Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 30
Like Tree11Likes

Wątek: Loty specjalne VFR

  1. #1
    Awatar Demlini

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie Loty specjalne VFR


    Polecamy

    Witam,

    Czy ktoś mógłby mi rozjaśnić jakie obowiązują teraz wymagania dla lotów specjalnych VFR. Nowe PL-4444 mówi tylko o widzialności - "Jeżeli widzialność przy ziemi jest nie mniejsza niż 1500m można wydać zezwolenie na lot spec VFR..." We wcześniejszym wydaniu Doc. 4444 był określone dokładne warunki, odnośnie widzialności oraz pułapu chmur.

    Oczywiście nasuwa się również wątpliwość jak interpretować Rozporządzenie 923/2012 Komisji Europejskiej (Standardised European Rules of the Air), w którym jest zapis o VFR spec (SERA.5010), którego nie ma PL-4444, czy w ogóle działa ono w Polsce ?

    P.S Na stronie Aktualności, już ktoś zgłosił ten problem, lecz niestety nie widnieje pod zgłoszeniem żaden komentarz.

    Pozdrawiam i proszę o pomoc

  2. #2
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Rozporządzenia KE obowiązują w Polsce ponad naszym własnym prawem chyba, że zastosujemy procedure wprowadzenia tych przepisów dopiero po pewnym czasie. Co do samego aktu to tu jest po polsku: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0066:PL:PDF
    W wykazie obowiązujących przepisów krajowych i międzynarodowych w pełnym AIP (dział GEN 2 bodaj) tego rozporządzenia nie ma.... czyli jak na moje jeszcze nie obowiązuje.

    Obowiązujące nas przepisy w kwestii warunków do VFR Spec znajdziesz w AIP VFR ENR 1.1 Punkt 5.2

  3. #3
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    W wykazie obowiązujących przepisów krajowych i międzynarodowych w pełnym AIP (dział GEN 2 bodaj) tego rozporządzenia nie ma.... czyli jak na moje jeszcze nie obowiązuje.
    Obowiązujące nas przepisy w kwestii warunków do VFR Spec znajdziesz w AIP VFR ENR 1.1 Punkt 5.2
    Tym bym się akurat nie sugerował. Na stronie ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) Rozporządzenie to figuruje jako obowiązujące i - z tego, co mi wiadomo, ale nie wiem jak sprawdzić - obowiązuje gdzieś od połowy grudnia 2012 r. I nie pierwszy, i pewnie nie ostatni to przypadek, kiedy mamy konflikt zapisów różnych aktów prawnych i zagwozdkę, co z tym fantem zrobić. W praktyce operacyjnej nadal funkcjonują zapisy "stare", bo tak naprawdę może z 5% kontrolerów ma świadomość istnienia czegoś takiego jak SERA.

  4. #4
    Awatar Demlini

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    W takim razie w praktyce obowiązują "stare" przepisy ? Może ktoś wie czy w instrukcjach operacyjnych lotnisk zostały zmienione zapisy o VFR spec o ile takie widnieją?

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Zapisy opisujące obsługę ruchu lotniczego VFR Spec znajdują się w części tekstowej AIP AD.

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Są trzy zapisy o VFR spec: AIP, PL4444 oraz 923/2012. Wszystkie trzy różnią się od siebie Ponadto niespójność jest również w zwykłym AIP w GEN 1.7 w podpunkcie dotyczącym 4444. (O VFR spec w Doc4444 mówi pkt 7.13 a w PL4444 pkt 7.14).

    Radian napisał o tym co jest w praktyce i rzeczywiście mało kto zdaje sobie sprawę z tych różnic. Niestety prokurator się nie pyta jaka jest praktyka. Kontroler ma obowiązek znać przepisy i Twój problem jak to zrobisz. Prawo UE ma rzeczywiście pierwszeństwo przed naszym, jednak informacje zawarte w 4444 są chyba również wprowadzone na podstawie umowy międzynarodowej. Czy dobrze to rozumiem? Czy w takim razie są równoważne a zatem sprzeczne? Tak czy inaczej nie zmienia to faktu, że o AIP kompletnie zapomniano i znajdują się tam jeszcze stare przepisy, które w zasadzie nie mają żadnej podstawy prawnej.

    W związku z tym, póki sprawa się nie wyjaśni, korzystam z obu aktów jednocześnie biorąc z nich pod uwagę ich bardziej restrykcyjne części.
    Better safe than sorry.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Ja też narzucam pilotom najbardziej restrykcyjne z tych minimów. W sytuacji kolizji przepisów to jedyna metoda. Natomiast warto propagować informację o tym problemie - niech lotnicy się dopominają u naszych miłościwie rządzących, aby to jakoś uporządkowali, to jest w ich interesie, a nie kontrolera.

    No i oczywiście zawsze pytam o zezwolenie na wykonanie lotu VFR spec organ zapewniający kontrolę zbliżania! ;-)

  8. #8
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samotnik Zobacz posta
    No i oczywiście zawsze pytam o zezwolenie na wykonanie lotu VFR spec organ zapewniający kontrolę zbliżania! ;-)
    A wtedy organ ten robi wielkie oczy/uszy

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    A wtedy organ ten robi wielkie oczy/uszy
    Nie wiem, przez telefon nie widać. ;-) Ale to akurat Twój organ, więc jestem ciekaw reakcji, bo tak naprawdę to jeszcze nie miałem okazji spróbować.

  10. #10
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Praktyka wskazuje, że cała sprawa może się rozbić o wałkowanie, co znaczy "na podstawie aprobaty" i jak "aprobata" ma się wyrażać i czym się różni od zezwolenia. Więc robienie wielkich oczu i uszu przez APP powinno być reakcją spodziewaną

    Przejrzałem jeszcze raz papiery i - podsumowaując - wychodzi na to, że minima pogodowe VFR Spec. są następujące:
    - wg PL-4444 (ostatnia zmiana z 15 listopada 2012 r.): widzialność przy ziemi nie mniejsza niż 1500 m
    - wg rozporządzenia 923/2012: z zasady tylko w dzień, "chyba, że organ zezwoli inaczej (?)", widzialność 1500 m dla samolotów i 800 m dla śmigłowców, pułap chmur nie niższy niż 600 ft
    - wg AIP VFR: w dzień dla śmigłowców 1,5km/100m, dla samolotów 2km/150m; w nocy dla śmigłowców 3km/300m, dla samolotów 5km/500m

    Podsumowując i wybierając z każdego dokumentu najbardziej restrykcyjne minima wychodzi na to, że lot VFR Spec. może się odbyć tylko w dzień (chyba, że organ zezwoli inaczej, cokolwiek to znaczy), przy widzialności 2000m dla samolotów lub 1500m dla śmigłowców i gdy pułap chmur jest wyższy niż 180m (600ft). A jeśli organ zezwoli i w nocy, to: 3km/300m dla śmigłowców i 5km/500m dla samolotów.

  11. #11
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A już najlepsze w tym wszystkim jest to, że obmyślamy interpretację fundamentalnych w razie W spraw na internetowym forum, jakby PAŻP i ULC nie zatrudniały setek specjalistów którzy powinni się tym zajmować w ramach swoich obowiązków służbowych.
    m..m and protz like this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ale sobie wybraliscie problem. Jeszcze sie dziwicie, ze nie znacie na niego odpowiedzi. Przypomne, ze poruszamy sie w srodowisku przepisow wg ktorych nie mozna nawet ustalic czy samolot wykonywal lot cywilny czy wojskowy...
    Atco, S.W.A.T, alfsky and 2 others like this.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Są gdzieś te nowe cztery czwórki dostępne internetowo?

  14. #14
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Przypomne, ze poruszamy sie w srodowisku przepisow wg ktorych nie mozna nawet ustalic czy samolot wykonywal lot cywilny czy wojskowy...
    Trzeba było obejrzeć wczoraj NGC

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Są gdzieś te nowe cztery czwórki dostępne internetowo?
    http://edziennik.ulc.gov.pl/DU_ULC/2012/102/akt.pdf

  16. #16
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    - wg rozporządzenia 923/2012: z zasady tylko w dzień, "chyba, że organ zezwoli inaczej (?)", widzialność 1500 m dla samolotów i 800 m dla śmigłowców, pułap chmur nie niższy niż 600 ft
    Zdaje się, że nasza "władza ATS" się połapała i od wczoraj teraz VFR Spec tak właśnie działa. Na dodatek można tylko w dzień, czyli od 30 min przed wschodem, do 30 min po zachodzie słońca. HEMS, SAR itp. mogą latać wg własnych przepisów wewnętrznych (czyli nawet niższych minimów) w zakresie widzialności.

  17. #17
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Postęp znaczy.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  18. #18
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    To ostateczne?

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Na Okeciu poki co stare, bardziej restrykcyjne minima.

  20. #20
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez dzikun Zobacz posta
    Zdaje się, że nasza "władza ATS" się połapała i od wczoraj teraz VFR Spec tak właśnie działa. Na dodatek można tylko w dzień, czyli od 30 min przed wschodem, do 30 min po zachodzie słońca. HEMS, SAR itp. mogą latać wg własnych przepisów wewnętrznych (czyli nawet niższych minimów) w zakresie widzialności.
    Ale jak to? Ale skąd to? Ja nic nie wiem, ja na urlopie

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 26-03-2013, 13:07
  2. 03-02-2013, 16:23

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •