluzby.

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    I zamykać plany lotu, bo koledzy z FISu się potem denerwują!

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie

    nawet jak lecisz VFR to musisz miec pozwolenie na zmiane wysokosci?

  7. #7
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Jeśli lecisz VFR w przestrzeni kontrolowanej to oczywiście, że tak.
    Jeśli zmiana wysokości jest niezbędna, by pozostać w VMC to należy o takiej konieczności poinformować kontrolera.

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Koszęcin

    Domyślnie

    W normalnej procedurze w przestrzeni niekontrolowanej podczas nawiązywania łącznosci po raz pierwszy opuszczająć macierzysty ATZ powinno sie podac do FIS wysokość.Jesli idzie o zmiane to wys.to na razie nie mam specjalnych osiągów wysokościowych bo na terenie nizinnym trzymam raczej 1700-1800 ft QNH(Chyba ze jakis Nowy Targ to wiadomo!!).Co innego wlatując do CTR tam już każde 30 metrów jak sie kontroler uprze może być przyczyną do zdenerwowania!!!

  9. #9
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Nie wiem jak w innych CTRach, ale "u nas", w Krakowie, dostaniesz zezwolenie na wlot do pewnej wysokości (zwykle 1800ft ALT - tak, by znaleźć się pod TMA i nie utrudniać życia kontrolerom ze zbliżania, którzy zniżają samoloty w pobliżu lotniska do 2800ft ALT). Masz więc niejako przypisany "blok" wysokości do wykorzystania (od GND do 1800ft).
    Oczywiście musisz lecieć zgodnie z przepisami lotów VFR co dość ogranicza możliwość wykonania manewru w pionie.
    Jeśli z jakichkolwiek przyczyn musisz wejść wyżej niż przydzielona wysokość - poinformuj o tym kontrolera, a stosowne zezwolenie "chyba raczej na pewno" dostaniesz

  10. #10

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Koszęcin

    Domyślnie

    dokładnie.ja moge powiedzieć u nas w EPKT.swoją drogą na EPKR jeszcze nie leciałem a będzie kiedys trzeba!!!

  11. #11

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Koszęcin

    Domyślnie

    pardon EPKK

  12. #12
    Awatar Butik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Zrobiła się wielka dyskusja, a nie ma jednej konkretnej i ostatecznej odpowiedzi na pytanie...

    W przestrzeni G możesz zmieniać wysokość jak chcesz i kiedy chcesz bez konieczności informowania kogokolwiek, jednak jeśli korzystasz z FIS warto (jednek nie jest to obowiązkiem) jest o tym poinformować (ale nie pytać).

    W przestrzeni C trzeba pytać i dostać pozwolenie.

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Butik
    W przestrzeni C trzeba pytać i dostać pozwolenie.
    No ale przeciez jak napisal radian moze zostac Ci przydzielony "blok" przez jak rozumiem komende "stay below 1800ft" i wtedy mozesz zmieniac sobie wysokosc bez informowania pod warunkiem, ze nie przekroczysz 1800...
    Panowie kontrolerzy czesto przydzielacie takie bloki czy moze raczej konkretne wysokosci?

  14. #14
    Awatar Butik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Panowie kontrolerzy czesto przydzielacie takie bloki czy moze raczej konkretne wysokosci?
    Konkretne wysokości.

    Bloki to raczej FISowcy i to w specyficznych sytuacjach. Przykład z życia wzięty: jeśli np są podejścia w EPWA na 11 a lecimy z EPBC w kierunku zachodnim proszą o wysokość nie większa niż 1.500ft.

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Odpowiedź, jak zwykle, jest skomplikowana. "Do not descend below ... until ..." pada na przykład nierzadko z ust kontrolera przy zgodach na podejście z widocznością - dalsze schodzenie po trzecim albo na prostej z jakiegoś powodu. Czyli może schodzić, ale nie niżej niż... Choć faktycznie zwykle są to konkretne wysokości. W przypadku Butika instrukcja była zresztą tak naprawdę od kontrolera, ale przekazana przez FIS, bo w końcu to ich przestrzeń.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Panowie kontrolerzy czesto przydzielacie takie bloki czy moze raczej konkretne wysokosci?
    Zależy co potrzeba. Blok jest czasami wygodny dla pilota i kontrolera. Np - sytuacja z EPKT - samolot leci od południa i na powitanie mówi, że leci "200 metrów nad terenem", co się przekłada na około 1500ft. Po drodze wiem, że będzie przeskakiwał wał o wysokości względnej 100m. Zamiast dopytywać się o wysokość bezwględną, albo czekać, że pilot poprosi o zwiększenie wysokości w rejonie wału - pada zezwolenie "1800ft lub niżej", pilot to potwierdza i sprawa załatwiona.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    przekazana przez FIS
    Co to jest FIS?

  18. #18
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Flight Information Service - służba informacji powietrznej

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    txh /OT

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •